استایل و مد بانوان

دیپلماسی فشن : از هیلاری کلینتون تا یولیا تیموشنکوف

زنان سیاستمدار جهان

دیپلماسی فشن زنان سیاستمدار جهان

زنان سیاستمدار جهان نیز همچون سلبریتی های موسیقی و ورزش و سینما، در کانون توجه رسانه های مد و لباس جهان قرار داشته و همواره نوع و جنس پارچه لباس آنان زیر ذره بین است. اگر چه زنان سیاستمدار جهان بر خلاف سلبریتی ها، نمیتوانند از هر پوششی برای حضور در محافل رسمی استفاده کنند و معمولا، سفیر تبلیغاتی برندهای خاصی نمی شوند، اما به واسطه تنوع رنگ بندی و نوع پوشش آنان در مقایسه با سبک پوشش و لباس دیپلمات های مرد که همیشه با کت و شلوارهای مشکی و تیره مشاهده می شوند، توجهات زیادی را به سمت خود معطوف می کنند. اکنون دیپلماسی فشن (Fashion Diplomacy) بخشی از مختصات دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی شده است.

یکی از معروف ترین چهره های سیاسی خوش پوش دهه های اخیر را میتوان دو عروس از خاندان سلطنتی بریتانیا دانست که یکی پرنسس دایانا و دیگری کیت میدلتون (عروس پرنسس دایانا)، عروس ملکه الیزابت دوم، ملکه انگلیس است. اگر چه این دو فشن آیکون معروف انگلیسی ها، چهره های سیاسی محسوب نمی شوند، اما به واسطه انتصاب به خاندان سلطنتی انگلیس و جایگاه رسمی آنها در ساختار قدرت بریتانیا، میتوان آنها را در فهرست بانوان سیاست محسوب کرد. بانوانی که همواره در مراسم رسمی در کنار همسرانشان حضور داشته و عکاسان و خبرنگاران جهان، روایت گر فعالیت های انان در حوزه های مختلف و در گشورهای گوناگون بوده اند.

دیپلماسی فشن پرنسس دایانا زنان سیاستمدار جهان

(تیپ مد و لباس دهه  هشتادی پرنسس دایانا فقید در قرن بیستم)

تیپ پرنسس دایانا و نانسی ریگان زنان سیاستمدار جهان

(تیپ پرنسس دایانا و نانسی ریگان ، همسر رییس جمهور اسبق آمریکا در دهه هشتاد قرن بیستم و تصویر سمت چپ نیز پرنسس دایانا را در کنار پرنس چارلز در سال های اول ازدواج نشان می دهد)

دایانا اگر چه عمر کمی داشت و به طرز مشکوکی در پاریس کشته شد، اما سبک مد و لباس دهه هشتاد و نود قرن بیستمی او به حدی جذاب و هیجان انگیز بود که بارها روی جلد معروف ترین نشریات مد و لباس و جواهرات جهان از Vogue تا Bazaar قرار گرفت و در این زمینه رکورد دار است. عروس او نیز از دومین دهه قرن بیست و یکم در واقع جای او را در عالم سیاست و مد و لباس تا حدی گرفت، اگر چه هیچ گاه در حد و اندازه های فعالیت چهره کاریزماتیکی مثل دایانا قرار نگرفت. اما سبک مد و لباس لاکچری و شیک کیت، او را ملکه مد گردهای جهان قرار داده است. چهره ای که سبک مد و لباسش همواره بخشی از فعالیت مد نویس ها و عاشقان فشن را تشکیل می دهد.

 کت لاکچری و شیک کیت میدلتون با هیلاری کلینتون زنان سیاستمدار جهان

(تصویری از کت لاکچری و شیک کیت میدلتون، عروس ملکه انگلیس در دیدار کریسمس با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا)

مد و لباس ملانیا ترامپ زنان سیاستمدار جهان

(تصویری از مد و لباس ملانیا ترامپ، همسر رییس جمهور آمریکا و کیت میدلتون که هر سه تیپ جذابی به رنگ سبز را ست کرده اند)

مد و لباس رسمی کیت میدلتون زنان سیاستمدار جهان

( تصویری از تیپ مد و لباس رسمی کیت میدلتون در چند سال اخیر که یکی از بانوان خوش استایل و خوش پوش سیاست غیر رسمی انگلیس به شمار می رود)

 کلاه و مد الیزابت دوم زنان سیاستمدار جهان

(تصویر کلاه و مد الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در فاصله سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی)

تصویری از کلکسیون طلا و جواهرات سیلویا، ملکه سوئد و کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سوئد زنان سیاستمدار جهان

(تصویری از کلکسیون طلا و جواهرات سیلویا، ملکه سوئد و کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سوئد)

البته خود ملکه الیزابت دوم نیز به واسطه کلاه ها و کت و دامن های رنگارنگ و جواهراتی که بر تن می کند، روایتگر بانوی مد باز کهنسال سلطنت بریتانیا در عصر مدرن بوده که بارها توجه نشریات و سایت های مد و لباس را از گاردین و دیلی میل گرفته تا بیزینس اینسایدر و ووگ به خود جلب کرده است.

به هر حال، مشاهده بانوان سیاستمداری که معمولا در طول هفته آنها را در قاب تلویزیون و رسانه های نوشتاری و اینترنتی تماشا میکنیم، همیشه جذاب و جالب توجه بوده و این مقوله برای کسانی که در زمینه طراحی فشن به خصوص عرصه های طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت مشغول به تحصیل هستند، ایده ها و نکات کاربردی به همراه دارد.

سرویس مد گردی مجله تخصصی لوکس تهران در گفتار امروز، نگاهی دارد که سبک مد و لباس شماری از زنان سیاستمدار گذشته و حال جهان تا با نوع پوشش این فعالان دنیای سیاست در دنیای مد بیشتر آشنا شویم.

با مدگردی ما در عالم سیاست همراه باشید.

مد گردی با بانوی نارنجی اوکراین

اوکراین همچون روسیه و کشورهای اسکاندیناوی، بانوانی جذاب و خوش اندام دارد و جای تعجب نیست که نخستین بانوی این گزارش را از دنیای سیاست این کشور انتخاب کرده باشیم. زنان سیاستمدار اوکراینی طیف زیادی را تشکیل می دهد که در نیم قرن اخیر در فضای سیاسی و فرهنگی این کشور فعال بودند. اما یکی از معروف ترین چهره های سیاسی این کشور که بیشتر از دنیای سیاست، مورد توجه فعالان مد و لباس و استایل قرار گرفت، نخست وزیر سابق این کشور است که به عنوان بانوی نارنجی پوش از سوی رسانه ها خطاب شد.

مدل مو و لباس یولیا تیموشنکوف زنان سیاستمدار جهان

(مدل مو و لباس یولیا تیموشنکوف همواره در کانون توجه رسانه های مد و لباس جهان قرار داشته است)

اوکراین  را کشور عروس های جوان می نامند. کشوری که رنگ زرد، رنگ قالب در این کشور هست و حتی بر روی پرچم آن نیز منعکس شده است. همانند سوئد، اوکراینی ها خوش چهره و به نسبت دیگر قسمت های اروپا، چهره و استایلی مانکنی دارند. همین خصیصه بدنی، آن ها را با دیگر بخش های قاره سبز متمایز ساخته است.

در واقع اوکراین را همانند کشورهای بلوک شرق، دارای مردمانی بلوند چشم آبی با استایل مانکنی هستند. البته بر خلاف سوئدی ها و نروژی های خوش استایل و جذاب، ثروتمند نیستند و به زبان انگلیسی آشناییت کامل ندارند. اما به هر حال کسانی که به کشورهای بلوک شرق سفر کرده اند، مردمن قد بلند خوش استایل این کشور ها را در کوی و برزن، هم چون مانکن ها و فعالان صنعت مد و لباس دیده اند که استایل خیابانی آن ها خیلی متفاوت با بسیاری از کشورهای جهان است. شاید چهره و رنگ و قد مردمان این خطه، تا حد زیادی با پس زمینه ذهنی که خیلی ها درباره مانکن ها و فعالان مد و لباس دارند، همراه هست و فرصت چنین نمایشی را برای آن ها فراهم می کند.

او تنها در فیس بوک فعالیت دارد که صفحه ایشان را میتوانید در این نشانی دنبال کنید.

به هر حال از کشور اوکراین که این روز ها با تنش های داخلی و بین المللی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، یکی از سیاستمداران این کشور بیش از سایرین در یک دهه اخیر، مورد نظر و توجه رسانه ها در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و حتی فشن بود. سیاستمداری که وی را مانکن سیاستمداران جهان لقب می دهند. بانویی که او را بانوی نارنجی پوش اوکراین قلمداد می کنند و از سال ۲۰۰۷ میلادی تا ۲۰۱۰،  نخست وزیر اوکراین بود. او انقلاب نارنجی اوکراین را رهبری کرد و نخستین زنی بود که در تاریخ اوکراین، به بالا ترین سمت سیاسی کشور  دست یافت.

مدل موی خانم یولیا تیموشنکوف زنان سیاستمدار جهان

(مدل موی خانم یولیا تیموشنکوف ، نخست وزیر اسبق اوکراین از معروف ترین مدل های مو بین زنان سیاستمدار جهان به شمار می رود)

یولیا تیموشنکوف (Yulia Tymoshenko) یکی از مد باز ترین مسئولان سیاسی اوکراین در دو دهه اخیر بود. وی در سال ۱۹۶۰ میلادی متولد شد و در چند دانشگاه اوکراین مشغول به تحصیل شد و در حزب Fatherland فعالیت های سیاسی خود را پی گرفت. در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۵ پارلمان اوکراین با اکثریت قاطع با پیشنهاد رئیس جمهور یوشچنکو برای نخست وزیری تیموشنکو موافقت کرد. عضویت در اتحادیه اروپا، پیمان ناتو، آموزش و پرورش سکولار، احیای زبان اوکراینی و بازسازی سنت‌های ملی از مهم‌ترین برنامه‌های تیموشنکو به عنوان نخست‌وزیر بود.

تصویر کت و دامن و لباس های یک سره یقیه بسته و آستین بلند یولیا تیموشنکوف زنان سیاستمدار جهان

(تصویر کت و دامن و لباس های یک سره یقیه بسته و آستین بلند یولیا تیموشنکوف در دیدار های رسمی)

خانم یولیا به واسطه مدل موی خود و کلکسیون مد و لباس هایی که در طول زمامداری در مسند نخست وزیر اوکراین بر تن داشت، همواره با استقبال رسانه های این عرصه همراه شد. جایی که بنیاد جهانی زنان، در مقاله ای با عنوان: مد، سیاست هست (Fashion is Political) سبک مد و لباس خانم تیموشنگوف را بخشی از برنامه های سیاسی وی برشمرد  و نشریه معتبر فوربس، مدل موی این سیاستمدار کهنه کار اوکراینی را یکی از جذاب ترین مدل های مو سیاستمداران زن دنیا دانست.

تیپ های خانم یولیا در ۴ قاب زنان سیاستمدار جهان

(تیپ های خانم یولیا در ۴ قاب – از دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تا پاپ رهبر کاتولیک ها)

تیپ یولیا تیموشنکوف در زمان دیدار با جورج بوش زنان سیاستمدار جهان

(تیپ یولیا تیموشنکوف در زمان دیدار با جورج بوش، رییس جمهور سابق ایالات متحده)

تصویر استایل خانم یولیا تیموشنکوف در مجلس اوکراین زنان سیاستمدار جهان

(تصویر استایل خانم یولیا تیموشنکوف در مجلس اوکراین)

زنان سیاستمدار جهان مدل موی خانم یولیا

مدل موی خانم یولیا به صورت بافته شده و در بالای سر قرار دارد و سبک سنتی میان زنان اوکراینی به شمار می رود. سایت RFREL در گزارشی در سال ۲۰۱۱ میلادی مدعی شد که خانم یولیا حتی در زمانی که به جرم سو استفاده از قدرت در زندان به سر می برد نیز مشاور مد و لباس داشت. هافتینگتون پست همواره از خانم یولیا تیموشنکوف به عنوان رهبر جهانی مد (World Leader of Style)‌ نام می برد که به نظر می رسد خیلی از واقعیت های مد و لباس خانم یولیا دور نباشد.

تصویر استایل زمستانی خانم یولیا تیموشنکف با پالتوی پشمی زنان سیاستمدار جهان

(تصویر استایل زمستانی خانم یولیا تیموشنکف با پالتوی پشمی سفید جذاب که با شال سفید ست شد)

شاید اگر قد خانم یولیا بلند تر از میزان کنونی بود و کمی وریزده تر به نظر می رسید، طراحان مد ایتالیا و فرانسه و آمریکا با قراردادهای وسوسه کننده چند میلیون دلاری به سمت این بانوی خوش پوش مد باز می آمدند تا عرصه سیاست را به دنیای فشن پیوند بزند.

در ادامه گشتی می زنیم در دنیای کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر تا با استایل لباس ها و فیگور های ایشان بیش تر آشنا شویم. با ما لوکس تهران همراه باشید در مد گردی به سبک بانوی نارنجی پوش اوکراین.

(تصویر خانم یولیا تیموشنکوف پیش از بافتن موی خود به سبک زنان اوکراینی زنان سیاستمدار جهان

(تصویر خانم یولیا تیموشنکوف پیش از بافتن موی خود به سبک زنان اوکراینی)

تصویر مدل موی یولیا تیمو شنکوف زنان سیاستمدار جهان

(تصویر مدل موی یولیا تیمو شنکوف که به صورت فر ریز  طراحی شده است)

تصویر یولیا تیموشنکوف با ردای بنفش کم رنگ و مدل موی بافته شده زنان سیاستمدار جهان

(تصویر یولیا تیموشنکوف با ردای بنفش کم رنگ و مدل موی بافته شده و گوشواره الماس)

تصویر یولیا تیموشنکوف با Ukrainian Braids زنان سیاستمدار جهان

(تصویر یولیا تیموشنکوف با Ukrainian Braids که با استقبال رسانه های مد و لباس همراه شد)

استایل لباس و موی باز و صاف خانم نخست وزیر زنان سیاستمدار جهان

(استایل لباس و موی باز و صاف خانم نخست وزیر در جریان یک کنفرانس خبری)

صویر خانم نخست وزیر با خنده ملیح و گردن بند مروارید زنان سیاستمدار جهان

(تصویر خانم نخست وزیر با خنده ملیح و گردن بند مروارید و موی بافته شده همیشگی)

تصویر یولیا تیموشنکوف، نخست وزیر اسبق با کت و دامن زنان سیاستمدار جهان

(تصویر یولیا تیموشنکوف، نخست وزیر اسبق با کت و دامن و تاپ زیبای صورتی و گردن بند مروارید در زمان پیام تلویزیونی به مناسبت کریسمس)

تصویر یولیا تیموشنکوف و ببر سفید بنگال زنان سیاستمدار جهان

(تصویر یولیا تیموشنکوف و ببر سفید بنگال به عنوان نماد فعالیت انتخاباتی کمپین وی در سال ۲۰۰۹ میلادی)

تصویر تبلیغاتی یولیا تیموشنکوف در کنار همان بچه ببر معروف زنان سیاستمدار جهان

(تصویر تبلیغاتی یولیا تیموشنکوف در کنار همان بچه ببر معروف)

تصویر یولیا تیموشنکوف و با استایل سفید رنگ و گردن بند مروارید در کنار همسرش زنان سیاستمدار جهان

(تصویر یولیا تیموشنکوف و با استایل سفید رنگ و گردن بند مروارید در کنار همسرش)

زنان سیاستمدار جهان تصویر یولیا تیمو شنکوف نخست وزیر سابق اوکراین با لباس ساده

(تصویر یولیا تیمو شنکوف نخست وزیر سابق اوکراین با لباس ساده آستین بلند در کنار مارگارت تارچر خندان- نخست وزیر سابق انگلیس در مراسم رونمایی از کتاب اتو بیوگرافی خانم تاچر)

زنان سیاستمدار جهان طرح لباس و روسری سراسر مشکی یولیا تیمو شنکوف در کنار پاپ

(طرح لباس و روسری سراسر مشکی یولیا تیمو شنکوف در کنار پاپ- رهبر کاتولیک ها در واتیکان)

طرح لباس بهاره یولیا تیموشنگوف با کت و دامنی با گل سینه بنفش رنگ در سال ۲۰۰۵ میلادی زنان سیاستمدار جهان

(طرح لباس بهاره یولیا تیموشنگوف با کت و دامنی با گل سینه بنفش رنگ در سال ۲۰۰۵ میلادی)

تصویر یولیا تیموشنکوف با لباس سفید ساده و موی بافته شده در کنار مرکل زنان سیاستمدار جهان

( تصویر  یولیا تیموشنکوف با لباس سفید ساده و موی بافته شده همیشگی در کنار آنجلا مرکل- صدر اعظم مد باز آلمان)

دیدار یولیا با مرکل در سال ۲۰۱۱ میلادی زنان سیاستمدار جهان

(دیدار یولیا با مرکل در سال ۲۰۱۱ میلادی)

یولیا تیموشنکوف، رهبر سابق و مد باز اوکراینی ها، در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام فعال نیست. به نظر می رسد با توجه به کلکسیون مد و لباس ایشان، در صورتی که در فضای مجازی فعالیت گسترده داشت، اکنون می توانستیم وی را یکی از ملکه های مد باز در عرصه سیاستمداران زن دنیا قلمداد کرده و او را همردیف کیت میدلتون، عروس ملکه انگلیس قرار دهیم.

به هر حال، استایل مدو لباس خانم یولیا نشان می دهد که می توان از دنیای مد، به عنوان ابزاری اثر بخش در عرصه سیاست و به خصوص دیپلماسی عمومی بهره جست و تاثیرگزاری زیادی را به دنبال داشت.

جهان سیاست و مد خارج از اوکراین

 زنان سیاستمدار جهان (از راست به چپ: الن حانسون (رهبر لیبریبا) – کریشنا (رهبر سابق آرژانتین) – آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان) – دیلما روسف (رییس جمهور برزیل)

(از راست به چپ: الن حانسون (رهبر لیبریبا) – کریشنا (رهبر سابق آرژانتین) – آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان) – دیلما روسف (رییس جمهور برزیل)

سیاستمدار باشی و زن هم باشی و عاشق و مد و لباس هم باشی دیگه فاصله زیادی با سلبریتی شدن و قرار گرفتن روی جلد مجلات مد و لباس و سبک زندگی این روزها نداری! دنیای فشن نه تنها برای هنرمندان، بلکه برای سیاستمداران به خصوص دیپلمات های زن، اهمیت زیادی دارد و همواره از مشاوران حرفه ای برای استایل مد و لباس خود استفاده می کنند.

بعضی معتقدند که برخی از سیاست مداران زن از طرح و رنگ لباس خود برای پیش برد اهداف سیاسی استفاده می کنند و تاثیر زیادی بر انتخاب رای دهنده گان به خصوص نسل جوان دارد. مقوله ای که نیویورک تایمز و هافتینگتون پست و دیلی میل بار ها در گزارشات مفصلی، به اهمیت مد و لباس در عرصه سیاست اشاره کرده اند. البته برخی هم معتقدند که گهگاهی، سیاستمداران زن، قربانی نوع استایل و طرح مد و لباس خود می شوند.

حضور خانم ها در عرصه سیاست در کشور های مختلف دنیا، کم تر از نیم قرن سابقه دارد. پس از جنگ جهانی دوم، شاهد حضور گسترده بانوان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بالا ترین سطح تصمیم گیری برخی از کشور های جهان بوده ایم و به نظر می رسد در هزاره سوم میلادی، حضور پر رنگ تری از بانوان تحصیل کرده در سطح راهبردی و مدیریتی کشورها و سازمان های بین المللی را شاهد باشیم.

زنان سیاستمدار جهان

(دنیای مد و سیاست (Fashion & Politics)  هر روز به هم وابسته می شوند و به نظر می رسد دنیای فشن، ابزاری برای تاثیر گذاری در مختصات عالم سیاست باشد. همانند نقشی که سایبر دیپلماسی در سیاست گذاشت)

حضور بانوان در عرصه های سیاسی و دیپلماسی خارجی، همواره خبر ساز بوده و نوع پوشش و مد و لباس ان ها، هم چون سلبریتی های پرده نقره ای و استیج، با تحلیل ها و خبر های متنوعی همراه است. مجلات مد و لباس و سبک زندگی، هر از گاهی سری به کمد لباس سیاستمداران مطرح زن دنیا می زنند و نوع سلیقه آن ها را در انتخاب پوشش های گوناگون و انتخاب رنگ و طرح های خاص، مورد ارزیابی قرار می دهند. بعضا هم در مصاحبه هایی که رسانه ها با زنان سیاستمدار دنیا انجام  می دهند، گریزی به زندگی شخصی و سبک زندگی آن ها به خصوص در عرصه مد و لباس، متداول ترین پرسشی هست که از این افراد می شود.

اکنون در دنیای شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، برخی از زنان سیاستمدار دنیا حضور فعال دارند و بخش هایی از سبک زندگی دیجیتالی خود را در اختیار طرفداران قرار می دهند.

دیدار حسن روحانی، رییس جمهور با وزیر امور خارجه ایتالیا با پوشش خاص در تهران زنان سیاستمدار جهان

(دیدار حسن روحانی، رییس  جمهور با وزیر امور خارجه ایتالیا با پوشش  خاص در تهران)

برای زنان سیاستمدار، سفر های دیپلماتیک آن ها به کشور های مختلف دنیا و پوشش هایی که به واسطه قوانین خاص آن کشور ها می بایست در نظر داشته باشند، همواره جذاب و خبر ساز بوده است.

تصویر پوشش جنجالی نماینده اتحادیه اروپا در سفر سال گذشته به تهران زنان سیاستمدار جهان

(تصویر پوشش جنجالی نماینده اتحادیه اروپا در سفر سال گذشته به تهران)

دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با دیلما روسف رییس جمهور سابق برزیل زنان سیاستمدار جهان

(دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران  با دیلما روسف رییس جمهور سابق برزیل)

دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با رییس جمهور کرواسی در تهران زنان سیاستمدار جهان

(دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با رییس جمهور کرواسی در تهران)

رییس جمهور ایران با رییس جمهور کره جنوبی در تهران زنان سیاستمدار جهان

(تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با رییس جمهور کره جنوبی در تهران)

(تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با نخست وزیر انگلیس زنان سیاستمدار جهان

(تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با نخست وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک)

زنان سیاستمدار جهان تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با وزیر امور خارجه دانمارک در تهران

(تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با وزیر امور خارجه دانمارک در تهران)

تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با نخست وزیر نروژ زنان سیاستمدار جهان

(تصویر دیدار حسن روحانی، رییس جمهور ایران با نخست وزیر نروژ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک)

مانند سفر برخی از زنان سیاستمدار غربی که در چند سال اخیر به تهران سفر کرده و نوع پوشش آن ها، همواره یکی از جنجالی ترین مقولات سفر این افراد به کشورمان بوده و بازتاب های خبری داخلی و بین المللی بسیاری را به خود اختصاص داد.

(سبک پوشش نماینده هلندی پارلمان اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه) زنان سیاستمدار جهان

(سبک پوشش نماینده هلندی پارلمان اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه)

شاید برای ما ایرانی ها، سبک پوشش زنان سیاستمدار غربی و شرقی که به تهران سفر می کنند به واسطه قوانین داخلی، جالب توجه باشد و این سبک پوشش، خیلی با استقبال رسانه های کشور های غربی مواجه نشود. به هر حال، دنیلی مد و لباس، این روز ها فقط سلبریتی های سینما و ورزش و موسیقی را تحت تاثیر قرار نداده و خانم دیپلمات هم به عنوان رسانه ای فعال در عرصه مد و لباس، فعالیت دارند.

در ادامه نگاهی داریم به سبک مد و لباس شماری از زنان سیاستمدار مشهور دنیا از کاترین اشتون در شمال اروپا تا الن جانسون و دیلما روسف در جنوب آفریقا و آمریکای جنوبی. با ما در این مد گردی سیاسی لوکس تهران همراه باشید.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ کاترین اشتون

کاترین اشتون، سیاستمدار معروف اروپایی زنان سیاستمدار جهان

کاترین اشتون، سیاستمدار معروف اروپایی، برای ما ایرانی ها نام آشنایی هست. حضور چند ساله وی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ سبب شد تا یکی از متداول ترین بانوان سیاستمداری که در طول هفته در رسانه های کشورمان مشاهده کنیم، خانم اشتون با طرح لباس های رنگارنگ و متنوع ایشان باشد.

زنان سیاستمدار جهان تصویر تیپ کاترین اشتون، مسول هماهنگ کننده سیاست خارجی اسبق اتحادیه اروپا

(تصویر تیپ کاترین اشتون، مسول هماهنگ کننده سیاست خارجی اسبق اتحادیه اروپا با مرکل، صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه سابق آمریکا)

اگر چه قد به نسبت کوتاه و استایل پر خانم اشتون به ایشان اجازه نمی داد که لباس های خاصی را بر تن کند، اما همین استایل هم باعث می شد که بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی، سبک پوشش خانم اشتون در دیدار با هیات ایرانی و حتی سفر های بین المللی ایشان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

سیاستمدار شصت ساله انگلیسی کاترین اشتون زنان سیاستمدار جهان

سیاستمدار شصت ساله انگلیسی، همواره علاقمند به پوشیدن کتی کوتاه با یقه باز بود که معمولا با گردن بندی قیمتی ست شده بود. کلکسیون گردن بند های بدلی خانم اشتون را در گزارشات بعدی معرفی خواهیم کرد.

زنان سیاستمدار جهان تصویری از استایل همیشه خندان کاترین اشتون

(تصویری از استایل همیشه خندان کاترین اشتون، مسول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با کت و شلوار قرمز و مشکی در کنار هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت باراک اوباما)

زنان سیاستمدار جهان تصویری از تیپ کاترین اشتون و هیلاری کلینتون در دیدار با رییس جمهور کزووو

(تصویری از تیپ کاترین اشتون و هیلاری کلینتون در دیدار با رییس جمهور کزووو)

از زنان سیاستمدار جهان : جین ماریوت

زنان سیاستمدار جهان جین ماریوت (Jane Mariott) سیاستمدار انگلیسی

جین ماریوت (Jane Mariott) سیاستمدار انگلیسی هست که اخیرا سفیر این کشور در یمن بود. جین به واسطه سبک پوشش به خصوص گردن بند هایی که استفاده می کرد، همواره با استقبال رسانه ها همراه شده است. استایل لباس پوشیدن خانم ماریوت را برخی از رسانه ها مانند سبک پوشش خیابانی برخی از سلبریتی های هالییودی می دانند که به نظر می رسد خیلی دور از ذهن نیست.

زنان سیاستمدار جهان استایل خانم جین

خانم جین برای مجلات و پرتال های سبک زندگی و مد و لباس، چهره شناخته شده ای در سال های اخیر است به گونه ای که همواره کت و شلوارهای رسمی و اسپورت ایشان، زیر نظر بوده و قد بلند ایشان نیز در مدل شدن این سیاستمداران خوش خنده انگلیسی بی تاثیر نبوده است.

تصویری از لباس های یقه بسته آستین بلند خانم جین

(تصویری از لباس های یقه بسته آستین بلند خانم جین)

از زنان سیاستمدار جهان ؛ ماریا زاخاروفا

از زنان سیاستمدار جهان ؛ ماریا زاخاروفا

روس ها به خصوص بانوان روس، به واسطه قد بلند و هیکل توپر، به نسبت سایر زنان غربی، خاص تر هستند، حال وقتی این خانم سیاستمدار و سخنگوی وزارت خارجه ، عاشق رقص و دنیای فشن هم باشد، بیش تر سبک لباس پوشیدن آن ها به چشم می آید.

خانم ماریا زاخاروفا (Maria Zakharova) امروزه مدیر دپارتمان اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه به شمار می رود و مدتی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز محسوب می شود. سیاستمدار چهل ساله روسی، یکی از سیاسمداران مد باز دنیای دیپلماسی است که همواره استایل مد و لباس ایشان، مورد نظر مجلات سیاسی و اجتماعی غربی بود. وی عاشق رقص Fiery folk است و با استایل خاص خود، از هر فرصتی برای انجام این رقص استفاده می کند. حتی اگر در اجلاس سران ASEAN باشد.

زنان سیاستمدار جهان یکی از خوش لباس ترین سیاستمداران زن روسی

خانم ماریا به واسطه قد بلند و طرح لباس های یقه بسته متنوعی که پشت تریبون سخنگویی وزارت خارجه روسیه بر تن دارد، یکی از خوش لباس ترین سیاستمداران زن روسی معرفی شده است.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ هله ترونینگ اشمیت

زنان سیاستمدار جهان صویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر در ۴ قاب

(تصویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر در ۴ قاب)

زنان سیاستمدار جهان تصویری از کت و دامن شیک بلند شیری رنگ خانم نخست وزیر

(تصویری از کت و دامن شیک بلند شیری رنگ خانم نخست وزیر)

(تصویری از اتفاقات جالب برای خانم هله اشمیت)

زنان سیاستمدار جهان تصویری از لحظه افتادن خانم نخست وزیر در زمان ترک کاخ الیزه

(تصویری از لحظه افتادن خانم نخست وزیر در زمان ترک کاخ الیزه )

خانم هله ترونینگ اشمیت   Helle Thorning-Schmidt  نخست وزیر اسبق دانمارک، یکی از خوش پوش ترین سیاستمداران دنیای دیپلماسی معاصر به شمار می رود. وی از زمانی خبر ساز شد که در جریان مراسم درگذشت نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی، عکس سلفی با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گرفت.

زنان سیاستمدار جهان خانم هله ترونینگ اشمیت Helle Thorning-Schmidt نخست وزیر اسبق دانمارک در کنار اوباما

(تصویر یکی از جنجالیترین سلفی های چند سال اخیر)

در این تصویر، خانم هله را با کت و دامنی مشکی در حال سلفی خندان می بینیم. این سلفی، یکی از جنجالی ترین و پر مخاطب ترین سلفی های چند سال اخیر شد. اوباما در حالی این سلفی را با سیاستمدار خوش تیپ دانمارکی گرفت که همسرش، بغل دست او بود و در این عکس حضور نداشت. خانم نخست وزیر به واسطه قد بلند و خوش استایل بودنش به قول مد باز ها، خوش لباس هست و معمولا لباس های متنوع با رنگ های شاد به تن دارد. وی از برند های گوناگون کیف و کفش استفاده می کند که همواره با تحلیل و استقبال رسانه ها مد همراه می شود.

صویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر دانمارک در ۳ قاب زنان سیاستمدار جهان

(تصویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر دانمارک در ۳ قاب)

لباس های یک سره شاد و رنگارنگی که خانم نخست وزیر در سال های اخیر بر تن کرده است، وی را خوش لباس ترین سیاستمدار زن در منطقه اسکاندیناوی و حتی اروپا کرده که البته خنده های مکرر ایشان و مدل مو خاص نیز، بر این جذابیت در دنیای دیپلماسی افزوده است.

تصویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر زنان سیاستمدار جهان

(تصویری از کلکسیون مد و لباس خانم نخست وزیر با شال گردن و گردن بند های بدلی جذاب در ۳ قاب)

از زنان سیاستمدار جهان ؛ جن ساکی

از زنان سیاستمدار جهان ؛ جن ساکی

خانم جن ساکی (Jen Psaki) یکی از عاشقان دنیای مد به خصوص اکسسوری های رنگارنگ است. جنیفر رنه «جن» ساکی   سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایالات متحده و از سخنگویان پیشین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است. تا یازدهم فوریه ۲۰۱۳، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بود و در آن تاریخ جن ساکی به جای او این سمت را برعهده گرفت. وی در مقام خانم سخنگو، همواره با استایل های مختلف ظاهر شده و گردن بند های متفاوت و جذابش، همواره نظر خبرنگاران را به خود جذب کرده است.

زنان سیاستمدار جهان (استایل خانم سخنگو با اکسسوری چند لایه سفید رنگ

(استایل خانم سخنگو با اکسسوری چند لایه سفید رنگ)

وی یکی از کلکسبون دار های گردن بند های بدلی جذاب تک لایه هست که همواره وی را با این استایل که با لباس های یقه باز ست شده، مشاهده می کنیم.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ آنجلا مرکل

از زنان سیاستمدار جهان ؛ آنجلا مرکل

خانم آنجلا مرکل را باید یکی از سیاست باز ترین زنان در اروپا و جهان دانست که بیش از ۸ سال هست که رهبری جمهوری فدرال آلمان را بر عهده دارد. رهبر اقتصاد اول اروپا، امروزه یکی از طرفداران پر و پا قرص مد و لباس بوده و استایل لباس پوشیدن رنگارنگش و سبک خاص ایستادن و اکسسوری هایش، به اندازه صحبت های سیاسی خانم مرکل، خبر ساز و حاشیه ساز بوده است.

زنان سیاستمدار جهان تصویر آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و یواخیم سائور

(تصویر آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و یواخیم سائور، همسر ایشان با استایل خاص و گردن بند نازک در مراسمی در فستیوال اپرا   Bayreuth Wagner       )

وی در مراسم فرش قرمز هنری، همواره با حضور همسرش شرکت می کند و استایل لباس پوشیدن متفاوتی دارد. خانم مرکل را برخی از رسانه ها، در فهرست ۱۰ زن خوش لباس سیاستمدار جهان در سال های اخیر معرفی کرده اند. گاردین یک بار در گزارشی، از ۳۰ طرح کت و ژاکت های خانم مرکل تقدیر کرد که جشنواره ای از رنگ و طرح مختلف را در سال های اخیر ایشان به نمایش درآورده است.

جشنواره ای از کت های رنگارنگ خانم آنجلا مرکل در ۱۰ سال اخیر

(جشنواره ای از کت های رنگارنگ خانم آنجلا مرکل در ۱۰ سال اخیر)

مد گردی با انجلا مرکل را در سرویس مد گردی لوکس تهران پیدا کنید.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ الن حانسون سیرلیف

از زنان سیاستمدار جهان ؛ الن حانسون سیرلیف

خانم الن جانسون (Ellen Jhonson) یکی از سیاستمداران مطرح مد باز این روز ها معرفی شده است که رییس جمهوری لیبریا را بر عهده داشته و از برنده گان جایزه صلح نوبل می باشد. وی بر خاف بسیاری از سیاستمداران خانم آفریقا که عاشق استایل های غربی هستند، از طرح های اروپایی دوری کرده و لباس سنتی لیبریا را که شاد و رنگارنگ و بلند و گشاد هست بر تن دارد. طرح هایی مبتنی بر سنت Liberia که معمولا با گردن بند های ساده ست می شود. خانم الن را می توان خاص ترین بانوی سیاستمداران جهان در عرصه مد و لباس دانست که تقریبا سبک لباس پوشیدنش در عالم سیاست منحصر به فرد هست.

طرحی از استایل های رسمی الن جانسون رهبر لیبریا زنان سیاستمدار جهان

(طرحی از استایل های رسمی الن جانسون رهبر لیبریا که با پوشش سنتی آفریقا همراه است)

رییس جمهور هفتاد و هفت ساله لیبریا که اکنون دهمین سال ریاست خود بر این کشور آفریقایی را سپری می کند، با استایل های رنگارنگ و جذابش، دنیای مد بازان عرصه سیاست را تحت تاثیر قرار داده است. طرح های رنگارنگی که متناسب با استایل ایشان ست شده و الگو هایی مبتنی بر فرهنگ مد آفریقایی را نمایش می دهد. یکی از دلایلی که باعث شده است خانم الن جانسون، همواره با لباس هایی الگو گرفته از فرهنگ آفریقا در مراسم رسمی حاضر شود، عشق و علاقه وی به قاره سیاه است.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ آنگ سان سو

از زنان سیاستمدار جهان ؛ آنگ سان سو

خانم آنگ سان سو (Ang Sanng Suu) رهبر جنبش دموکراسی بدون خشونت در کشور  فقیر و جنگ زده میانمار هست که در سال های اخیر به واسطه فعالیت های سیاسی و صلح طلبانه اش به عنوان یکی از زنان قدرتمند عرصه سیاسی در آسیا مطرح شده است. وی برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ میلادی نیز هست. سبک لباس پوشیدن خانم آنگ سان سو به قدری تاثیر گذار بوده است که بسیاری از فروشگاه های مد و لباس در برمه و کشورهای اطراف، لباس هایی با طرح پوشش این سیاستمدار برجسته برمه ای، طراحی و تولید کرده و با استقبال مشتریان نیز همراه شده است.

زنان سیاستمدار جهان لباس هایی یقه بسته با آستین بلند و رنگ های شاد

(لباس هایی یقه بسته با آستین بلند و رنگ های شاده در عین ساده گی، سبک مد و لباس رهبر سیاسی میانمار)

سبک لباس پوشیدن جذاب،رنگارنگ و ساده خانم آنگ سان سبب شده تا جنوب شرق آسیا همواره تحت تاثیر استایل این زن مد باز عالم سیاست باشد.

هم چون خانم الن جانسون، رهبر کهنسال لیبریا، خانم آنگ سان نیز علاقه زیادی به فرهنگ و سبک پوشش کشورش دارد و به ان احترام زیادی می گذارد و در مراسم، همواره با لباس هایی که الگو گرفته از فرهنگ و سنت برمه ایی ها ظاهر می شود.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ کریستینا کریشنر

از زنان سیاستمدار جهان ؛ کریستینا کریشنر

خانم کریستینا کریشنر Cristina Kirchner از جنجالی ترین روسای جمهوری آمریکایی جنوبی هست که در مدت انتصاب به عنوان رییس جمهور آرژانتین، همواره به عنوان بانوی زن سیاستمدار خبر ساز مظرح شده است. کریستینا فرناندز نخستین زنی است که با پیروزی در انتخابات به سمت ریاست جمهوری در آرژانتین رسیده و پس از ایزابل پرون دومین زنی است که بر کرسی ریاست جمهوری در این کشور، نشسته است. ایزابل پرون در سال ۱۹۷۴ به دنبال مرگ همسرش، بدون رای‌گیری، سمت ریاست جمهوری آرژانتین را برای دو سال در اختیار گرفته بود.

خانم کریستینا شصت و سه ساله یکی از خوش لباس ترین زنان سیاستمدار روزگار معاصر هست که سبک لباس پوشیدن و مد و لباس ایشان، همواره در نشریات آمریکای جنوبی که علاقه زیادی به دنیای فشن دارند، منعکس می شود.

زنان سیاستمدار جهان گردن بند های مروارید ساده

(گردن بند های مروارید ساده از جمله سبک مد و لباس خانم رییس جمهور را تشکیل می دهد)

وی همواره علاقمند هست تا هم چون سبک لباس پوشیدن سلبریتی های دنیای موسیقی و سینمای امریکای جنوبی را دنبال کند و این قضیه در سبک مد و لباس سال های اخیر ایشان نیز به خوبی مشاهده می شود.

زنان سیاستمدار جهان سبک کت و دامن های رنگارنگ و شیک خانم رییس جمهور

به هر حال سبک کت و دامن های رنگارنگ و شیک خانم رییس جمهور، نشان از حضور مشاوران فشن در کنار این رهبر جنجالی آرژانتین می دهد.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ دیلما روسف

از زنان سیاستمدار جهان ؛ دیلما روسف

وقتی به سمت آمریکای جنوبی، پایتخت فشن و رقص قاره آمریکا می رویم و مد بازی رییس جمهور سابق آرژانتین را بررسی می کنیم، بایستی سری هم به دنیای سیاستمداران مد باز برزیل، کشور فوتبال و رقص بزنیم. خانم دیلما روسف  Dilam Roussef   که از سال ۲۰۱۱ میلادی ریاست جمهوری این کشور را عهده دار بوده است، یکی از خوش لباس ترین سیاستمداران زن آمزیکای جنوبی معرفی شده است.

زنان سیاستمدار جهان دیلما روسف و سبک کت و دامن های متنوع

(دیلما روسف و سبک کت و دامن های متنوع و گردن بند های همیشگی ایشان)

او نخستین زنی‌است که در تاریخ این کشور بدین مقام می‌رسد. وی در سال ۲۰۱۳ از سوی مجلهٔ فوربس بعد از آنگلا مرکل به عنوان دومین زن قدرتمند جهان شناخته شد. دیلما به دلیل طرح های جذاب و خوش رنگ کت و دامن های پوشیده ای که همواره در مراسم مختلف بر تن دارد، با استقبال نشریات فشن این قاره مواجه شده و برخی از دختران برزیلی، سبک لباس پوشیدن ایشان را به عنوان طرح   مورد نظر  خود انتخاب کرده اند.

برخی ها سبک مد و لباس خانم دیلما را شبیه سبک لباس پوشیدن آنجلا مرکل، صدر اعظم کهنه کار آلمان ها می دانند که البته قد و اندازه خانم دیلما که تقریبا هم اندازه های خانم انجلا هست، تاثیر زیادی بر این شباهت گذاشته است.

از زنان سیاستمدار جهان ؛ لورا چین چیلا

زنان سیاستمدار جهان خانم لوار چین چیلا laura chin chilla

خانم لوار چین چیلا laura chin chilla از دیگر سیاستمداران زن مد باز عرصه سیاست به شمار می رود که وی را در فهرست ۱۰ زن خوش پوش عالم سیاست در سال های اخیر نیز به شمار آورده اند. اگر چه ایشان چهره جذابی ندارد، اما رنگ بندی لباس ها و طرح هایی که برای مد و لباس خود استفاده می کند، با استقبال عاشقان صنعت فشن سیاسی مواجه شده است.

زنان سیاستمدار جهان خانم لوار در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی

خانم لوار در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی، ریاست جمهوری کاستاریکا را بر عهده داشت. وی نخستین زنی هست که به این مقام دست یافت. وی هشتمین زنی هست که در آمریکای لاتین، به مقام ریاست جمهوری می رسد. رییس جمهور پنجاه و هفت ساله سابق کاستاریکا، طرح های پوشیده یقه بسته رنگارنگ را به عنوان استایل مد و لباس خود همواره انتخاب می کرد. آرایش کم و استفاه از گوشواره های کوچک و ناخن های کوتاه، از جمله مواردی هست که رسانه های مد در امریکای لاتین بار ها درباره مد ایشان سخت گفته اند .

آنچه از مد و لباس زنان سیاستمدار جهان میتوان آموخت

  • توجه به سن و درست پوشیدن و پوشش درست، درسی مهمی از سبک مد و لباس زنان سیاستمدار جهان است.
  • تنوع رنگ، منافاتی با دنیای دیپلماسی ندارد و میتواند بخشی از فضای دیپلماسی عمومی به شمار آید.
  • دانشجویان رشته های طراحی پارچه و لباس و اکسسوری، بر روی سبک مد و لباس سیاستمداران غربی و شرقی در مختصات تاثیر پذیری دیپلماسی از صنعت فشن تمرکز کنند.
  • همچنان ساده پوشی، یکی از پارمترهای مهم شیک پوشی است که در مد و لباس ۱۲ بانوی سیاستمدار این گفتار نیز مشاهده شد.

تصویر کارلا برونی، همسر رییس جمهور سابق فرانسه زنان سیاستمدار جهان

(تصویر کارلا برونی، همسر رییس جمهور سابق فرانسه در ۳ استایل متفاوت)

تصویر تیپ ملانیا ترامپ در جریان سفر به توکیو زنان سیاستمدار جهان

(تصویر تیپ ملانیا ترامپ در جریان سفر به توکیو- دیپلماسی فشن. تحلیل CNN را در این باره بخوانید که نکات جالبی را در اختیار علاقمندان به این حوزه جدید دنیای مد قرار می دهد. همچنین نیویورک تایمز آمریکا هم در سال ۲۰۱۷ میلادی به مقولات جالبی در این حوزه اشاره می کند)

زنان سیاستمدار جهان دیپلماسی فشن ملانیا ترامپ در جریان سفر به ژاپن

(دیپلماسی فشن ملانیا ترامپ در جریان سفر به ژاپن. برای آشنایی با دنیای FASHIONABLE DIPLOMACY به این نشانی بروید)

۱۲ خانم سیاستمداری که در این گفتار به آن اشاره شد، بخشی از صدها مثالی هست که می توان برای تاثیر گذاری عرصه فشن در دنیای دیپلماسی به آن اشاره داشت. به هر حال ناگفته پیداست که زنان سیاستمدار جهان ، رسانه ای به نام مد و لباس دارند که سیاستمداران مرد، تا حدودی زیادی از ان بی بهره هستند.

سرویس مد گردی لوکس تهران همواره در طول هفته، نگاهی خواهد داشت به کمد لباس زنان سیاستمدار جهان شرقی و غربی تا با استایل های فشن این سلبریتی های سیاسی در کنار سلبریتی های پرده نقره ای و موسیقی و ورزش، بیش تر آشنا شویم.

شما استایل مد و لباس کدام یک از زنان سیاستمدار جهان را بیشتر می پسندید؟

دنیای مد و لباس و لاکچری را هر روز در سرویس مد گردی مجله تخصصی لوکس تهران دنبال کنید و ما را از نظرات و پیشنهادات خود از طریق کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی آگاه کنید.

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا