استایل و مد آقایان

آیا از نظر خانم ها مردانی را که ریش دارند جذاب تر هستند ؟

پژوهش‌ها آشکار کرده‌است که مدل ریش کامل (یا گونه‌ی صاف و بدون ریش ) چه سیگنال‌هایی ارسال می‌کند.

مدل ریش

 

وقتی در دانشگاه بودم، به نظر می‌رسید ریش وجه تمایز دکتران و روان‌شناسان مرد از سایرین است. من خودم اغلب ریش می‌گذاشتم تا جزیی از این گروه به نظر برسم، و از زحمت اصلاح روزانه اجتناب کنم – و هنگام فکر کردن به “افکار عمیق” چیزی برای خاراندن داشته‌باشم. با این حال، بیشتر بچه‌های دیگر به عرف اصلاح کامل و مرتب پایبند بودند.

اکنون به نظر می‌رسد موی صورت برای مردان در حال نزدیک‌تر شدن به عرف، یا حداقل یک گرایش نسبتا جاافتاده است. مردان اکنون هر مدلی را انتخاب می‌کنند، از ته‌ریش بسیار کم گرفته تا ریش بلند جادوگرانه. هنگامی که با یکی از دوستان ریش‌دار صحبت می‌کردم، او پرسید به نظر من موی صورت جذابیت مردان را برای زنان بیش‌تر می‌کند یا کم‌تر.

حتما بخوانید : چگونه مدل ریشی متناسب با فرم صورتمان انتخاب کنیم؟

مدل ریش مردانه

من با توجه به پژوهش‌ام می‌دانستم خصوصیات مردانه‌ی تمیز و مرتب اغلب برای زنان جذاب‌تر است. با این حال، ترجیحات زنان بر اساس اهداف‌شان از انتخاب شریک عشقی تغییر می‌کند. من فکر کردم ممکن است موی صورت دو قطبی باشد، یعنی برای بعضی زنان جذاب باشد و بعضی دیگر آن را دوست نداشته‌باشند.

من در طی پژوهش به اثر نیو و شیلدز (۲۰۰۸) درباره‌ی اثرات موی صورت روی درک زنان از جذابیت، مردانگی، و تسلط مردان برخورد کردم. پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خانم خواستند چهره‌های مردان مختلف با جذابیت متوسط را رتبه‌بندی کنند. این چهره‌ها به‌طور دیجیتال تغییر داده شده‌بود تا درجات مختلف موی صورت را نشان دهند – اصلاح کامل، ته‌ریش کم، ته‌ریش زیاد، ریش کوتاه، یا ریش کامل. برای هر تغییر، از زنان خواسته شده‌بود مردانگی، تهاجم، تسلط، و پختگی اجتماعی رتبه‌بندی کنند. هم‌چنین از شرکت‌کنندگان خواسته شده‌بود میزان تمایل خود را نسبت به آن مرد به عنوان شریک عشقی کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان دهند.

ته‌ریش کم بیش‌ترین جذابیت را برای زنان دارند

نتایج نشان داد مردان با ته‌ریش کم بیش‌ترین جذابیت را برای زنان دارند؛ زنان این مردان را هم به عنوان شریک عشقی کوتاه‌مدت و هم به عنوان شریک عشقی بلندمدت ترجیح می‌دادند. با این حال زنان چهره‌ی مردانی با ریش کامل را به عنوان مردانه‌ترین، متهاجم‌ترین، و از نظر اجتماعی پخته‌ترین می‌دانستند؛ هم‌چنین فکر می‌کردند این مردان مسن‌تر به نظر می‌رسند. مردانی با ریش کم مسلط‌ترین مردان تلقی می‌شدند.

دیکسون و بروکس (۲۰۱۳) در پژوهش خود از رویه‌ای مشابه استفاده کردند و قضاوت‌های مردان و زنان را درباره‌ی چهره‌های مردان با درجات مختلف موی صورت ثبت کردند. درست مانند پژوهش اول، ته‌ریش مردان بیش‌ترین جذابیت را برای زنان داشت، (در این پژوهش میزان ته‌ریش بیش‌تر بود.) با این حال، زنان به مردانی با ریش کامل بالاترین رتبه‌ را در قابلیت فرزندپروری و سلامت دادند. در کل، با افزایش موی صورت، رتبه‌ای که زنان به مردانگی آنها می‌دادند نیز بهتر می‌شد- به‌ویژه زنانی که گزارش کردند در فاز باروری چرخه‌ی قاعدگی‌شان هستند. مردان قضاوت مشابهی درباره‌ی موی صورت داشتند، به جز این‌که برای آنها ریش کامل به اندازه‌ی ته‌ریش زیاد جذاب بود. هم‌چنین مردان با افزایش موی صورت به مردانگی بیش‌تر اشاره می‌کردند.

در کل، این رتبه‌بندی‌ها حاکی از آن است که میزان متوسط ته‌ریش در صورت برای شریک عشقی جنس مخالف جذاب‌تر است، در حالی که ریش کامل‌تر نشانه‌ی فردی قلمداد می‌شود که قابلیت پدری خوبی دارد و سرمایه‌گذاری بیش‌تری در پرورش فرزند می‌کند.

مدل ریش مردانه

با توجه به این نتایج، این‌که یک مرد ریش بگذارد یا نه به اهداف خودش (و شاید اهداف شریک عشقی مد نظرش) در رابطه بستگی دارد. مردانی که می‌خواهند مورد توجه قرار بگیرند و از نظر جنسی جذاب‌تر باشند شاید از کمی ته‌ریش مردانه روی گونه‌هایشان نفع ببرند. (به‌ویژه وقتی با لباس خوب و مرتب همراه باشد). مقداری ارتباط چشمی اغواکننده، نوازش وسوسه‌انگیز، و موضوعات گفت‌وگوی مناسب را نیز به آن اضافه کنید، تا به عنوان یک مرد شور و علاقه‌ی شریک عشقی بلندمدت خود را دوباره شعله‌ور کنید، یا علاقه‌ی فردی جدید را جلب کنید.

مردانی که در رابطه‌ی صمیمی و بلندمدت هستند – یا به دنبال یک رابطه‌ی جدید هستند- ممکن است از ظاهری با ریش کامل نفع ببرند. مخصوصا اگر بخواهند به عنوان مردی با خصوصیات پدرانه دیده شوند که آماده‌ی پذیرش مسئولیت یک خانواده است، این موضوع کاملا صدق می‌کند؛ یک ریش کامل فواید دیگری نیز دارد، از جمله یک مرد را سالم‌تر، دارای مردانگی بیش‌تر، و قابل اعتمادتر نشان می‌دهد.هم‌چنین ریش می‌تواند به یک مرد کمک کند بین خود و شریک عشقی‌اش ایجاد تفاهم کند، شخصیتی مثبت نشان دهد، و در میان جمعیت جلوه کند. (فقط به یاد داشته‌باشید که آن را کمی اصلاح کنید.)

مدل ریش مردانه

این امکان وجود دارد که برخی زنان اصلا به موی صورت مردان اهمیت ندهند، بنابراین برای مردانی که به چهره‌ی صاف و اصلاح‌شده پایبند هستند نیز قطعا فردی در این دنیا وجود دارد. اما اساسا، مانند دیگر نشانه‌های انتخاب شریک عشقی، ترجیح زنان در این انتخاب به نوع رابطه و ویژگی‌های جنسیتی‌ای مربوط می‌شود که می‌خواهند. شاید بیش‌تر احتمال داشته‌باشد که یک مرد با ایجاد تغییر در موی صورت‌اش، شریک عشقی‌ای را جذب کند که می‌خواهد.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا