اکسسوری

نیما بهنود ؛ طراح خوش سلیقه برند نیمانی Nimany

نیما بهنود متولد ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در شهر تهران است و حالا سال‌هاست در نیویورک زندگی می‌‌کند. قبل از هر چیز نیما بهنود را اولین کسی معرفی می‌کنندکه از خوشنویسی فارسی و حروف نستعلیق در طراحی لباس و مد حرفه‌ای استفاده کرده است.

اولین ایده خوشنویسی روی لباس به دوران نوجوانی نیما برمی‌گردد؛ زمانی که به همراه یکی از دوستانش تصمیم گرفتند طراحی شلوارهای جین‌شان را مطابق سلیقه شخصی تغییر دهند و از تکنیک نوشتن و نقاشی روی پارچه برای این کار استفاده کردند.

شاید در جامعه آن زمان ایران درست پس از جنگ، لباس و متعلقاتش برای مردم هزینه‌های ضروری تلقی نمی‌شد و نیما مجبور بود در چنین شرایطی تنها به نمایش هنرش در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها اکتفا کند.

او که هیچ آموزش رسمی و حرفه‌ای در این هنر ندیده بود و امکانات آنچنانی هم در اختیار نداشت از پارچه‌های معمولی و اسپری رنگ استفاده می‌کرد و با کوک زدن دوخت‌های ساده ایجاد می‌کرد  یا حتی از سنجاق و گیره برای اتصال لباس‌ها استفاده می‌کرد.

نیما بهنود متولد ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در شهر تهران

علاقه جدی نیما به طراحی باعث شد تا در سال ۱۹۹۴ ایران را به مقصد سانفرانسیسکو برای تحصیل در رشته طراحی ترک کند. بلافاصله بعد از رسیدن به سانفرانسیسکو نیما شروع به تجربه فعالیت‌های مختلف هنری کرد و در طول دو، سه سال اول آن‌قدر تجربیات جذاب داشت که در سال ۱۹۹۷ به او پیشنهاد کار در کالرتن Colortone داده شد، خانه طراحی محصولات کمپانی مشهور کامپیوتر اپل.

همان زمان بود که نیما متوجه شد که به طراحی تبلیغاتی و دنیای مد بیش از هرچیز علاقه‌مند است و خیلی زود در ۱۹۹۸ به عنوان مدیرخلاقیت یک شرکت تبلیغاتی به نام Jamison Cawdrey استخدام شد و آنجا توانست اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بسیاری برای برندهای مطرح مد را تجربه کند.

اما تمام اینها برای نیما بهنود کافی نبود. او در زمستان ۱۹۹۹ به نیویورک رفت و در انیستیتوی مد تکنولوژی FIT به ادامه تحصیل در رشته گرافیک پرداخت.

نیما بهنود

در طول تحصیل نیما شروع به استفاده از عناصری از دنیای قدیم در ترکیب با طراحی‌های مدرن خود کرد. ابتدا موتیف‌های ایرانی و مهرهای قدیمی نقوش را در نقاشی و بر روی بوم به کار برد ولی به سرعت فهمید که نباید بگذارد بوم و هیچ چارچوب دیگری هنرش را محدود کند و همین دلیلی اصلی او برای بازگشت به سرگرمی‌های دوران نوجوانی شد و دوباره شروع به طراحی و خوشنویسی بر روی لباس‌ها کرد.

با گسترش همین ایده در سال ۲۰۰۴ نیما بهنود با همکاری تیم تولیدش، اولین سری محصولاتی نیمانی Nimany  را که تی‌شرت‌هایی با اشعار حافظ و مولانا بود عرضه کرد. طرح‌های او شعار خاصی دربرنداشت و شاید تنها خلاقیت نیما در ترکیب اشعار و گرافیک خاص بود که الگویی جدید برای مخاطب محسوب می‌شد و بیش از هر چیز دیگر زیبایی‌های هنر خوشنویسی و خط فارسی را به نمایش می‌گذاشت، همان چیزی که هدف اصلی نیما بود و از آن با عنوان کشف زیبایی‌های خط و زبان نام برده است.

برای تولید این مجموعه کوچک نیما آزمایشات بسیاری انجام داد تا بهترین نتیجه را درباره رنگ و پارچه بگیرد. تی‌شرت‌ها را در فروشگاه‌های دیگر عرضه کرد. آن زمان هنوز فروشگاه اینترنتی نیمانی را نداشت. تمام محصولات این مجموعه در مدت کوتاهی به فروش رفت و همین مهم‌ترین انگیزه نیما برای ادامه این مسیر بود.

نیما بهنود ؛ طراح برند نیمانی Nimany

نیما بهنود ؛ طراح برند نیمانی Nimany

نیما در طول سال‌ها و سفرهای بسیار شروع به جمع آوری کلکسیونی از کتاب‌ها، نسخه‌های خطی، عکس‌هایی از اسناد قدیمی و تمبرهایی از ایران و خاورمیانه کرد و با الهام از همین مجموعه ارزشمند به تلفیق هنر سنتی و مدرن پرداخته است و شاید بهتر است بگوییم بخشی از هنر نیما از تاریخ و اتفاقات مهم آن سرچشمه می‌گیرد؛ مثل نقش شخصیت‌های خیالی شاهنامه بر روسری هایی که دختران فرانسوی به سبکی خاص بر سر می‌بندند.

اما اشعار عاشقانه و صحنه‌های تاریخی شاهنامه همه‌ی حرف نیمانی نیست. او به نقاط عطف تهران هم پرداخته، به برج آزادی که یکی از مهم‌ترین سمبل‌های ملی ایران است. درکنار تمام این نمادهای تاریخی، ملی و فرهنگی که ریشه در زادگاه و زبان مادری نیما دارد او با المان‌هایی همچون بال به مفهوم رهایی و آزادی نیز پرداخته یا شال‌هایی با طرح اسکناس‌های قدیمی و از همه مهم‌تر حرف «ه» دو چشم که مفاهیم فلسفی بسیاری در میان فارسی زبانان دارد.

پس از زمان کوتاهی آثار نیمانی مورد توجه مجلات معتبر مد همچون ماکسیم، ووگ و همچنین واشنگتن تایمز قرار گرفت و برخی آن‌ها را پانک ایرانی نامیدند. نیما بهنود در مصاحبه‌ای گفته: «ماموریت من این است که بگویم در کشور من زیبایی‌هایی وجود دارد که می‌تواند بخشی از جذابیت‌های مد روز دنیا باشد. اگر کسانی لباس‌های منقش به حروف فارسی نیمانی را انتخاب کنند و بپوشند اما معانی درست حروف را ندانند بازهم برای من ارزشمند است که خط و خوشنویسی فارسی را زیبا دانسته و پسندیده‌اند.»

از معروف‌ترین مشتریان نیمانی

از معروف‌ترین مشتریان نیمانی می‌توانیم به هایدی کلوم، نیکی هیلتون، جیم کری و کوین اسپیسی اشاره کنیم، از میان هنرمندان ایرانی هم تاکنون بهرام رادان و پیمان معادی لباس‌های نیمانی را در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی‌اش بر تن کرده‌اند. علاوه بر اینها نیما طراحی لباس کریستین رونالدو محبوب را هم بر عهده داشته است.

عده‌ای به خاطر معروفیت پدر روزنامه‌نگارش، آثار نیمانی را سیاسی و دارای شعارهای خاص می‌دانند، درحالی که نیما بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته که من تلاش می‌کنم آثارم هیچ جهت‌گیری سیاسی نداشته باشد و فقط نگاه هنری به فرهنگ و تاریخ ایران دارم.

نیما بهنود در کنار کریستیانو رونالدو

نیما بهنود در کنار کریستیانو رونالدو

مهم‌ترین ویژگی محصولات نیمانی این است که از هر لباس و طرح تنها یک نسخه تولید می‌شود و همین باعث منحصر به فرد بودن آثار وی گشته، هرچند گاهی در ایران تولیدی‌ها و برندهای درجه ۲ و ۳ بدون مجوز و رعایت حق کپی‌رایت طرح‌های نیمانی را کپی کرده و با کیفیتی بسیار پایین به فروش می‌رسانند. علاوه بر تی‌شرت‌ها بخش مهمی از محصولات نیمانی را اکسسوری‌های فلزی ه دو چشم تشکیل می‌دهد، مجموعه‌ای از انگشتر، دستبند، کمربند، کیف که همگی با سمبل ه دو چشم طراحی شده‌اند.

نیمانی هیچ نمایندگی در ایران ندارد و تنها به صورت اینترنتی می‌توان محصولاتش را سفارش داد.

برند نیمانی

نیما بهنود برند نیمانی

www.nimany.com

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا