رویداد ها

از « پویش طهرون بپوشیم » تا « نخستین جشنواره مد و رسانه فجر »

طهرون بپوشیم

روزهای سرد دی ماه را پیش رو داریم و برای عاشقان مد و لباس به خصوص استایلیست ها، یکی از بهترین فصل ها برای ست کردن لباس های رنگارنگ و پوشش های اختصاصی فصل سرما فرا رسیده است. زمستان به دلیل اینکه امکان پوشیدن البسه متعدد امکان پذیر است و میتوان کیف و کفش و شال و پالتو و بارانی و امثالهم را با هم ست کرد و تلفیقی از رنگ های مکمل و خنثی را برای طراحی مد خیابانی بوجود آورد، همچون پاییز، فصلی محبوب برای استالیست ها و فشن بلاگرها به شمار می رود.

اگر با هشتگ های مد گردی در شبکه اجتماعی محبوب عکس محور این روزها (اینستاگرام) آشنا باشید، حتما تصاویر گوناگونی از استایل زمستانی فشن بلاگرها را مشاهده خواهید کرد که استایل های خیابانی ، کژوال و آفیشیال را در لوکیشن های مختلف در معرض دید مخاطبان خود قرار می دهند که کیارا فراگنی، فشن بلاگر معروف ایتالیایی با ۱۲ میلیون فالور، تنها مشتی نمونه خروار است.

کیارا فراگنی ، معروف ترین فشن بلاگر جهان

(تصویر جدید ترین عکس های  دی ماهی کیارا فراگنی ، معروف ترین فشن بلاگر جهان)

معمولا در فصل زمستان، شاهد برگزاری فشن ویک در نقاط مختلف دنیا نیستیم و از بهار، طوفان استیج های شرق و غرب عالم را برای کت والک مانکن هایی که جدید ترین طرح های خانه های مد را به نمایش می گذارند را شاهد خواهیم بود و در لوکس تهران نیز این رویدادها اطلاع رسانی می شود.

گزارش امروز مجله تخصصی لوکس تهران برای مد گردهای زمستان ۹۶، اخبار جالبی از دنیای مد و لباس ایرانی و اسلامی دارد که میتواند شما را در جریان رویدادهایی که در این عرصه در کشور برگزار شده است یا برگزار خواهد شد قرار دهد.

با مد گردی امروز لوکس تهران همراه ما باشید.

رویداد بزرگ طراحان لباس ایرانی و اسلامی

یکی از مهم ترین خبرهای زمستانی دنیای مد و لباس ایرانی را میتوان به برگزاری نخستین جشنواره طراحان بزرگ مد و لباس ایرانی و اسلامی مرتبط دانست که دهم تا سیزدهم دی ماه ۱۳۹۶ در تالار آبی کاخ نیاوران تهران برگزار شد. در این رویداد که با استقبال گسترده عاشقان مد و لباس، ده ها مزون تهران و مراکز استان ها و فشن دیزاینرهای ایرانی مواجه شد، صدها لباس دست دوز از طراحان مد ایرانی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

بزرگترین رویداد طراحان لباس

حضور مانکن های مرد معروف ایران در این رویداد در کنار استقبال خوب برخی از سلبریتی های دنیای موسیقی و سینما و تلویزیون ایران از نیوشا ضیغمی تا پرستو صالحی و کمند امیر سلیمانی در این ایونت مد، متن و حاشیه هایی را برای آن رقم زد که با واکنش های متفاوتی از سوی رسانه ها همراه شد.

اگر چه اتفاقات خیابانی که در نیمه نخست دی ماه در تهران رخ داد، سبب به حاشیه رفتن رویدادهای فرهنگی و هنری و گالری گردی پایتخت شد، اما نخستین خبر امروز مد گردی لوکس تهران را به مروری بر این رویداد و هنرمندانی که در ان حضور یافتند اختصاص دادیم.

پرستو صالحی در رویداد طراحان لباس ایرانی و اسلامی

(پرستو صالحی در رویداد طراحان بزرگ مد و لباس ایرانی و اسلامی در کاخ نیاوران)

اگر چه این رویداد مد، انتخابی خوبی برای لاکچری گردهای تهرانی بود تا در یکی از مجلل ترین کاخ های ایران، شاهد رونمایی از جدید ترین محصولات دست دوز و سفارشی لباس بانوان باشند، اما به هر حال طیف خاصی از شهروندان تهرانی توانستند از این رویداد فشن دی ماه بازدید کنند.

رویداد طراحان برتر ایرانی به همت کیوسک اینترنشنال و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و همراهی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران برگزار شد و بررسی های اینستاگرامی ما نشان می دهد که صدها هزار تن از هموطنان توانستند در جریان برندها و طرح هایی که در این رویداد رونمایی شد قرار بگیرند.

دکتر فرشته غلامی ماریا بشیریان

(تصویری از حاضران در رویداد طراحان بزرگ مد و لباس ایران در کاخ نیاوران – سمت چپ، دکتر فرشته غلامی، مدیر برگزاری این رویداد را مشاهده میکنید که طرح مانتو ایشان اثری از ماریا بشیریان، از طراحان مد و لباس معروف ایرانی است)

 ماریا بشیریان- طراح مد و لباس ایرانی

(از کلکسیون زمستان ۲۰۱۷ ماریا بشیریان- طراح مد و لباس ایرانی)

(استایل نیوشا ضیغمی در رویداد طراحان بزرگ مد و لباس ایرانی و اسلامی)

استقبال خوب شهروندان تهرانی از این رویداد مد و لباس که اقدامی جهت تکریم و گسترش فرهنگ لباس ایرانی و اسلامی و معرفی ظرفیت های طراح خلاقانه طراحان جوان و پیشکسوت مد و لباس کشورمان به شمار می رود نشان داد که تهران و مراکز استان ها، نیازمند برگزاری رویدادهای فصلی در حوزه مد و لباس هستند و میتوان از فرصت آفرینی های آن در عرصه های مختلف استفاده کرد.

چه خبر از جشنواره مد و لباس فجر؟

با انتشار خبر فراخوان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر ۹۶ در لوکس تهران، شاهد پیام های گوناگونی از سوی طراحان جوان و همچنین دانشجویان طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت تهران و مراکز استان ها بودیم که درباره شرکت در بخش های متنوع این جشنواره سوال کرده بودند.

(آخرین خبرها از جشنواره مد و لباس فجر را از سایت بنیاد ملی مد و لباس بدست آورید)

با توجه به اینکه جشنواره مد و لباس فجر، همچون سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، از مهم ترین رویدادهای هنری زمستانی کشور به شمار می روند، انتظار می رود همچون ادوار گذشته، با استقبال خوبی هموطنان مواجه شده و محفلی برای نمایش توانمندی های طراحان فشن ایرانی با رویکرد اسلامی- ایرانی باشد.

جزییات بیشتر از برگزاری این جشنواره را که در بهمن ماه برگزار می شود در سایت بنیاد مد و لباس ایرانی اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کنید.

چه خبر از نخستین جشنواره طراحی لباس و تولیدکنندگان پوشاک ایرانی

خبر بعدی از دنیای مد و لباس ایرانی در دی ماه ۹۶، مربوط به برگزاری جشنواره طراحی لباس و تولید کنندگان پوشاک ایرانی بود که ۹  دی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانی برگزار شد. طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، هدف این رویداد: بررسی خرده فروشی در صنعت پوشاک و لزوم توجه به این بحث، تعاریف عمومی و مفهومی از عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، ارائه جدیدترین راهکارهای بازاریابی در شبکه های اقتصادی در پوشاک جهان، خرده فروشی با استراتژی فروشگاهی آموزش مشتری مداری و شیوه های برقراری ارتباط با مشتریان ، نقش مشتری در استانداردهای پوشاک ، ارائه موفقیت در بازارهای خرده فروشی و عمده فروشی پوشاک جهان و بررسی آخرین تحقیقات محققین دنیا در بازارهای خرد فروشی جهان اعلام گردید.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس (حمید قبادی) در این همایش اعلام کرد که کشور قصد دارد تا پنجمین پایتخت مد و لباس جهان شود و برای رسیدن به این سطح، بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و قانونی در حال آماده شده است.

ایشان تصویب قانون مد و لباس توسط مجلس شورای اسلامی را یکی از بسترهای تسریع فعالیت فشن در ایران دانست و تصریح کرد: جشنواره و آئین نامه‌هایی به تصویب رسید که چارچوب طراحی و مدسازی را در کشور شکل داده و در پنج سال گذشته موضوع مد را در کشور به یک جایگاه قابل توجهی رسانده است.

دبیر کارگروه مد و لباس اضافه  کرد: مد ولباس به عنوان عناصر مهم تشکیل دهنده در کشور محسوب می‌شود، اما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم دارای فرهنگ غنی هستیم که از داشته‌های خودمان به شکل هدفمند با چارچــوب تعریف شده بهره مند شویم.

پویش طهرون بپوشیم آغاز به کار کرد

از دیگر اتفاقات جالبی که در حوزه مد و لباس ایران در دی ماه رخ داده است، کمپین مردمی در حوزه مد و لباس به نام : طهرون بپوشیم است که تلاش میکند تا به احیای نگاره های هنری کاخ موزه گلستان روی پوشاک ایرانی مبادرت کند.

این پوش، ۸ دی ماه به طور رسمی در برنامه ای در نگین کاخ های ایران (کاخ گلستان) افتتاح شد. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به همراه تیم همراه، مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ و مسئولان تنها اثر ثبت شده جهانی تهرانی ها در یونسکو، به همراه مدرسان و دانشجویان طراحی لباس در مراسم آغاز به کار رسمی این پویش حضور داشتند.

همانطور که گفتیم هدف اصلی این کمپین مردمی حمایت از مد و لباس ایرانی، احترام به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی در حوزه مد و کوشش برای ارتقا عناصر زیبایی شناختی هنر در قلب پایتخت ایران با معیارهای نوگرایانه است.

(تصویر اعضای  هیات داوران پویش طهرون بپوشیم)

این جنبش خلاقانه مد تهرانی ها، به دلیل نقش بارز پایتخت ۲۳۲ ساله ایران به عنوان هسته شکل گیری و تولید کلانشهر تهران از عهد صفویه تا به امروز، جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی فرهنگ و هنر دارد و برگزاری چنین رویدادهایی ضمن تقویت مفاهیم گردشگری شهری و تاریخی، بستری برای هم افزایی و تعامل با هنرمندان و هنردوستان به جهت خلق آثاری نوآورانه و بدیع می‌شود.

پویش “طهرون بپوشیم “یک رخداد چند وجهی است . حرکتی تاریخی، اجتماعی، فرهنگی با جلب حمایت و همکاری ارگان های مرتبط و متولی امر پوشش در کشور ایران اسلامی است. این حرکت با حمایت شهرداری منطقه ۱۲ تهران به جهت ایجاد و تسهیل امور اجرائی در زمینه بهره برداری از فضا ها و انتخاب یک مکان با هویت بصری و درونی غنی از دل قلب کلان شهر تهران، “کاخ گلستان” و با همکاری دانشگاه هنر تهران، در جهت هدایت و راهبری اصولی در مراحل تولید و خلق اثر با موضوع “لباس اجتماع زنانه و مردانه” در تاریخ یکم دی ماه با بازدید هنرمندان، نخبگان ، دانشجویان و طراحان لباس رقم خواهد خورد .

گفتنی است اگر علاقمند به گالری گردی و موزه گردی در روزهای سرد زمستان در تهران دارید،  پویش “طهروون بپوشیم” در قالب سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های اموزشی و ارائه محصولات مورد نظر با حضور داوران و اساتید به نام دانشگاهی تا پایان بهمن ماه در قلب طهران ، میزبان علاقمندان به تاریخ و مد و لباس است تا از این محفل مد و تاریخ، استفاده کنند.

اسامی مدیران این پویش که از فعالان رسانه ای و مد ایران هستند به شرح زیر است:

  • دکتر بیتا بهرامی قصر ( مدیرپروژه )
  • دکتر فرزانه زمانی نیات (مسئول امور بانوان شهرداری منطقه ۱۲ تهران)
  • دکتر الهام اعتمادی (سرپرست بخش پژوهش پروژه)
  • استاد بنفشه مقدم (سرپرست بخش طراحی تا چاپ پارچه)
  • دکتر محمد رضا ریاضی (سرپرست بخش باستان شناسی)
  • دکتر پیمان حسین محسنی (شهردار منطقه ۱۲ تهران)
  • دکتر محمد باقر فرهند (رئیس شورای سیاستگذاری)
  • استاد علی عرفانی سالک (سرپرست بخش از ایده تا اجرا)
  • جناب آقای آیدین وفاداری (مدیر هنری)
  • استاد آفاق امیریان (مسئول بخش تزئینات لباس)
  • سرکار خانم مژگان ملک (مسئول بخش الگو سازی و دوخت)

قوانین و مقررات مد و لباس ایران منتشر شد

برای نخستین بار در کشور، مجموعه قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی مرتبط با حوزه مد و لباس در نخستین روزهای زمستان ۹۶ توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

با توجه به این که بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس از نبود قانون مدون در راستای رسیدگی به تخلفات متداول در این حوزه بارها گله‌مند بودند و تبیین و ترویج الگوهای بومی و ایرانی را در سایه اجرای قوانین اختصاصی مرتبط با حوزه مد و لباس امری ضروری می‌دانستند، آئین‌نامه و مجموعه قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی مرتبط با حوزه مد و لباس از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر گردید.

هدف از این  مجموعه قوانین، اجرای اهداف مندرج در این آئین‌نامه، کارگروه‌های مختلف با اجرای بندهای مرتبط، حمایت همه سویه از فعالان عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی اعلام شده است.

گفته شده است که کارگروهی مرکب از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تام‌الاختیار این وزارتخانه و رئیس کارگروه، نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش، نماینده تام‌الختیار وزارت بازرگانی، نماینده تام‌الاختیار وزارت صنایع و معادن، نماینده تام‌الاختیار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سه نفر از نمایندگان صنوف طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس و نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل و مشروح وظایف هر بخش مشخص شده است.

لازم به ذکر است که این مجموعه قوانین به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با هدف دست دادن الگو و نقشه راهی برای طراحان، تولیدکنندگان، مزون داران، هنرمندان عرصه پوشش ایرانی اسلامی و تمام افرادی که به نوعی درست‌اندرکار این حوزه هستند تهیه شده است و در ۱۴۶ صفحه در اختیار علاقمندان و فعالان دنیای مد ایرانی قرار دارد.

۳۰ دی ماه : آخرین فرصت ارسال آثار مسابقه طراحی پوشتر جشنواره مد

مهلت ارسال آثار به مسابقه طراحی پوستر و تصویر سازی مد ولباس تا اخر دی ماه تمدید شد. مسابقه طراحی پوستر و تصویر سازی مد و لباس به منظور تولید آثار تصویری خلاقانه و الهام بخش و رقابت سودمند هنری و ارتقای سطح تصویرسازی در حوزه مد و لباس و نیز شناسایی و معرفی هنرمندان متعهد، به همت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی در دو حوزه عمومی و مفهومی برگزار می‌شود.

بنیاد مد و لباس ایرانی چندیش پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، با توجه به استقبال علاقه مندان، مهلت ارسال آثار به مسابقه طراحی پوستر و تصویر سازی مد ولباس تا اخر دی ماه تمدید شده است.

۲۹ اسفند : زمان تغییر لباس پرسنل نیروی انتظامی

خبر بعدی اینکه جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا از تغییر لباس نیروهای پلیس تا پایان سال و در صورت طی شدن فرآیند اداری و مجوز ستادکل نیروهای مسلح خبر داد. جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفته بود که  بر اساس آخرین بازبینی‌های انجام شده توسط نیروی انتظامی قرار است تغییراتی در لباس‌ها و علائم این نیرو داده شود. جزییات احتمالی را میتوان در سایت ناجا مشاهده کرد.

(تجهیز لباس پلیس ایران به دوربین)

گفتنی است، یکی از اقدمات فناورانه انجام شده بر روی لباس پلیس ایران در ماه های اخیر، مجهز شدن برخی از لباس های پرسنل پلیس به دوربین هایی با امکان پایش آنلاین است.

از منسوجات بتنی تا پوشاک مخصوص زلزله

از دیگر اتفاقات جالب در عرصه مد و لباس ایرانی در دی ماه امسال را میتوان به برگزاری دومین نشست علمی تخصصی پوشش و پدافند غیر عامل با عنوان “زلزله و منسوجات امدادی” اشاره کرد که در تالار رودکی تهران  در ۵ دی ماه برگزار شد.

در این نشست، حمید قبادی- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور-، روح الله باقرزاده- عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر-،ابراهیم تاجیک نوری- معاون امداد و نجات جمعیت هلال امر استان تهران-، مرتضی اکبرپور- معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از طراحان-، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و صاحبان صنعت  حضور داشتند و به ۲ موضوع جالب توجه اشاره شد:‌

  • منسوجات مبتنی بر پدافند غیر عامل

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر موضوع زلزله و منسوجات امدادی، هوشمند سازی و بازنگری در حوزه منسوجات با موضوع پدافند غیرعامل اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث زلزله طی ماهای اخیر در کشور ما داغ است، کارگروه تمایل دارد تا مأموریت مهم توجه به مقوله زلزله و منسوجات امدادی را در دستور کار قرار دهد و امیدواریم موضوعات مطرح در این نشست، مسیر جریان سازی در این عرصه را هموار سازد.

  • الیاف بتنی و کاربرد منسوجات در شهر سازی

اگر به دنبال موضوع جالب در حوزه مد و لباس و شهرسازی هستید، مقوله نقش منسوجات در ساخت و ساز و الیاف بتنی میتوان کلید واژه جالبی برای دانشجویان مهندسی و همچنین دانشجویان و فعالان صنایع نساجی و مد باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در این همایش یک روزه اعلام کرد: منسوجات در تقویت خواص محصولات بتنی نقش مؤثری دارند و منجر به بهبود خواص سازه‌ها در راستای مقابله با بلایای طبیعی می‌شوند. کاربرد منسوجات در بحث شهرسازی مطرح است و از جمله این کاربردها می‌توان به الیاف بتنی اشاره کرد.

در این بحث، دسته بندی‌های فنی منسوجات مطرح است که منسوجات در صنعت حمل و نقل، کاربردهای نعتی، بهداشتی پزشکی، خانگی، سازه، ورزش و حوزه ایمنی و محافظت از جمله این کاربردها است. عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به برخی تلاش‌های صورت گرفته در این دانشگاه در راستای تولید الیاف بتنی به تکیه بر بنیه‌های صنعت نساجی اظهار کرد: منسوجات در تقویت خواص محصولات بتنی نقش مؤثری دارند و منجر به بهبود خواص سازه‌ها در راستای مقابله با بلایای طبیعی می‌شوند.

۳۰ دی ماه : آخرین مهلت شرکت در جشنواره مد و لباس دیبا

اگر قصد دارید تا در زمستان امسال، در جشنواره دیگر مد و لباس شهری شرکت کنید، جشنواره دیبا را در نظر داشته باشید. این جشنواره در تلاش است تا ارتباط بین طراحان جوان با مراکز صنعتی تولید پوشاک و برندهای مطرح در این صنعت را تقویت کرده و اهتمامی اثر بخش به تولید دانش بنیان پوشاک متناسب با نیاز جامعه باشد.


در این رویداد تنوع و نوآوری مدنظر می باشد، تا با استفاده از تجارت سالهای پیشین و رصد مزایا و معایب آن، با همیاری اساتید، صنعتگران و مسئولان، حرکتی صحیح در ارائه طرحهای متناسب با نیاز جامعه ایرانی پایه ریزی شود.

اهداف جشنواره

-رواج ایده های خلاق و نو در پوشش جامعه
-رشد خلاقیت، استعداد و توانمندی در دانشجویان و سایر افراد توانمند در زمینه طراحی لباس
-شناسایی و معرفی دانشجویان مستعد در حوزه مد و لباس ایرانی
– تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت
– آشنایی دانشجویان برگزیده  با فرایند طراحی – تولید و تجاری سازی محصولات

مخاطبان:
شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است. ( به صورت فردی یا گروهی)

موضوعات:
در جلسه توجیهی موضوعات مورد نظر،  توسط تولیدکنندگان اعلام می گردد.

بخش های رویداد:
۱-برگزاری نشست توجیهی
کلیه متقاضیان پس از ثبت نام ، باید در این نشست که با حضور تولیدکنندگان برگزار می شود، شرکت کنند.  در این نشست موضوعات طراحی، توسط تولیدکنندگان،  ارائه می شود.
۲-مسابقه طراحی
۱٫طراحی کالکشن بهار و تابستان سه برند سله بن ، سارک ، تن ریس ( body spinner) زنانه ، مردانه
( لباس روزمره)

۲-طراحی شال  و کلاه و ملحقات ( اکسسوری) برند تارتن
(توضیحات : طراح یا گروه طراحی می توانند لباس منزل ، اجتماع(روزمره) را به صورت یک طرح انفرادی و یا مجموعه فامیلی ( ست فامیلی) طراحی نمایند .
در مرحله ی اول مسابقه طرح ها توسط تولیدکنندگان داوری و انتخاب می شوند.

۳-رویداد کارآفرینانه (طراحی تا تولید)
پس از انتخاب طرح های منتخب توسط تولیدکنندگان، طراحان به واحدهای صنعتی تولید پوشاک، دعوت شده وبرای تولید آثار خود  در کلیه ی مراحل( از طراحی تا تولید طرح) در واحدهای تولیدی  حضور میابند.
در این مرحله  آثار تولید شده ، مورد ارزیابی و داوری نهایی داوران قرار گرفته  و به طرح برتر رویداد جایزه ویژه اهداء می گردد.

شرایط شرکت در جشنواره دیبا

۱- طراحی ایده ها باید به صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای طراحی باشند.

۲-هر طرح  در برد (mood board) قطع A2  یا A1 ، تمام رنگی و با طراحی متعلقات و موارد دیگر باشد.

۳-طرح ها بایستی قابلیت تولید انبوه را داشته باشد.

۴-در شناسنامه طرح جنسیت پارچه ، رنگ بندی ، تصویر گسترده پشت و پیش لباس مشخص گردد.

۵- محدودیتی در تعداد آثار وجود ندارد.

۶-طراح به صورت فردی یا گروهی می تواند در بخش مسابقه شرکت نماید.

۷-تمامی طرح ها توسط هیئت انتخاب بررسی شده و طرح های برتر برای شرکت در بخش رویداد کارآفرینانه انتخاب می-شوند.

۸-تنظیم زمان بندی و برنامه های مسابقه در اختیار دبیرخانه است و هیچ اثری پس از ورود به بخش مسابقه و ثبت در دبیرخانه، تا پایان برنامه های رویداد عودت داده نمی شود.

۹-دبیرخانه مسابقه مجاز است تا از آثار ارائه شده در نمایشگاههای مختلف و مواردی همچون کتاب، مولتی مدیا، مجموعه آثار و ویژه نامه، برنامه های تلویزونی و … با ذکر نام طراح استفاده نماید.

۱۰-ارسال طرح و شرکت در مسابقه به منزله ی پذیرش آیین نامه مسابقه از سوی شرکت کنندگان است.

۱۱-شرکت در نشست توجیهی مسابقه برای متقاضیان شرکت در مسابقه اجباری است .

۱۲-شرکت در کلاس های مشاوره و آموزش که در تاریخ های ۲۸/۰۹/۹۶، ۱۰/۱۰/۹۶ و ۲۰ /۱۰/۹۶ برگزار می شود برای بازبینی و اصلاح طرح طراح ، توسط برند موردنظر طراح ، الزامی می باشد.

۱۳-طرحهای منتخب در جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با نام طراح، به نمایش گذاشته خواهد شد.

گفتنی است مهلت ارسال آثار بخش مسابقه، ۳۰ دی ماه ۱۳۹۶ اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخواست خود را به نشانی پست الکترونیک:‌ jdhonar@gmail.com   ارسال کنید. به اثر تولید شده برتر، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود.

نشانی دبیرخانه:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهارراه ولی عصر(عج)، روبروی پارک دانشجو، کوچه شهید بالاور، شماره ۴، طبقه چهارم، جهاددانشگاهی واحد هنر،

فراخوان نخستین جشنواره مد و رسانه فجر

خبر آخر اینکه برای نخستین بار در ایران، جشنواره ملی مد و رسانه فجر برگزار می شود. میر محمد صادق، دبیر این جشنواره در روزهای گذشته به خبرگزاری های گفته بود که این جشنواره در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار و فراخوان ارسال آثار و حضور شرکت کنندگان در این جشنواره از دی ماه بر روی سایت بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اعلام شده است.

با وجود این که در شش دوره برگزاری مراسم جشنواره مد و لباس فجر، شاهد تقدیر از فعالان رسانه ای عرصه مد و لباس بودیم، اما بنیاد ملی مد و لباس اسلامی-ایران تصمیم گرفت تا جشنواره مستقلی برای معرفی رسانه های فعال در عرصه مد و همچنین ارزیابی فعالیت ها و تقدیر از برترین ها برگزار شود.

طبق اعلام فراخوان جشنواره مد و رسانه فجر، سعی بر آن شده است تا کلیه رسانه های نوشتاری، دیداری، تصویری ، دیجیتالی و پیام رسان اینترنتی مورد نظر قرار گرفته و امکان شرکت آنان به صورت شخصیت های حقیقی و حقوقی در جشنواره فراهم شود.

هدف از برگزاری این جشنواره، در وهله نخست، دستیابی به الگوی مناسبی از تعامل با رسانه‌ها، پاسداشت نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در عرصه‌های گوناگون مد و لباس در کنار تلاش برای مشارکت موثر اصحاب رسانه و تقویت تعامل میان طراحان، تولیدکنندگان و مدیران سیاست­گذار حوزه مد با رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

در اختتامیه این جشنواره، قرار است از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی در حوزه‌ مد و پوشش و افزایش نقش رسانه‌ها در مدپذیری مناسب جامعه تقدیر شود.

مقدمه:

در سپهر ارتباطی، توسعه و ترویج هرکاری برای مردم با همراهی و پویایی رسانه‌ها محقق می‌شود و رسانه‌ها، با کمک به ارتقای بینش زیبایی شناسانه مردم، «جامعه زیبا پوش» را که مبتنی با ارزش های ایرانی و اسلامی است شکل می‌دهند.

بنیاد ملی و مد و لباس زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پس از برگزاری شش دوره تقدیر از فعالان رسانه­ها در بخش فرهنگی هنری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به منظور دستیابی به الگوی مناسبی از تعامل با رسانه‌ها و نیز برای پاسداشت نقش بی بدیل رسانه‌ها در عرصه‌های گوناگون مد و لباس و مشاركت موثر اصحاب رسانه و و تقویت تعامل طراحان، تولید کنندگان، و مدیران سیاست­گذار حوزه مد با رسانه‌ها، ، «نخستین جشنواره مد و رسانه» را در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌کند.

اهداف جشنواره

    1. تبیین مفهوم مد و سند ملی لباس
    2. تبیین لباس به عنوان کالای فرهنگی
    3. فرهنگ‌سازی مد و افزایش سواد مد در جامعه
    4. تقویت و افزایش بهره وری از هنر ـ صنعت مد ایرانی اسلامی
    5. ارتقاء سواد فرهنگی و سبک پوشش بر پایه ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی
    6. تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌ مد و پوشش
    7. افزایش نقش رسانه‌ها در مد پذیری مناسب جامعه

محورهای موضوعی:

مد و فرهنگ

    1. فرهنگ سازی مد
    2. سبک زندگی
    3. اخلاق و پوشش شهروندی
    4. نشان و نمادهای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در طراحی پارچه و لباس
    5. مد و بهره­گیری از لباس اقوام ایرانی
    6. نام­گذاری پارچه و لباس
    7. شعار­های تبلیغاتی در حوزه مد و لباس (اسلوگان)
    8. مد و جنگ نرم
  1. مد و اقتصاد
    1. مد و لباس مشاغل
    2. مد و بهداشت
    3. مد و برندسازی
    4. مد و سایز ملی
    5. مد و مالکیت معنوی
    6. مد و صنعت
    7. مد و تجارت
    8. مد و اقتصاد مقاومتی
    9. مد و کارآفرینی
  1. قالب‌های آثار قابل ارائه جشنواره 
  1. مطبوعات (روزنامه‌ها، مجلات، نشریات علمی – تخصصی و ویژه نامه‌ها(
    1. خبر
    2. گزارش
    3. گفت وگو
    4. مقاله
    5. یادداشت و سرمقاله
  1. خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری – تحلیلی:
    1. خبر
    2. تیتر
    3. گزارش
    4. گفت و گو
    5. یادداشت
    6. پیامک خبری
  1. اخبار رادیویی و تلویزیونی
    1. خبر
    2. گزارش
    3. گفت وگو
  1. رسانه‌های شنیداری (رادیو)
    1. مستند
    2. ترکیبی
    3. گفتگو
    4. نمایشی
    5. گزارش
    6. آنونس فرهنگی (تبلیغ)
  1. رسانه‌های دیداری (تلویزیون)
    1. برنامه‌هاي تركيبي
    2. گفتگو با ساختار استوديويي
    3. سخنراني
    4. نماهنگ و تیزر
    5. مستند
    6. نمايشي داستاني
    7. كودك و نوجوان
    8. پویانمایی (انیمیشن)
    9. تیزر فرهنگی تلویزیونی.
  1. هنرهای رسانه ای
    1. عکس
    2. کاریکاتور
    3. داده نما (اینفوگرافی)
    4. موشن گرافیک
    5. پادکست
    6. پویانمایی (انیمیشن)
  1. طنز اجتماعی (در حوزه مد و لباس)
  1. شبکه­­های مجازی و اینترنتی (وب سایت­ها، شبکه­های اجتماعی)
  1. رقابت دانشجویی

دانشجویان دانشکده خبر، دانشگاه صدا و سیما، دانشکده­های علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشکده­های دانشگاه های آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه سوره (رشته­های تولید رادیویی، تولید تلویزیونی، انیمیشن، خبرنگاری، روابط عمومی، تبلیغ و ارتباط فرهنگی، روزنامه نگاری، مدیریت رسانه، عکاسی خبری، رفتار اجتماعی و افکار سنجی، فرهنگ و ارتباطات) چنانچه علاقمند به کار رسانه­ای درباره هریک از قالب­های رسانه­ای فوق باشند، می­توانند به عنوان پروژه دانشگاهی، با ذکر دوره تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و نام استاد راهنما یا استاد پروژه آثار دانشجویی خود را درباره موضوعات جشنواره با نامه رسمی گروه آموزشی دانشکده برای دبیرخانه ارسال کنند.

  1. مقررات جشنواره:
    1. به برگزیدگان آثار افزون بر جایزه نقدی و لوح تقدیر، تندیس طلایی جشنواره و به شایسته تقدیر افزون بر جایزه نقدی لوح اهدا می­شود.
    2. شرکت همه فعالان رسانه‌ای کشور و دانشجویان حوزه رسانه در این جشنواره آزاد است.
    3. آثار ارسالی باید به حوزه مد و پوشش سایر مولفه‌های اثرگذار به این حوزه مرتبط باشند.
    4. ارسال اثر در بخشهای مختلف جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی توسط ارسال کننده است و در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌، آثار مورد نظر از جریان جشنواره حذف می‌شود.
    5. آثاری می‌توانند در جشنواره شركت كنند كه از تاریخ ۳۰/۰۶/۱۳۹۵ تا ۳۰/۱۱/۱۳۹۶ تولید و پخش رسانه‌ای و یا چاپ شده باشند. ارایه گواهی پخش و چاپ از رسانه­های مربوطه الزامی است.
    6. تکمیل فرم ثبت نام در سامانه جشنواره یا ارسال به نشانی الکترونیکی moderesaneh@iranmode.com   برای هر شرکت کننده الزامی ا‌ست.
    7. هر شركت‌كننده می‌توانند ۵ اثر را به سامانه جشنواره ارسال کند.
    8. پس از داوری مقدماتی، آثار راه یافته به جشنواره در سامانه جشنواره اعلام خواهد شد.
    9. به همراه آثار مكتوب، ارسال فایل آن به صورت word و pdf الزامی است.
    10. ارسال آثار رادیویی، تلوزیونی و چند رسانه­ای به صورت لوح فشرده الزامی است.
    11. فایل‌های عكس، كاریكاتور و داده نما با پسوند tiff یا jpg و با وضوح ۳۰۰ dpi و حداقل در ابعاد ۲۵ × ۲۰ در سامانه بارگزاری شود. پس از اعلام راه­یابی به جشنواره، ارائه نسخه اصل و چاپی اثر ضروری است.
    12. اصل آثار مطبوعاتی مورد قبول است و در صورت نبود آن كپی اثر با تأیید و مهر و امضا رسمی روزنامه و خبرگزاری مورد تأیید است.
    13. برای آثار بدون نام صاحب اثر یا آثاری که با نام مستعار چاپ شده باشد، در مرحله نهایی داوری نیازمند تأیید مدیر مسئول شبکه ، نشریه یا خبرگزاری است.
    14. آثار ارسالی به جشنواره عودت داده نخواهد شد.
    15. از برگزیدگان طی مراسمی با اهداء تندیس جشنواره، لوح سپاس و جوایز ارزنده تقدیر خواهد شد.

گاه شمار جشنواره:

  • آخرین مهلت ارسال آثار : ۲۰/۱۲/۱۳۹۶
  • شروع داوری: نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۶
  • ارسال دعوت نامه برای نامزدان دریافت جایزه : اواخر فروردین ماه ۱۳۹۷
  • مراسم اختتامیه و اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان : همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی ۲۷/۰۲/۱۳۹۷

همراهان گرامی

اگر علاقمند به شرکت در جشنواره و رویدادهای حوزه مد و لباس ایران در دی و بهمن امسال هستید، از مجموع برنامه هایی که در این گفتار لوکس تهران اطلاع رسانی شد استفاده کنید.

همواره دنیای مد و لباس و لاکچری گردی در ایران و جهان را با مجله تخصصی مد و لباس و سبک زندگی  لوکس دنبال کنید و ما در جریان نظرات و پیشنهادات خود قرار دهید.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا