گوناگون

از مولاژ تا تاپستری : با اصطلاحات دنیای مد آشنا شویم

این روزها، دنیای مد و لباس، همچون گردشگری و ورزش و سیاست، مقوله ای است که هر روز در اخبار و رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری و دیجیتالی، درباره آنها چیزهای زیادی به گوش ما می رسد. همچون دنیای بورس و مسایل اقتصادی که چه بخواهیم و چه نخواهیم، هر روز با آن سر و کار داریم و بخش قابل توجهی از زندگی ما و دنیای خبرها و تحلیل ها را در ایران و سایر نقاط جهان به خود اختصاص داده است.

آشنایی با اصطلاحات عمومی و تخصصی حوزه های گردشگری، ورزش، سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد خرد و کلان و بورس و این جور موضوعات، درک و شناخت ما را نسبت به طوفانی از خبرها و گزارشات که هر روز به صورت خواسته یا ناخواسته به اطلاع ما میرسد افزایش داده و بستر خوبی برای فهمیدن اثربخش این موارد برای ما فراهم می کند. مثلا اگر قرار است تا اخر عمر، مدام در اخبار و رسانه ها درباره: شاخص کل بورس، رشد ناخالص ملی، پیمان شانگهای، معاهده شنگن، سامانه S300، پدافند غیر عامل، هشتگ ها، سواد رسانه ای و فیشینگ و امثالهم بخوانیم و ببینیم و بشنویم، چرا یک بار برای همیشه درباره این موضوعات اطلاعات لازم را کسب نکنیم؟

اصطلاحات دنیای مد و لباس

(تاپستری روی دیوار یکی از جلوه های صنایع دستی ایران است که میتواند فرصت های صادراتی گسترده ای را در اختیار فعالان این عرصه و صنعت مد و لباس ایرانی اسلامی قرار دهد)

چرا اگر عاشق مد و لباس هستیم و بخشی از سبک زندگی دیجیتالی خود را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به حوزه طراحی مد و شناخت پارچه ها و طرح ها و رنگ ها اختصاص می دهیم، با اصطلاحات عمومی و تخصصی آن آشنا نشویم؟

گزارش امروز سرویس سبک زندگی لوکس تهران، شما را با شماری از اصطلاحات رایج در دنیای مد و لباس آشنا میکند. البته این اصطلاحات صدها مورد را شامل می شود که تلاش میشود در این سرویس، گزارشات مختلف برای آشنایی خوانندگان به خصوص علاقمندان به مقولات تخصصی مد و لباس ارائه شود. اگر میخواهید با دنیای مد و لباس آشنا شوید، از ۱۷۱ کتابی که معرفی کردیم استفاده کنید. اگر قصد تحصیل در رشته مد و لباس هم دارید، از فرصت های تحصیلی در داخل و خارج از کشور استفاده کرده و با دنیای فشن بلاگر ها بیشتر تعامل کنید.

با اصطلاحات امروز آشنا شویم.

چرا با اصطلاحات دنیای مد و لباس آشنا شویم؟

آشنایی با اصطلاحات مد و لباس فواید ۵ گانه زیر را به همراه دارد:

  • فهم ما را از اخبار و گزارشات و تحلیل های مد نویس ها و فعالان کسب و کار فشن نسبت به موضوعات مطروحه افزایش می دهد.
  • دید مارا نسبت به موضوعات دنیای فشن، حرفه ای تر و جامع تر میکند
  • درک بهتری به ما در آشنایی با مقولات دنیای فشن می دهد
  • سبب ارتقا دانش و دانایی ما در صنعت مد و لباس شده و چه بسا فرصت های کسب و کار گوناگونی را در اختیار ما قرار دهد.
  • آشنایی با اصطلاحات عمومی و تخصصی دنیای فشن، ضریب خلاقیت ذهنی و هنری ما را افزایش میدهد و با زبان دنیای رنگارنگ و جذاب و میان رشته ای فشن بهتر آشنا می شویم.

پس اگر قصد تحصیل و تحقیق و فهم قوی تر و دقیق تر با دنیای طراحی فشن در سطوح مختلف دارید، تلاش کنید با صدها اصطلاح رایج در این عرصه آشنا شوید.

تاپستری چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که زیاد در حوزه مد و لباس با آن برخورد میکنیم، تاپستری است. تاپستری واژه انگلیسی است و در زبان فرانسه به آن « تاپیسری »  یا TAPESTRY می گویند و به نوعی با ساختار بافندگی در ارتباط است و  به معنای پارچه ای است با بافت ساده (گلیم بافت) که پود آن روی تار را به طور کامل بپوشاند و نقش های متفاوتی ایجاد کند.

 تاپیسری

باید توجه داشت که این هنر از نظر لفظی تا حدودی ناشناخته است، ولی از نظر دیداری و استفاده روزمره بسیار آشناست. هنر تاپستری، بافت مدرن شاخه‌ای از هنر Fiber یا همان بافت زیر و رو است که مادر تمام بافته‌های جهان به‌شمار می‌رود، یعنی این هنر در تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری موجود است و هر سرزمینی بسته به نوع محیط زیست، بافته‌های خاص خود را دارد و این موضوع در صنایع دستی و پوشاک اقوام ایران نیز به خوبی مشاهده می شود.

بنابراین تاپستری را میتوان نوعی هنر چیدمان و تلفیق خلاقانه ای از بافت، طراحی، نقاشی، گرافیک، اينه کاری، پته دوزی و امثالهم داست که متناسب با سلیقه و مهارت بافنده و طراح پارچه صورت می گیرد. در واقع در پارچه تاپستری، علاوه بر نخ، از متریالی مانند شیشه، انواع و اقسام فلزات و چوب استفاده می شود. بنابراین پارچع تاپستری فقط کاربرد پوشیدن توسط اشخاص را ندارد و از آن به عنوان یک وسیله زینتی خانه نیز بهره می گیرند.

بافت ساده (گلیم بافت)

دیوار کوب ها و حجم های کوچک و بزرگ روی میز و کناب آباژور و تابلوهای نقاشی، از جمله مصداق های پارچه تاپستری است که در خانه ها استفاده شده ونوعی بهره گیری از دنیای پارچه برای زیباسازی دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

از پارچه تاپستری در طراحی صحنه بسیاری از اجراهای تئاتر نیز  استفاده شده و به همین خاطر، در رشته کارشناسی طراحی پارچه و لباس، یکی از سرفصل هایی که به دانشجویان تدریس می شود، طراحی پارچه در صحنه نمایش است که این نوع پارچه ها نیز در ان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

طراحان خلاق مد و لباس و پارچه از بافت های تاپستری استفاده میکنند و در طراحی  و ساخت اکسسوری های مزدانه و زنانه و بچه گانه از ان بهره می گیرند. باید بدانیم که در تهیه بافت های تاپستری، جشنواره ای تکنیک های بافندگی و نساجی از قبیل گلیم بافی، جاجیم بافی، نمد بافی، پارچه بافی، کارت بافی، میل بافی و چاپ سیلک و قلمکاری مورد استفاده طراحان قرار میگیرد و در حوزه فعالیت عاشقان صنایع دستی کشورمان در حوزه پارچه به شمار می رود.

ناگفته پیداست که یکی از اهداف مهم تولید این پارچه، همانطور که اشاره شد، فراهم کردن پوشش مناسب برای اندام انسان نیست و نیازهای عالی و آرمانی را نیز شامل می شود. پارچه تاپستری به دلیل شکل ها و نقوش و متریالی که برای بافت و تولید آن مصرف می شود، پارچه گران و سنگینی است و معمولا توسط دستگاه پارچه بافی انجام می شود و در مقوله FIBER ART قابل بررسی خواهد بود.

پارچه های تاپستری را بعضا در کاخ ها و موزه ها و گالری ها و خانه های عاشقان مد و لباس و هنر مشاهده میکنیم که حتی در قاب هایی شکیل، روی دیوار نصب کرده اند. استفاده از رنگ ها و شناخت روانشناسی رنگ و طرح و فرم شناسی و دانش کافی درباره هنرهای تجسمی، اهمیت زیادی در محصول تولید شده نهای تاپستری دارد.

(برای آشنایی با پارچه تاپستری و بافت این نوع طرح ها در دنیای مد و لباس و صنایع دستی، کتاب تاپستری نوشته زهرا رسوال زاده امین که توسط انتشارات میردشتی منتشر شده است را مطالعه کنید)

(تاپستری به عنوان پوشش مردانه)

توجه داشته باشید که بافت تاپستری با بافت قالیچه تفاوت محتوایی فراوان دارد. خانم کاترین میسان، هنرمندان فرانسوی، سال ۹۵ در موزه هنرهای معاصر اصفهان، هنر تاپستری خود را در معرض دید عمومی قرار داد. اخیرا آموزش تاپستری در فهرست برنامه های اموزشی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای رده سنی ۷ تا ۱۰ سال نیز قرار گرفته است.

(تاپستری در فشن ویک های مد مفهومی)

اگربه هنر مفهومی علاقمند هستید و دوست دارید در این زمینه مشغول به کار شوید، استفاده از تاپستری در هنرهای مفهومی میتواند فرصت های خلاقانه ای در کسب و کار برای شما فراهم کند.

(ایده های خلاقانه تاپستری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب)

(طرح هایی فوق العاده از تاپستری در فشن ویک های فرانسه)

طرح های تاپستری در فشن ویک های پاییزی لباس بانوان

(طرح های تاپستری در فشن ویک های پاییزی لباس بانوان)

(تاپستری در فشن ویک پاییز ۲۰۱۵. تلفیقی از هنر و مد جذاب سنتی)

مولاژ چیست؟

از دیگر اصطلاحات رایج، مولاژ است. مولاژ یا Moulage در واقع کلمه ای فرانسوی است که در زبان انگلیسی هم رایج شده است. در فارسی نیز همچون بسیاری از کلمات که معادل فارسی آن متداول نیست (مثل fashion)، از کلمه مولاژ در ادبیات گفتاری و نوشتاری مد و لباس استفاده می شود.

مولاز به معنی قالب و ساختار یا حجم سازی است. مولاژ را میتوان با تصوری که ما از یک مدل یا مانکن مصنوعی داریم برابر دانست. مولاژها معمولا از جنس لاتکس یا موم یا لاستیک هستند. مولاژ ها هم در عرصه پزشکی و هم مد و لباس کاربرد دارند و تلاش میشود با آنها به آموزش طراحی ساخت و الگو پرداخت.

مولاژ

در دنیای مد و لباس، مولاژ از نوین ترین تکنیک های طراحی لباس و پوشاک بوده و بسیاری از طراحان خانه های مد از این روش برای طراحی الگو و حجم سازی و توسعه ایده های طراحی فشن خود بهره می گیرند. در مولاژ، شما قادر خواهید بود که هر آنچه در ذهن خود پرورش داده اید، در دنیای واقعی با ساختارگرایی و حجم سازی، عملی کرده و نمونه مشخصی از ذهنیات خود را بوجود آورید.

متد مولاژ

(طراحی الگوی خیاطی با متد مولاژ)

طراحان مد از طریق تکنیک های خطی طراحی لباس، از مولاژ استفاده میکنند. چرا که میتوانند بدون پرو، الگو را آماده کرده و در مراحل آغازین طراحی، با استفاده از پارچه متقال یا پارچه اصلی، طرح نهایی خود را بدوزند.

اگر شما علاقمند به استفاده از روش مولاژ در طراحی و دوخت لباس هستید، میبایست ضمن تسلط به تکنیک های الگو و دوخت، کلیه المان هایی که در تولید یک لباس نیاز است را مد نظر قرار دهید. شناخت پارچه ها و فهم خطوط (مثلا چه خطوطی بیشتر دیده شود یا کمتر دیده شود)، در این روش دوخت و طراحی مد تاثیر گذار است.

با روش مولاژ، میتوان از پروهای زائد و رفت و آمدهای مکرر اشخاص به مزون ها جلوگیری کرد. چرا که افراد با ارائه سایز خود به راحتی و بدون پرو در مراحل دوخت لباس، می توانند لباس سایز خود را در اختیار بگیرند.

ضمن اینکه در این روش، حرفه ای ترین طرح ها و یقه ها و استایل های مورد نظر را میتوان دوخته  و در اختیار مشتری قرار داد. در دوره های طراحی لباس به خصوص در مقطع کاردانی و کارشناسی حرفه ای طراحی لباس و الگوسازی لباس بانوان و آقایان، مقولات طراحی دوخت پیشرفته با روش مولاژ آموزش داده می شود.

پس هر وقت کلمه مولاژ را مشاهده کردیم، به یاد روشی باشیم که در آن، خیاط یا طراح لباس، مستقیماً لباس را توسط پارچه یا کاغذ بر روی مانکن طراحی می کند. طراح در متد مولاژ لباس قادر خواهد بود لباسی که در ذهن می پرورد را بصورت سه بعدی بوسیله پارچه و سوزن روی مانکن فرم دهد تا به طرح دلخواه خود برسد. بسیاری از طراحان لباس مطرح دنیا امروزه از روش مولاژ لباس در طراحی لباس استفاده می کنند.

(MOULAGE FASHION DESIGN)

برای ساخت مولاژ (حجم-قالب-الگو-مدل مصنوعی) نیاز به ابزارهایی داریم که کاغذ الگو ۸۰ سانتیمتری، مداد سیاه و مداد رنگی و خط کش و قچی و چسب نواری و پیستوله معمولا نیاز خواهد بود. زنجیر و گردن بند و کاغذ شفاف و رولت خیاطی هم در مولاژ لباس کاربر دارد.

دراپینگ لباس چیست؟

از دیگر اصطلاحات رایج در دنیای طراحی مد و لباس، دراپینگ است. دراپینگ یا DROPING، بخش مهمی در طراحی لباس و پوشاک برای بانوان و آقایان است. دراپینگ را به تکنیک جایگذاری و سنجاق زدن پارچه به صورت یک طرح سه بعدی بر روی مانکن خیاطی (مولاژ) می گویند. در واقع طراح لباس می تواند از طریق بازی با پارچه و سنجاق زدن پارچه به روش های نوآورانه و گوناگون، فرآیند طراحی لباس را آغاز کند. پس از اتمام کار، پارچه از روی مانکن خیاطی جدا شده و برای تهیه الگوی دوخت لباس مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که به دلیل آنکه در عمل دراپینگ، پارچه آسیب می بیند، معمولا از پارچه های ارزان قیمت استفاده می شود تا قبل از برش الگوی مورد نظر در پارچه اصلی، کلیه ایراداتی که در طراحی  مشاهده می شود رفع گردد. البته طراحان لباس همیشه توصیه میکنند در انتخاب پارچه مرحله دراپینگ، از پارچه ای استفاده نشود که از نظر جنس و کیفیت و چین و چروک ها، شبیه پارچه اصلی و دوخت نهایی لباس نباشد.

تازه کاران برای یادگیری دراپینگ از پارچه های ارزان در پارچه فروشی ها استفاده کنند که متقال ها از آن دست هستند. فرآیند کار دراپینگ به این صورت است که:

  • قسمت هایی از پارچه بریده و پس از اندازه اگیری و اتو و علامت گذاری خطوط مهم و مرجع، آماده دراپینگ می شود.
  • پارچه بر روی مانکن خیاطی سنجاق می شود تا شکل و فرم مطلوب لباس از نظر خیاط آماده شود.
  • در این مرحله پس از قرار گیری پارچه روی مولاژ، علامت گذاری های مربوطه انجام می شود تا جای درزها و خطوط مختلف مشخص شود.
  • پس از پایان مرحله علامت گذاری پارچه سنجاق شده، سنجاق ها باز شده و پارچه جدا می شود و برای اصلاح نهایی روی میز کار قرار می گیرد.
  • دوباره پارچه ها توسط سنجاق به هم متصل شده و روی مانکن قرار می گیرد تا مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله قسمت های اضافی از دراپینگ حذف می شود.
  • وقتی طراح از همه نظر از سایز و ظاهر و استایل دراپینگ لباس رضایت داشت، پارچه از مانکن جدا می شود و روی سطح صاف قرار می گیردتا الگوی لباس اصلی را شکل دهد.

دراپینگ

معمولا در زمان اصلاح نهایی پارچه، از خط کش طراحی و صاف استفاده می شود تا برای صاف کردن و نهایی شدن محل علامت ها از آن بهره ببرند. پس از اصلاح نهایی ، خطوط درزها به پارچه اضافه شده و پارچه های اضافی برش خورده و قیچی می شود.با دراپینگ خوب میتوان پوشاکی با کمترین درصد عدم تناسب را آماده و در اختیار مشتریان در طیف های مختلف سنی و سایز های گوناگون قرار داد.

(تصویر دراپینگ خلاقانه دامن)

لباس هوشمند چیست؟

کلمه جذاب و جدید که در واقع پدیده ای در عرصه طراحی مد و لباس به شمار می رود. لباس هوشمند (SMART CLOTHING) به این موضوع اشاره میکند که لباس ما، دیگر تنها وظیقه پوشش اندام ما در برابر سرما و گرما را ندارد. دیگر کالایی نیست که در برابر باران و برف و هر نوع حرارتی آسیب ببیند و در شست و شوهای مکرر ، الیفاش آسیب ببیند و جنس و کیفیت خود را از دست بدهد.

لباس هوشمند

(تصویری از لباس های هوشمند شرکت نیوزلندی ZOZOSUITS)

لباس هوشمند به شما این امکان را می دهد که :‌

  • بر اساس نیاز خود، آن را تغییر شکل بدهید.
  • کیفیت روابط اجتماعی خود را ارتقا دهید.
  • در تشخیص انواع سرطان ها مثل سرطان پستان در بانوان موثر است.
  • در برابر سرما و گرما، واکنش هوشمندانه نشان دهد.
  • تعامل با اندام های بدن شما داشته و میزان تحرک آن ها را ثبت کند.
  • بتوانید با اپلیکیشن نصب شده روی گوشی های تلفن هوشمند شما ارتباط برقرار کند.
  • بتوانید ضربان قلب و نبض و میزان دم و باز دم و حتی فشار خون شما را کنترل کند.
  • بتوان از میکرو ارگانسیم هایی مثل قارچ و جلبک برای طراحی و ساخت لباس هوشمند که امکان تولید آن بر روی لباس وجود دارد استفاده کرد تا لباس های آسیب دیده، خود ترمیم شوند.
  • بتواند با دیگر لباس های هوشمند اطراف ارتباط برقرار کرده و تبادل داده بکند. مثل کفشهای فناورانه نایک.

اکنون با لباس های هوشمند ورزشی میتوان سطح استرس ورزشکاران را شناسایی و کنترل کرد.

(تصویری ایندکس سایت شرکت لباس هوشمند زوزوسوییت)

ZozoSuit” لباس ساخته شده توسط شرکت “StretchSense”، حاوی بیش از ۱۵۰ سنسور منعطف یکپارچه خازنی است که ۱۵ هزار اندازه‌گیری دقیق از بدن انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که لباس‌های خریداری شده از طریق اینترنت مناسب فرد هستند.

(سنسورهایی که در لباس هوشمند نصب شده است)

“ZozoSuit” یک لباس هوشمند شامل حسگر، سیم و قطعات الکترونیکی است که به بدن می‌چسبد، به طوری که تقریبا نامرئی است و بیننده نمی‌تواند حدس بزند که زیر لباستان چیزی به تن دارید. این لباس از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن اختصاصی متصل می‌شود.

این لباس هوشمند به مشتریان این امکان را میدهد که لباس‌های مردانه و زنانه را سفارش دهند و محصول دقیقا متناسب با شکل و اندازه بدن مشتری به دستش خواهد رسید. سیستم این لباس علاوه بر اندازه‌گیری‌های دقیق، با استفاده از الگوریتم‌های مخصوص و یادگیری ماشین، یک پایگاه اطلاعاتی در حال رشد از اطلاعات بدن ایجاد می‌کند.

دنیای مد و لباس ایران و جهان را هر روز در سرویس مد گردی لوکس تهران دنبال کنید و نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

 

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا