استایل و مد آقایان

گزارش لوکس تهران از تجربه های طراحان مد و لباس جهان

EXPERIENCES FOR FASHION DESIGNERS

گزارش لوکس تهران از تجربه های طراحان مد و لباس جهان : مد، مقوله ای است که در عصر امروز، از همه چیز مد تر است! خیلی ها به دنبال فهم مد و لباس و استایل فلان هنرپیشه سینما و تلویزیون یا مدل مو و آرایش فلان خواننده موسیقی پاپ در استیج های داخل یا خارج از کشور هستند. خیلی ها دوست دارند بدانند که طراح مانتو فلان بازیگر ایرانی در فرش قرمز فلان مراسم کی بود. خیلی ها مشتاقند درباره طراح و طرح های جدید فلان برند طلا و جواهرات معروف ایتالیا/اسپانیا/فرانسه بدانند.

خیلی ها دوست دارند بدانند که در تیفانی و ورساچه و شانل و دولچه و گابانا چه میگذرد. مد، بخشی از سبک زندگی مردمان روزگار ما شده و هیجان و حرارت دنبال کردن اخبار و رویدادها و طرح های جدید برندها، سال به سال بیشتر می شود.

درس هایی از Tiffany & co برای دانشجویان و طراحان مد طلا و جواهرات

(درس هایی از Tiffany & co برای دانشجویان و طراحان طلا و جواهرات)

(درس هایی که مارگارت ژانگ برای طراحان مد جوان دارد)

(درس هایی که مارگارت ژانگ، از طراحان خانه مد H&M، غول مد اسکاندیناوی برای طراحان مد جوان دارد)

(گزارش هافتنگتون پست امریکا از درس های جذابی که طراحان مد جوان میتوانند از ZARA بیاموزند. در عکس سمت راست، پیراهن گل دار از طرح بهاره زارا ۲۰۱۶ را مشاهده میکنید که همسر اندی ماری، تنیسور مطرح بر تن دارد و در عکس سمت چپ، کیت میدلتون (عروس ملکه الیزابت دوم) که یکی از طرفداران برند زارا است)

یکی از مهم ترین دلایل استقبال گسترده طیف های مختلف جوامع امروز به مقوله مد و لباس و طراحی استایل و فیگور شناسی را باید به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نسبت داد که قرن بیست و یکم را همانطور که تافلر و مک لوهان پیش بینی می کردند، به دهکده جهانی (GLOBAL VILLAGE) مبدل کرد. اینترنت، میراث بزرگ آخرین دهه های هزاره دوم میلادی، انقلاب اطلاعات و ارتباطات را بوجود آورد و امروزه میتوان با کمک شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدیو محور، دنیایی از فرصت های عرصه فشن را با یک کلیک مشاهده کرد.

بسیاری از اتفاقاتی که در لایه های گوناگون عرصه صنعت مد در دنیا به وقوع می پیوندد را امروزه میتوان از لنز دوربین مدگردهای اینستاگرام یا قلم مد نویس ها و فشن بلاگرها و حتی توریسم بلاگرها شاهد بود. بر روی برخی از هشتگ های  مد اینستاگرام روزانه هزاران عکس از فوتوشوت های مانکن های مرد و زن و برندهای معتبر و آماتور جهان فشن به اشتراک گذاشته می شود که خود دانشگاه آنلاین رایگانی را در اختیار مدگردها قرار می دهد.

هم در ایران و هم در بسیاری از کشورهای جهان، تحصیل اکادمیک در عرصه مد، خود به مدی بزرگ تبدیل شده است. بسیارند کسانی که در روزگار پر هیاهوی مد و لباس، عطای تحصیل در رشته های سنتی مهندسی و پزشکی و حقوق و مدیریت را به لقایش بخشیده و رهسپار مقصدهای تحصیلی طراحی لباس و پارچه و دوخت و امثالهم می شوند.

(توجه به مقوله بسیار مهم در حال گسترش مد پایدار (sustainable fashion) یکی از توصیه های طراحان مد به افرادی است که قصد فعالیت در این عرصه دارند)

قبلا در گفتاری، به معرفی راهکارهای بیست گانه برای حضوری موفق در عرصه مد و لباس پرداختیم که به دلیل استقبال عزیزان از محتوای مطروحه، بر آن شدیم تا برای تکمیل مباحث به ارائه تجارب طراحان لباس در حوره فشن بپردازیم.

اگر شما هم میخواهید در آینده نزدیک وارد عرصه جذاب و هیجان انگیز طراحی مد و لباس شده و به نوعی در قامت طراح مد موفق عمل کنید، گفتار امروز میتوانید شما را با راهکارهای علمی و عملی خوبی آشنا کند تا با دید و انگیزه بهتری وارد یکی از پولساز ترین صنایع دنیا مثل صنعت گردشگری شوید.

با مد گردی امروز لوکس تهران همراه باشید.

مد و طراحی مد در ایران

بیش از ۳۰۰۰ مزون ثبت نشده در بانک اطلاعات بنیاد مد و لباس ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز ثبت نشده است و این رقم را باید به مراکز طراحی لباس ثبت شده اضافه کرد. مراکزی که سال به سال به تعداد ان ها افزوده می شود و شبکه های اجتماعی، طوفانی از طراحی مد جذاب فاخر و غیر فاخر را که محصول طراحان مد داخلی هست را هر روز با جادوی لایک و فالو و هشتگ گردی در اختیار ما قرار می دهند.

(طرح لباسی که برای کارون ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ ارائه شد و با انتقادات گسترده همراه شد)

(طرح لباس مردان و زنان ورزشکار در کاروان ایرانی در روز افتتاحیه المپیک ریو ۲۰۱۶ که تم سفید با طرح هایی از رنگ های پرچم جمهوری اسلامی بر روی جیب و سرشانه مشاهده می شود)

 با این حال، طراحان مد ایران در سالهای اخیر از قازان تا مسکو، موفقیت های بسیاری کسب کرده و دنیا را با طرح ها و نقوش ایرانی آشنا کردند. اما ما هنوز در عرصه طراحی مد موفق نیستیم. یکی از این مصداق ها را میتوان در طراحی لباس نامناسب برای کاروان وزشی ایران برای رژه در المپیک تابستانی ۲۰۱۶ برزیل مشاهده کرد که با عذرخواهی کمیته ملی المپیک روبرو شد و بعدا در دقیقه ۹۰ تغییر کرد.

(بیانیه کمیته ملی المپیک درباره طراحی لباس کاروان ایرانی اعزامی به رقابت های تابستانی المپیک ریو ۲۰۱۶)

شاید به همین خاطر است که برای طراحی و تولید لباس تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، شرکت آدیداس آلمانی انتخاب شد و قرار است لباس تیم ملی ۱۵ اسفند ۹۶ در مراسمی با حضور بزرگان فوتبال و طراحان مد و لباس در تهران رونمایی شود.

(طرح رسمی لباس ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با طرحی از یوز ایرانی در حال انقراض)

در ایران، کشوری که مد و لباس نه به صورت اکادمیک و نه به صورت گسترده در چند دهه اخیر مورد توجه رسانه ها و عموم مردم نبوده است، گرایش دانش اموزان و نسل جوان به تحصیل در این حوزه به شدت افزایش یافته است. تنها سالانه بیش از ۵۰۰ نفر در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در رشته طراحی لباس پذیرفته می شوند. این رقم برای رشته طراحی پارچه بیش از ۲۰۰ نفر است و برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه الزهرا، سالانه ده ها نفر دانشجو و دانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس را روانه این صنعت نوپا در کشور می کنند.

(آمارها نشان می دهد که سالانه بیش از یک هزار نفر در سراسر کشور وارد گرایش های طراحی پارچه و لباس و دوخت و طلا و جواهرات می شوند)

بررسی های رسانه ای نشان می دهد که سالانه بیش از یک هزار نفر در سراسر کشور پشت میز کلاس رشته های مرتبط با طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت می نشینند و روند ورود دانشجویان ایرانی به این عرصه با شیب صعودی همراه است.

شما هم میخواهید طراح مد بشوید ؟

میلیون ها صفحه در اینترنت درباره اینکه چطور طراح مد بشویم و یا طراح مد موفق بشویم ایندکس شده و مقالات و کتابها و ویدیوهای آموزشی بسیاری در این حوزه منتشر شده است. سوال میلیون ها علاقمند به ورود به عرصه طراحی پارچه و لباس و طلا و جواهرات و اکسسوری این است که چگونه و چطور وارد این دنیای وسوسه انگیز متنوع و میان رشته ای شوند. چگونه در ان تحصیل کنند و چگونه با مزون ها و خانه های مد و طراحان مد در داخل و خارج از کشور تعامل کنند.

(کارل لاگرفلد ، طراح مد معروف آلمانی که این روزها طراح ارشد خانه مد شانل فرانسه است. طرح های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ایشان را در صفحه ۴ میلیون فالوریش دنبال کنید)

(دنیای فشن دیزاینرهای معروف: دولچه و گابانا را اینجا دنبال کنید که جشنواره ای از ایده و طرح های خالاقانه برای طراحان مد جوان است)

(طرحی مفهومی از الکساندر  مک کویین فقید، طراح مد شاخص انگلیسی ها در هفته مد لندن ۲۰۰۸)

برای اینکه طراح مد (fashion designer) بشوید، بسیار اهمیت دارد که به موارد ۱۰ گانه زیر توجه کنیم:

  • گرایشی که در عرصه طراحی مد به آن علاقمند هستیم را به خوبی بشناسیم.
  • بازار هدف خود را در داخل یا خارج از کشور شناسایی و مورد مطالعه دقیق قرار دهیم.
  • با دانشجویان گرایش های طراحی مد مثل طراحی پارچه-طراحی لباس-طراحی جواهرات تبادل اطلاعات کنیم.
  • با دانش آموختگان گرایش های مختلف طراحی مد در داخل و خارج از کشور از طریق شبکه های اجتماعیی تخصصی مانند لینکدین در تعامل بوده و از تجارب آنها در تحصیل و کار و کاراموزی مطلع بشویم.
  • کتاب های عمومی و تخصصی درباره طراحی مد را تا حد امکان مطالعه کنیم (مثل ۱۷۱ کتاب)
  • ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی ویدیو محور درباره طراحی مد و لباس به معرفی مقولات آموزشی و حرفه ای مشغول هستند را شناسایی و مشاهده کنیم.
  • سطح زبان انگلیسی خود را در سطح آیلتس ۶ آکادمیک رسانده تا توانایی مطالعه و بررسی ژورنال ها و بورداها و سایت های تخصصی تولید کننده محتوای سنتی و جدید در عرصه فشن را داشته باشیم.
  • دنبال کننده خوبی برای طرح ها و ایده ها و نظرات تحلیلگران و طراحان مد و لباس مطرح جهان از کارل راگرفلد تا دولچه و گابانا باشیم تا همواره در جریان روندسازی جهانی عرصه فشن در حوزه های گوناگون باشیم.
  • یک طراح مد موفق، بازاریابی و مدیریت را تا حد خوبی می شناسد و با الفبای تجاری سازی ایده های مد و لباس را در بازار پر رقابت امروزی آشنایی دارد.
  • یک طراح مد موفق، اصول طراحی روی کاغذ را می شناسد.

(تصویری از انیسه حسبیان، طراح مد جوان و مسلمان اندونزی که طوفانی از کت والک های محجبه را در فشن ویک نیویورک به راه انداخت)

(تصویری از طرح های ۲۰۱۷ انیسه حسبیان در فشن ویک نیویورک)

تجربه های بزرگان طراحی مد

بزرگان طراحی مد و لباس همواره بر این موضوع تاکید دارند که طراحان مد، به دلیل فعالیت در عرصه ای کاملا میان رشته ای، بایستی مهارت های چند گانه خود را تقویت کنند. مهارت هایی که آنان به آن اشاره دارند را در زیر به آن اشاره کرده ایم.

مهارت های چند گانه را تقویت کنیم

طراحان مد چه در عرصه طراحی پارچه، لباس، فناوری دوخت، فناوری های پوشیدنی و همچنین فعالان طراحی مد مفهومی و طلا و جواهرات، می بایست برای موفقیت در این صنعت پر رقابت با رقبای تهاجمی فعال و به روز در داخل و خارج از کشور، می بایست مهارت های طراحی و رنگ شناسی و پارچه شناسی و فلز شناسی (برای مقوله اکسسوری) دارا باشد. مهم ترین قابلیت، تصویر سازی مفاهیمی است که در ذهن دارد.

(طراحی مد فقط از دوخت و برش و الگو شناسی و خیاطی حاصل نمی شود. )

طراحان مد باید بتوانند تصاویری که در ذهن از محصول آینده خود مجسم می کنند را روی کاغذ آورده و سپس با نرم افزارهای تخصصی گرافیکی، عینیت بخشیده و سپس از طریق تاپستری و مولاژ و تکنیک های دیگر، وارد فرآیند هیجان انگیز طراحی تا تولید شود. در این راه، هم مهارت طراحی نیاز است، هم مهارت های عملی شناخت پارچه و کار با مانکن مصنوعی و هم مهارت های برش و دوخت و کار کردن با الگو و در نهایت تولید محصول نهایی که میخواهد شال باشد تا مانتو یا دامن کلوش یا کت شلوار مردانه یا بچه گانه!

(توصیه های کارل راگرفلد، طراح مد معروف جهان به فشن دیزانرهای جوان را اینجا بخوانید)

طراحان معروف دولچه و گابانا معتقد هستند که طراحان مد جوان باید درک خوبی از الیاف داشته باشند. در واقع رقص خوب بر روی الیاف (پارچه ها) و درک واکنش پارچه و ایستایی آن در حالات مختلف با توجه به جنس و کیفیت و شناخت صحیح از رنگ در لباسی که قصد طراحی و تولید دارند، اهمیت زیادی در جذابیت سازی کارشان خواهند داشت. او معتقد است که طراح مد موفق، باید نظرات بزرگان طراحی مد، انگیزه ها و دلایل طراحی طرح های کلکسیون هایشان را بشناسد و خود، طراح مد شناس خوبی باشد. کارل راگرفلد در گفت و گو با fashionista گفته بود که طراحان مد، بیش از دنیای دیجیتال باید با دنیای مد روی کاغذ دوست شوند.

(تصویری از استایل کارل راگرفلد، طراح مد معروف شانل در کنار جسیکا چستین، هنرپیشه سینما و تلویزیون )

تسلط بر استوری بورد (storyboard) ها هم یکی از مهارت های چند گانه ای است که توصیه می شود تا طراحان مد بر آن آگاهی خوبی داشته باشند و به همین خاطر، در کورس های کارشناسی طراحی پارچه و لباس، این مقوله ساعت ها مورد آموزش قرار می گیرد. الهامات از شبکه های اجتماعی، می تواند طراحان را در استوری بورد سازی موفق، یاری کند.

یاد گرفتن زیاد!

فرق یک طراح مد با یک مهندس و حتی کارشناسان مدیریت ان است که باید خیلی زیاد یاد بگیرد چرا که دائما، سلیقه و علایق مد و لباس مشتریان در طیف های مختلف متفاوت می شود و تغییر می کند. همراهی با تغییر مداوم و همیشگی سلایق مخاطبان در داخل و خارج از کشور، نیاز به مطالعه دارد تا در جریان روند رو به رشد انقلاب مد در جهان باشیم. یکی از روش هایی که منجر به فهم روندهای جدید در عرصه مد می شود ، تحصیل در دانشگاه است.

تحصیل گرایش های مد در مراکز آکادمیک مثل کالج ها و موسسات آموزش عالی و دانشکده های هنر سبب می شود تا مبانی مد به صورت علمی به دانشجوی این عرصه آموزش داده شود و با مقدمات حرفه ای شدن در این عرصه میان رشته ای آشنا شود. در دانشگاه های آموزش طراحی فشن، یک دانشجوی طراحی مد با اساتید از گرایش های مختلف هنری و صنعتی آشنا می شود و دروس گوناگونی را در این زمینه فرا می گیرد که در نهایت نقش موثری در تربیت دانش آموختگان طراحی فشن دارد.

اکثر برنامه های فشن دیزاین بین ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. مثل دوره های طراحی مد در موسسه مد پاریس. یکی از مراکز معروف مد  در نیویورک قرار داده و مدرسه مد نیویورک را تشکیل می دهد. برای اطلاعات بیشتر به این آدرس رجوع کنید. مقوله مهم دیگری که از تجارب طراحان مد دنیا میتوان اقتباس کرد، توصیه به طراحان مد و حتی دانشجویان این عرصه به کارآموزی در مزون ها و خانه های مد و تولید پوشاک یا جواهرات است.

کارآموزی برای طراحان مد از مهم ترین برنامه های اموزشی در مراکز آکادمیک است که انان را با واقعیت ها، الزامات، محدودیت ها، تهدیدات و فرصت های دنیای مد آشنا می کند. در واقع مقوله SWOT ANALYSIS در عرصه فشن نیز اهمیت دارد که طراح مد این مبانی را با کارآموزی در دنیای واقعی یاد می گیرد.

اگر میخواهید در مراکز فعال مد و لباس در داخل یا خارج از کشور فعال شوید، اکیدا توصیه می شود که در زمان دانشجویی یا پس از ان مدتی در مهم ترین مراکز طراحی مد به کارآموزی (حتی رایگان) مشغول شده و اطلاعات خوبی در محیط عملی بدست آورید و بافناوری ها و دستگاه ها و روندهای موثر در طراحی و تولید مد آشنا شوید.

برخی از شرکت ها مانند H&M و حتی ZARA برای کارآموزی، فرصت هایی را ارائه کرده اند.

عرصه کاری را مشخص کنید

یک طراح مد موفق میبایست درک درستی از passion خود داشته باشد. میخواهد در عرصه دوخت های اختصاصی (Haute Couture) فعال شود یا لباس های سری دوزی (ready to wear). تصمیم گرفتن بر روی این موضوع، تاثیر زیادی در روند مطالعه و تحقیق علمی و فعالیت عملی شما در عرصه طراحی مد دارد. شما باید از اصول را از صفر یاد بگیرید اما اول باید هدف خود را مشخص کنید که قصد دارید در ۱۰ سال آینده خود را چه جایگاهی تماشا کنید.

مثلا دوست دارید سری دوز شوید یا در حوزه دوخت های اختصاصی کار کنید یا فقط لباس عروس بدوزید یا در فیلد لباس های بچه گانه یا فقط لباس شب بانوان فعالیت کنید یا به مقوله نوین مد مفهومی وارد شوید؟ اگر چه این موارد از روزهای اول قابل تشخیص نیست و نیاز به مطالعه و کار اجرایی بیشتر دارد، اما تعیین mission/vision برای طراحان مد موفق تاثیر گذار است و همواره توصیه فشن دیزاینر  های معروف جهان بوده است.

هر یک از عرصه های هیجان انگیزی که در بالا توضیح دادیم، نکات قوت و ضعف بسیاری دارد که با مطالعه و بررسی فعالیت روندهای جهانی در این حوزه ها میتوان به آن اشراف اطلاعاتی پیدا کرد و road map (نقشه راه) خود را مشخص تر نمود. پیش از تصمیم نهایی (final decision) برای ورود به مقوله طراحی مد، گرایشی که قصد تحصیل و کار دارید را بهتر است با اطلاعات خوب شناسایی کنید.

یک طراح مد موفق در همه عرصه ها مهارت ندارد و تلاش میکند محدوده تخصص خود را کوچک تر و دقیق تر و حرفه ای کند تا همواره در آن حوزه یک صاحب نظر و صاحب سبک باشد. طراحی استایل های خیابانی، بچه گانه، اکسسوری ها، کژوال، حتی مقوله costum design برای تئاتر و سینما و تلویزیون و تبلیغات و لباس کار مشاغل، مقولات تخصصی در حوزه طراحی مد است که فعالان این عرصه می بایست با شناخت خوب بازار، حوزه فعالیت آکادمیک خود را پیش از ورود به این عرصه مشخص کنند.

تمرکز بر نیازهای واقعی

طراحان مد موفق بیشتر تمرکز خود را ابتدا بر روی نیازهای واقعی طراحی مد و لباس طیف های مختلف سنی در جوامع گوناگون قرار می دهند. در واقع reality needs همیشه ارجح بر fame است. مثالی است بین طراحان مد و لباس که میگوید: عالی دیدن (looking cool) خیلی خوب است، اما منجر به فروش عالی (selling good) نمی شود! این مثال را به عنوان دانشجوی طراحی مد و لباس یا دانش اموخته جوان این عرصه در نظر داشته باشید.

اگر میخواهید طراح مد موفق (successful fashion designer) شوید، الزامی ندارد که همیشه برای سلبریتی ها طراحی مد و لباس بکنید. سلبریتی ها و پوشاکی که بر تن دارند، نمایانگر ۱ درصد کل جمعیت هم نمیشود. طراحی مد برای سلبریتی ها، از طراحی مد موفق برای نیازهای عموم مردم بوجود می آید که زمینه شناسایی نام و برند شما را در حال و آینده فراهم می کند. اگر شما بتوانید لباس های خوبی برای افراد خیلی چاق با اندام نامتقارن ارائه کنید یا برای طیف های مختلف سنی و شغلی، لباس های جذاب و فاخر و مناسب تولید کنید، این فرآیند زمینه معروف شدن شما را بیشتر فراهم می کند.

برخی از بزرگان مد و لباس جهان مثل خانم شانل، از همین راه به اسم و رسم و تاریخ سازی در عرصه مد و لباس رسید. با شناخت نیازهای عادی مردم و تلفیق سنت و مدرنیسم و کاربردی کردن پارچه ها و استایل هایی که در ظاهر بی مصرف هستند (مثل استفاده پارچه کشبافت لباس زیر مردان در اوایل قرن بیستم و کاربرد در طراحی و دوخت لباس زنان توسط شانل) میتوان ایده سازی کرد و محصولاتی جذاب را روانه بازار نمود.

در واقع طراح مد موفق کسی است که بتواند جریان سازی بکنید. بتواند روند سازی کرده و با خلاقیت ذهنی، به نوآوری در طراحی و تولید مد برای قشرهای گوناگون جامعه مشغول شود.

جمله جالبی از کارل  لاگرفلد در تایید این موضوع را اشاره میکنیم:

the opportunity to create clothes that are more accessibly priced

طراح مد خوب، یک بازاریاب خوب است!

بله! تعجب نکنید. طراحی مد و تولید لباس و طلا و جواهرات و ساعت و اکسسوری و هر چیز دیگری که شما در دنیای دکوراسیون داخلی خودرو و خانه و پرده و رومیزی و هر چیز دیگری مشاهده میکنید، بر اساس نیاز سنجی صحیح از نیازهای مشتریان (customer needs) ایجاد شده که در نهایت به رضایت مندی مشتری (customer satisfaction) منجر می شود.

برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات مد خود، باید نیازهای آنان را به خوبی مشاهده کرد و فهمید. درک صحیح نیازهای مخاطبان در گروه های مختلف سنی و شغلی و اجتماعی برای کسانی که طراحی مد خوانده اند اهمیت فراوان دارد. مهم نیست شما سری دوز هستید یا دوخت اختصاصی دارید یا فقط برای سلبریتی ها تولید مد و لباس می کنید! در هر حال شما باید اصول نیاز سنجی (feasibility study) را دانسته و با تکنیک های بازاریابی و تحلیل داده، جامعه شناسی خوبی روی نیازهای مد مخاطب داشته باشید.

(گزارش Vogue از تجربه های دومنیکو دولچه و استفانو گابانا در عرصه بازاریابی در دنیای مد و لباس را اینجا بخوانید)

(الهام از طبیعت زیبا سیسیل ایتالیا در طراحی لباس مردانه برند دولچه و گابانا (D&G) که برای کلکسیون پاییزه ۲۰۱۶ میلادی عرضه شده بود)

(تصویری که از لباس بهاره ۲۰۱۴ برند دولچه و گابانا که الهام از تمدن نورمان ها در ایتالیا قرن دوازدهم است. یکی از مواردی که طراحان مد و لباس باید برای ایده پردازی و خلق نوآورانه محصولات خود در نظر بگیرند، شناخت تاریخ پوشاک و فرهنگ های جهان است که در الهام بخشی به کارهای انان تاثیر گذار است)

برای همین است که همواره به دانشجویان طراحی مد، اصول مدیریت و بازاریابی اموزش داده می شود و طراحان مد معروف دنیا همواره متخصصان و کارشناسان بازاریابی قوی در کنار  خود دارند تا با شکار نیازهای واقعی یا غیر واقعی مشتریان در سراسر جهان، به طراحی الگوهایی بپردازند که وقتی با رژه مانکن ها در استیج فشن ویک های جهان روبرو می شود، طوفانی از نظرات مثبت مشتریان عادی و تحلیلگران مد را به ارمغان می آورد.

برای بازاریابی خوب در دنیای فشن (fashion marketing)، می بایست روانشناس و جامعه شناس خوب بود. باید تم رنگ ها و فصل ها را در منطقه مورد نظر شناسایی کرد و با توجه به موقعیت آب و هوایی و نیازهای جامعه (مذهبی-شغلی-کارگری-لاکچری یا کژوال و سنتی) به طراحی مد پرداخت. ماریا، طراح مد موفق پاکستانی ها نشان می دهد که چگونه شناخت فرهنگ در بازاریابی مد و لباس و تولید پوشاک فاخر متفاوت با روند مد جهانی می تواند محصولات جذاب و شایسته ای را روانه بازار کند. مقوله ای که در طراحی مد انیسه حسبیان طراح مد مسلمان اندونزیایی مقیم آمریکا در فشن ویک مانکن های محجبه نیویورک در سال ۲۰۱۶ شاهد بودیم.

(فهم اصول بازاریابی و تجاری سازی ایده های برای طراحان مد همچون اصول طراحی مد اهمیت دارد)

پس اگر قصد دارید طراح مد موفق شوید، حتما چند کتاب بازاریابی مد را مطالعه کرده یا ویدیوهای بسیاری که در این حوزه است را مطالعه کنید.

شانل : از رقبا درس بگیرید!

این توصیه خانم شانل، بانوی تاریخ ساز دنیای مد و لباس بانوان در نیمه نخست قرن بیستم است. رقبا، بهترین آموزگاران و بهترین منتقدان یک طراح مد هستند. تحلیل محصولات رقبا و فعالان بازار می تواند ایده های خوبی را در اختیار طراحان مد و لباس در گرایش های مختلف از لباس بچه گانه تا اکسسوری ارائه کند و انها را با نقاط قوت و ضعف به صورت رایگان آشنا نماید.

تحلیل رقبا همواره یکی از درس های مهم در عرضه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ مد (fashion branding) است و به همین خاطر توصیه می شود ککه طراحان مد جوان بیش از انکه به طراحی مد فکر کنند، به شناخت محصولات ارائه شده توسط طراحان خانه های مد اقدام کرده و با نظرات تحلیلگران مد و همچنین پست های فشن بلاگرهای حرفه ای و معروف آشنا شوند.

(WINDOW SHOPPING برای طراح مد خوب شدن ضروری است!)

رقبا به شما می گویند که امسال چه پارچه هایی با چه کیفیتی و چه ترکیب رنگی میتواند با استقبال روبرو بشود یا نشود. رقبا به شما میگونید که طریقه ست کردن لباس های کژوال و شب و امثالهم در تم های رنگی مختلف چگونه است. رقبا به شما می آموزند که چگونه توجه به فرهنگ و آیین و سنت ها در یک منطقه از جهان میتواند در فروش بیشتر لباس های سری دوزی و حتی اوت کوتور موثر شود.

همانطور که در فیلم: اعترافات یک معتاد خرید (confessions of a shopaholic) محصول ۲۰۰۸ میلادی شاهد بودیم، سر زدن به ویترین فروشگاه های ارائه دهنده مد روز و همچنین گشت در رگال های کیف و کفش و لباس و اکسسوری فروشگاه های مطرح میتواند ما را با طرح ها و استایل های جدید آشنا کند. در واقع یک طراح مد خوب می بایست یک window shopper خوب باشد! یعنی با دقت طرح ها و رنگ ها و نقش هایی که در ویترین ها به نمایش در امده را مشاهده و نکته برداری و یادداشت برداری کند. طراحی پارچه ها ونوع برش و نوع دوخت و همچنین طرح هایی که برای زیبا تر کردن البسه برای طیف های مختلف سنی و شغلی استفاده شده است را مشاهده و یادداشت کرده و از این یافته ها برای پرورش ایده استفاده کند.

کیفیت الیاف (fabric quality) نقش مهمی در برش  و دوخت و درنهایت محصول ارزشمند یک طراح مد دارد. حال وقتی که مقوله رنگ و جنس و برش و دوخت اختصاصی هم به میان می آید، قضیه حساس تر می شود. پس برای اینکه طراح مد خوب شوید، رقبا را از پشت ویترین مغازه ها و گشت در رگال فروشگاه های برند و غیر برند تحلیل و یادداشت برداری مکتوب کنید.

طراح مد خوب : طراح خوب!

طراح مد خوب معمولا طراح توانمند است که میتواند ایده هایی که با بازاریابی و تحلیل محصول رقبا و مطالعه بدست آورده را بر روی کاغذ پیاده سازی کند تا تصویر بهتری از انچه که قرار است روی مانکن اجرا شود در اختیار بگیرد.

هر اندازه مهارت های طراحی سریع و آرام شما تقویت شود، محصول نهایی حرفه ای تر خواهد بود. برای همین است که به طراحان مد توصیه می شود که از کلاس های تخصصی طراحی استفاده کرده و مهارت های کار با نرم افزارهای گرافیکی طراحی رایانه ای و همچنین نرم افزارهای الگوسازی و برش را به خوبی فرا بگیرند.

ارزیابی توانمندی ها

یک طراح مد خوب باید توانمندی های خود را در عرصه های گوناگون به خوبی بشناسد و بر روی تقویت آن متمرکز شود. مثالی هست در میان والیبالیست ها که برای والیبالیست خوب شدن، باید والیبال را دوست داشت، اما این کافی نیست! چرا که والیبال هم باید شما را دوست داشته باشد!

یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر شما با قد زیر ۱۸۰ سانتیمتر بخواهید والیبال بازی کنید، حتما موفقیت چندانی کسب نخواهید کرد و در جایی که تیم ها با متوسط قد ۲۰۰ سانتیمتر به بالا فعالیت دارند، هر اندازه قدرت پرش و مهارت های بازی شما قوی باشد، باز هم فاکتور قد، مقوله حیاتی برای کسب موفقیت در این عرصه است. البته قضیه برای دریافت کننده اول در بازی والیبال فرق دارد.

در دنیای مد نیز چنین مثالی مصداق دارد. اینکه شما طراحی لباس و مد را دوست داشته باشید، یک جنبه قضیه است. اینکه بتوانید خود را با دنیای مد  و لباس و روندها و کار سخت و پر انرژی ان تطبیق و همراه کنید، بحث دیگری است.

برای همین است که طراحان مد معروف همواره به طراحان جوان یا کسانی که قصد ورود به این حوزه را دارند توصیه می کنند که پیش از ورود، قابلیت های خود را برای ورود به این عرصه جذاب و رنگارنگ اما سخت و پر کار و بعضا طاقت فرسا در دنیای قیچی و بوش و الگو و مانکن و پارچه، ارزیابی کنند تا اگر شرایط و علاقه و انرژی کافی را دارند وارد این حوزه شوند. کار خیلی سخت، بعضا انفرادی و گروهی، چیزی است که طراحی مد و لباس به آن نیاز دارد. مخصوصا در سری دوزی یا دوخت های اختصاصی که فورس زمانی هم به اقتضای فصل، وارد مختصات کار می شود.

طراحان مد معمولا در اتاقی تنهایی کار میکنند. اگر فردی پر جنب و جوشی هستید و نمیتوانید ساعت ها و روزها مشغول برش و دوخت و دوز و تکه زدن و اصلاح و تاپستری و امثالهم باشید و از ایزوله شدن و تحرک کم بیزار هستید، شاید رشته های دیگر مد مثل بازاریابی و تبلیغات و امثالهم بهتر مناسب شما باشد تا طراحی پارچه و لباس.

به روز بودن طراحان مد

طراح مد همیشه باید به روز باشد. این سطح از به روز بودن هیچ گاه در رشته های علوم انسانی و مهندسی مورد نیاز نیست. چرا که مدام با تغییرات ماهانه و فصلی و نیازهای متفاوت و متغیر و سلایق مشتریان حقیقی و حقوقی روبرو نیستند. بنابراین برای موفقیت در عرصه مد، باید در جریان روندها و الگوها و راهبردهای طراحی مد و لباس خانه های مد و انچه در فشن ویک های عمومی و تخصصی و منطقه ای ارائه میشود قرار داشت و مرتب ایده های جدید دریافت کرد.

(۳۵ درس از طراحی مد و لباس به سبک ویکتوریا بکهام (همسر دیوید بکهام) را اینجا بخوانید)

به روز بودن به معنای گشتن صرف در شبکه های اجتماعی برای مشاهده فوتوشوت های مدل ها و مانکن ها و طرح های برندهای شرق و غرب نیست. برای به روز بودن، باید سنت و فرهنگ و گذشته را نیز به خوبی شناخت تا روندهای جریان سازی و فرهنگ ساز دنیای مد امروز را با تجارب گذشته تطبیق دار و با این تلفیق سنت و مدرنیسم، کارهای خلاقانه ای به بازار ارائه کرد.

یکی از کارهایی که برای به روز بودن به قول الکساندر مک کویین میتوان انجام داد، بازدید از نمایشگاه های تخصصی مد و لباس است که شما را با فعالان این عرصه به خوبی آشنا می کند.

(درس هایی از رالف لورن در طراحی مد و لباس جهان)

شغل های طراحی مد

یکی از عواملی که سبب می شود تا یک طراح مد آماتور و تازه دانش اموخته شده بتواند up to date و توانمند شود، فعالیت در مزون و خانه های مد و شرکت های طراحی و تولید عمده لباس و اکسسوری و جواهرات و امثالهم است. گفتیم که برای پیدا کردن شرکت های خوب، باید از زمان کارآموزی، با مقصدهای کسب و کار موفق در عرصه طراحی فشن آشنا شده و مدت های مدیدی به عنوان دانشجو و کاراموز در انجا مشغول به کار شوید. اگر فعالیت خوبی در فرآیند طراحی و تولید و بازاریابی محصولات شرکتی که در زمان internship در آنجا مشغول بودید ارائه کنید، حتما یکی از گزینه های استخدام خواهید بود.

اما با این حال، سایت های زیادی برای استخدام طراحان مد وجود دارد که این سایت یکی از آنها ست. سعی کنید رزومه خوبی اماده کرده و با ضمیمه کردن تصویر محصولات طراحی شده خود، با معرفی قابلیت های زبانی و نرم افزاری، برای شغل مورد نظر اپلای کنید.

 

کارآفرینی طراحان مد

طراحی مد و لباس از جمله رشته هایی است که این امکان را به دانشجو میدهد تا پس از فراغت از تحصیل، کارگاه تولیدی کوچکی با هزینه کم برای خود دست و پا کرده و در این زمینه مشغول به فعالیت شود. این یکی از قابلیت های عالی تحصیل در رشته fashion design است که سبب شده تا سیل مشتاقان برای تحصیل در گرایش های گوناگون این رشته در داخل و خارج از کشور افزایش یابد. مساله: کارآفرینی!

(سایتی برای آشنایی با فرصت های شغلی طراحان مد)

(در  این سایت میتوانید به فشن دیزاینرهای دور کار دسترسی پیدا کنید)

اگر شما سرمایه لازم برای راه اندازی کارگاه را ندارید اما از ایده و طرح های خوبی بر اساس کلکسیون طراحی شده در دوران دانشجویی برخوردارید، با فعالان این عرصه به صورت حضوری صحبت کنید. یا از طریق سایت های سرمایه پذیری دیجیتالی (crowdfunding) سرمایه مورد نیاز را دریافت کنید. این سایت انتخاب خوبی است. طراحان مد باید با دنیای کراد فاندرها و فریلنسر (freelancer) آشنا شوند. در دنیا، هزاران طراح مد به صورت دور کاری مشغول کار برای خانه های مد شرق و غرب هستند. این توصیه بزرگ فراموش نشود!

(در این لینک با برترین سایت های سرمایه پذیری دیجیتالی برای کسب و کار طراحان مد آشنا شوید)

در صورتی که با خواندن این گفتار به تحصیل در رشته های مد و لباس و فعالیت در عرصه استارت آپ های این حوزه علاقمند شدید، سوالات خود را در اختیار بخش آموزش مجله تخصصی لوکس تهران قرار دهید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی در ایران و جهان را هر روز با مطالب لوکس تهران دنبال کنید و ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا