سبک زندگی لوکس

با رشته طراحی مد و لباس آشنا شویم

آشنایی با طراحی مد و لباس

افرادی که علاقمند به تحصیل آکادمیک در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در صنعت فشن هستند، می توانند از فرصت های تحصیل در مقصدهای تحصیلی داخل و خارج از کشور استفاده کنند. در ایران چه در دانشگاه های دولتی و چه دانشگاه های خصوصی و موسسات اموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  (مثل دانشگاه جامع علمی و کاربردی) و همچنین موسسات آموزشی مربوط به اصناف فعال در این عرصه، می توان در رشته های مرتبط با صنعت مد مثل طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهرات تحصیل کرد.

اما فرصت های بیشمار و تخصصی برای تحصیل مشتاقان دنیای جذاب و رنگارنگ مد در دانشگاه ها و مدرسه های کسب و کار فعال در حوزه در آنسوی مرزها وجود دارد که میتوان از ان استفاده کرد. به هر حال، استقبال جهانی به مقوله تخصص گرایی در عرصه مد و لباس و گرایش های مربوطه مثل: عکاسی مد و ژورنالیستی مد (مد نویسی) رو به افزایش است و شبکه های اجتماعی و آموزش انلاین نیز نقش زیادی در ترغیب جوانان و دانش آموختگان رشته های مختلف به تحصیل در صنعت fashion   دارد.

دوره های طراحی مد و لباس

قبلا در مقاله راهنمای تحصیل در رشته های مد و لباس، به معرفی الزامات و نیازمندی ها و فرصت های پیش روی متقاضیان تحصیل در گرایش های فشن پرداختیم و در این گفتار قصد داریم درباره رشته طراحی مد و لباس (fashion design) بیشتر صحبت کنیم.

با ما در گفتار امروز همراه باشید.

طراحی مد و لباس چیست ؟

طراحی مد و لباس همانطور که از نامش مشخص است، به شیوه ها و تکنیک های طراحی پوشاک برای گروه سنی مختلف در آقایان و بانوان اشاره دارد. هر گروه سنی، نیازمند لباس مخصوص به خود در فصول مختلف سال است. تهیه و تولید چنین پوشاکی نیازمند طراحانی است که پس از نیاز سنجی های بازار و ایده سازی، بتوانند برای مزون ها و شرکت های تولیدی، با طراحی پوشاک خلاق، فرصت آفرینی کنند.

طراحی مد هم نگاهی جامع تر به مقوله طراحی در عرصه لباس دارد و از جنبه های مختلف به این موضوع نگاه میکند. برای همین است که مقولات نوظهور مانند مد مفهومی و فناوری مد و مدهای پوشیدنی نیز به دنیای کسب و کار فشن اضافه شده است. بنابراین طراحی مد و لباس امروزه در دنیای دهکده جهانی قرن بیست و یکم، یک علم است و نیازمند دانش، تجربه اندوزی و کسب مهارت است.

طراحی مد و لباس مثل برخی از رشته های دانشگاهی، میان رشته ای (interdisciplinary) بوده ، یعنی برای فهم و درک مفایهم و اصول عادی و تخصصی آن، می بایست به علوم دیگر نیز تا حدی مسلط شد. مثلا از فناوری اطلاعات و ارتباطات، روانشناسی، جامعه شناسی ، سبک زندگی و طراحی، بایستی در این رشته استفاده کرد تا محصول نهایی، کاربردی  و با استقبال جامعه مخاطب بالقوه و بالفعل روبرو شود.

بنابراین در رشته طراحی مد و لباس، یادگیری مفاهیمی مثل تحلیل رفتار مصرف کننده، بازاریابی و مدیریت برند، اهمیت دارد. در رشته طراحی مد و لباس به خصوص در مقطع کارشناسی، مقولات ۱۰ گانه زیر مورد تاکید قرار می گیرد.

  • افزایش خلاقیت دانشجویان رشته طراحی مد و لباس برای فهم فاکتورهای تاثیرگذار در بروز نوآوری در طراحی.
  • تلاش برای افزایش درک صحیح دانشجویان رشته طراحی مد و لباس نسبت به ظرفیت های آشکار و پنهان در رنگ ها، زمینه ها و اشکال هندسی در طراحی.
  • آگاهی از ویژگی های مواد، انواع پارچه ها و چگونکی استفاده از آنها در فرآیندهای طراحی و تولید لباس.
  • آشنایی با روندهای پیشین و جدید جهانی در عرصه مد و لباس آقایان-بانوان-کودکان
  • آشنایی با مهارت های طراحی و فنون دوخت، برش، اسمبلینگ و نقش زنی روی پارچه ها.
  • مهارت های عمومی و تخصصی برای ارتباط با مشتریان عادی و حرفه ای صنعت مد
  • آشنایی با روش های نیاز سنجی بازار و تحلیل رفتار مصرف کنندگان
  • آشنایی با نرم افزارهای مورد نیاز در طراحی مد و لباس.
  • ارتقا توانایی های کار تیمی با شبکه تولید کنندگان، ساپلایرها و عرضه کنندگان صنعت مد

پیش نیازهای ورود به رشته طراحی مد و لباس

 

اگر فصد تحصیل در گرایش های مختلف طراحی مد و لباس در داخل کشور را دارید، باید به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه و مقصدهای تحصیلی این حوزه را شناسایی کنید. مثلا در دانشگاه هنر و دانشگاه الزهرا، شماری از این رشته ها آموزش داده می شود. یا در دانشگاه جامع علمی کاربردی میتوان در حوزه طراحی جواهرات و گرایش های مربوطه، تحصیل کرد.

اما اگر قصد تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی در خارج از کشور را دارید، باید:‌

  • مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس ۶ و تافل اینترنتی ۷۵ به بالا داشته باشید.
  • مدرک دیپلم و ریز نمرات خود را ترجمه رسمی کرده و ممهور به مهر وزارت خارجه کنید.
  • از یکی از مدرسه ها یا دانشگاه های ارائه دهنده رشته های طراحی و مد پذیرش بگیرید.
  • رسما برای تحصیل در رشته های طراحی و مد از طریق سایت دانشگاه مقصد، apply کنید.

البته در موسسات آموزشی آزاد و همچنین در مرکز فنی و حرفه ای کشور، می توان پس از گذراندان سال اول تحصیلی در مقطع متوسطه، وارد رشته طراحی و دوخت شده و دیپلم این رشته را کسب کنند تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه با مشکلی روبرو نشوند.

آنچه در رشته طراحی مد خواهید اموخت

اگر مقطع کارشناسی طراحی مد را در دانشگاه ادینبورگ انگلستان بخوانید، عناوین درسی شما به صورت زیر است

که تقریبا در بسیاری از دانشگاه ها رواج دارد.

سال اول

در سال اول، نگاه خلاقانه و و بسیار نوآورانه به مقوله طراحی به شما آموزش داده می شود. مبانی و اصول اولیه مد تدریس می شود و سعی می شود که مقدمات طراحی مد، ارتباطات در مد، برش خلاق، متدهای تحقیقاتی و ساختار طراحی مد آموزش داده شود. انالیز تاریخی دنیای مد و کلیات ترندهای نوظهور این عرصه در سال اول در قالب دروس مختلف تدریس می شود. معمولا از دانشجویان سال اول مد برای تعامل با دیگر دانشجویان دانشگاه مثل دانشکده طراحی و مدیریت برای تبادل اطلاعات و ارتقا خلاقیت دعوت می شود.

سال دوم

در این سال، با یادگیری مقدمات و مبانی طراحی مد و تاریخچه آن، ساختارهای کلیدی و مهم و گسترده در مد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مهارت های یادگیری در طراحی برای شخصیت های معروف و فهم تحلیل رفتار مصرف کننده در بازارهای مختلف، مقوله ای است که در این سال آموزش داده می شود.

طراحی و ساخت گارمنت برای نمایش در fashion show ها معمولا در سال دوم از دانشجو درخواست می شود. طراحی های مبتنی بر رایانه و طراحی سبد الگوها از جمله فعالیت های عملی دانشجویان رشته های طراحی مد و لباس در سال دوم است. برای افزایش مهارت های شما در طراحی، تکالیف کلاسی این حوزه به شما داده می شود تا زیر نظر مدرسان، خطاهای رایج در الگو و برش و دوخت و مسایلی از این دست را آشنا شوید. مهارت های اساسی برش الگو و بررسی ساختار فنی گارمنت به طور جامع تدریس می شود که مقدماتی برای تحصیل در سال سوم و چهارم است.

سال سوم

‌ مهارت های تخصصی در طراحی مد در این سال تدریس میشود. در این سال، معمولا دانشجویان طراحی و مد مقطع کارشناسی، به مزون ها و شرکت های تولیدی طراحی مد و لباس معرفی می شوند تا دوره کارآموزی خود را در محیط کسب و کار واقعی فرا بگیرند و تبادل اطلاعات باید طراحان مزون ها و مشتریان و مشاوران مد داشته باشند. ارتباط با طراحان مزون ها و شرکت ها که برنامه های خلاقانه ای برای معرفی تولیدات خود به بازار دارند، در افزایش اطلاعات دانشجویان در سال سوم تاثیر گذار است.

در این سال، با روش قیمت گذاری اجناس، تحلیل رفتار مصرف کننده به صورت تخصصی، ارتباط با فروشندگان خرد و شیوه رقابت، آشنا می شوند. آشنایی با کیفیت و خواص پارچه ها در طراحی برای طیف سنی مختلف، از جمله مواردی است که در این سال میتوان فرا گرفت.

سال چهارم

اخرین سال تحصیلی در رشته کارشناسی طراحی مد و لباس است. در این سال از دانشجو خواسته می شود که برنامه تحقیقاتی (research plan) را برای ارائه کار عملی مشخص کند. معمولا ۶ نوع لباسی که طراحی آن را در طول ۳ سال قبل فرا گرفته است باید طراحی و تولید شود. کلکسیونی که دانشجوی سال آخر رشته طراحی مد و لباس ارائه میکند، معمولا در نمایشگاه دانشگاهی در معرض دید عمومی قرار گرفته و از داوران درخواست می شود به بررسی و ارزیابی محصول نهایی دانشجو اقدام کنند.

کلکسیونی که دانشجو آماده میکند میتوان مربوط به طراحی اکسسوری، لباس بانوان و آقایان و حتی لباس کودک یا لباس کژوال یا آفشیال آقایان و بانوان باشد.

 

فواید تحصیل در رشته طراحی مد در انگلستان

انگلستان، یکی از کشورهای تاثیر گذار در عرصه مد و لباس و به خصوص صنعت لاکچری در قاره سبز است. برخی از بهترین موسسات آموزشی صنعت فشن در انگلستان است. یکی از سرمایه های انگلیس، اقتصاد فشن است که طیف گسترده ای از طرح ها و برندها را شامل شده و با سبک مدرن بریتانیایی ادغام شده اند. طراحی مزون های انگلیس اگر چه به نسبت اسکاندیناوی، ساده و رنگارنگ نیست، اما شیک و کمی گران بوده و نوآوری بسیاری در ان دیده می شود. به همین خاطر، سبک سنتی پوشش در انگلیس با تکنیک های مدرن در هم آمیخته و محصولی جذاب را برای عاشقان مد و لباس به همراه داشته است.

در واقع کارشناسان طراحی مد و لباس انگلیس با تلفیق  و تطبیق سبک پوشش سنتی مردمان این کشور با روندهای نوظهور فشن جهان، روش خلاقانه ای را ار عرضه کرده که الگوی برخی از طراحان از سبک مد بریتانیایی شده است. در این گفتار درباره این سبک بیشتر میخوانید.

سایت طراحی مد بیرمنگام

(سایت بخش طراحی مد و لباس در دانشگاه بیرمنگهام انگلستان)

تحصیل در دانشگاه های طراحی مد و انگلیس مثل ادینبورگ، لیدز و  بیرمنگهام، دانش و مهارت مورد نیاز برای حضور فعالانه و علمی در اقتصاد مد را در اختیار شما قرار می دهد. باید توجه کنید که ۲ فاکتور مهم:‌خلاقیت و کاربردی کردن خلاقیت (نوآوری)، نقش حیاتی در موفقیت دانشجویان رشته طراحی مد و لباس دارد.

در واقع هر اندازه شما متخصص کار با رایانه باشید و بتوانید بهترین دوخت ها و برش ها را انجام دهید، تا زمانی که ایده های خلاقانه و نوآورانه برای طراحی الگو و عملیاتی کردن دوخت آن در اختیارنداشته باشید، در دنیای جذاب و دائم التغیر مد و لباس جهانی، جایگاهی نخواهید داشت. به خصوص آنگه فعالیت در این عرصه و زمینه، همواره نیازمند مدرک دانشگاهی و آموزش آکادمیک نبوده و سیل انبوهی از فعالان این عرصه که بعضا نام و رسمی هم دارند یا مهندس یا پزشک یا روانشناس یا تحصیل کرده رشته های غیر هنری هستند، خود دال بر این ادعا است.

اگر در انگلیس این رشته را فرا بگیرید، میتوانید در شرکت ههای تولیدی و مشاوره مشغول به کار شده که حقوق ماهانه به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار پوند انگلیس است.

شرایط پذیرش در رشته های طراحی مد

اگر قصد تحصیل در این رشته را در انگلیس دارید و مدرک کارشناسی در اختیار ندارید، بایستی مدرک دیپلم متوسط را ترجمه رسمی کرده و سطح زبان خود را به IELTS ACADEMIC با نمره ۶ تا ۷ از ۹ برسانید. البته معمولا توصیه می شود که دانش آموزان دبیرستانی که خواهان تحصیل در این رشته در انگلیس هستند، در دوره ۲ ساله کالج شرکت کرده و مقدمات طراحی و مد و همچنین اصطلاحات این عرصه را فرا بگیرند.

اگر شما برای ادمیشن از دانشگاه های تدریس کننده رشته طراحی مد و لباس، شرایط عمومی پذیرش را در اختیار داشته و تنها مشکل زبان انگلیسی پیش روی شما باشد× میتوانید دوره های زبان انگلیسی را که معمولا ۴ تا ۶ ماه به طول می انجامد را پیش از ورود به مقطع کارشناسی مد و لباس بگذرانید. البته پس از دوره از شما آزمون گرفته می شود و باید ۴ مهارت خواندن/نوشتن/ گوش کردن و صحبت کردن شما مورد تایید برای ورود به مقطع کارشناسی طراحی مد و لباس باشد.

پاسخ به پرسش ها برای تحصیل در رشته طراحی مد و لباس

  • ۱-من دانش اموخته کارشناسی معماری از ایران هستم. آیا میتوانم در مقطع کارشناسی طراحی مد و لباس یکی از کشورهای اروپایی تحصیل کنم؟

پاسخ. تحصیل در رشته های مد و لباس در مقطع کارشناسی، با هر مدرک دانشگاهی یا دبیرستانی امکان پذیر است. اما شرایط عمومی و اختصاصی را از دانشگاه مقصد از طریق مکاتبه با Undergraduate Coordinator بدست آورید.

  • ۲-آیا مدرک کارشناسی طراحی پارچه ایران برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد طراحی مد و لباس در خارج از کشور صلاحیت دارد؟

پاسخ: هر دانشگاه، ضوابط خاص خود را برای قبول کردن داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد به خصوص در رشته های هنری مانند طراحی مد و لباس و جواهرات دارد. بنابراین، توصیه میکنیم که مدرک کارشناسی و ریز نمرات خود را ترجمه رسمی کرد و به مسول هماهنگی رشته (program coordinator) ارسال کنید تا بررسی شود. در صورتی که حداقل کورس های پیش نیاز برای ورود به مقطع ارشد رشته مد و لباس یا گرایش های فشن را داشته باشید به شما اعلام می شود.

در غیر اینصورت، می بایست دوره های پیش نیاز را در دانشگاه مقصد سپری کنید.

  • ۳-آیا برای تحصیل در رشته های مد و لباس و جواهرات در دانشگاه های خارج از کشور هم ارز دانشجویی تعلق می گیرد؟

پاسخ: توجه داشته باشید که ارز دانشجویی سالانه به نرخ دولتی، تنها به دانشجویانی تعلق می گیرد که در دانشگاه های مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تحصیل کرده باشند و نامه اشتغال به تحصیل آنان در دانشگاه، ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور باشد. همچنین می بایست در سامانه نشا ثبت نام کنید.

  • ۴-مهم ترین کورس ها در عرصه طراحی مد و لباس کدام است؟

پاسخ: در دانشگاه های هنر دنیا، کورس های مختلف طراحی مد و لباس عرضه می شود که از ان جمله میتوان به:‌

  • مدیریت طراحی مد (fashion design management)
  • فناوری طراحی مد لباس آقایان (fashion design technology menswear)
  • فناوری طراحی مد لباس بانوان (fashion design technology womesnwear)
  • نوآوری و کارآفرینی در طراحی مد و لباس (fashion entrepreneurship and innovation)
  • آینده طراحی مد و لباس (fashion futures)
  • روزنامه نگاری طراحی مد و لباس (fashion journalism)
  • تولیدات رسانه ای در عرصه مد و لباس (fashion media production)
  • عکاسی در صنعت مد و لباس (fashion photography)
  • مدیریت خرده فروشی در عرصه مد و لباس (fashion retail management)
  • الگو و گارمنت سازی در صنعت مد (Pattern and garment technology)
  • روانشناسی تخصصی در صنعت مد و لباس(Psychology for fashion professionals)
  • بازاریابی استراتژیک در صنعت مد و لباس (Strategic fashion marketing)
  • روانشناسی کاربردی در صنعت مد (Applied Psychology in Fashion)

اشاره کرد. برخی از کورس های اشاره شده بالا، بیش از ۱۸ ماه به طول می انجامد و در حد کارشناسی ارشد است. این رشته ها را میتوانید در دانشکده طراحی کالج هنر لندن بخوانید که هر کدام ۱۹ هزار پوند شهریه دارد.

  • ۵-آیا برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی مد و لباس، نیازمند توصیه نامه هستیم؟

پاسخ: معولا بله. توصیه نامه تحصیلی (LOR) به میزان ۲ عدد باید ضمیمه پرونده تقاضا شما باشد.

  • ۶-چه کورس هایی در دانشگاه های خارج از کشور در رشته FASHION DESIGN تدریس می شود؟

پاسخ: هر دانشگاه سیلابس های متفاوتی را ارائه میکند. مثلا فهرست کورس هایی که در مدت ۳ سال در این رشته در دانشگاه بیرمنگهام ارائه می شود به شرح زیر است. گفتنی است تحصیل در این رشته، ۲۷ هزار پوند هزینه دارد:

  • سال اول
  • فهم و توسعه اصول طراحی (Design development and realization)
  • زیبایی شناسی فردی (individual aesthetic)
  • هدایت خلاق (creative direction)
  • زمینه و تئوری در طراحی مد (context and theory)
  • سال دوم
  • فهم خلاقانه (creative realization)
  • مطالعات انتقادی (critical studies)
  • کار عملی انفرادی ۱
  • کار عملی ۲ گروهی
  • پروژه تخصصی
  • سال سوم
  • انجام پروژه تخصصی و کلکسیون سازی
  • تحقیق انفرادی در حوزه مد و لباس .
  • ۷- آیا در دوره های کوتاه مدت طراحی مد و لباس هم میتوان شرکت کرد و پذیرش گرفت؟

پاسخ. اگر حوصله و فرصت تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد طراحی مد و لباس در دانشگاه های خارج از کشور را ندارید، از دوره های کوتاه مدت استفاده کنید. فهرست این دوره ها را میتوانید در اینترنت جستجو کنید. اما به این موضوع توجه کنید که صدور ادمیشن برای تحصیل شما در دوره های کوتاه مدت، منوط به پرداخت هزینه ثبت نام و احتمالا بخشی از هزینه کل دوره است.

به همین خاطر، برای اقدام جهت دریافت روادید از سفارت خانه کشور مقصد در تهران ، نیازمند نامه پذیرش هستید. البته باید شرایط عمومی دریافت روادید هم داشته باشید که در سایت سفارت مقصد درج شده است.

موسسه مارنگونی در شهر میلان ایتالیا یکی از مقصدهای آموزش دوره های کوتاه مدت در قاره سبز است. فهرست دوره های کوتاه مدت این موسسه معروف آموزش فشن ایتالیل به شرح زیر است:

 

  • FASHION DESIGN
  • THE ART OF FASHION
  • ILLUSTRATION
  • FASHION BUSINESS
  • THE ART OF TEXTILES & PRINT
  • FASHION PHOTOGRAPHY
  • MARKETING FOR LUXURY
  • FASHION VISUAL MERCHANDISING
  • TREND FORECASTING
  • ACCESSORIES DESIGN FASHION & THE CITIES •
  • EUROPE FASHION & THE CITIES • ASIA

اخذ ادمیشن از این موسسه جهت اقدام برای روادید تحصیلی از سفارت ایتالیا در تهران الزامی است.

توجه کنید که رشته کاردانی حرفه ای طلا و جواهر (تراش زیور آلات) را میتوانید در دانشگاه علمی کاربردی دنبال کنید.

اگر برای تحصیل در رشته های مد و لباس و جواهرات در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور با پرسشی روبرو شدید، آن را از طریق بخش کامنت در اختیار ما قرار دهید تا مشورت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد.

دنیای مد و لباس و لاکچری را با لوکس تهران تجربه کنید.

4 دیدگاه

4 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا