تکنولوژی و دیجیتال

آینده مد جهان بر بال فناوری : ۱۰ توصیه به استارت آپ ها

فناوری مد و لباس

فناوری ، زندگی را تسهیل و روند انجام فرآیندهای روزمره زندگی را تسریع کرده است. مهم نیست کجای جهان هستید و چقدر سواد دارید. یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه مجهز به سامانه GPRS، شما را به هر نقطه ای که بخواهید راهنمایی کرده و میرساند. مهم نیست چقدر پول دارید. اگر فقط و فقط اگر زبان انگلیسی بلد باشید، بزرگ ترین مراکز جهانی تحصیلات آکادمیک، از هاروارد تا استنفورد و MIT، در هر رشته ای که بخواهید، کلاس های اموزش رایگان اینترنتی در اختیار شما قرار داده اند. حتی اگر به سایت های رسمی دانشگاه های معتبر علاقه ای ندارید، خان اکادمی و یوتیوب، مشتی نمونه خروار برای یادگیری آنلاین هستند.

دنیا، شاهد نسل عجیبی است. نسلی که بزرگ ترین سرمایه آنها نه ثروت پدری است و نه زمین و نه سهام آنچنانی کارخانجات بزرگ در بازارهای بورس و نه حساب های بانکی میلیون دلاری. نسل هزاره سوم، نسل فناوری است. به قول آلوین تافلر، نسل موج سوم است. نسل انقلاب اطلاعات است و فناوری ارتباطاتی یا همان ICT، ابزارهای غیر قابل تصوری را در اختیار این نسل برای پیشگامی در عصر قرن بیست و یکم در حوزه های مختلف قرار داده است.

مد و فناوری

ما با نسل میلیونرهای زیر ۳۰ سال مواجه هستیم. با کسانی که نه چند مدرک دکترا از هاروارد دارند و نه میراث داران ثروت های نجومی (مثل پاریس هیلتون ) هستند. ما با نسلی طرف هستیم که در اعداد و اپلیکیشن و فضای مجازی بزرگ شده اند و معتاد لایک و فالو و کامنت و گوگل کردن هستند.

کتانی هوشمند

(کتانی های هوشمند، واقعیتی نوین در دنیای مد است که فناوری آن را به ما تقدیم میکند. محصولی از نسل هوشمند هزاره سوم)

ما با نسلی طرف هستیم که یک استارت آپ کوچک روی اپلیکیشن موبایل، میتواند ۱ میلیارد دلار قیمت گذاری شود (اینستاگرام). ما با نسلی هستیم که محصول آن ها در یک گاراژ کوچک ۲۰ متری، میتواند یکی از میراث های بزرگ قرن بیستم در عرصه فناوری شود (گوگل). ما با نسلی طرف هستیم که یک شبکه اجتماعی دانشگاهی میتواند ظرف چند سال، به قیمت بازاری ۲۰ میلیارد دلاری برسد (فیسبوک).

چترهای هوشمند (SMART UMBRELLA)

(یکی از جلوه های فناوری های پوشیدنی را میتوان در چترهای هوشمند (SMART UMBRELLA) شاهد بود که به کمک سنسورها، میتواند چتر شما را نه تنها جذاب و رنگارنگ بلکه ابزاری برای تبلیغات کند و از این راه حتی افراد درامد هم کسب کنند)

ما با نسل اقتصاد دیجیتال طرف هستیم. نسلی که به قول موسس غول نرم افزار جهان (بیل گیتس)، تنها سرمایه او دانش است و بس. انان که خود را مجهز و مسلط بر دانش روز کنند ( از بیو تکنولوژی تا فناوری اطلاعات)، گوی سبقت را از دیگران می ربایند. بررسی اقتصاد آنلاین که یکی از جلوه های روندهای نوظهور در اقتصاد و کسب و کار جهانی در هزاره سوم است نشان میدهد که هر چیزی که با فرآیند جهانی سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات همگام نباشد، محکوم به فنا خواهد بود و اثری از آن در آینده نزدیک بر جای نخواهد بود. تکنولوژی، در حال اعمال تغییر بزرگ در صنعت مد است.

صنعت مد و لباس هوشمند

یکی از پدیده های جهان در قرن بیستم، حتما صنعت مد و لباس است که تحولی عظیم را در سبک زندگی انسان هایی که در رویایی ترین سده هزاره دوم میلادی زندگی می کردند به وجود آورد. تنوع طرح ها، رنگ ها، نقش ها و استایل ها با جادوی مد و لباس و اکسسوری ها و جواهرات سبب شد تا لاکچری و فشن، بخش جدایی ناپذیر از زندگی میلیون ها انسان و درامد میلیون ها نفر در این عرصه شود.

 فناوری های پوشیدنی کتانی های هوشمند

(۹ تصویر از کتانی های هوشمند که جلوه ای از فناوری های پوشیدنی در عصر جدید است)

اکنون که بزودی وارد هجدهمین سال از قرن بیست و یکم می شویم، دنیای مد و لباس مثل هر صنعت دیگری دست خوش تغییرات اساسی شده است. تغییراتی که سبب شده تا دنیای مد و لباس هم میان رشته ای شده و برای پیشبرد آن در بازار پر رقابت امروزی، نیاز به مسلح شدن به ابزارهایی بیش از دنیای مد و لباس بود. یکی از این ابزارها، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به نظر می رسد، آینده صنعت فشن، بر بال های طلایی فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتالی استوار باشد.

در این گفتار در لوکس تهران، نگاهی خواهیم داشت به نقش فناوری اطلاعات در توسعه فشن و راهکارهایی برای توسعه استارت آپ های فشن ارائه میکنیم. با ما همراه باشید.

چه نقشی فناوری در توسعه مد و لباس دارد؟

  • فناوری می تواند هزینه تمام شده تولید پارچه و البسه و متریال مورد نیاز تولید اکسسوری و طلا و جواهرات را کاهش دهد.
  • فناوری میتواند سبب کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت های کارخانجات تولید کیف و کفش و البسه و امثالهم شود.
  • فناوری میتواند پدیده ای به نام مد سبز (Green Fashion Industry) را ترغیب و تشویق کند تا جامعه، مردم و محیط زیست از اثرات زیست محیطی منفی کسب و کار های مد، در امان باشند.
  • فناوری میتواند راهکارهایی برای عرضه بهینه متریال مورد نیاز خانه های مد و فعالان طراحی فشن ارائه کند.
  • فناوری میتواند، سبب کاهش نقض گسترده حقوق بشر در تولید البسه گران برای قشر محدودی از مشتریان در ازای پرداخت حقوق کم به کارگران شود.
  • فناوری میتواند، متریال جایگزین را با روش های نانو بیوتکنولوژی در اختیار صنعت مد و لباس قرار داده تا تولیدات با کیفیت تر، ارزان تر و جذاب تری برای انسان ها در نقاط مختلف دنیا تولید کنند.
  • فناوری می تواند، میزان نیاز صنعت مد و لباس به خصوص در تولید کیف و کفش و پالتو لاکچری به پوست حیوانات را با روش های آزمایشگاهی بسیار کاهش دهد.
  • فناوری میتواند، میزان کشتار حیوانات را بخاطر استفاده از پوست آنها کاهش دهد.
  • فناوری میتواند دسترسی شمار بیشتری از مردم را به مقوله مد و لباس جذاب متناسب با سن و استایل و علایق ان ها با هزینه به مراتب کمتر از رقم فعلی تولید کند.
  • فناوری می تواند نسل جدیدی از کارآفرینان عرصه مد مبتنی بر دانش اطلاعات را تربیت کند.

این ۱۰ مورد، بخشی از صدها موردی است که میتوان درباره نقش مهم فناوری بر توسعه مد و لباس جهان ارائه کرد. اگر شما به سایت های دانشکده ها و کالج ها و موسسات برتر آموزش مد و لباس جهان مراجعه کنید، با کورس یا رشته ای به نام مد پایدار (Sustainable fashion industry) مواجه می شوید که به مقوله مسولیت اجتماعی شرکت هاSocial Responsibility)   (Corporate  اشاره دارد. یعنی چه کنیم که تولید کنندگان، ساپلایرها، طراحان مد و عرضه کنندگان دنیای مد و لباس، محصول فعالیتشان، محیط زیست و جامعه را کمتر با مخاطرات روبرو کند و نتیجه کار انان، نقض حقوق بشر و انسان و طبیعت و حیوانات نباشد.

(شعار من رو بر اساس الگوهای توسعه پایدار بپوشان، بزودی به جمع شعارهای فعالان محیط زیست در عرصه مد و لباس اضافه خواهد شد)

به همین منظور، مدیریت زنجیره تامین سبز، بازاریابی سبز، کسب و کار پایدار و مقولاتی از این دست، وارد عرصه صنعت فشن می شود که ان را تبدیل به مقوله ای میان رشته ای می کند.

(استفاده از کیف هایی بر اساس مواد بازیافت پذیر که آلایندگی زیست محیطی کم به نسبت کیف های پارچه ای یا تهیه شده از پوست حیوانات دارند، بخشی از دنیای مد بر مبنای الگوهای فناوری و توسعه پایدار را نشان می دهد)

بله! با نانو بیو تکنولوژی میتوان لباس هایی مقاوم با قابلیت جذب کمتر مواد و امکان شست و شوی آسان تر تولید کرد. میتوان با کمک سلول های بنیادی، پوست های آزمایشگاهی تولید کرد تا در تولید کیف و کفش و چرم استفاده نمود.  نشریه Independent انگلستان در مارچ ۲۰۱۷ میلادی در گزارشی، فهرست ۱۲ برند مد و لباس فعال در مقوله توسعه پایدار را که بانوان میتوانند از محصولاتشان استفاده کنند را معرفی کرد که توسط  پروفسور دیلی ویلیامز از مرکز مدهای پایدار کالج مد لندن در انگلیس توصیه شده است.

یکی از این برندها، H&M CONCIOUS COLLECTION است که غول مد سوئدی ها، از فناوری الیاف در تولید برخی از پوشاک بانوان استفاده کرده است.

در ادامه به نمونه ای از فعالیت های دنیای فشن در عرصه مد و لباس اشاره میکنیم.

انقلاب الیاف هوشمند در عرصه مد جهان

الیاف هوشمند (ORGANIC FIBER) یعنی نقش کمتر پارچه در آلودگی زیست محیطی. یعنی تولید کیف و کفش و پارچه ای مقاوم تر در برابر گرما و سرما و افزایش بهره وری لوازم پوشیدنی ما. مواد بیو تکنولوژی و نانو تکنولوژی، فرصت خوبی را در اختیار دنیای مد و لباس قرار میدهد تا محصولاتی به مراتب زیبا تر و ظریف تر و جذاب تری را در اختیار مشتریان قرار داد. ابزارهای دیجیتالی، در حال جهانی سازی پدیده ای به نام فناوری های پوشیدنی هستند. یعنی لباس کودکی که به مادرش، درجه حرارت و خیس شدن کودک و بیدار شدن و امثالهم را اطلاع دهد.

فناوری در عرصه مد یعنی اینکه میلیون هان تن زباله ای که از پوست پرتقال ایجاد می شود را از طریق صنایع تبدیلی، تبدیل به ارزش افزوده در عرصه مد کند. اکنون در ایتالیا، صنعت آبمیوه تبدیل یه ابزار محرک برای این عرصه شده است. شرکت فراماگو ایتالیا موفق به توسعه یک فناوری شده است که از پوست پرتقال، الیاف ارگانیک یا طبیعی تولید می کند که مثل ابریشم طبیعی است. جزییات بیشتر این فناوری را در این لینک مشاهده کنید.

این شرکت سایت خاصی را به منظور اطلاع رسانی در حوزه الیاف هوشمند راه اندازی کرده است که اطلاعات خوبی را در اختیار علاقمندان به مفاهیم مد پایدار قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید.

انقلاب الیاف هوشمند در عرصه مد جهانی در حال شگفتی سازی عظیم است. عمومی سازی استفاده از متریال و فناوری ساخت لباس های فضانوردان، یکی از موضوعات جالب در حوزه مد و فناوری است که به نظر می رسد میتواند آینده مد را به طور چشمگیری تغییر دهد. تولید کیف  و کفش و البسه ای در برابر دماهای خیلی کم یا خیلی بالا مقاوم باشد و امکان استفاده چند کاربردی را بنا به اقلیم مصرف کننده، در اختیارش قرار دهد. شرکت فشن تک لبز (FASHION TECH LABS) قصد دارد از این الیاف، لباس تولید کند. اطلاعات بیشتر این محصول نوآورانه عرصه مد را در سایت آن مشاهده کنید.

مد و فناوری و ساعت هوشمند

یکی از ایراداتی که حتما شما هم به ساعت های هوشمند می گیرید، طراحی نه چندان هوشمندانه و خلاقانه و دلچسب آن ها است. در واقع این محصولات دیجیتالی پوشیدنی، انطور که مورد نظر عموم مشتریان آن است، با البسه و ان ها ست نشده و ظاهر جذابی ندارد. خیلی ها امیدوارند که ظاهر این گجت ها با مرور زمان و ارتباط بهتر صنعت فناوری اطلاعات با دنیای مد، بهبود یابد و از نقطه نظر ظرافیت و زییایی، شباهت بیشتری با ساعت های متعارف داشته باشد.

خیلی ها بین کاربرد این فناوری های پوشیدنی و زیبایی آنها در ترکیب استایل روزمره شان، به کاربرد نمره قبولی می دهند، چرا که همه این ساعت ها بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده، از مقوله ظاهر  و مد، بی بهره هستند. چون این ابزارها با بخشی از سبک مد و لباس مردم سر و کار دارند، طراحی آنها اهمیت بسیار دارد.

در این بین، بند و زمینه ساعت، خیلی توی ذوق برخی از مصرف کنندگان می زند که از بزرگ ترین نقاط ضعف انهاست. برخلاف پول زیادی که بابت خرید ان پرداخت می شود، اما ظاهر لوکس و حتی شیکی ندارند. بند ساعت های هوشمند، معمولی تر از ساعت های معمولی بوده و جذابیت چندانی ندارد. با انکه بندهای ساعت های هوشمند قابل تعویض است، اما همچنان مصرف کنندهگان این فناوری های پوشیدنی پر کاربرد، از وضع موجود گله مند هسند.

ساعت های خورشیدی هوشمند، نسل جدید ساعت های هوشمند است.

درباره کتانی های هوشمند

کتانی های هوشمند، متد جدید برای تولید فناوری های پوشیدنی در عرصه طراحی فشن نوین است. کفش، از مهم ترین پوشش های انسان در طول روز است. بدون کفش خوب، بهترین لباس ها و بهترین جواهرات و بهترین پوشش ها، بدون جلوه خواهد بود. کاربرد کفش در زندگی انسان بسیار زیاد است و مصرف افراد از این پوشیدنی، قابل ملاحظه محسوب می شود. بنابراین جای تعجب نیست که آزمایشگاه های تحقیقاتی فعال در عرصه فناوری مد، به دنیای کفش ها به عنوان ابزاری برای توسعه مد های پوشیدنی نگاه میکنند که میتواند پولساز باشد.

کتاتی هوشمند شرکت Indiegogo با قابلیت نمایش HD

(کتاتی هوشمند شرکت Indiegogo با قابلیت نمایش HD تصاویر و انیمیشن روی بخش جلویی و عقبی کفش این امکان را به خریداران می دهند تا از طریق اپ مربوطه، هر نوع تصویری که دوست دارند روی کفش خود به نمایش در آورند. قیمت این کفش ها از ۱۰۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار بستگی به کارایی و ظرفیت فناوری آنها اعلام شده است)

کفش های کتابی هوشمندی که این روزها طراحی و تولید می شود، این امکان را به صاحب آن میدهد تا امکان ثبت تصاویر لحظه ای و پخش تصویر و انیمیشن بر روی بخش جلویی و عقبی کفش در اختیارش باشد. همچنین برای افرادی که به ورزش روزانه اهمیت میدهند و معمولا ورزش و تحرک آنها، با بررسی اعداد و داده ها همراه است، این فرصت را میدهد تا تعداد گام های خود را اندازه گیری کنند و از طریق اپ مرتبط با کفش، میزان کالری مصرف شده را بر اساس رژیم غذایی خود اندازه گیری کنند.

برخی از کمپین های سرمایه پذیری (crowd funding)   در اینترنت، برای ایده هایی که در این زمینه فعال هستند، سرمایه مناسب را جمع می کند که شرکت Indiegogo از آن جمله است. این شرکت در فهرست نخستین استارت آپ هایی قرار دارد که اسنکیرهای الکترونیکی را تولید و به بازار عرضه کرده و تا کنون قریب به ۱ میلیون دلار فاند از کاربران اینترنت دریافت کرده است.

در کتانی های هوشمند ساخته شده این شرکت، افراد قادرند که طرح ها، انیمیشن ها و حتی تصاویری که بر روی گوشی هوشمند تلفن همراه خود ذخیره کرده اند را از طریق سنسورهایی که روی کفش نصب شده است، بر روی صفحه نماش کفش به نمایش در آورده و هنگام راه رفتن، دیگران شاهد این تصاویر و انیمه ها باشند که روی نمایشگر LED به نمایش در می آید. این شرکت امکان customization (مشتری سازی ) را هم به خریدار کفش داده تا کفشی با قابلیت های مورد نظر خود را خریداری کند.

(طرح های جدید با قیمت های مختلف کتانی های هوشمند Vixole)

ارتباط اپ با کفش به صورت بلوتوث است و اپ این امکان را به علاقمندان به توسعه برنامه ریزی داده است که الگوریتم خود را طراحی کرده و از آن برای انتشار عکس مورد دلخواه روی کفش استفاده کنند. انواع گوناگونی از این کتانی ها که Vixole نامیده می شود در بازار مدهای پوشیدنی عرضه شده است که مدل تک رنگ LED تا تمام رنگ را شامل می شود.

 کفش های کتانی هوشمند

این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی تلاش کرده است تا قابلیت های کفش های کتانی هوشمند را افزایش دهد. در جدید  ترین گام، این امکان را برای صاحبان این کفش ها فراهم کرده تا با کفش های هوشمند دیگری که در نزدیکی آنها هست، تبادل اطلاعات کنند. برای این کار فقط لازم است تا صاحبان کفش ها، کفش همدیگر را به مدت ۳ ثانیه لمس کنند تا سنسورهای مخفی روی کفش، اطلاعات را دریافت و در دیتابیس برای استفاده های بعدی ذخیره شود.

کفش کتانی هوشمند

شاید برای شما عجیب باشد که چنین کفش کتانی را بر تن کنید و بگویید چکونه میتوان از این کفش تصویری رنگارنگ در مکان های مختلف استفاده کرد. بلاخره کفش کتانی در زمره پوشش های کژوال بوده و برای استایل ههای خیابانی و خیابان گردی و مکان های غیر رسمی استفاده می شود. بنابراین کسانی که قصد رفتن به رویدادهای فرهنگی و هنری و موسیقی و جاهایی که جادوی نور و صدا، فضای جذابی را خلق میکند، استفاده از این کفش JUST FOR FUN خواهد بود.

از طرفی برای ورزشکاران و افرادی که دوست دارند همواره قدم زدن و دویدن آنها با اعداد و اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد، این کفش ها، همچون محاسبه گرهای پوشیدنی جذاب، میتواند نقش های مختلفی را برایشان ایفا کند.

فناوری پوشیدنی از غول خرده فروشی دنیا

آمازون، جادوی جف بزوس، میلیاردر دنیای فناوری اطلاعات و موسس سایت خرده فروشی AMAZON.COM، اکنون در زمینه های مختلفی در حوزه فناوری مشغول به فعالیت بوده و  حتی دامنه کسب و کار خود را در شرکت  به انتقال انسان به جو کره زمین و فراهم کردن بستر برای سفرهای فضایی ارزان قیمت در آینده ای نه چندان دور گسترش داده است.

در جدید ترین اقدام فناورانه، آمازون با بهره گیری از ظرفیت های هوش مصنوعی، موفق به طراحی دوربینی شده است که همچون مشاور مد و لباس برای شما اقدام می کند و برای داشتن ظاهری آراسته بر اساس قد و وزن و داده هایی که به آن میدهید، ایده های جالبی را در اختیار شما قرار می دهد.

این فناوری نوین که ECHO LOOK نام دارد، عکس های تمام قد و فیلم های کوتاهی را از کاربر در زوایای مختلف گرفته و بر اساس اطلاعاتی که دریافت می کند، به تحلیل داده پرداخته و الگوهایی برای طراحی مد و لباس به افراد می دهد. اپ همراه این دوربین به کاربران امکان می دهد تا پوشه از تمامی عکسهای خود در ظواهر گوناگون در اختیار داشته باشند.

این فناوری، مجهز به یک دستیار صوتی است که کاربران از این طریق میتوانند موسیقی گوش کرده و اطلاعاتی درباره آب و هوا هم دریافت کنند. این فناوری در حال حاضر حدود ۲۰۰ دلاز قیمت گذاری شده است.

شبیه این فناوری در عرصه مدو لباس و مشاوره فشن را قبلا در فناوری آینه های هوشمند هم که توسط یک تیم تحقیقاتی در حوزه Technology in Health طراحی و ساخته شده بود شاهد بودیم.

توسط این آینه ها، اطلاعات ظاهری و پزشکی شما دریافت و بر اساس داده ها، آینه هوشمند به تحلیل داده ها پرداخته و توصیه های پزشکی را بر روی اپ مرتبط به آن در اختیار کاربر قرار می دهد. البته شرکت پاناسونیک ژاپن هم قبلا در زمینه آینه های هوشمند، اقدامات خوبی انجام داده است که گزارش ان را در این لینک مشاهده کنید.

آینه هوشمندی که توسط آرش احمدی طراحی و تولید شده است

(آینه هوشمندی که توسط تکنولوژیست جوانی ایرانی (آرش احمدی) طراحی و تولید شده است این امکان را به بانوان می دهد تا بر اساس تصاویری که از چهره ان ها می گیرد، ایده های آرایشی جذابی را به انها روی صفحه نمایش LCD معرفی کرده تا پیش از آرایش، ظاهر خود را مشاهده کنند و ایده هایی دریافت نمایند)

آینه هوشمند آقای مهندس احمدی، سنس میرور نام دارد که اطلاعات بیشتر در این باره را در درگاه آن در این نشانی:  http://sensemirror.com دریافت کنید.

آینه هوشمند

(آینه هوشمند طراحی شده توسط کارآفرین فناور جوان ایرانی، فقط مخصوص بانوان نیست و آقایان هم میتوانند با توجه به ظاهر و علایق مد خود، از پیشنهادات جذاب این فناوری استفاده کنند)

توضیجات بیشتر درباره این تکنولوژی جدید در عرصه مشاوره مد را میتوانید در صفحه اینستاگرام آن دنبال کنید.

صفحه اینستاگرام فناوری آینه هوشمند

(صفحه اینستاگرام فناوری آینه هوشمند)

۱۰ توصیه به استارت آپ ها در زمینه مد و فشن

علاقمندان به راه اندازی استارت آپ های فناوری، با توجه به انقلابی که دنیای فناوری اطلاعات در عرصه مد و لباس بر پا کرده است، میتوانند در این حوزه به فعالیت های کارآفرینی دیجیتالی مشغول شده و سهم خوبی از این بازار در حال توسعه و نوین بدست اورند.

  • سایت هایی برای ارائه خدمات، اطلاعات و متدهای مورد نیاز علاقمندان به فعالیت در عرصه مدهای پایدار و حامی محیط زیست میتواند ایده خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار جذاب باشد.

اکنون خیلی ها علاقمند هستند تا در زمینه طراحی مد بر اساس الگوهای فناورانه فعالیت کنند و به تجاری سازی ایده بپردازند. اما اطلاعات لازم و منابع خوب را در اختیار ندارند. ناشران دیجیتالی متیوانند در قالب سایت های خبری و علمی، این اطلاعات را جمع آوری، ترجمه، آماده و عرضه کنند.

  • معرفی تولید کنندگان و ساپلایرهای محصولات و خدمات عرصه sustainable fashion در قالب پایگاه های اینترنتی.

اگر شما علاقمند به تولید مدهایی پوشیدنی باشید، نیاز دارید تا بر اساس نقشه ای که در نظر دارید، از تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد و تجهیزات مصرفی درخواست کنید تا متریال لازم را در اختیار شما قرار دهند. چنین سایت های تخصصی در فیلد SCM و خرده فروشی تخصصی، نیاز امروز بازار است.

  • راه اندازی سایت های کرادفاندینگ برای جذب سرمایه در جهت توسعه ایده ها و برنامه های مرتبط با مقوله مد هوشمند و تجاری سازی مد پایدار.

سایت هایی که بتواند به طور تخصصی، الگوها و ایده هایی که افراد برای تولید فناوری پوشیدنی در نظر دارند را معرفی و از سرمایه گذاران ریسک پذیر بخواهد، منابع مادی لازم را در اختیار ایده ها برای تجاری سازی قرار داده و از فروش آن منفعت شوند هم نیاز بازار است. به خصوص در ایران.

  • بستر سازی برای ساخت فناوری های پوشیدنی ارزان قیمت مثل چترهای هوشمند و عرضه آن به مشتریان مختلف جهت تبلیغ برندها و محصولات شرکت ها بر روی این چترها در نمایشگاه ها و رویدادهای گوناگون در فضای باز.

ابزار تبلیغاتی خوب در محیط ها و کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی در سراسر ایران و جهان که میتواند با هزینه کم در اختیار شمار زیادی از مردم قرار بگیرد و ابزار تبلیغاتی غیر مستقیم برندها بر روی پوشش چتر باشد هم ایده خوبی برای طراحان و تولید کنندگان حوزه تک فشن در مقوله استارت آپ است.

  • بازاریابی در عرصه محصولات مد هوشمند

در دنیا، تولید کنندگان محصولات تک فشن، به دنبال بازاریاب های حرفه ای هستند. چرا شما در این زمینه کسب و کاری نداشته باشید؟

  • آموزش متدها و الگوها و مبانی طراحی و توسعه مد هوشمند به علاقمندان عرصه مد و فناوری.

خیلی ها دوست دارند به عنوان مهندس یا طراح مد، با مقوله فشن تک به زبان خودشان آگاه شوند. برگزاری آموزش های این حوزه، میتواند متقاضیان زیادی را به سمت خود جذب کند.

  • برگزاری دوره های آموزشی بین المللی و اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت کارآموزی در مراکز توسعه مد هوشمند دنیا

دوره های کوتاه مدت و میان مدت عرصه فشن تک در خارج از کشور، فرصتی را برای گردشگری علمی فراهم کند و محفلی برای کسب و کار افرادی که دوست دارند از آموزش فشن تک در خارج، کسب در آمد کنند.

  • طراحی و ساخت اپلیکیشن های ارائه خدمات مشاوره در زمینه طراحی مد و لباس و انتخاب اکسسوری و جواهرات به بانوان و آقایان جوان.

اپ های زیادی در این زمینه مورد نیاز بازار است. اپ نویس ها میتوانند به این حوزه نیز ورود کنند و با توجه به اشتیاق روز افزون بانوان جوان به دریافت مشاوره های مد و لباس، با جادوی هوش مصنوعی، استارت آپ های خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

  • همکاری تحقیقاتی با خانه های مد و کالج های طراحی فشن و تکنولوژیست های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در عرصه فشن.

خانه های مد و طراحان فشن و تکنولوژیست ها،  دو ضلع این حوزه هستند. توصیه می کنیم که علاقمندان فشن تک، ظرفیتی برای تعامل سازی و ظرفیت آفرینی جهت ارتباط تجاری این دو بخش با یکدیگر به وجود آورده و از منافع آن بهره مند شوند.

  • برگزاری نمایشگاه های تک فشن در ایران با دعوت از سخنرانان و طراحان به نام بین المللی.

فشن تک در ایران گمنام است. برگزاری نمایشگاه ها و گالری عکس میتواند بخشی از جامعه را با این حوزه آشنا کرده و درامدهای جانبی را برای برگزار کنندگان به ارمغان اورد.

امیدواریم سلسله مطالبی که برای نخستین بار در لوکس تهران درباره فشن تک ارئه شد، شما را با روش ها و متدهای نوین جهانی در حوزه فناوری های پوشیدنی و پوشیدنی های دوست دار محیط زیست آشنا کرده باشد. اگر دانشجوی طراحی مد و لباس و پارچه هستید، در مقوله فناوری های پوشیدنی و مد سبز هم مطالعاتی را در دستور کار قرار دهید که آینده مد، به این دو حوزه بسیار مرتبط است.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا