سبک زندگی لوکس

راهنمای تحصیل در رشته های مد و لباس

طراحی مد و لباس

امروزه به واسطه جادوی شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدیو محور مانند یوتیوب و اینستاگرام، شمار زیادی از شهروندان دهکده جهانی قرن بیست و یکم، با مقوله ای به نام مد و لباس به صورت روزانه آشنا شده و در جریان روندها و رویدادهای این عرصه جذاب و رنگارنگ قرار می گیرند. شمار افرادی که هر ساله به جمع فعالان حرفه ای این حوزه وارد می شوند، از دانش آموختگان مد و لباس گرفته تا فشن بلاگرها و طراحان مزون ها و امثالهم، در حال افزایش است و به نظر می رسد که عرصه لاکچری گردی و صنعت مد، به یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای در سالهای آینده تبدیل شود.

برخی از علاقمندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، مشتاق به تحصیل در رشته هایی مانند: ساخت طلا و جواهرات، طراحی مد و لباس، مدیریت مد و لباس، توسعه برند در حوزه مد یا طراحی پارچه هستند که برای درک مفاهیم این حوزه جذاب و تحصیل در مکان های آکادمیک، رهسپار دانشگاه های داخل و خارج از کشور می شوند.

در ایران نیز چند سالی است که به طور جدی به مقوله آموزش آکادمیک عرصه مد و لباس پرداخته می شود و حتی در نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی مد که در ایران برگزار می شود، به مقولات تخصصی مد مانند مد مفهومی (conceptual fashion) پرداخته می شود که در آینده درباره آن بیشتر خواهیم گفت.

مد مفهومی

(مد مفهومی به روایت یایویی کوساما ژاپنی)

در سرویس آموزش لوکس تهران، در گفتار امروز، نگاهی داریم به شیوه تحصیل در رشته های مد و لباس و اهمیت اخذ پذیرش در این رشته ها برای علاقمندان به تحصیل در حوزه های مرتبط با لاکچری گردی.

با ما در گفتار امروز همراه باشید.

چرا تحصیل در رشته های مد و لباس؟

رشته طراحی مد و لباس

شاید این پرسش برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مطرح شود که چرا با وجود رشته های پر طرفدار مهندسی، پزشکی، مدیریت، اقتصاد و حسابداری و حتی علوم ورزشی، رشته هایی با محبوبیت کمی مانند مد و لباس و طراحی پارچه و امثالهم، اهمیت دارد تا در دستور کار بررسی علاقمندان برای تحصیل آکادمیک قرار بگیرد.

خوب پاسخ روشن است. اشباع بسیاری که در بازار کار و کسب و کار و تحصیل در رشته های مهندسی و پزشکی که رشته های سنتی قرن بیستمی محسوب می شود، نشان می دهد که این رشته و گرایش هایش، به اندازه کافی،‌دانش آموخته دارد و عرضه بیشتر از تقاضا هست. اما در رشته های طراحی مد و لباس و پارچه و طلا و امثالهم، شمار دانش آموختگان و تحصیل کردگان دانشگاهی که با روند ها و تکنیک ها و شیوه های این صنعت جذاب، به صورت علمی و حرفه ای آشنا شده اند، بسیار کمتر از تقاضای بازار است.

مدگردی

آن هم بازاری که روز به روز بر شمار طرفداران پر و پا قرص مد و همچنین فعالان مستقیم و غیر مستقیم مرتبط به این صنعت افزوده می شود و شرکت های دانش بنیان (Knowledge based business) یا خانه های مد (fashion house)  در این عرصه در حال شکل گرفتن است و نیاز به منابع انسانی آموزش دیده تخصصی دارد.

میزان سرمایه گذاری در عرصه مد و لباس و صنایع مرتبط روز به روز روند صعودی پیدا کرده و مد و مد گردی و لاکچری گردی و دنبال کردن روندهایش، بخشی از سبک زندگی دیجیتالی و واقعی شهروندان در کشورهای مختلف جهان شده است.

تحصیل در رشته طراحی مد لباس و فشن

بنابراین، اگر به دنبال تحصیل در رشته ای متفاوت و جذاب و آینده ای روشن در داخل یا خارج از کشور هستید و ذهنی خلاق و نوآور برای خلق محصولات و خدمات جذاب دارید، تحصیل و کار در عرصه صنعت فشن، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود که فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازوی رایگان و مجهز عالی را برای اطلاع رسانی گسترده فعالیت های شما در اختیارتان قرار داده است.

اینستاگرام فشن بلاگر ها

(بیش از ۵۰ میلیون عکس بر روی هشتگ fashionbloger در اینستاگرام بارگذاری شده است)

اکنون طراحان اماتور مد و لباس می توانند با جادوی هشتگ های اینستاگرام، معمولی ترین طرح ها را ظرف چند دقیقه به اطلاع ده ها هزار نفر در سراسر کشور قرار دهند که فرصت آفرینی قابل ملاحظه ای را برایشان به ارمغان می اورد.

کارگاه های طراحی مد و لباس

اگر به دنبال ۱۰ دلیل برای تحصیل در رشته های مد و لباس هستید، به این موارد توجه کنید:

  • نیاز به منابع انسانی تحصیل کرده و آشنا به روندها و تکتینک های روز جهانی عرصه فشن.
  • آشنایی با جدید ترین روش های طراحی مد و لباس و جواهرات
  • نیاز فراوان بازار کسب و اقتصاد به طراحان مد و لباس حرفه ای همگام با تحولات جهانی.
  • کمبود منابع انسانی حرفه ای برای آموزش مد و لباس به نسل جوان علاقمند به این عرصه.
  • کمبود مشاوران تخصصی در عرصه مد و لباس و جواهرات خانه های مد در ایران.
  • کمبود منابع علمی و آموزشی لازم برای معرفی این عرصه جذاب فرصت آفرین به علاقمندان.
  • فرصت های فعالیت گسترده مستقیم و میان رشته ای در عرصه مد و لباس در ایران.
  • عزم وزارت ارشاد به حمایت از خانه های مد و فعالان اکادمیک این عرصه.
  • بازار کاری روشن و شفاف و با تقاضای بالا برای دانش آموختگان خلاق این رشته.
  • رشد روز افزون شمار متقاضیان تحصیل در این رشته ها در داخل و خارج از کشور.

 

چگونه در رشته های مد و لباس تحصیل کنیم؟

طراحی در مد و فشن

برای تحصیل در رشته های مرتبط با دنیای رنگارنگ و وسوسه کننده مد و لباس، میتوانید از ظرفیت های تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور استفاده کنید. مثلا رشته طراحی پارچه و مد را میتوانید در دانشگاه الزاهرا فرا بگیرید یا در رشته طراحی طلا و جواهرات در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل کنید. اگر علاقمند به تحصیل در این رشته ها در مراکز آموزش عالی خارج از کشور در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستید، دانشگاه های دولتی و غیر دولتی بسیاری در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی برای تحصیل شما در دسترس است که در آینده به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سایت های کالج های طراحی مد و فشن

(کالج fashion لندن، یکی از مقصدهای تحصیلی مد در انگلستان است که رشته جالب MBA in Fashion را هم ارائه میکند)

برای پذیرش  از دانشگاه های خارج از کشور، در رشته های طراحی مد و لباس و کلا مقولاتی که با عرصه فشن در ارتباط است، باید:

  • در صورتی که دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می کنید، آیلتس ۶ آکادمیک یا تافل ۸۰ داشته باشید.
  • در صورتی که دانشگاه به زبان آلمانی تدریس می کند، مدرک زبان B1 ارائه کنید.
  • در صورتی که در مقطع کارشناسی فشن قصد تحصیل دارید، ترجمه رسمی مدارک دبیرستان نیاز است.
  • در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته های فشن قصد تحصیل دارید، مدرک کارشناسی شما باید تا حدودی مرتبط با عرصه مد و لباس و طراحی باشد.
  • در صورتی که دانشگاه برای اعطای ادمیشن به شما، نیاز به کار عملی دارد، نمونه کارهای طراحی خود را ارائه کنید.
  • اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش های مرتبط با مد و برندینگ در این حوزه در دانشگاه های آمریکای شمالی دارید، احتمالا باید مدرک GRE یا GMAT هم اخذ کنید.
  • اگر قصد تحصیل در رشته های مد به زبان انگلیسی و بدون شهریه را دارید، دانشگاه های نروژ را انتخاب کنید.
  • اگر قصد تحصیل در رشته های مد به زبان فرانسه یا آلمانی با هزینه کم دارید، دانشگاه های سوییس، آلمان و فرانسه را انتخاب کنید.

 

مدارک مد و لباس، چه مواردی را شامل می شود؟

طراحی مد و فشن

اگر شما در رشته مد و لباس تحصیل کرده باشید، بهتر است برای افزایش شانس ورود به بازار کار در کشورهای خارجی، مدارک صلاحیت حرفه ای را نیز در این عرصه کسب کنید که با شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی و همچنین حضور در دوره های کوتاه مدت و میان مدت مراکز علمی و تخصصی فشن قابل حصول است. رشته هایی مانند بازاریابی مد (fashion marketing)، طراحی مد (fashion design)، مدیریت مد (fashion management)، فشن برندینگ (fashion branding)، روزنامه نگاری مد (fashion journalist) و طراحی جواهرات (jewelry design) از جمله رشته های پرطرفدار برای علاقمندان به این فیلد است.

دوره طراحی مد و لباس

البته برخی از علاقمندان عرصه فشن، به جای تحصیل آکادمیک ۴ تا ۶ ساله در این حوزه، مشتاق هستند در دوره های میان مد فشن شرکت کرده و در سریع ترین زمان، با موضوعات و تکنیک ها در گرایش مورد نظر، آشنا شوند. در این حالت، شما قادر هستید تا به یادگیری مراحل گوناگون طراحی مد از مفاهیم پایه تا شناخت ریز ترین موضوعات در عرصه فشن پرداخته و روش های طراحی، ساخت و تولید و بازاریابی و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی این حوزه را با تجارب ملی و بین المللی بشناسید.

تحصیل در رشته طراحی مد و لباس

اگر در رشته پر طرفدار طراحی پارچه شرکت کنید، از چگونگی برش الگو تا تولید پوشاک و تصویرسازی و مفاهیم مرتبط با مقولات توسعه برند و چگونگی ترسیم و پیش بینی بازار مد و بازاریابی را به شما آموزش می دهد

تحصیل در مد و اقامت

شمار زیادی از داوطلبان در دانشگاهها و موسسات اموزش عالی آنسوی آبها که به دنبال اقامت پس از تحصیل هستند، رشته مد و لباس و عرصه های مرتبط را انتخاب میکنند تا پس از تحصیل، بتوانند از فرصت درخواست بازار کار برای طراحان این عرصه استفاده کرده و کاری دست وپا کرده و با پرداخت مالیات، اقامت دائم را بدست آورند. در حالی که این موضوع شاید برای دانش اموختگان مدیریت  و بازاریابی و حتی نقاشی و طراحی و امثالهم نباشد درخواست بازار کار برای جذب نیروی حرفه ای در این زمینه، با توجه به تقاضای رو به رشد بازار بالاتر باشد.

تحصیل در رشته مد

راه اندازی یه کارگاه تولیدی برای طراحی و برش و دوخت انواع لباس ها، با هزینه کم و بهره وری بالا، در هر کشوری فراهم است و این ظرفیت فرصت آفرینی را در اختیار دانش آموختگان مدو لباس در خارج از کشور می دهد.

آیا برای پذیرش تحصیلی در رشته مد، باید دیپلم هنری داشته باشیم؟

الزاما خیر. بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور برای پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با فشن، پیش نیازهای سختی که برای قبولی داوطلبان در رشته های مهندسی و پزشکی مطرح میکنند را طرح نکرده و کار عملی و علاقمندی و ظرفیت علمی دانشجو را ملاک قرار می دهند. البته این بیشتر در مقطع کارشناسی هست و برای ورود به مقطع ارشد، تحصیلات مرتبط مورد نیاز خواهد بود.

ساختار دوره های مد و لباس چگونه است؟

دوره های طراحی مد

(دانشگاه RMIT استرالیا یکی از مقصدهای تحصیل در رشته BS in Fashion است)

دوره های مد و لباس و طراحی پارچه و مقولاتی در این عرصه، در مقطع کارشناسی، معمولا بین ۳ تا ۴ سال به طور می انجامد و برای کارشناسی ارشد هم مثل سایر رشته ها، بین ۳ تا ۴ ترم طول می کشد. دانشجویان باید هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی گرایش های مربوط به فشن، مرتب کار عملی انجام دهند با ریز و بم فعالیت ها در این عرصه آشنا شوند. بنابراین، کار عملی و فیزیکی در این رشته بر خلاف برخی از رشته های مهندسی و علوم انسانی، بسیار است و باید داوطلبان شرکت در دوره های مد و لباس چه در دانشگاه چه موسسات آموزشی، به این موضوع واقف باشند.

آموزش طراحی جواهر

(مدرسه بین المللی طراحی طلا و جواهرات سنگاپور، یکی از مقصدهای تحصیل در رشته Jewelry design است)

در رشته هایی مانند طلا و جواهرات که هزینه مواد اولیه بالا و گران است، بعضا شهریه هایی از دانشجو گرفته می شود که دقت در کار و تمرکز زیادی را طلب می کند.البته شهریه رشته های مربوط به فشن در هر دانشگاه متفاوت است و به شرایط کشور مربوطه بر می گردد. معمولا رشته های مد و لباس به صورت رایگان عرضه نمی شود. اما هستند دانشگاه هایی در برخی از نقاط جهان که با هزینه کم یا کلا رایگان، تحصیل در این رشته را در اختیار واجدان شرایط قرار می دهند.

طراحی جواهر و جواهرات دست ساز

رشته مد تخصصی (professional fashion) چیست؟

این رشته به صورت حرفه ای به مقوله مد از جنبه های گوناگون می پردازد. دانشجو در این رشته، به دنبال اخذ مدرکی از گرایش مد است که نگاه چند بعدی و تلفیقی به موضوع مد و لباس و طراحی در عرصه فشن دارد. بنابراین مد تخصصی، فقط به مد نمی پردازد و مقولات روانشناسی و جامعه شناختی و مهندسی هم در ان دخیل است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

طراحی و نقاشی مد

(بیش از ۱۱۵ فرصت تحصیلی در گرایش های تخصصی fashion ا را اینجا ببینید)

طراحی مد (fashion design) چیست؟

رشته طراحی مد، نقش بسیار مهمی در جذب دانشجو و تحرک در این صنعت دارد. اگر شما تحصیل در این گرایش را در نظر بگیرید، قادرید تا چشم انداز روشنی را در این صنعت نوظهور و در حال تگاپو فرا روی خود مشاهده کنید و با کسب دانش فنی و مهارت های عملی، وارد بازار کار جذاب این عرصه شوید. البته، طراحی موضوعی نیست که بشود حتما در دانشگاه این مهارت را بدست اورد. برخی از فعالان مد و لباس دنیا، چه طراح مزون ها و چه صاحبان برندهای مطرح، در این زمیته تحصیل آکادمی ندارند و موفقیت انها به برداشت های تجربی و صبوری و پشتگار با طعم خلاقیت حاصل شده است.

به هر حال، الان از طراحی جوراب مردانه و زنانه گرفته تا طراحی کلاه و کیف و کفش و لباس زیر و لباس های مهمانی و استایل های خیابانی و امثالهم، همه و همه، تکنیک های مختلف از ایده تا تجاری سازی دارند که در رشته های فشن مورد بحث و بررسی و آموزش قرار می گیرد.

عکاسی مد چیست؟

در مد، هر چیزی در  نگاه فشن نگریسته می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. عکاسی همانطور که در تبلیغات و روزنامه نگاری و امثالهم ، تکنیک های خاص خود را دارد، در عرصه فشن نیز، شیوه های مختص به خود دارد که فعالان این عرصه در صورت علاقمندی به عکاسی در عرصه فشن، لازم است تا با ریز و بم آن اشنا شوید. در واقع صنعت مد بدون عکاسی، معنی و مفهومی ندارد.

عکاسی مد

 

ما عکاسان تخصصی مد در ایران کم داریم. اخذ تخصص در این گرایش به معنای ادغام عناصر آموزش نظری و عملی، بررسی فرآیندهای تاثیرگذار جهت برقراری ارتباطات بصری و کسب مهارت در عکسبرداری مقولات فشن است. بنابراین به دانشجو در این رشته و گرایش، فرصت برنامه ریزی عملی، نحوه کارگردانی بر عکس های ورقه ای، آموزش سبک سازی ، زاویه سنجی، برند سازی یک مد، و کار کردن با تجهیزات و نرم افزارهای مربوطه با نگاه به مقوله فشن، آموزش داده می شود. ساخت فیلم های تبلیغاتی و ویرایش تصاویر و عکاسی تخصصی مد، مقوله ای است که دانش آموخته این رشته به آن مجهز می شود.

در مدیریت مد چه موضوعاتی تدریس می شود؟

سایت های مد مدیریت مد

هر صنعتی برای بقا و ارتقا بهره وری و توسعه خود، نیازمند مدیریت بهینه است. فرقی نمی کند صنعت ساختمان باشد یا صنعت چوب یا حتی صنعت مواد غذایی. صنعت فشن هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع مدیریت صنعت مد، به شما یاد می دهد که چگونه ایده تا تجاری سازی را دراین عرصه انجام دهید. چگونه نیاز سنجی بازار انجام دهید.

چگونه تبلیغات حرفه ای با ابزار فشن در دستور کار داشته باشید و چگونه به مدیریت عرصه و تقاضا و زنجیره تامین (supply chain management) این حوزه مشغول شوید. همه این موارد با طعم مد، شما را برای موفقیت در این عرصه تجهیز و مسلح می کند.

طراحی مد

مدیریت مقوله ای تلفیقی از دانش و هنر است. خلاقیت هم در آن نقش بسیاری دارد. به قول نویسنده کتاب : آنچه دانشگاه هاروارد به شما نمی آموزد (WHAT THEY DO NOT TEACH YOU AT HARVARAD BUSINESS SCHOOL)، تجربه نیز برای موفقیت در عرصه کسب و کار به خصوص مد، اهمیت دارد. بنابراین در اقتصاد مد، مدیریت، حرف مهمی برای زدن دارد و دانش آموخته این رشته، می تواند مشاور خوبی برای مزون ها، برندهای تولید کننده پوشاک و جواهرات معمولی تا لاکچری و امثالهم باشد.

برندسازی

مهم ترین وظیفه ای که دانش آموخته رشته مدیریت مد باید داشته باشد، تحلیل رفتار مصرف کننده، آنالیز و نیازسنجی بهینه و نحوه توسعه و ترویج یک برند است.

روزنامه نگاری مد به چه موضوعاتی می پردازد؟

روزنامه نگاری مد هم به نوعی گرایشی نوآورانه در عرصه مد است که چند دهه بیشتر از عرضه این رشته در مقصدهای تحصیلی جهان نمی گذرد. مانند روزنامه نگاری سیاسی، روزنامه نگاری ورزشی و روزنامه نگاری گردشگری و حتی سلامت، روزنامه نگاری مد نیز تخصص و دانش مخصوص به خود را طلب می کند.

روزنامه نگاری مد

فردی با تخصص روزنامه نگاری سلامت و تخصص در عرصه بهداشتی، قادر نخواهد بود در زمینه مد و لباس ، قلم فرسایی کرده و محتوای جذاب و کاربردی را در اختیار خوانندگانی که بعضا، دستی بر آتش مد و لباس و طراحی جواهرات دارند و فلسفه و تاریخچه و پیشینه برندها و نام ها و استایل ها را می شناسند، قرار دهد.

پس، برای روزنامه نگاری سنتی و دیجیتالی در عرصه مد و لباس، نیازمند دانش آموختگانی هستیم که اصول و مبانی حرفه ای ژورنالیستی در صنعت فشن را آموخته باشند و این رشته، چنین دانش آموختگانی را پرورش می دهد. روزنامه نگاری مد، میتواند جریان ساز باشد. میتواند خواننده را با برندها اشنا کند و فرصت آفرینی برای خلاقان و فعالان کسب و کار مد در زمینه های گوناگون فراهم کند. میتواند منتقد حرفه ای برندهای لاکچری و غیر لاکچری عرصه مد بوده و در درک بهتر خواننده از دنیای مد، تاثیرگذار باشد.

در رشته روزنامه نگاری مد، موضوعاتی مانند بازاریابی مد، عکاسی مد، چاپ عکس، مهارت های فناورانه و اصطلاحات مختلف تدریس می شود. تسلط به یک زبان خارجی برای افزایش مهارت ها در روزنامه نگاری مد ، اهمیت بسیار دارد. چرا  که شمار درخواست ها برای استخدام دورکارها (FREELANCER) های عرصه روزنامه نگاری دیجیتالی مد در حال افزایش بوده و خیلی از سایت ها، نیازمند افرادی هستند که بتوانند در عرصه مد، تولید محتوای دیجیتالی (FASHION DIGITAL CONTENTS) جذاب بکنند.

برخی به اشتباه فکر میکنند که مترجمان زبان هم میتوانند کار تخصصی ژورنالیستی مد بکنند. در حالی که این تصور اشتباهی است. هیچ گاه یک مترجم زبان ، نمیتواند محصولی را که یک روزنامه نگار تخصصی ورزشی در اختیار خواننده قرار می دهد، تولید و عرضه کند. بنابراین در دنیای تخصصی شده امروز، هر کاری باید به کاردان آن سپرده شود.

در گرایش سبک مد (Fashion style) چه مقولاتی توضیح داده می شود؟

در گرایش سبک مد، دانشجویان در واقع فرآیندهای خلق تصاویر بصری و طراحی در این عرصه را فرا میگیرند که بر خلاف تصور عمومی، مقوله ای نیست که با چند روز و چند هفته قابل فهم و آموزش باشد و نیاز به آموزش حرفه ای دارد. استایل شناسی و استایل سازی و جریان سازی در این عرصه، نیاز به آموزش دارد که در این گرایش آموزش داده می شود. دانشجویان این رشته میتوانند در عرصه های روزنامه نگاری و تبلیغات و بازاریابی فشن مشغول به فعالیت شوند.

وضعیت اشتغال رشته طراحی مد بهتر است یا عکاسی مد؟

پاسخ صریح به این پرسش نمی شود داد. اما به هر حال، طراحی مد و لباس، کار بیشتر و حرفه ای تری را می طلبد که تا این اندازه در مختصات کاری عکاسی مد نمی گنجد. قطعا کسانی که در زمینه طراحی مد و لباس درس خوانده اند و تجربه عملی خوبی دارند، کار بیشتری به آن ها پیشنهادمی شود. اما روند نوظهور و سریع فشن بلاگرها و مد نویس هایی که خود نیز مدل لباس ها و برندهای اکسسوری و جواهرات و به قولی لاکچری گرد هستند نشان می دهد که استایل شناسی و عکاسی مد هم بسیار روی مد است!

عکاسان مد میتوانند با هزینه کم، در این زمینه کسب و کاری را ایجاد کنند و قابلیت های خود را در این عرصه در اختیار فعالان مد و لباس قرار دهند. هیچ برندی بدون استایل شناسی خوب و عکاسی تخصصی مد نمیتواند در فضای پر رقابت امروز مد دنیا، عرض اندام کند.

کجاها به روزنامه نگاران مد نیاز دارند؟

جاهایی که به مد نویسان تخصصی و به قولی روزنامه نگاران حرفه ای مد نیاز دارند به شرح زیر است:

  • شرکت ها و تولید کنندگان محصولات

تولید کنندگان محصولات مد و لباس برای عرضه و معرفی محصولات به جامعه مخاطبان بالقوه و بالفعل، نیازمند افرادی هستند که به طور تخصصی، به مقوله فشن پرداخته و محتوای مورد نیاز را برای این محصولات ارائه کند. این کار توسط ژورنالیست های مد به راحتی و حرفه ای انجام می شود و میتواند در جذب بیشتر مخاطبان تاثیر گذار باشد.

  • شرکت ها و تولید کنندگان خدمات مد

برخی از شرکت ها ، تولید کننده محصول نیستند و در حوزه خدمات مد فعالیت می کنند. مثل شرکت هایی که خدمات طراحی ناخن و آموزش گریم مد و آموزش های عرصه مد و لباس و جواهر می دهند و به نوعی مشاوره در این حوزه در دستور کار دارند. این مجموعه ها نیز نیازمند مد نویس های ژورنالیست هستند تا محصول نهایی ان ها، جذاب و مملو از اطلاعات مناسب برای مخاطبان باشد.

  • سایت مجلات مد

مهم ترین جایی که ژورنالیست مد باید در آن فعالیت کند، سایت ها و مجلات مربوط به دنیای فشن است که کار اصلی آنها معمولا در این فضا، بیشتر خودنمایی می کند. تفاوت مجلات تخصصی مد با مجلات عادی که بخشی به موضوع مد دارند، در ریز بینی و اشراف مجلات مد به مقوله چند بعدی مد  و لباس است که محصول کار ژورنالیست های حرفه ای و کار بلد این عرصه است. خوشبختانه شمار سایت ها و مجلات کاغذی این عرصه در حال افزایش است و در ایران نیز نیاز به مد نویسان حرفه ای روند صعودی پیدا کرده است.

  • سایتهای سبک زندگی

سایت های طراحی مد و سبک زندگی

سایت هایی که به صورت کلی به مقوله سبک زندگی می پردازند، مد را نیز در دستور کار دارند و فضایی خوب برای ژورنالیست های مد فراهم می کنند. استقبال جهانی به سایت های life style و بخش fashion آن روز به روز در حال افزایش است.

  • ناشران

ناشران کتاب هایی که در مقوله مد و صنایع وابسته فعالیت دارند، برای تالیف کتاب یا ترجمه کتاب های عمومی و تخصصی مد، حتما ژورنالیست های حرفه ای مد را بیشتر از مترجمان نا آشنا به مد ترجیح می دهند.

  • روزنامه های عمومی

روزنامه ها هم معمولا به کسانی که در زمینه مد، تجربه دارند و دوره های ژورنالیستی مد را گذرانده و ادبیات نوشتاری قوی دارند، بیشتر از روزنامه نگاران عادی که به این صنعت رنگارنگ آشنا نیستند، نیاز خواهند داشت.

مقصدهای تحصیلی رشته مد کجاست؟

اگر قصد تحصیل در رشته مد را دارید، در ایران، دانشگاه های زیادی هستند که از طراحی پارچه تا طلا و جواهرات، در مقطع کاردانی تا کارشناسی، این حوزه ها را به شما به صورت آکادمیک آموزش می دهند و مدارک آنها نیز همگی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و شما را از تحصیل در آنسوی مرزها و خروج ارز و چالش های مرتبط تحصیل در خارج، رها می کند.

اما اگر به زبان انگلیسی یا آلمانی یا فرانسوی یا ایتالیایی مسلط هستید و دوست دارید روندهای نوظهور صنعت مد را در مقصدهای تحصیلی خارج از کشور بخوانید، دانشگاه ها و رشته های زیادی در اختیار شما است که همانطور که در ابتدای گفتار گفتیم، معمولا رایگان نیست. یعنی برای تحصیل در آن باید tuition fee داد و مدارک زبان و پیش نیازهایی برای قبولی (admission’s requirements) را ارائه نمود.

در گفتارهای تکمیلی درباره مقصدهای تحصیلی در رشته مد صحبت می کنیم. اما در اینجا به معرفی چند مقصد تحصیلی می پردازیم:

  • تحصیل در ایتالیا

ایتالیا به خصوص شهر میلان این کشور را یکی از پایتخت های مد و لباس و دنیای لاکچری گردی قاره سبز و جهان می دانند. بسیاری از برندهای مطرح جهانی، متولد این شهر هستند. کسانی که به میلان سفر کرده اند، خیابان های معروف این شهر را که به مقصدهای مد گردی اروپا شهرت دارند دیده و مردان و زنانی که با لباس رسمی خوش استایل، مشغول دوچرخه سواری هستند را مشاهده کرده اند.

مد ایتالیا

ایتالیا، کشور مد و هنر است و برخی از بهترین موسسات آموزشی مد و لباس اروپا در این کشور است. دانشگاه میلان، یکی از مقصدهای تحصیلی عرصه فشن در کشور چکمه است. موسسه آموزشی مارانگونی ایتالیا نیز یکی از مقصدهای تحصیلی جذاب بین المللی عرصه فشن ایتالیا محسوب می شود.

  • مد در فرانسه

مد و لباس در مدرسه لاکچری و مد پاریس

(بیش از ۱۲۰۰ دانشجو در ده ها رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد مد و لباس در مدرسه لاکچری و مد پاریس مشغول به تحصیل هستند)

دومین پایتخت مد اروپا، فرانسه است. جایی که در رونق مد در پایتخت مد آمریکا یعنی نیویورک نیز تاثیر گذار بوده است و طوفانی از برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاکی و طلا و جواهرات ، محصول کشور فرانسه در قرن بیستم بود.

  • مد در اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی به خصوص سوئد، یکی از مقصدهای تحصیلی خوب برای آموزش گرایش های مختلف در صنعت فشن است. سوئد را با  H&M  و Lindex و FiliPPA K می شناسیم که برندهای معتبر دنیای فشن در اروپا هستند. دانشگاه های سوئدی مثل سلطنتی استکهلم، دانشگاه استکهلم و دانشگاه اوپسالا، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است و در بعضی از ان ها میتوان رشته ها مرتبط با صنعت مد را تحصیل کرد.

تحصیل تا سال ۲۰۱۱ میلادی برای ایرانیان در این کشور رایگان بود و اکنون فقط تحصیل در مقطع دکترا برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، رایگان است.

  • رشته مد در چین

هیچ گاه پایتخت مد در آسیا نبوده است اما به دلیل تولید گسترده پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی و فناوری و کارگاه های تخصصی در عرصه مدیری و عرضه مد، یکی از مقصدهای جذاب و نوظهور در این عرصه است که البته دانشگاه هایی برای تحصیل مد به زبان انگلیسی نیز دارد که دانشگاه شانگهای یکی از آن ها به شمار می رود.

درباره دنیای مد و لباس و فرصت های تحصیلی در آن، سرویس آموزش لوکس تهران را در نظر داشته باشید. اگر برای تحصیل در این رشته ها در داخل یا خارج از کشور با سوالی روبرو شدید، پرسش خود را کامنت کنید.

دنیای مد و لباس را هر روز با لوکس تهران تجربه کنید.

5 دیدگاه

5 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا