استایل و مد بانوان

لباس های خود را هرگز اینگونه نشویید!

اشتباهات در شستشوی لباس ها

شستن و اراستن لباس کار ساده ای نیست و گمان اینکه با یک دستگاه ماشین رخت شویی می توان همه امور مربوط را رتق و فتق کرد اشتباه است به خصوص اگر به تازگی مستقل شده اید و تجربه اندکی در این خصوص دارید . اگر به تازگی دانشجو شده اید یا ازدواج کرده و از خانه پدری فاصله گرفته اید این مقاله به شما کمک می کند لباس هایتان را طوری بشویید که تغییر رنگ و کیفیت نداده و خوب بمانند و اینکه بتوانید خطاهای رایج در شستشوی آنها را کنار بگذارید تا لباس هایتان عمر بیشتری داشته باشند .

علایم شستشوی لباس های را بشناسید

  • شکل دایره بدون ضربدر داخل آن در ماشین های لباس شویی یعنی می توانید کار خشکشویی را انجام دهید
  • شکل مثلث با دایره بدون ضربدر بیانگر استفاده از مواد شوینده است که می توانید برای لباس مورد نظر استفاده کنید .
  • شکل مربع با دایره یعنی خشک کن و اگر با ضربدر باشد نباید استفاده کنید و اگر یک نقطه داشته باشد به میزان کم و دو نقطه داشته باشد متوسط و سه نقطه داشته باشد زیاد می توانید استفاده کنید .
  • شکل شماره ۴ بیانگر اتو بوده و اگر یه نقطه داشت کم و اگر دو نقطه داشت متوسط و اگر سه نقطه داشت زیاد می توانید استفاده کنید و اگر ضربدر داشت نمی توانید آن لباس را اتو نمایید .
  • شکل شماره ۵ دمای شستشو را نشان می دهد یک نقطه شستشو با دمای کم و حدود ۴۰ درجه را نشان می دهد ، دونقطه شستشو با دمای متوسط و ۶۰ درجه را نشان می دهد و سه نقطه شستشو با دمای زیاد و ۹۰ درجه را نشان می دهد .

برای اینکه رخت هایتان کیفیت و ظاهر خود را از دست ندهند باید نکاتی را در خصوص شستشوی آنها رعایت کنید که در ذیل به آن اشاره می کنیم :

علایم شستشوی لباس

علایم شستشوی لباس

دمای آب را در نظر بگیرید

شستن رخت ها با اب خیلی داغ مگر در مواقعی که لباس خیلی کثبف باشد یا لکه پر رنگ غذا یا خون روی آن وجود داشته باشد ممنوع است . به طور کلی رخت هایتان را با اب ۴۰ درجه سانتیگراد بشویید تا زود کهنه و فرسوده نشوند به خصوص لباس هایی مانند تیشرت ، شلوار جین و شلوار کار که مجبور هستید زود به زود آنها را شستشو دهید .

شستشوی لباس دمای آب

لباس ها را بیش از اندازه داخل خشک کن نیندازید

برخی افراد به دلیل اینکه فضا و جای کافی برای خشک کردن لباس های خود ندارند به صورت دایم از خشک کن استفاده  می کنند این کار باعث می شود به مرور رختها آب رفته و قد آنها برایتان کوتاه شود . برای خشک کردن آنها سعی کنید حتی الامکان از نور آفتاب و خورشید استفاده کنید و اگر این امکان را ندارید نوع و جنس لباس را در نظر گرفته و اگر خشک کن برایش ضرر دارد حتما در هوای اتاق و معمولی خشک شود تا اسیب نبیند .

ازشوینده مناسب و به مقدار کافی استفادده کنید

برخی افراد فکر می کنند استفاده بیش از حد از مواد شوینده می تواند رخت ها تمیز تر کرده و زودتر بشوید این یک تصور غلط است و باعث پوسیده شدن رخت ها و پارچه انها شده  و علاوه بر آن گاهی باعث خراب شدن ماشین لباس شویی هم می شود . به میزانی که دقیقا لازم است و در دفترچه راهنما قید شده است از مواد شوینده استفاده کنید و به دلخواه اینکار را انجام ندهید .

شستشوی لباس و استفاده از شوینده

همه انواع لباس ها را با هم قاطی نکنید

لباس ها را به صورت درهم در رخت شویی نریزید . مثلا تیشرت ابی و سفید یا شلوار قهوه ای و نارنجی را به صورت یکجا نشویید چون ممکن است رنگ انها با ترکیب شده و باعث خراب شدنشان بشود . لباس ها را به لحاظ ترکیب رنگی از هم جدا کنید و رخت های به رنگ روشن را جدا از انهایی که تیره رنگ هستند بشویید .

قوانین شستشوی لباس

لباس های کتان را زود به زود نشویید

شستن رخت هایی که از جنس کتان هستند اگر به صورت مداوم باشد باعث آسیب به آنها شده و رنگ انها را هم از بین می برد . شلوار ها و پیراهن های جین هم همینطور هستن و باید زیاد شسته نشوند .سعی کنید جین و کتانی که می خرید جنس خوبی داشته باشد و در صورت امکان هر شش ماه انها را بشویید و در غیراین صورت کمتر از ماشین رختشویی استفاده کرده و با دست بشویید  و برای خشک کردن انها از هوای آزاد استفاده کنید تا بوی بدی در انها ایجاد نشود و شکل طبیعی خود را حفظ نمایند.

به طور کلی نظافت کردن رخت ها باید با شناخت از نوع پارچه و کیفت ان صورت بگیرد تا طول عمر خود را حفظ کرده و زود خراب و فرسوده نشوند در غیر این صورت ممکن است با یکبار شستن کیفیت خود را از دست داده و قابل استفاده نباشند.

قبل از شستشوی لباس ها جیب ها را چک کنید

مراقب باشید در هنگام شستشوی لباس ها جیب ها خالی باشد و خودکار و آدامس و سیگار و دستمال کاغذی و غیره در آن وجود نداشته باشد .چون ضمن انکه وسیله مورد نظر اسیب می بیند می تواند باعث خراب شدن رخت ها بشود .

اصول شستشوی لباس ها

برای آویزان کردن لباس ها از چوب رختی مناسب استفاده کنید

چوب رختی اگر به صورت درست استفاده نشود و با ابعاد لباس همخوانی نداشته باشد شکل و شمایل لباس ها را تغییر داده و دفرمه می کند برای لباس های مجلسی و کت و شلوار ها از چوب رختی های چوب  استفاده کنید و برای سایر رخت ها مانند تیشرت و شلوار و غیره از نوع پلاستیکی آنها استفاده نمایید .

لباس ها را زیاد به خشکشویی ندهید

مواد شیمیایی که در خشکشویی ها استفاده می شوند می توانند به مرور زمان رخت ها را خراب کرده و آنها را از شکل و شمایل بیندازند و البته رنگ پارچه را هم تغییر داده و باعث برق افتادن آنها می شوند . سعی کنید هر ۶ ماه یکبار لباس ها را به خشکشویی بدهید و بیشتر در خانه شسته و اتو کنید تا بهتر بماند و خراب نشوند .

شستشوی لباس

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا