سبک زندگی لوکس

اگر میخواهید طراح مد و لباس بشوید بخوانید : ۲۰ نکته مهم

طراح مد و لباس

صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش مهمی در سبک زندگی مردمان روزگار ما دارد و تقریبا همه بخش های زندگی انسان عصر دیجیتال را در سیطره خود قرار داده است. یکی از بارز ترین جلوه های این صنعت میان رشته ای را میتوان در صنعت جذاب مد و لباس (fashion industry) مشاهده کرد که روز به روز شمار بیشتری از ساکنان دهکده جهانی هزاره سوم را عاشق و شیفته طنازی خود می کند. هیچ کس از دنیای مد و لباس بی نیاز نیست و انسان ها به مقتضای موقعیت مکانی و زمانی، با مد و لباس و پوشش ارتباط دارند.

شبکه های اجتماعی عکس محور مانند اینستاگرام و ویدیو محور مانند یوتیوب که برترین استارت آپ های ۲ دهه اخیر به شمار می روند، نقش مهمی در توسعه و گسترش مد و لباس در میان شش میلیارد جمعیت کره زمین داشته و نمیتوان نقش این دو رسانه موثر را در ترغیب شهروندان جامعه اطلاعاتی امروز دنیا به مقوله مدگرایی و لاکچری گردی فراموش کرد.

دنیای مد و لباس امروز به مدد شبکه های اجتماعی و جادوی هشتگ ها، لایک ها، فالو ها و فوراردها و حضور فعال پدیده ای به نام مد نویسی فشن بلاگرها، در حال تغییر است و هر روز شاهد رونمایی از طرح ها و نقش های فریبنده، جذاب و رنگارنگ برندهای مطرح و نیمه مطرح در این حوزه هستیم که بعضا ظرف چند دقیقه پس از رونمایی، جهانی می شود. البته یکی از دلایل مهم در اشتیاق روز افزون شهروندان کره زمین به مقوله مد و لباس را دنیای پر حاشیه سلبریتی های عرصه موسیقی، سینما و ورزش به خصوص در حوزه بانوان باید دانست که بعضا عامل مهمی در معرفی ظرفیت های مد و لباس به جامعه جوانان هستند.

مد مفهومی

(مد مفهومی، محصول ذهن های خلاق طراحان مد است)

یکی از شغل هایی که به واسطه اینترنت در چند دهه اخیر مورد ترغیب و علاقه جوانان قرار گرفته و شاهد روند صعودی حضور نوجوانان و جوانان به فعالیت در این کسب و کار و آموزش مبانی و اصول کلیدی آن هستیم، تحصیل در گرایش های مختلف طراحی مد است که به واسطه پر رونق بودن کسب و کارش و همچنین نیاز دایمی بشر به تنوع مد و لباس و امکان آسان بازاریابی، معرفی و فروش محصولات و خدمات این حوزه، شاهد استقبال گسترده دانش اموزان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه هستیم.

بسیارند کسانی که دوست دارند دستی بر آتش طراحی مد و لباس و پارچه و اکسسوری و طلا و جواهرات داشته و در این عرصه مشغول به اموزش و کسب و کار پر رونقی شوند، اما اصول و مبانی و شیوه ورود به آن را نمی دانند. این گفتار تلاش می کند تا شما را با نکاتی که برای ورود به عرصه طراحی مد و لباس نیاز دارید، آشنا کند.

با مدگردی امروز لوکس تهران همراه باشید.

فشن ویک لباس های مفهومی

(اهمیتی ندارد که طرح های طراحان، ظرفیت تجاری سازی در حال را داشته باشد یا نه! انچه اهمیت دارد، ذهن خلاق طراحان مد و لباس است که در فشن ویک لباس های مفهومی مصداق خوبی پیدا میکند و میتوان طراحان نواور را شناسایی کرد)

الزامات تحصیل در رشته مد و لباس در داخل کشور چیست؟

برای تحصیل در گرایش های مختلف مد و لباس مثل طراحی جواهرات، طراحی لباس و پارچه و امثالهم، می بایست در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی شرکت کنید. اکنون در ایران، در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد میتوان در حوزه های فوق الاشاره تحصیل کرد. مثلا سالانه بیش از ۳۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته طراحی لباس و پارچه در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه همچون دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، نقش مهمی در توسعه زیر ساخت های آموزشی و آکادمیک صنعت فشن به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارد.

(دانشگاه الزهرا یکی از مقصدهای تحصیلی در رشته طراحی مد و لباس در ایران است)

(دانشگاه الزهرا یکی از مقصدهای تحصیلی در رشته طراحی مد و لباس در ایران است)

دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز دوره هایی را در زمینه طراحی مد و به خصوص طراحی طلا و جواهرات ارائه کرده اند که برای آگاهی بیشتر به سایت سازمان سنجش اموزش کشور مراجعه کنید.

(دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مقصدهای تحصیل در رشته طراحی مد و لباس در ایران

(دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مقصدهای تحصیل در رشته طراحی مد و لباس در ایران است)

الزامات تحصیل در رشته مد و لباس در خارج از کشور چیست؟

در سرویس مدگردی لوکس تهران، مقالات اموزشی بسیاری درباره فرصت های تحصیلی مد و لباس ارائه شده است که با جستجو در مطالب میتوانید از این گفتارهای آموزشی استفاده کنید. اما اگر برای نخستین بار با لوکس تهران آشنا می شوید و قصد تحصیل در گرایش های مختلف حوزه فشن را دارید به اطلاع می رسانیم که همچون ایران، شما قادر هستید که در رشته فشن در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنید.

یکی از مراکز معتبر در تحصیل مد و لباس در اروپا، موسسه مارنگونی میلان است

(یکی از مراکز معتبر در تحصیل مد و لباس در اروپا، موسسه مارنگونی میلان است)

رشته هایی چون: طراحی مد (Fashion Design)، بازاریابی مد (Fashion Marketing)، عکاسی مد (Fashion Journalism)، توسعه برند مد (Fashion Branding)، طراحی جواهرات (Jewelry Design) و حتی مد پایدار (Sustainable Fashion) از جمله گرایش های مطرح و پر مخاطب دنیای فشن در عرصه آکادمیک هستند که سالانه ده ها هزار نفر در سراسر جهان مشغول به تحصیل در این رشته ها می شوند.

قبلا در گفتاری به معرفی ۲۰ مقصد تحصیل مهم حوزه مد ولباس دنیا اشاره کردیم و گفتیم که سایت Business of  Fashion‌معمولا به رتبه بندی برترین مقصدهای تحصیلی طراحی و مد لباس دنیا می پردازد. در دنیای مد، ۴ پایتخت مطرح وجود دارد که میلان ایتالیا، پاریس فرانسه، لندن انگلستان و نیویورک ایالات متحده از ان جمله است.

اگر قصد تحصیل در دنیای مد و لباس را به صورت حرفه ای دارید، گزینه های خود را حتی الامکان در یکی از شهرهای فوق الذکر قرار دهید که جشنواره ای از برندها و خانه های مد در آنجا فعال هستند. در پاریس، به عنوان مثال، اکادمی بین المللی فشن از جمله معتبر ترین مراکز تحصیل تخصصی در گرایش ها فشن است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.

بازاریابی مد و لباس

(بازاریابی مد و لباس یکی از گرایش های پر طرفدار در مقطع کارشناسی  ارشد مد است)

برای تحصیل در گرایش های مد و لباس در دانشگاه های انگلیسی زبان، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • در اختیار داشتن مدرک آیلتس با نمره ۶ از ۹ یا تافل اینترنتی با نمره ۷۵ از ۱۲۰
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم متوسط برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی فشن
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی (مرتبط یا غیر مرتبط با مد) برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فشن
  • شرکت در مصاحبه تلفنی اینترنتی با مسولان ادمیشن موسسه/دانشگاه مقصد
  • اگاهی به مفاهیم پایه دنیای مد و لباس و آشنایی با گرایش های مختلف صنعت مد
  • حتی الامکان در اختیار داشتن ۱ توصیه نامه تحصیلی (LOR)
  • ارائه CV تحصیلی
  • پرداخت هزینه ثبت نام APPLICATION FEE
  • پرداخت بخشی از شهریه دوره (الزامی برای دریافت Admission’s letter)

توجه داشته باشید که اکثر قریب به اتفاق رشته های فشن در دانشگاه ها و موسسات آموزش دولتی یا خصوصی، با پرداخت شهریه امکان پذیر است و معمولا به دلیل فعالیت های کارگاهی و متریال مصرفی، به نسبت تحصیل در رشته های مهندسی و علوم انسانی، گران هستند. اما با این حال، برخی از مراکز اموزش اکادمیک مد، تخفیف در پرداخت شهریه و همچنین ارائه بورسیه (scholarship) به شماری از داوطلبان توانمند را در دستور کار دارند.

 دوره کارشناسی طراحی مد و لباس دانشگاه لیدز انگلیس

(کالکشن های طراحی شده دانش اموختگان دوره کارشناسی طراحی مد و لباس دانشگاه لیدز انگلیس)

توجه داشته باشید که اگر خواستار تحصیل در مقصدهای تحصیلی مد و لباس در خارج از کشور هستید، حتما:

  • نامه ادمیشن مهر شده را به همراه مدرک خود جهت اخذ روادید به سفارتخانه کشور مقصد در تهران تحویل دهید.
  • به جهت استفاده از فواید مادی و معنوی مدارک دانش اموختگی عرصه مد و لباس در داخل کشور و امکان معادلسازی، در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم تحصیل کنید.
  • حتما پیش از انتخاب گزینه نهایی، به مطالعه کامل سیلابس های درسی، فرصت های کارآموزی، اساتید ارائه دهنده دروس و همچنین ظرفیت کالکشن های طراحی شده در عرصه مد و لاکچری دانشجویان دانشگاه مقصد بپردازید تا انتخاب خوبی را با توجه به هزینه سنگین پیش روی داشته باشید.

برای اینکه یک طراح مد و لباس موفق شویم به چه چیزهایی نیاز داریم؟

هر طراحی در هر رشته ای، نیاز به خلاقیت و استعداد هنری دارد. استعداد هنری و ذهنی نواور، از مهم ترین نیازهای موفقیت در عرصه طراحی به شمار می رود. به خصوص در عرصه طراحی مد و لباس که تنوع در طرح و رنگ و نقش  و استایل، مختصات این صنعت را تشکیل می دهد و فعالان این حوزه می بایست با درک شرایط و نیازهای مخاطبان و فعالیت رقبا، بتوانند در طراحی مد و لباس از بالاترین سطح خلاقیت و ایده پردازی برخوردار باشند و الزامات عملی کردن ایده ها را نیز در حین تحصیل فرا بگیرند.

دنیای مد و لباس

(دنیای مد و لباس به سمت پارچه های تعاملی (conductive textile) حرکت میکند)

طراحی لباس را باید جلوه ای از هنر دانست که به طراحی و دوخت و تولید لباس و اکسسوری های مورد نیاز افراد در گروه های سنی مختلف با فرهنگ های متفاوت اختصاص دارد. این هنر، شامل فرآیندی دقیق از انتخاب یک طرح و ایده پردازی نواورانه بر روی ان تا گام نهایی که دوخت و رونمایی است. مقوله طراحی لباس در دو بخش دوخت سفارشی و پوشاک اماده تقسیم بندی می شوند که هر یک، الزامات و نیازها و ماموریت های خاص خود را در طراحی و تولید و بازاریابی طلب می کند.

دوخت های سفارشی در طراحی مد و لباس به چه صورت است؟

دوخت های سفارشی در طراحی مد و لباس بسیار پر اهمیت است چرا که دنیای مد، دنیای لاکچری گردها را هم شامل می شود. افرادی که دوست دارند همیشه متفاوت و خاص بپوشند و خاص هم دیده شوند. بخض قابل توجهی از فعالیت طراحی لباس وپارچه به این گروه از هواداران مد گر اختصاص دارد که طراحان لباس باید توجه خاصی به سفارشات اختصاصی داشته باشند.

دوخت سفاری در طراحی لباس

سلبریتی های دنیای موسیقی، سینما، ورزش و فرهنگ از جمله خاص ترین گروه های لاکچری گرد برای دوخت های سفارشی هستند که عامل مهمی در معروفیت طراح البسه آنها نیز به شمار می روند و در واقع سفیر یک برند یا خانه مد می شوند. ابن لباس ها می بایست متناسب با سایز و سن و وزن درخواست کننده بوده و فاقد برچسب قیمت است.

جشنواره های زیادی در دنیا برای رونمایی از طرح های دوخت سفارشی خانه های مد برگزار می شود که ایده های خوبی را برای طراحان جوان به ارمغان می آورد.

نقش طراح لباس در پوشاک آماده چگونه است؟

بخش مهمی از فعالیت طراحان لباس برای تولید کنندگان لباس های عمده است. کسانی که سفارش طراحی به خانه های مد می دهند و طراحان این مراکز، به طراحی لباس های پوشاک آماده می پردازند. اندازه ها را تولید کننده به طراح اعلام می کند تا متناسب برای گروه سنی، طراحی انجام شود. البته طراحی لباس پوشاک آماده نیز میتواند به ۲ بخش مجموعه طراح و مجموعه تولید انبوه را شامل شود.

دوره های طراحی لباس

گام های طراحی لباس شامل چه فرآیندهایی است؟

این سوال مهمی است. شما به عنوان عاشق طراحی مد و لباس باید بدانید که فرآیند طراحی لباس از چه عناصری تشکیل شده است و اصول و مبانی هر یک از این عناصر را به خوبی درک کنید:

  • مهارت طراحی: بهترین طراح ها، مهارت های طراحی روی کاغذ خوبی دارند و از نرم افزارها نیز برای تکمیل کار خود به خوبی بهره می برند. برای ورود به این عرصه جذاب، روی مهارت طراحی به خوبی کار کنید.

 

  • مهارت خلاقیت: ایده پردازی خلاقانه، بخش غیر قابل انکار دنیای طراحی مد و لباس است. برای داشتن ذهنی خلاق، زندگی شاد، انرژی مثبت و مبانی ایده پردازی نواورانه و تکنیک های مختلف را فرا بگیرید.

خلاقیت در طراحی مد

 

  • شناخت بازار: بهترین طراحان خانه های مد از استکهلم تا نیویورک، افرادی هستند که بازار امروز و نیازهای مد مخاطبان را به خوبی می شناسند. هیچ طراحی در هیچ صنعتی نمی تواند بدون شناخت بازار و تحلیل رفتار مصرف کننده (Customer needs) و مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management)، ایده های جذابی را تجاری سازی (Fashion commercialization) کند. پس در تحصیل در حوزه مد و لباس و لاکچری گردی، شناخت بازار مد (Fashion market study) را فراموش نکنید.
  • جنس پارچه: یک طراح مد و لباس خوب، باید پارچه شناس خوبی هم باشد. بهترین طرح ها و طراحی ها را باید روی بهترین پارچه عملی کرد و در واقع پارچه و طرح، لازم و ملزوم هم هستند. جنس پارچه در فرآیند طراحی، باید متناسب با نیازهای مکانی و زمانی جامعه مصرف کننده در نظر گرفته شود و البته پارچه شناسی هم مانند داروشناسی، دنیای گسترده ای دارد.

شبکه های اجتماعی در دنیای طراحی مد و لباس

(فهم ظرفیت های شبکه های اجتماعی برای درک بهتر دنیای طراحی مد و لباس ضرورت دارد)

  • مقوله چاپ: چاپ روی پارچه، نقش مهمی در جذب مشتری دارد. مقوله چاپ، نقش مهمی در شیوه طراحی و تکنیک های به کار رفته توسط طراح دارد. بنابراین، رنگ ها و تم های انتخابی برای چاپ و طرح چاپ باید به خوبی انتخاب شود و این وظیفه سنگین طراح است. همه این موارد باید متناسب با فصول و نیازهای مشتری باشد و ایده آل گرایی در ان پرهیز شود. این قضیه برای لباس کودکان بسیار مهم است.
  • تزیینات: تزیینات در طراحی لباس و پارچه بسیار مهم است. تزیینات لباس شب برای بانوان و تزیینات استایل های خیابانی برای افراد در سنین گوناگون متفاوت است و طراح، باید به این موضوعات توجه کنید.
  • طراحی الگو: ساختار اصلی هر طراحی را الگو تعیین می کند. طراحی الگو اهمیت زیادی دارد و اساس نقشه راه یک طراح را مشخص می نماید.
  • تحقیق و اندازه گیری: یک طراح مد و لباس هم مانند طراح تجهیزات صنعتی، نیاز به تحقیق و مطالعه دارد تا معیارهای خوبی برای کارایی و اثربخشی کالکشن های طراحی شده خود بدست آورد.

چگونه ایده برای طراحی لباس پیدا کنیم؟

همانطور که گفتیم، خلاقیت و نوآوری در طراحی مد و لباس و پارچه اهمیت بسیار دارد. در طراحی لباس همواره نیاز نیست که از ابزارهای تجسمی بهره بگیرید. گاهی این امکان فراهم تا با شناخت خوب مواد پیرامون و الهام گرفتن از اشیا و اجسام مختلف ، به طرح یک لباس رسید. مثل کاری که طراحان لباس های مفهومی (conceptual fashion) مثل یایویی کوساما ژاپنی در دستور کار دارند.

ایده پردازی برای طراحان مد و لباس بسیار اهمیت دارد و به همین خاطر است که طراحان دنیای فشن، باید ذهن های آزاد و خلاق و بسیار نوآوری داشته باشند تا در دنیای پر رقابت امروزی، بتوانند با جادوی خلاقیت در طراحی، بازار های بیشتری را تصاحب کنند. ترسیم مانکن برای توسعه ایده اهمیت زیادی دارد.

(رنگ شناسی و شناخت پارچه در طراحی مد و لباس

(رنگ شناسی و شناخت پارچه ، تاثیر زیادی در طراحی باشکوه دارد)

چقدر رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی مد و لباس اهمیت دارد؟

مد و لباس بدون رنگ، دنیایی مرده تلقی می شود. طراحان، به عنوان مغزهای متفکر دنیای مد و لباس، می بایست هم شم جامعه شناسی خوبی روی نیازهای جامعه داشته باشند و هم روانشناسی رنگ ها و کاربرد و ظرفیت آفرینی انها را به خوبی درک کنند. از مهم ترین بخش های طراحی لباس، انتخاب رنگ است که در کلیه رشته های طراحی مد و لباس در داخل و خارج از کشور به عنوان سیلابس درسی ارائه می شود.

هر رنگ، شخصیت مخصوص به خود را دارد و می بایست متناسب با سن و جنسیت و فرهنگ و سبک زندگی جامعه ای باشد که طرح برای انها اماده می شود. رنگ ها، همانطور که میدانیم، به گرم و سرد شناخته می شوند و یکی از اصول مهم طراحی مد برای تولید لباس های فصول گوناگون است.

تصویری از لباس Elie Saab

(تصویری از لباس Elie Saab در Haute Couture spring 2017)

مثلا در طراحی لباس های فصول سرد سال بهتر است از رنگ های گرم استفاده شود و در طراحی لباس های فصول گرم سال نیز از رنگ های سرد بهره برد. ترکیبی از رنگ ها نیز گاهی شکوه خاصی را به طراحی می بخشد و نقاط ضعف آن را می پوشاند. مردم نیز بعضا در انتخاب لباس به مقوله رنگ و قیمت به صورت توامان توجه می کنند.

انتخاب رنگ بد برای بهترین طراحی ها و دوخت، سبب دلزدگی می شود. انتخاب رنگ مقوله ای است که به تجربه نیاز دارد و برای موفقیت در این حوزه باید کار کرد و مطالعه میان رشته ای داشت.

مهم ترین زمینه های طراحی مد و لباس چیست؟

طراحی مد و لباس هر روز زمینه های جدید پیدا می کند. مثل مد مفهومی که بخشی از دنیای لاکچری گردهای قرن بیست و یکم را به خود اختصاص داده است و به نظر می رسد که روز به روز شمار بیشتری از جامعه را با معیارهای خود آشنا و همراه می کند.

طراحی لباس عروس

(طراحی لباس عروس، یکی از سخت ترین فعالیت ها در طراحی مد و لباس  است)

اما مهمترین زمینه های طراحی مد را میتوان در مواردی همچون: طراحی لباس  روز زنانه، طراحی لباس شب زنانه، طراحی لباس زیر زنامه، طراحی لباس های مجلسی، طراحی لباس بچه گانه دخترانه وپسرانه، طراحی لباس روز مردانه، طراحی لباس رسمی مردانه، طراحی پوشاک ورزشی، طراحی لباس عروس و طراحی لباس فرم کارکنان نظامی و اداری.

هر کدام از زمینه های معرفی شده فوق الذکر، الزامات ، نیازها، انتظارات و قواعد خاص خود را در طراحی و برش و دوخت و تولید دارد که خانه های مد و لباس و تولید کنندگان را مجبور میکند تا به صورت تخصصی به هر زمینه نگاه کنند.

چگونه در رشته طراحی مد حرفه ای شویم؟

برای حرفه ای شدن در رشته طراحی مد و ورود به فشن ویک ها و خانه های مد و برندهای مطرح منطقه و جهان، می بایست ذهن خلاق داشت. همچون انیسه حسوبیان طراح مسلمان اندونزیایی که یکی از چهره های طراحی مد اسلامی در فشن ویک های جهان به شمار می رود.

مطالعه اکادمیک و غیر اکادمیک و شناخت بازار، از دیگر الزاماتی است که از طراحان مد انتظار می رود. از طراحان مد انتظار نمیرود که حتما هنرمندان زبده باشند، اما انتظار می رود که مهارت خاصی در ترکیب بندی رنگ و سایه ها داشته و استایل شناس های خوبی باشند. همچنین باید قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای نوآورانه را دارا باشند. همانطور که قبلا هم گفتیم و اینجا هم تاکید میکنیم، مهم ترین انتظار از طراح لباس، ذهن خلاق است. ذهنی خود را از فریبهای ذهنی که در کتاب ذهن فریبکار شما توصیه شده است، خارج کند.

اوت کوتور حرفه ای

(دوخت های سفارشی (اوت کوتور حرفه ای) و جذاب استفان رولاند طراحی اروپایی)

شناخت تغییرات بازار مد و همراستا شدن با این تغییرات میتواند الگوهای خوب ذهنی را در اختیار طراحان قرار دهد. مثل هر کار دیگر، تجربه در طراحی مد و لباس به دلیل ذات متنوع و متغیر فصلی آن از الزامات اساسی است که باید به آن توجه داشت. بازدید از نمایشگاه های هنری و به قولی گالری گرد بودن، یکی از توصیه های همیشگی خانه ها مد به طراحان جوان عرصه فشن است.

البته طراح مد بایستی توانایی خوبی در حوزه خیاطی نظیر پارچه شناسی، برش ، الگو سازی و دوخت داشته باشد و تفاوت های کیفی و کمی پارچه را تشخیص دهد. یکی دیگر از الزاماتی که در طراحی نقش غیر مستقیم دارد، مهارت های ارتباط اجتماعی طراح است که میتواند در فهم بهتر و دقیق نیاز مشتری  و نیازسنجی مخاطبان نقش آفرینی کند.

طراحی مد و لباس

آنچه طراحان مد و لباس جوان باید بدانند

طراحان مد و لباس جوان می بایست از طریق جادوی هشتگ ها در شبکه های اجتماعی و بررسی فعالیت مد نویس ها و فشن بلاگر ها و استایل بلاگرها، تکنیک ها و رنگ های پر طرفدار را با بررسی فیدبک مخاطبان شناسایی کنند که بخشی از فرآیند بستر سازی برای طراح لباس ماهر شدن است. شما باید هر چه برای طراحی نیاز دارید را مکتوب کنید. کاغذ خوب- متریال خوب- ذهن خوب و ایده های خوب همه برای طراح خوب شدن نیاز است.

خلاقیت و ایده پردازی در دنیای مد و لباس

(خلاقیت و ایده پردازی در دنیای مد و لباس  حتما نباید ما به ازای اجرایی و واقعی پیدا کند)

مطالعه حداکثری در عرصه مد ولباس و پذیرش این واقعیت که صنعت مد و لباس صنعتی میان رشته ای است، میتواند نقش مهمی در افزایش درک و مهارت شما در طراحی مد و لباس و پارچه داشته باشد. برای پیدا کردن مهارت در طراحی مد و لباس، باید با چالش های طراحی و شیوه های نوآورانه برخورد با آن و پیدا کردن راه حل آشنا شد و به همین خاطر، بهترین طراحان معمولا سالها کارآموزی می کنند.

گذراندن کلاس های طراحی برای کسانی که از رشته های غیر هنری وارد دنیای مد و لباس می شوند تقریبا الزامی است. البته در کنار این موارد، تسلط به هنر خیاطی هم اهمیت دارد. گذراندن دوره های حرفه ای خیاطی میتواند دید خوبی به ذهن طراح شما بدهد تا در زمان طراحی، نگاه همه جانبه به مقوله دوخت و برش و الگو و تولید و امثالهم داشته باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

تصویر اوت کوتور هفته مد اندونزی

(تصویر اوت کوتور هفته مد اندونزی در شهر جاکارتا که شکوه طراحی با الهام از سنت و مدرنیته در شرق آسیا را به تصویر می کشد)

توانایی مطالعه الگوهای طراحی از جمله ضروری ترین بخش های طراحی فشن است. شناخت پارچه ها نیز همانطور که گفتیم برای مهارت پیدا کردن در طراحی مد و لباس اهمیت دارد. پارچه شناسی همچون رنگ شناسی و روانشناسی مصرف کننده، بخش جدایی ناپذیر از دنیای طراحی مد است. کتاب های خوبی همچون ژورنال  ها در حوزه مد و لباس وجوددارد که مطالعه ان را توصیه میکنیم. الهام بدون تقلید هم همواره شعار برترین طراحان مد است.

رسیدن به کالکشن های جذاب با مخاطبان خوب بازاری و به قولی پوشاک بازار پسند، آرزویی است که نیاز به مطالعه و ممارست فراوان دارد.

بسیاری از طراحان، طراحی فی البداهه بدون پیش نیازهای  فکری را در دستور کار قرار می دهند. تغییر مکرر در ایده ها و تلفیق آنها و ارتباط دادن با نیازهای مخاطب در حال و آینده، می تواند کمک خوبی به پیش برد کار طراحی طراحان جوان کند. هر چیزی در طراحی می تواند نشان دهنده و مصداق ظرفیت شما در طراحی باشد. حتی شیوه امضا شما در طراحی پارچه و لباس.

یکی از خصوصیت های طراحان ماهر جوان لباس و پارچه، استودیوگردی و گالری گردی است. با این کار میتوان با جشنواره ای از ایده ها که مستقیم و غیر مستقیم در طراحی مد و لباس نقش دارد آشنا شد.

اگر در زمینه طراحی مد و لباس و تحصیل در مراکز اموزشی داخل و خارج از کشور با پرسشی روبرو شدید با کارشناسان لوکس تهران در تعامل باشید.

دنیای مد و لباس را هر روز در سرویس مدگردی لوکس تهران دنبال کنید.

5 دیدگاه

5 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا