استایل و مد بانوان

مد گردی با MARIA ، طراح مد و لباس معروف پاکستانی ها

لباس پاکستانی

بر خلاف تصور عموم که فکر میکنند جمهوری اسلامی پاکستان با بحران های داخلی و سیاسی و همچنین اقتصادی، در عرصه هنری، حرفی برای گفتن ندارد، این کشور یکی از پدیده های نوظهور در عرصه مد و لباس قاره کهن است و در یک دهه اخیر، شاهد معرفی ده ها فشن بلاگر و فعال مد و برند و لباس پاکستانی به مزون های آسیا و حتی فشن ویک های بین المللی بودیم.

طراحی مد و لباس پاکستانی

پاکستانی ها همچون هندی ها، علاقه زیادی به پوشش سنتی خود دارند که بر گرفته از آیین، اداب و رسوم و در واقع سبک زندگی پاکستانی بوده که ریشه های فارسی بسیار دارد. مد و لباس در این کشور که روزگاری مستمعره بود، جایگاه در حال گسترشی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان پاکستانی دارد که سودای تحصیل در خارج و حضور در کمپانی های بین المللی را در رقابت با رقیب دیرینه انان (هندوستان) در سر می پرورانند.

طرح کلکسیون ۲۰۱۷ لباس پاکستانی

(طرح کلکسیون ۲۰۱۷ لباس پاکستانی ماریا بلال برای عید فطر)

گزارش امروز مد گردی لوکس تهران، شما را با ماریا، یکی از معروف ترین مد نویس ها، فشن بلاگر ها و همچنین طراحان مد و لباس جذاب و نوین پاکستانی ها آشنا می کند تا با طرح های جذاب و فریبنده و پوشیده این مدل و طراح فشن آشنا شویم. همچنین برای آشنایی خوانندگان محترم لوکس تهران با دنیای فشن پاکستان، نگاهی داریم به شماری از فعالان این حوزه در کشور همسایه.

با مد گردی ما در پاکستان همراه باشید.

مد، اینجا ، آنجا و همه جا

اگر روزگاری فقط مد را باید در خیابان های معروف میلان و پاریس و فلورانس و لندن و نیویورک جستجو کرد و برای آشنایی با طرح ها ، الگوها و ایده های خلاقانه، به خانه های مد (Fashion House) در مقصدهای مدگردی جهان رفت، اما امروزه، با جادوی شبکه های اجتماعی و فضایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار ۳ میلیارد کاربر دهکده جهانی قرار داده است، می توان در کسری از ثانیه به مد گردی در سراسر جهان پرداخت و در جریان آخرین طرح های طراحان مزون ها و برندهای معروف دنیا از H&M در استکهلم تا ورساچه و بولگاری و گابانا و گپ و راف لارن تا امریکا رفت.

طرحی از کلکسیون تابستانی لباس پاکستانی گل احمد

(طرحی از کلکسیون تابستانی لباس پاکستانی  گل احمد، طراح جوان پاکستانی)

کافی است با هشتگ گردی و لاکچری گردی در اینستاگرام آشنا باشید. طوماری از فشن بلاگرهای معروف با مخاطبان چند میلیون فالووری را مشاهده خواهید کرد که کسب و کار دیجیتالی آنها در عرصه مد و لباس، به CASE STUDY برخی از دانشجویان رشته FASHION DESIGN و FASHION MEDIA & PROMOTION در سراسر جهان تبدیل شده است. کارآفرینی دیجیتالی در عرصه مد و لباس، یعنی درامد زایی از طریق دنیای رنگارنگ خط و الگو طرح و نقش روی پارچه با طعم فیگور!، جدید ترین چهره در تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی (ICT based business) است که آرام آرام در فهرست تجارت های نوظهور دنیا در قرن بیست و یکم باید قرار داد.

سلفی کیارا فراگنی، فشن بلاگر معروف

(تصویر جدید ترین سلفی کیارا فراگنی، فشن بلاگر معروف با ۱۱ میلیون فالور در شهر میلان)

اکنون با یک صفحه رایگان در اینستاگرام یا خرید دامنه و میزبانی زیر ۱ میلیون ریال، می توان صفحه و کانالی در شبکه های اجتماعی و اینترنت راه اندازی کرد و به مد نویسی و به اشتراک گذاری اطلاعات در این حوزه مشغول شد.

کیارا فراگنی و بسیاری از فشن بلاگرهای مطرح دنیا، در چند سال پیش، چهره های غیر معروفی بودند که به مدد فناوری اطلاعات و خلاقیت و جادوی اینستاگرام، تبدیل به چهره های تاثیرگذار جهان در عرصه مد و لباس شده اند.

کلکسون ۲۰۱۶ لباس پاکستانی ماریا بلال

(از کلکسون ۲۰۱۶  لباس پاکستانی ماریا بلال با برند MARIA B)

اکنون در بسیاری از رشته ها و گرایش های طراحی مد و لباس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتالی و ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در جریان سازی، طراحی و راه اندازی کمپین های دیجیتالی و فناورانه مد و بازاریابی آن به دانشجویان آموزش داده می شود.

آموزشی که گویا بخشی غیر قابل انکار از دنیای رنگارنگ مد است و دیگر نباید با نگاه سنتی و تکنیک های قرن بیستمی، به دنبال معرفی محصولات و خدمات در عرصه لاکچری گردی و کسب و کار فشن بود.

مد، اینجا و همه جا است. همه جا میتوان مد را دید و از ان استفاده کرد و هر انسانی فراخور سن و موقعیت مکانی و زمانی خود، از پوشش و مد در طول روز استفاده می کند و میتوان از طریق اینترنت، روش ها و استایل های زیادی برای پوشش خود مشاهده و انتخاب کرد.

بنابراین جای تعجب نیست که حتی در مناطق کمتر شناخته شده جهان در حال توسعه و یا حتی در کشورهای جهان سوم، شاهد بروز نسل مد نویس ها و فشن بلاگرها هستیم که تاثیر گذارند و پاکستانی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

آشنایی با دنیای مد لباس پاکستان

در پاکستان هم فشن ویک برگزار می شود و هم خانه های مد وجود دارد و هم دانشجویان بسیاری در عرصه های مرتبط با مد و لباس فعالیت دارند و بعضی از ان ها در ۲۰ مقصد تحصیلی مد و لباس دنیا مشغول آموزش هستند. یکی از معروف ترین مد بازهای پاکستانی را میتوان خانم ماریا بی (MARIA B) دانست که از برجسته ترین طراحان مد و لباس این کشور بوده و در لاهور و اسلام آباد، مخاطبان فشن پاکستانی، از طرح های مرصع و رنگارنگ و جذاب وی که ریشه در فرهنگ پاکستانی دارد استفاده می کنند.

وی دارای شبکه فروش اینترنتی گسترده محصولات خود با قیمت کم از ۱۰ دلار تا ۱۸۰ دلار بوده و تلاش کرده تا طیف های مختلفی از بانوان پاکستانی را در رنج های سنی مختلف با محصولات خلاقانه و جذابش همراه کند. جالب است که بداانید، خانم ماریا که این روزها قریب به ۱ میلیون فالور در اینستاگرام دارد، دانش آموخته موسسه طراحی مد پاکستان است که PIFD نامیده می شود و یکی از برترین مقصدهای آموزش عرصه مد و لباس در این کشور به شمار می آید.

این موسسه با مراکز طراحی مد و لباس آسیا و اروپا در ارتباط بوده و بعضا توانسته برنامه های مشترک مثل فشن ویک را برگزار کند که در معرفی چهره های مانکن و همچنین استایل ها و طرح های پاکستانی به دنیا بسیار تاثیر گذار بوده است. از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو، خانم ماریا با مد نویسی و فعالیت در عرصه طراحی فشن، تلاش کرده تا نگاه جهانی به هنر و هنرمندی در پاکستان را تغییر دهد. کلکسیون های وی به خصوص برای لباس های زنانه بلند و پوشیده، با استقبال بانوان غربی نیز مواجه شده و درخواست های زیادی برای خرید پوشاک وی در چند سال اخیر از سوی کمپانی های غربی ارسال شده است.

این چهره فعال مد پاکستانی ها، از تجربیات ارزنده ای در طراحی لباس عروس و لباس های نامزدی پوشیده برای بانوان مسلمان برخوردار است و میشود او را حسبیان پاکستان دانست. کلکسیون لباس وی با نام آرزوهای عروس های عصر حاضر، در برخی از نشریات مد و لباس دنیا نیز بازتاب گسترده ای پیدا کرد. استفاده از رنگ های تند و جذاب مانند صورتی کرم و شاه بلوطی و حتی بنفش برای لباس عروس، از جمله طرح های جذاب این چهره جوان مد پاکستان است.

استفاده مهره و قلاب بافی در تزیینات لباس های عروسی که توسط ماریا دوخته می شود و استفاده از تورهای دوخته شده در لباس، محصول ماریا را متفاوت تر از سایر طراحان لباس عروس در پاکستان کرده است. شماری از لباس های طراحی شده توسط این طراح مد پاکستانی را در زیر مشاهده می کنید.

از جمله دیگر فعالان مد پاکستان میتوان به خانم پروانی اشاره کرد. وی از دیگر طراحان مد شهیر پاکستان است که در طراحی لباس های سنتی این کشور، شهرت بسیار داشته و گران ترین و سنگین ترین لباس سنتی این کشور را به وزن ۸۰۰ کیلوگرم که توسط ۵۰ خیاط حرفه ای تحت نظارت وی دوخته شده بود را رونمایی کرد.

او معتقد است که این کورته، سمبل پوشش و لباس زنان پاکستان بوده و بخشی از سبک زندگی و شخصیت پاکستانی ها در دنیای امروزی را به تصویر می کشد. البته این طراح مد پاکستانی، لباس های سنتی کوچکی را برای اهدا به کودکان در موسسات خیریه طراحی و تولید کرده است و با موسسه EDHI FOUNDATION همکاری دارد.

مدل لباس پاکستانی

(بریدال مرصع و شیک و بلند از کلکسیون تابستان ۲۰۱۶  لباس پاکستانی میلادی فهد حسین، طراح مد پاکستانی )

فهد حسین، کسی که با نام تجاری ثبت شده FAHADHUSSAYN شناخته می شود، از دیگر چهره های تاثیرگذار مد پاکستان است. وی ورود به دنیای رنگارنگ مد و لباس و طراحی را از سنین کودکی آغاز کردد و به همراه مادرش، وارد دنیای حرفه ای مد شد. وی دانش آموخته مد و لباس از دانشگاه ملی BEACON HOUSE است. وی ذهن خلاقی در طراحی و تولید لباس های پوشیده جذاب و سنتی پاکستانی داشته و تلاش کرده تا سنت و مدرنیته را در الگو ها و دوخت های خود برای عرضه لباسی متفاوت از شرق آسیا، تلفیق کند.

لباس عروس پاکستانی

(طرح لباس عروس و داماد پاکستانی اثری از فهد حسین، از کلکسیون تابستان ۲۰۱۷ میلادی)

استفاده از رنگ های جذاب و ترکیب خلاقانه انها سبب شده تا دختران جوان پاکستانی و حتی شرقی، از طرح های وی استقبال کنند. گلچینی از طرح ها و نقش های شرقی و غربی را میتوان در طرح های فهد حسین مشاهده کرد که در تصاویر بالا و پایین مشاهده می کنید.

او در طراحی لباس عروس، تلاش میکند تا سنت پاکستانی ها را در رسانه ای به نام لباس پوشیده بلند، به نمایش بگذارد. طرح های تک و خاص ، بخشی از فعالیت های فهد را به خصوص در زمینه طراحی لباس عروس نشان می دهد. همواره نقوش اسلیمی، قلاب دوزهای خوش ترکیب که با دوست دوزی های پیچیده همواره شده است، محصول فهد را متفاوت از دیگر همکارانش در عرصه مد پاکستان عرضه می کند.

یکی از کارهای برجسته فهد در زمینه مد و DIGITAL FASHION، طراحی لباس برخی از سلبریتی هایی که در فرش قرمز برخی از مراسم معروف بین المللی حاضر می شوند. البته لباس برخی از چهره های موسیقی معروف را نیز که در موزیک ویدیو ها شاهد هستیم، توسط فهد حسین طراحی شده است.

لباس ساده پاکستانی

(از کلکسیون تابستان ۲۰۱۷ گل  احمد – طراح لباس پاکستانی)

از دیگر چهره مطرح دنیای مد پاکستان میتوان به گل احمد اشاره کرد. فردی که با برند GulAhmed، نامی شناخته شده در دنیای مد پاکستانی ها بوده و اکنون یکی از برندهای مطرح از شرق آسیا در فهرست برترین برندهای لباس زنانه در جهان است. این برند از لباس کودک تا لباس مردانه و زنانه (گژوال و آفیشیال) را طراحی و تولید می کند و در دنیای اکسسوری و کیف و کفش نیز حضور فعالی دارد.

برخی از طرح های برند گل احمد، یادآور صنایع دستی ایران در مناطق جنوب شرقی کشور است. در مناسبت های مذهبی نیز، طرح هایی از این برند در اختیار مخاطبان به خصوص بانوان مسلمان قرار می گیرد که از آن جمله میتوان به طرح های عید فطر و عید قربان اشاره کرد.

مد گردی با ماریا بلال

همانطور که گفتیم، برند MARIA B توسط خانم فعال در عرصه مد پاکستان به نام MARIA BELAL از سال ۱۹۹۹ میلادی به این سو عرضه شد و یکی از برندهای برجسته دنیای مد آسیا به شمار می رود. درباره این برند بیش از ۴۰ میلیون صفحه در اینترنت ایندکس شده است که نشان دهنده اهمیت بارز آن در حوزه لباس بانوان دارد.

طرح زمستان ۲۰۱۶ ماریا بلال- طرح مد و لباس پاکستانی

(طرح زمستان ۲۰۱۶ ماریا بلال- طرح مد و لباس پاکستانی)

طرح لباس های نامزدی ۲۰۱۶ ماریلا بلال که در مزون های نیویورک

(طرح لباس های پاکستانی نامزدی ۲۰۱۶ ماریلا بلال که در مزون های نیویورک رونمایی شد)

طرحی از کلکسیون عید فطر سال ۲۰۱۶ میلادی ماریا بلال که طرح های لباس سنتی پاکستان

(طرحی از کلکسیون عید فطر سال ۲۰۱۶ میلادی ماریا بلال که طرح های سنتی لباس پاکستان را با رنگ قرمز درآمیخته و محصولی جذاب را برای بانوان جوان تولید کرده است)

لباس عروس پاکستانی

(طرح هایی جذاب از ماریا بلال، طراح لباس پاکستانی برای لباس عروس پاکستانی ها که با اکسسوری های جذاب و تاج مرصع، ترکیبی فریبنده را به تصویر می کشد)

 لباس سنتی گران قیمت پاکستانی

(طرحی بلند و پوشیده از لباس سنتی گران قیمت پاکستانی ها که توسط ماریا بلال، طراح لباس پاکستانی برای عید سال ۲۰۱۷ طراحی و تولید شد و در یکی از مزون های اسلام آباد رونمایی گردید)

لباس پاکستانی از کلکسیون عید ۲۰۱۶

(طرحی جذاب از ماریا بلال که جشنواره ای قلاب دوزی و تور دوزی های ظریف با نقش هایی از گل که در سر دست و بخش پایینی این لباس پاکستانی بلند و پوشیده به چشم می خورد. این لباس از کلکسیون عید ۲۰۱۶ میلادی ماریا بود)

کلکسیون تابستانی لباس پاکستانی ماریلا بلال

(طرحی جذاب از کلکسیون تابستانی لباس پاکستانی ماریلا بلال که در جولای ۲۰۱۷ میلادی رونمایی شد)

مدل لباس پاکستانی

(در این لباس که شکوه رنگ صورتی کم رنگ را به تصویر می کشد، میتوان ظریف کاری هایی که روی تور دوزی لباس پاکستانی انجام شده است را مشاهده کرد)

لباس دخترانه پاکستانی

(طرح لباس پاکستانی صورتی دخترانه توسط ماریا بلال)

مدل لباس پاکستانی کلکسیون سال ۲۰۱۷ میلادی ماریا بلال

(از کلکسیون سال ۲۰۱۷ میلادی ماریا بلال طراح خوش ذوق لباس پاکستانی)

کلکسیون لباس های عروس پاکستانی ماریا بلال

(شکوه قرمز رنگ ، از کلکسیون لباس های عروس پاکستانی ماریا بلال که در سال ۲۰۱۸ میلادی رونمایی می شود)

اینستاگردی با ماریا ؛ طراح لباس پاکستانی

ماریا بیش از ۲۰۰۰ پست ظرف ۴ سال اخیر در صفحه رسمی اینستاگرامش منتشر کرده و قریب به ۹۲۶ هزار فالور کسب کرد. او هیچ صفحه ای را در اینستاگرام مثل ادل و بیانسه فالو نمی کند و  برای ارتباط با ایشان در اسنپ چت میتوان از آی دی MARIA.B1999 استفاده کرد. سایت رسمی وی در نشانی: MARIAB.pk در دسترس است که امکان خرید آنلاین بسیاری از طرح های کلکسیون های چند سال اخیرش را فراهم می کند.

نسخه اماراتی برند ماریلا بلال

(تصویر ایندکس نسخه اماراتی برند ماریلا بلال طراح لباس پاکستانی )

او هنوز موفق به دریافت تیک آبی در اینستاگرام نشده است. برخی از جدید ترین پست هایی که ایشان در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته و رونمایی از کلکسیون های پاییز این طراح خوش ذوق پاکستانی است را در ادامه مشاهده میکنید.

طرح های لباس پاکستانی

( تصویر منتشر شده در اینستاگرام ماریا از طرح های لباس پاکستانی )

مدل لباس پاکستانی از طراح مد ماریا بلال

( مدل لباس پاکستانی از طراح مد ماریا بلال )

مدل لباس پاکستانی

( مدل لباس پاکستانی در اینستاگرام ماریا )

اینستاگرام ماریا بلال

مدل لباس پاکستانی از کلکسیون

( مدل لباس پاکستانی از کلکسیون طراح لباس و مد ماریا بلال )

جدید ترین طرح های لباس پاکستانی ماریا بلال

(رونمایی از جدید ترین طرح های لباس پاکستانی ماریا بلال در شهر دوبی امارات متحده عربی)

 طرح جدید لباس پاکستانی ماریا بلال در شهر لندن

(فوتوشوتی که در بالا مشاهده میکنید، مربوط به رونمایی از طرح جدید لباس پاکستانی ماریا بلال در شهر لندن است که در قابل کلکسیون LINEN در ۱۸ نوامبر عرضه شد و جشنواره ای از رنگ های شیک تیره را به نمایش می گذارد. در هشتگ MARIABLINEN اطلاعات بیشتر بدست آورید)

 لباس پاکستانی ماریا بلال

(طرحی جذاب قرمز رنگ از لباس پاکستانی ماریا بلال که ۱۸ نوامبر در لندن رونمایی شد)

از این طراح لباس پاکستانی اموختیم؟

مد گردی چند ساعته با ماریا بلال ، طراح جوان و خوش ذوق پاکستانی، درس های زیادی را برای علاقمندان به مد به ارمغان می آورد که در ادامه به مواردی اشاره میکنیم.

  • اینستاگردی با ماریا نشان داد که برای فعالیت موثر در این حوزه، باید به تولید محتوای دیجیتالی متعدد پرداخت.
  • مد گردی با ماریا نشان می دهد که توجه به فرهنگ و لباس و پوشاک آییننی و برگرفته از فرهنگ کهن، همچنان در قرن بیست و یکم و در طوفان برندهای غربی، جایگاه بسیار و مشتاقان فراوان دارد.
  • طرح های جذاب ماریا نشان می دهد که میتوان شیک ترین و جذاب ترین طرح های لباس بانوان را به صورت پوشیده و بلند عرضه کرد و انها را برای فروش دز مرون های لندن و نیویورک در اختیار لاکچری گردها قرار داد.
  • تولید پوشاک جذاب با قیمت های ارزان که در وسع شمار زیادی از مشتاقان لباس های جدید با تلفیق سنت و مدرنیته است نشان میدهد که قیمت گذاری اثربخش، بخشی از فرآیند طراحی مد و لباس است که باید به آن توجه داشت.
  • ماریا با راه اندازی سایت های مختلف به زبان های گوناگون نشان می دهد که این حوزه در صورت اطلاع رسانی دیجیتالی چند زبانه، مشتاقان زیادی دارد.

به نظر شما، لباس های پاکستانی ماریا بلال چه خصوصیتی برای جهانی شدن دارد؟

دنیای مد و لباس را هر روز در لوکس تهران دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا