استایل و مد بانوان

چه خبر از دنیای مد و لباس ایرانی-اسلامی؟

مد ایرانی اسلامی

دنیای مد و لباس امروز جهان به واسطه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص شبکه های اجتماعی، مخاطبان بسیاری پیدا کرده و شمار زیادی از ۳.۵ میلیارد کاربر اینترنت که نیمی از جمعیت دهکده جهانی امروز را تشکیل می دهند، در جریان متن و حاشیه جدید ترین طرح ها از خانه مد شرق و غرب قرار دارند. در این بین، فشن بلاگرها و هشتگ های معروف مدگردها در شبکه های اجتماعی به ویژه در اینستاگرام نیز نقش تاثیرگذاری در معرفی و تحلیل مد و لباس و کلکسیون طلا و جواهرات سلبریتی ها و برندهای مطرح به مد گردها و لاکچری پسندها بر عهده دارند.

قبلا در سرویس مد گردی لوکس تهران، شما را با هشتگ های مهم مدگردی و همچنین دنیای جذاب فشن بلاگرها و فضایی که امروزه مد در دنیای دیجیتال دارد آشنا کردیم و این رویه همچنان ادامه دارد. چند سالی است که مد و حجاب اسلامی، در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفته و تولیدات محصولات و خدمات در این عرصه روند صعودی به خود گرفته است. برخی از طراحان خانه های مد ، از لباس هایی رونمایی کرده اند که به راحتی توسط بانوان مسلمان در کشورهای مختلف دنیا قابل استفاده بوده و انها را برای همراهی با مد جهانی با معیارهای مذهبی و اسلامی ترغیب می کند.

دنیای مد و لباس ایرانی-اسلامی
(تصویر مد و لباس خاص سلبریتی های ایرانی عرصه سینما در فرش قرمز جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴)

طوفانی که انیسه حسبیان، طراح مد اندونزیایی مقیم آمریکا در فشن ویک سال ۲۰۱۶ نیویورک با کت والک مانکن های با حجاب به پا کرد، بازتاب گسترده ای در دنیا مد و لباس جهان داشت و نشان داد که مد اسلامی هم متیواند هم در بین بانوان غربی و هم در میان مسلمانان، با استقبال روبرو شده و ارزش سرمایه گذاری های بیشتری را همچون گردشگری حلال و غذای حلال که پدیده ای نوین در عرصه صنعت گردشگری است، می طلبد.

(تصویر نرگس تافی دانش اموخته کارشناسی ارشد طراحی مد از اسپانیا و نفر برگزیده جشنواره مد و لباس فجر در عرصه مد مفهومی)

اما در ایران، قضیه مد و لباس مدتی است که توسط بنیاد ملی مد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت می شود، روند پر شتابی گرفته و شاهد تمرکز دولت و بخش های مختلف حاکمیت به مقوله مد اسلامی هستیم. برای آگاهی علاقمندان به مقوله مد اسلامی، گفتاری اماده کرده ایم که شما را با موضوعات جالبی درباره مد اسلامی در ایران عصر ۱۴۰۰ آشنا می کند و میتواند علاقمندان به کسب و کار در این عرصه را با مطالب جذابی روبرو کند.

با مد گردی امروز ما همراه باشید.

مد و لباس اسلامی : فرصت آفرینی فشن با معیارهای اسلامی

اگر به شرق آسیا سفر کنید، بانوان مسلمان اندونزی، تایلند، مالزی و سنگاپوری را خواهید دید که با لباس های پوشیده رنگارنگ و البته بعضا با پارچه های گران قیمت، پوشش اسلامی منطبق با معیارهای شریعت را بر تن داشته و بازار کسب و کار خوبی برای طراحان مد و لباس اسلامی این خطه از قاره کهن وجود دارد. با توجه به اینکه صدها میلیون شهروند جهان را بانوان مسلمان تشکیل می دهند و انها هم برای پوشش خود، مقتضیاتی دارند، طراحان مد و مزون ها و خانه ها فشن و حتی دانشکده های طراحی مد و لباس جهان را بر آن داشته تا به این بازار پر رونق هم توجه کنند و خدمات ومحصولاتی را در اختیار این تیپ از مشتریان خود قرار دهند که آنها را در استفاده از طرح های غیر برهنه و جذاب تشویق کند.

دنیای مد اسلامی

(بررسی های رسانه ای نشان می دهد که بیش از ۳۳ میلیون عکس بر روی هشتگ hijab در اینستاگرام توسط بانوان مسلمان و طراحان مد و لباس اسلامی به اشتراک گذاشته شده است که تاثیر زیادی در اشنایی بانوان غربی و اسلامی با جدید ترین طرح های لباس های پوشیده دارد)

(تصویری از فوتوشوت های خانم یولیانا  فشن بلاگر فعال در عرصه مد و لباس اسلامی)

(صفحه مد و لباس اسلامی در اینستاگرام با انتشار بیش از ۱۶۰۰ عکس از طرح های مربوط به پوشش بانوان با روسروی و مانتو و به طور کلی لباس های مبتنی بر معیارهای اسلامی توانسته بیش از ۱۰۰ هزار فالور کسب کند که برخی از کاربرانش نیز بانوان غربی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید که شما را با فشن اسلامی با رنگ ها و طرح های جذابی آشنا می کند)

(تصویر یکی از فشن بلاگرهای معرفی کننده مد و حجاب اسلامی در اینستاگرام که برای مشاهده فوتوشوت های جدیدش به این نشانی رجوع کنید)

برای همین، مقوله مد و لباس اسلامی همچون گردشگری حلال و غذای حلال، روز به روز در کانون توجه رسانه ها و مجلات مد و سبک زندگی و حتی کتاب ها و تحلیل های مد نویس ها وارد می شود و به نظر می رسد که در دهه سوم قرن بیست و یکم، می بایست منتظر انقلابی در عرصه مد و حجاب اسلامی باشیم که رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی خواهد کرد. مد و لباس اسلامی وقتی با معیارهای جذابیت، وقار و شاخص های اسلامی و طرح های خلاقانه همراه شود، نه تنها با استقبال بانوان مسلمان همراه می شود، بلکه شاهد هستیم که چنین پوششی، زنان غربی غیر مسلمان را نیز به استفاده از این فشن جدید تشویق می کند.

مد دنیا امروزه با روند سنتی قرن بیستمی فاصله زیادی دارد. امروزه شاهد لباس های مفهومی (CONCEPTUAL FASHION) هستیم که خوشبختانه در ایران نیز بانوان جوانی که بعضا دانش اموخته مراکز طراحی مد  داخل و خارج از کشور هستند، از این فرصت برای کارآفرینی مولد استفاده کرده و با طرح ها و نقش های ایرانی، سبک جدید را در پوشش ایرانی در اختیار جامعه مخاطبان بعضا جوان خود قرار می دهند.

در واقع مد و لباس ایرانی-اسلامی را باید ظرفیتی فرصت آفرین در دنیای مد و لباس امروز دنیا دانست که میتواند ایران و فرهنگ ایرانی را با ظرافت ها و دیالوگ نفهته در طرح ها و نقش های مد و لباس به دنیا معرفی کند. مد ولباس ایرانی و اسلامی می  تواند با خلاقیت طراحان و نقش آفرینی تولید کنندگان و طراحان پارچه و همچنین همراهی مدیران و بازاریاب عرصه مد و لباس، فرهنگ پوشش جذاب و فاخر ایرانی را به دنیا عرضه کرده و سهم قابل توجهی از اقتصاد مد جهان در حوزه مد اسلامی بدست آورد.

داستان مد اسلامی بین المللی : از H&M  تا D&G

(تصویر ماریا ادریسی نخستین مانکن محجبه شرکت اچ اند ام سوئد)

تاریخچه مد اسلامی را باید به دهه هشتاد قرن بیستم میلادی مرتبط دانست که سیاست، مذهبت و طراحی مد سبب شده تا با قدرت رسانه ها، نیازی به نام Islamic fashion وارد عرصه مد و لباس جهان شود. گر چه مد اسلامی هنوز جایگاه ویژه و گسترده ای در اقتصاد فشن ندارد و حضور پر رنگ آن را در فشن ویک ها و کارگاه های خانه های مد در شرق و غرب عالم شاهد نیستیم، اما به واسطه گردش مالی ۳۰۰ میلیارد دلاری بانوان مسلمان برای پوشش اسلامی، این بازار برای خانه ها مد، جذاب بوده و روندهای جدیدی برای سرمایه گذاری و سهم بخشی از ان در سالهای اخیر مشاهده می شود.

پیش بینی ها نشان می دهد که جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ میلادی با جمعیت مسیحیان برابر شود و این مقوله، نیاز گسترده دنیای مد و لباس را به مد اسلامی نشان می دهد. در واقع همچون صنعت گردشگری که سومین صنعت پولساز جهان است، صنعت مد اسلامی هم میتواند تا چند دهه اینده، برای فعالان و سرمایه گذاران این حوزه، بازار داغی را رقم بزند.

اکنون شاهد حضور برخی از برندهای مد و لباس جهان در بخش مد و لباس اسلامی هستیم که از این بین باید به غول مد سوئدی ها یعنی H&M اشاره کرد که مدل با پوشش اسلامی را در برنامه کار خود قرار داده است و ماریا ادریسی، یکی از انهاست.

(حضور مانکن محجبه با پوشش اسلامی جهت تبلیغ لباس بانوان در کشور سوئد سبب شده تا دیگر برندهای غربی هم به استفاده از مدل های محجبه برای نمایش مد و لباس اسلامی ترغیب شوند که استقبال مشتریان مسلمان را به همراه داشته است)

(بازتاب های خبری حضور ماریا ادریسی در عرصه مد  و لباس بانوان در لندن و استکهلم)

 مارک های معروفی مانند DKNY و Hilifiger با توجه به رویدادهای مذهبی مانند ماه رمضان و عید فطر تلاش کرده اند تا نظر مخاطبان مسلمان خود را به کلکسیون لباس  با معیارهای مذهبی جلب کند. این قضیه حتی برای برند معروف دولچه و گابانا (D&G) نیز با ارائه استایل ها و پوشش اسلامی در سالهای اخیر مشاهده می شود.

 (تصویری از مدل های با حجاب در فوتوشوت های برند دولچه و گابانا)

(تصویر روسری های مدل ۲۰۱۶ که برای تبلیغ خط تولید لباس های مخصوص بانوان مسلمان توسط دولچه اند گابانا رونمایی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این ادرس رجوع کنید)

(تصویر مد و لباس پوشیده که به مناسبت ماه رمضان توسط برند DKNY رونمایی شده است. این برند آمریکایی تلاش گسترده ای برای حضور فعالانه در عرصه مد اسلامی را از سال ۲۰۱۴ میلادی در دستور کار قرار داده و طرح های خانه مد آن با استقبال گسترده بانوان مسلمان این کشور و سایر کشورهای جهان مواجه شد)

(تصویری از طرح های لباس پوشیده برند دی کی ان وای امریکا. برای کسب اطلاعات بیشتر به این ادرس رجوع کنید)

 

امروزه شاهد عرضه طراحی های جدید منطبق با معیارهای اسلامی در کلکسیون مد و لباس خانه های مد به خصوص در طراحی و تولید روسری های زیبا و نگارنگ هستیم. خانه مد دولچه گابانا در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، کلکسیون روسری های خود را که به نظر می رسد با استقبال مخاطبان مسلمان مواجه شد را رونمایی کرد.

یکی از فعالان مد روسیه معدقد است که روسری و دیگر انواع حجاب در آینده نیز تکامل خواهد یافت». مورخ مد روسیه گفت: « در روسیه طراحانی هستند که فقط در موضوع اسلامی کار می کنند. این موضوع مرا نه شاد می کند و نه غمگین. این یک واقعیت است. روسیه فرصت مناسب برای رواج مارک ملی در جهان را از دست داد. از این رو در ده سال آینده مد اسلامی بازار بیشتری کسب میکند.

(تصویر کت والکی که در هفته مد کنسول مد کشورهای اسلامی برگزار شد و طراحان مد جدید ترین طرح هی خود را برای پوشاک بانوان مسلمان در نمایش عمومی قرار دادند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از برنامه های این شورا در حوزه مد و لباس اسلامی به ادرس اینترنتی آن مراجعه کنید)

کارشناس روسیه معتقد است که رواج حجاب، نه با مد بلکه با ایدئولوژی و دین سر و کار دارد. احتمال آن وجود دارد که این گرایش به مذاق زنان روسیه خوش آید. به ویژه با توجه به این نکته که دین ارتدکس و اسلام از خصوصیات مشابهی در آداب و رسوم لباس زنان برخوردارند. » در کلیسا، زنان باید روسری سر کنند و در دامن بلند و ژاکت و یا بلوز بلند وارد کلیسا بشوند.

با بنیاد ملی مد و لباس آشنا شویم

اگر دوست دارید در زمینه طراحی مد و لباس بر اساس معیارهای ایرانی –اسلامی فعالیت کنید و با حمایت های گوناگون نهادهای دولتی و نیمه دولتی همراه شوید، حتما با سایت بنیاد ملی مد و لباس آشنا شوید که شما را با رویدادها، کارگاه ها، فرصت های اموزشی، سرمایه گذاری و مقولاتی در زمینه مد و حجاب اسلامی آشنا می کند.

سایت این مجموعه در این نشانی قرار دارد. این سایت، یکی از سایت های مهم درباره فعالان مد و لباس اسلامی-ایرانی است که از بخش های متعددی تشکیل شده و شاید بعضی از فعالان این عرصه در کشورمان، از وجود چنین پتانسیل هایی بی خبر باشند:

  • صدور شناسنه شیما: برای کسانی که قصد دارند در زمینه طراحی و تولید مد و لباس در ایران فعالیت رسمی داشته باشند و از کمک های دولتی بهره مند شوند، دریافت کد شیما الزامی است. کد شیما در واقع، شناسه یکپارچه مد ایران است.
  • صدور مجوز: اگر به عنوان فعال مد و لباس ایرانی قصد دارید تا از خدمات بیمه ای استفاده کنید، به بخش مد هنرمندان عرصه مد و لباس مراجعه کنید.
  • مجوز ژورنال: اگر قصد انتشار ژورنال در زمینه مد و لباس دارید، این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز نشریات این حوزه را صادر می کند. به این بخش مراجعه کنید.
  • مجوز رویداد فشن:‌ اگر قصد برپایی جشنواره و نمایشگاه و کارگاه عمومی مد و لباس در شهرهای مختلف کشور دارید، می بایست به این بخش مراجعه کنید.
  • مجوز موسسه هنری: اگر قصد ثبت و راه اندازی موسساتی در حوزه مد و لباس دارید، به این قسمت رجوع کنید.
  • بانک اطلاعاتی هنرمندان نیز فرصتی برای آشنایی با فعالان طراحی و تولید مد و لباس و حجاب اسلامی-ایرانی است که در بخش بانک اطلاعاتی سایت بنیاد مد و لباس در دسترس است.
  • مجوز سایت مد: اگر قصد راه اندازی پایگاهی در حوزه مد و لباس در کشورمان دارید، می بایست اطلاعات خود را در این سایت ثبت تا نسبت به صدور مجوز های لازمه، درخواست شما بررسی شود.
  • مجوز تکثیر لوح فشرده نیز فرصتی است که در اختیار علاقمندان به تولید CD‌های مالتی مدیا در حوزه مد و لباس میپردازد.
  • همایش های مد و لباس نیز برای برگزاری، می بایست مجوزهای لازم را کسب کنند که در این بخش اطلاعات مربوطه در دسترس است.
  • کارت صلاحیت طراحان مد و لباس نیز مقوله ای است که بنیاد ملی مد و لباس ایرانی در چند سال اخیر راه اندازی کرده و هدف آن، حمایت های مادی و معنوی از طراحان و مد و لباس بر اساس معیارهای اسلامی-ایرانی مصوب است. برای دریافت کارت صلاحیت طراحان فشن ایرانی به این قسمت مراجعه کنید.
  • اگر قصد ثبت و تاسیس و راه اندازی خانه های مد (Fashion House) را در استان محل اقامت دارید، شرایط عمومی و اختصاصی و فرم هایی که برای تاسیس باید تکمیل کنید را در این قسمت مشاهده کنید.

در سایت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، کتابخانه* گاالری تصاویر و همچنین معرفی مراکز فروش رسمی و مجوز دار ارائه شده است که اطلاعات خوبی را در اختیار مشتریان مد ایرانی-اسلامی و همچنین کارآفرینان و فعالان کسب و کار این بخش قرار می دهد.

 مد و لباس اسلامی-ایرانی

برای آشنایی با اخبار مد و لباس اسلامی-ایرانی در هفته های اخیر گشتی زدیم در دنیای خبرها.

  • هنرهای سنتی ایران روی لباس فرم دانش آموزان

اواخر مهر ماه بود که شورای سیاستگذاری نمایشگاه لباس مدارس اعلام کرد که هنرهای سنتی ایران مثل سوزن دوزی بزودی روی لباس فرم دانش اموزان ایران ارائه خواهد شد و شاهد تصویرسازی روی کیف مدارس با تکیه بر الگوهای اسلامی ایران خواهیم بود. لزوم استفاده از پارچه مرغوب برای لباس دانش اموزان با کارایی برای تمام فصول و به کار گیری الیفا و نخ پارچه های مورد استفاده هماهنگ با اقلیم های گوناگون و به کارگیری رنگ های شاد و باب طبع دانش اموزان درگروه های مختلف سنی، از جمله مقولاتی است که در طراحی مد و لباس دانش اموزان ایرانی در سال های آینده مورد توجه است.

توصیه لوکس تهران: اگر در زمینه طراحی مد و لباس فعالیت دارید، تولید کیف و لباس فرم دانش اموزان پسر و دختر بر اساس معیارهای اسلامی-ایرانی میتواند بازار خوبی برای کسب و کار شما در آینده نزدیک فراهم کند و بتوانید از اقتصاد ده ها میلیارد تومانی این حوزه استفاده کنید. استارت آپ های دیجیتالی مد هم به این موضوع فرصت آفرین توجه کنند.

 

  • برگزاری جشنواره طراحی لباس و پارچه در آذر ماه

چند روز دیگر شاهد برگزاری جشنواره طراحی لباس و پارچه در آذرماه در تهران هستیم. کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران اخیرا اعلام کرد که روند داوری طرح های واصله به دبیرخانه نخستین جشنواره طراحی لباس و پارچه کودکان و نوجوانان ایران پایان یافته و بزودی شاهد برگزاری این جشنواره در هفته آخر آذر خواهیم بود. برپایی کارگاه های آموزشی، بر پایی نشست های تخصصی، برپایی غرفه نمایش برندهای مطرح و همچنین مسابقه زنده طراحی لباس کودک و نوجوان از جمله برنامه های این رویداد اعلام شده است.

توصیه لوکس تهران: اگر در زمینه طراحی مد و لباس فعال هستید، طراحی های خلاقانه در عرصه لباس کودکان میتواند با توجه به معیارهای ایرانی، حمایت های مادی  و معنوی فراوانی را برای طراحان و خانه های مد به ارمغان اورد. اپ نویس ها و مد نویس ها نیز به مقوله فرصت آفرین مد کودک و نوجوانان ایرانی توجه کنند.

  • تبلیغ رایگان برندهای مد و لباس ایرانی-اسلامی در رسانه ملی

خبر مهمی که اخیرا برای حمایت از فعالان مد  و لباس ایرانی-اسلامی منتشر شد، به مقوله بازاریابی و تبلیغات در صنعت مد اختصاص دارد. قرار است رسانه ملی از پایان امسال، پخش رایگان آگهی تولید کنندگان و صاحبان برندهای مد و لباس ایرانی اسلامی را در دستور کار قرار دهد که در تاریخ تبلیغات رادیو تلویزیون ایرانی بی سابقه قلمداد می شود. طرح حمایت از فعالان مد و لباس ایرانی و اسلامی در قالب : طرح حمایت از کارگر ایرانی، به کلیه کانون های مجری تبلیغات و مدیران صاحبان کالا و خدمات فشن ابلاغ شده است.

در این طرح، نحوه اجرای تسهیلات تشویقی بر اساس ۷۰ درصد در تلویزیون و ۳۰ درصد در رادیو اعلام شده است. طرح مذکور شامل فعالان مد و لباس است که کالای ایرانی تولید کرده و حداقل ۱۰ نفر نیروی شاغل باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های تبلیغاتی رایگان در عرصه مد و لباس ایرانی و اسلامی در تلویزیون، به سایت مراجعه کنید.

توصیه لوکس تهران: برنامه سازی صوتی و تصویری و ویدیویی از طراحان مد و لباس ایرانی-اسلامی و انتشار در شبکه های اجتماعی تصویری و ویدیویی کشور میتواند فرصت کسب  و کار خوبی را برای علاقمندان به کارآفرینی دیجیتالی فراهم کند گه مصداقی از فرهنگ اقتصاد مشارکتی در دنیای مد و لباس اسلامی-ایرانی محسوب می شود.

  • استاندارد ملی سایز لباس ایران تدوین می شود.

خبر بعدی از دنیای مد و لباس ایرانی اینکه با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و فعالان عرصه پوشاک کشورمان و همچنین حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندارد ملی سایز لباس در سازمان ملی استاندارد ایران در حال انجام است. با توجه به اینکه، سازمان ملی استاندارد کشورمان، مسول دبیرخانه شورای سیاستگذاری حلال در کشور است، قصد دارد تا با همکاری جامعه صنعتی مد و لباس، لباس حلال را سامان دهد.

با توجه به اقتصاد ۵۰ هزار میلیارد تومانی مد و لباس ایران، یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت جوامع به خصوص جامعه صنعتی، وجود کت های استاندارد است  که کشور در این زمینه به دنبال تدوین شاخص های موثر برای رونق کسب و کار این حوزه خواهد بود.

قابل ذکر است که ۳۲ هزار استاندارد ملی در کشور وجود دارد و استانداردهای حوزه نساجی و پوشاک کشورمان در سه کمیته: پوشاک و فرآوردهای نساجی و الیاف، کمیته چرم و پوست و کمیته ملی حلال پیگیری می شود.

بررسی ها نشان می دهد که در بیست و پنج موضوع استاندارد در حوزه پوشاک ایرانی تدوین شده و سه استاندارد لباس دیگر نیز در دست تدوین است که گزارشاتی از آن را بزودی در بخش مد گردی لوکس تهران معرفی میکنیم.

توصیه لوکس تهران: تخصص گرایی در معیارهای طراحی و تولید مد و لباس ایرانی-اسلامی در حال توسعه است و لزوم آموزش و اطلاع رسانی و تربیت نیروی انسانی اگاه به این مختصات، فرصت های کسب و کار خوبی را برای علاقمندان به مد لباس ایرانی-اسلامی فراهم می کند.

  • بازنگری در سرفصل های دانشگاهی در حوزه مد و لباس

اخیرا با خبر شدیم که کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی علمی دانشگاهی با حضور مجید سرسنگی، رییس کمیسیون هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات وفناوری رییس و اعضا کمیسیون آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و برخی از مدیران گروههای تخصصی دانشگاهها با هدف  بازنگری سرفصلهای درسی دانشگاهها در حوزه مد و لباس برگزار شد.

(اگر علاقمند به تحصیل و تحقیق و تجاری سازی ایده های در زمینه مد و لباس اسلامی و ایرانی هستید از گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا استفاده کنید که خدمات متنوعی را در اختیار علاقمندان این عرصه قرار می دهد)

دراین نشست، جدول‌های درسی رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد  پارچه، لباس و طراحی دوخت و اسامی‌کارگروه‌ها در اختیار ‌اعضا قرار گرفت‌ و در ادامه اهداف، برنامه ها و فعالیت‌های کمیسیون هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات وفناوری مطرح شد.ارائه نظرات درباره  بررسی و بازنگری عناوین درسی و قرار گرفتن حوزه مد ولباس در اولویت های بازنگری شورای تحول از مهمترین بخش‌های این جلسه بود.

برای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد طراحی لباس و پارچه به سایت دانشگاه الزهرا مراجعه کنید که علاقمندان مد میتوانند برای تحصیل در این رشته در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال ۹۶ شرکت کنند.

گفتنی است نمایشگاه دست بافتهای زمستانی دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه الزهرا از ۱۴ لغایت ۱۶ آذر ماه سال جاری در محل دانشگاه رونمایی می شود که مد گردهای تهرانی میتوانند از این رویداد دانشجویی دیدن کنند.

در این رویداد مجموعه ای از شال و کلاه های دست بافت و کیف های پارچه ای آثار دانشجویی طراحی پارچه که آثار مارال بچه لو است در معرض دید عمومی قرار می گیرد.

 

توصیه لوکس تهران: اگر علاقمند به فعالیت حرفه ای در زمینه طراحی مد و لباس ایرانی و اسلامی هستید حتما از فرصت های تحصیل در برترین موسسات اموزشی و دانشگاه های طراحی فشن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این ادرس رجوع کنید. یکی از برترین مقصدهای تحصیلی در رشته مد را میتوان موسسه مد و لاکچری پاریس دانست که برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. برای اشنایی با رشته طراحی مد و لباس به این آدرس رجوع فرمایید.

  • ورود سلبریتی به عرصه تبلیغات بلامانع است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا اعلام کرد استفاده از مدل های زنده در تبلیغات از دستور کار خارج شده و اساسا مساله مدلینگ فیصله یافته است اما حضور سلبریتی در عرصه تبلیغات مد و لباس مشکلی ندارد. وی گفته بود که حضور سلبریتی‌ها در عرصه تبلیغات لباس و… موضوع دیگری است و آنجا جنبه‌های فردی و شخصی فلان آقا یا خانم بازیگر در تبلیغات مطرح نیست و او به عنوان فردی از گروه مرجع برای مدسازی حضور دارد که این مسئله در تمام دنیا هم رایج است.

اساساً برندها وقتی از سلبریتی برای تبلیغ استفاده می‌کنند و قانون هم این اجازه را به آنها داده، به دنبال استفاده از ویژگی‌های فردی و انسانی نیستند.

یکی از سلبریتی های زن فعال ایرانی در عرصه مد و لباس را میتوان بهنوش بختیاری دانست که قریب به ۶ میلیون فالور دارد.

(تصویر تبلیغ مد و لباس بهنوش بختیاری برای برند پاندورا)

(بهنوش بختیاری و کلکسیون بهار و تابستانه کیف و کفش و مانتو)

توصیه لوکس تهران: تولید محتوا درباره معرفی برندهایی که سلبریتی های ایرانی در طول سال معرفی میکنند برای مخاطبان جذاب است. رسانه های مجازی در این زمینه میتوانند کسب و کارهایی در حوزه مد ایرانی در دستور کار قرار دهند.

  • فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

مهم ترین خبر سال برای فعالان مد و لباس ایرانی مربوط به فراخوان شرکت در هفتمین جشنواه مد و لباس فجر است که علاقمندان میتوانند اثار خود را در حوزه های گوناگون تا ۳۰ آذر ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این جشنواره معتبر ترین جشنواره سالانه فشن در ایران است که در سالهای اخیر با استقبال گسترده خانه ها مد کشور مواجه شد.

(صحنه ای از اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر)

این جشنواره از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با همکاری و مشارکت هنرمندان طراح، تولیدکنندگان، استادان علمی و دانشگاهی، مراکز آموزشی، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی، برخی از سازمان‌ها و نهادها مانند ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان­ها، سازمان‌های صنعت معدن و تجارت صدا و سیما، آموزش و پرورش، اتحادیه‌­های عضو کمیسیون­‌های کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور و نقش موثر خبرگزاری‌ها برگزار خواهد شد.

(آثار فاخر معرفی شده در زمینه مد و لباس ایرانی و اسلامی در ششمین جشنواره مد و لباس فجر)

طبق اطلاعیه جشنواره هدف از برگزاری این رویداد:

  • بستر سازی، بکارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مولفه‌های هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی
  • معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار
  • ارج نهادن چهره‌های ماندگار هنر، مد و صنعت لباس و نساجی و تشویق طراحان مستعد
  • تجلیل از دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی

از جمله اهداف از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.

این فراخوان در بخش‌های:

  • طراحی لباس
  • طراحی پارچه
  • طراحی جواهرات و زیورآلات
  • طراحی کیف و کفش
  • مسابقه زنده طراحی لباس
  • علمی دانشگاهیپ
  • صنعت و فناوری‌های نوین
  • بخش بین‌الملل
  • انجمن‌ها و موسسات هنری مد و لباس
  • استان‌ها و اقوام

 

منتشر شده است.شرایط و مقررات عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی و فروش غیر متمرکز جدیدترین دستاوردهای این عرصه نیز در این فراخوان آورده شده است.علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت متن کامل فراخوان هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به سایت بنیاد ملی مد و لباس کشور به این نشانی  مراجعه کنند

(آثار به نمایش در آمده در جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی در همدان)

  • دعوت از ۲۰۰۰ خانه مد ایران برای ثبت رسمی

(تنوع آثار و رنگ بندی آنها در جشنواره های مد و لباس فجر ایران سبب شده تا برخی از تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری روی طرح های تجاری طراحان مد ایرانی قراردادهای میلیاردی منعقد کنند)

 

روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور چندی پیش در فراخوانی از خانه های مد و مزون های کشور خواست تا برای ثبت رسمی با کارگروه ساماندهی مد و لباس مراجعه کنند. نظارت بر فعالیت‌های موضوعی مد و لباس در خصوص گروه‌های طراحی یعنی مزون‌ها و خانه‌های مد از سال ۱۳۹۵ و به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور آغازشده است.ساماندهی و  دعوت از بیش از ۲ هزار مزون و خانه مد برای ثبت رسمی همچنان در دستور کار کارگروه قرار دارد و صاحبان خانه‌های مد و مزون‌ها لازم است برای رسمی کردن فعالیت خود به سایت “ایران‌مد” مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند.

توصیه لوکس تهران: بانک اطلاعات خانه های مد ایران و همچنین بسترسازی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات فعالان این عرصه با یکدیگر، مقوله ای فرصت آفرین در کسب و کارهای دیجیتالی به ویژه برای استارت آپ های حوزه فشن است. فعالان آی تی و همچنین مد نویس ها و علاقمندان به راه اندازی اشتغال آی تی مدار در فیلد فشن به این ظرفیت توجه کنند  که طرح های بسیاری برای اشتغال زایی در این عرصه میتوان طراحی و پیاده سازی کرد.

۶ پیشنهاد به دانشجویان و فعالان کسب و کار حوزه مد و لباسی ایرانی-اسلامی

(برگزاری هفته های مد اسلامی در شهر کوالالامپور مالزی زمینه توسعه کسب و کار مد اسلامی در شرق آسیا شده است)

  • اگر مد نویس هستید به موضوع تولید محتوای صوتی، متنی، تصویری و ویدیویی در فیلد مد و لباس ایرانی-اسلامی به دلیل استقبال گسترده مخاطبان به خصوص بانوان کشورهای اسلامی به این مفاهیم توجه کنید. تولید محتوا در این زمینه که در آن فعالیت های عمومی و تخصصی کمی صورت گرفته، سبب مطرح شدن نام و نظرات شما در بین فعالان مد و لباس بر پایه الزامات اسلامی خواهد شد که در توسعه کسب و کار مد نویسی شما تاثیر گذار خواهد بود. به خصوص تولید محتوا به زبان انگلیسی و عربی، میتواند حضور نوشته های شما را در سایت ها و مجلات مد و لباس و طراحی فشن شرقی و غربی جلوه گر کند.

(برگزاری استارت آپ ویکندهای عرصه مد و لباس اسلامی میتواند زمینه رونق کسب و کار این عرصه را در ایران فراهم کند)

  • اگر دانشجوی مد و لباس هستید در مقطع کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس در داخل یا خارج از کشور، مطالعه بر روی مفاهیم توسعه کسب و کار مد و لباس ایرانی-اسلامی و همچنین الگوهای بین المللی در این حوزه میتواند در دستور کار شما برای تالیف مقاله، کتاب و پایان نامه قرار بگیرد. تجارب جهانی در حوزه طراحی مد و لباس بر مبنای معیارهای اسلامی و بررسی استراتژی طراحی و تولید میان مدت و بلند مدت برندهای مهم دنیای فشن در این عرصه نیز میتواند رهیافت های خوبی برای کسب و کارهای این حوزه در کشور به ارمغان آورد.

حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پایان نامه هایی که به صورت کاربردی در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی فعالیت می کنند میتواند فرصت خوبی برای ورود شما به عرصه تحقیقات کاربردی و تجاری سازی ایده های مد و لباس ایرانی باشد که جامعه جوان امروز ایران تا حد زیادی علاقمند به پوشش هایی  با مضامین فاخر و جذاب ایرانی به خصوص ایران باستان است.

  • اگر اپ نویس هستید به مقوله طراحی و تولید اپلیکیشن های ios و اندروید در حوزه مد اسلامی توجه کنید. شمار اپ هایی که در این عرصه در ایران و خارج از کشور تولید شده است کم بوده و نیاز به فعالیت بیشتر در این بخش درامدزای دنیای مد مذهبی بیش از پیش احساس می شود. اگر اپ نویس هستید، از این ظرفیت خالی استفاده کنید و ظرفیت آفرینی کنید. اکنون بسیاری از بانوان مسلمان در ایران و ۵۰ کشور اسلامی در سراسر جهان ، نیازمند اپ های اموزشی،‌کاربردی، مشاوره ای و خدمات مد هستند تا نیازهای پوشش فشن خود در مختصات اسلامی را مشاهده و دریافت کنند. چنین توانمند سازی مد اسلامی را شما میتوانید با طراحی اپ های کاربردی با هدایت مشاوران مد و لباس اسلامی، در دستور کار قرار دارد و وارد عرصه استارت آپ های دیجیتالی مد و لباس اسلامی شوید.
  • اگر طراح سایت هستید مقوله لباس های پوشیده و همچنین طلا و جواهراتی با مضامین مذهبی و البته طراحی فشن در مختصات اسلامی و باورهای دینی و آیینی، موضوعاتی هستند که مورد توجه رسانه ها و مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته و به اندازه کافی در این زمینه سایت و محتوای دیجیتالی در اختیار مخاطبان نیست. اگر طراح سایت هستید میتوانید چنین فرصت هایی را ایجاد کرده و درآمد دیجیتالی دست و پا کنید. درگاهی که بانوان مسلمان به زبان های مختلف بتوانند نظرات خود را مطرح و در اختیار خانه ها مد قرار دهند و همچنین از جدید ترین یافته ها و تولیدات خانه های مد و برندهای تولید لباس اسلامی بانوان استفاده کنند، مواردی جذاب برای راه اندازی کسب و کار خلاقانه در حیطه مد اسلامی خواهد بود.
  • اگر طراح مد هستید به این موضوع توجه کنید که نیاز برای طرح های جذاب و فاخر با معیارهای ایرانی-اسلامی روند صعودی داشته و مطالعه بر روی الگوها و شیوه های تجاری سازی ایده هایی که مضامین خلاقانه و نوآورانه اسلامی و ایرانی در آن لحاظ شده باشد، هم برای لاکچری گردهای عاشق ایران و هم برای بانوان مسلمان علاقمند به مضامین و باورهای مذهبی در طراحی مد و لباس خود، جذاب است. به عنوان طراح مد ایرانی تلاش کنید که در طراحی لباس بانوان، مضامین فرهنگ و تمدن ناب ایران زمین را به گونه ای هویت سازی کنید که در نهایت سادگی و شیک پوشی، فرهنگ و هنر ظریف و تاریخ ساز ایرانی را در رسانه ای به نام لباس بانوان ایرانی جلوه گر کند.

  • اگر تولید کننده مد و لباس هستید، بازارهای جهانی در عصر اینستاگرام و فضای مجازی، ظرفیت لازم را برای پذیرش و بازاریابی و تبلیغات و عرضه تولیدات شما با مضامین اسلامی در اختیار داشته و شما قادر هستید تا با طرح های خلاقانه در مختصات باورهای مذهبی، پوشش های هیجان انگیزی را با المان های دینی ظریف، در اختیار سلیقه های متغیر بانوان مسلمان در سراسر جهان قرار دهید. اکنون بازار مد اسلامی را میتوان در اشل جهانی مشاهده کرد و جادوی هشتگ های مد اینستاگرام و همچنین قدرت مد نویس های کاریزماتیک دنیای فشن، میتواند ابزار خوبی را برای اطلاع رسانی طرح ها و تولیدات جذاب در اختیار مشتریان جهانی قرار دهد.

دنیای مد و لباس اسلامی، مقوله ای جدید است که برای تجاری سازی ایده های خلاق، می بایست بسترسازی و فرصت آفرینی کرد و سهم خوبی از اقتصاد مد اسلامی بدست آورد که در فضای اقتصاد دانش بنیان و آی تی مدار، کار سختی در پیش روی ندارد.

اگر تولید کننده مد و لباس هستید و میخواهید در عرصه مد و لباس مذهبی فعالیت کنید، نیازسنجی مخاطبان و مطالعات بازار در کشورهای هدف را بایستی در دستور کار قرار داد و از ظرفیت شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این حوزه بیش از پیش استفاده کنید. همانطور که لباس های اسلامی برای بانوان مسلمان جذاب است، لباس هایی با مضامین باورهای زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان هم میتواند برای طیف گسترده ای از بانوان این ادیان الهی، جذاب و برای تولید کنندگان بازارهای هدف خلاقانه ای را خلق کند.

امیدواریم فضای کسب و کار در عرصه طراحی و تولید مد و لباس ایرانی-اسلامی روند تخصص گرایی، شایسته سالاری و نیازسنجی دقیق خواسته های مخاطبان به خصوص نسل جوان را در دستور کار قرار داده و خانه های مد کشورمان بتوانند در حوزه مد و لباس فاخر ایرانی-اسلامی، محصولات تاثیرگذار و پر مخاطبی را طراحی و در اختیار نسل جدید قرار دهند.

 

به نظر شما، مهم ترین چالش پیش روی گسترش مد و لباس ایرانی-اسلامی در صنعت پوشاک ایران چیست؟ نظرات خود را در این زمینه در اختیار سرویس مد گردی لوکس تهران قرار دهید.

 

دنیای مد و لباس ایران و جهان را از نگاه فشن بلاگرها و سلبریتی ها در سرویس مد گردی لوکس تهران دنبال کنید.

 

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا