رویداد ها

خبرهای زمستانی از مد و لباس ایرانی – اسلامی

روزهای پایانی سال، همواره میزبان مهم ترین اتفاقات فرهنگی و هنری کشور است که همچون اوایل سال که با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت، بزرگ ترین محفل فرهنگی و کتابخوانی خاورمیانه را در تهران تشکیل می دهد، شاهد اجتماع دوباره فعالان فرهنگ و هنر این مرز و بوم در عرصه های گوناگون هستیم.

سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، ۳۰ دی در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد و مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان برای نخستین بار، بهترین خواننده موسیقی پاپ جشنواره شد و جایزه باربد را به خانه برد. جزییات بیشتر طوفان استیج های تهران در جشنواره سی و سوم را در سایت اینترنتی ( fajrfilmfestival.com ) جشنواره موسیقی فجر مشاهده کنید.

تیپ سالار عقیلی و همسرش در جشنواره موسیقی فجر تهران

(تیپ سالار عقیلی و همسرش در جشنواره موسیقی فجر تهران)

بهمن، ماه جشنواره های فرهنگی و هنری ایران، بزرگ ترین محفل سینمایی کشور است. سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران برگزار می شود و ده ها سالن سینما، میزبان اکران فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال هستند که ۲۳ فیلم داستانی بلند سینمایی و ۱ فیلم مستند و ۱ فیلم انیمیشن (فیلشاه) را شامل می شود.

از نخستین ساعات باز شدن سایت اینترنتی بلیط فروش های جشنواره فیلم فجر، اکثر بلیط ها که نرخی بین ۸۰ هزار تومان تا ۱۳۳ هزار تومان داشتند به فروش رسید و رکوردی جالب از فروش اینترنتی بلیط یک جشنواره هنری را در ایران ثبت کرد. کاخ جشنواره امسال نیز در سینما پردیس ملت قرار دارد و در بهمن ماه، پاتوق داغ اهالی فرهنگ و هنر و سینما به خصوص عاشقان مد و لباس است که به این محفل سینمایی معروف تهرانی ها می آیند تا شاهد جدید ترین طرح لباس سلبریتی های سینمای ایران باشند.

علاوه بر دنیای موسیقی و سینمای ایران که صدر اخبار ایران در روزهای اخیر بودند، جشنواره ها و رویدادهای حوزه مد و لباس نیز در هفته های پایانی سال در سراسر کشور برگزار می شود که برای آگاهی از جزییات آن، در گزارش امروز سرویس رویداد مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران، همراه باشید.

چه خبر از جشنواره مد و لباس فجر

همانطور که قبلا در فراخوان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر اشاره کردیم، این جشنواره از ششم لغایت سیزدهم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود و تالار وحدت تهران، به عنوان میزبان اصلی این رویداد، بخش نمایش آثار، مسابقه زنده، بین الملل و فناوری های نوین عرصه مد و لباس خواهد بود. کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهبری این جشنواره را بر عهده دارد.

برای مشاهده آثار منتخب این جشنواره، میتوانید علاوه بر تالار وحدت به مرکز آفرینش های هنری  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برج میلاد مراجعه کنید. هدف از برگزار این جشنواره، به کار گیری و اشاعه نمادها،‌ نشان ها و مولفه های هویت اسلامی و ایرانی در عرصه مد و لباس اعلام شده است.

رویداد های مرتبط با مد و لباس در ایران و تهران

در جشنواره امسال، طراحی پوستر و تصویر سازی جشنواره نیز به مسابقه عمومی گذاشته شد که  مهلت ارسال آثار به بخش مسابقه طراحی پوستر و تصویر سازی هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس تا ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ تمدید شد. دبیرخانه جشنواره اخیرا از دریافت قریب به ۱۰۰ اثر طراحی پوستر خبر داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره مد و لباس فجر به سایت اینترنتی آن رجوع کنید.

جشنواره سالانه طراحی لباس اقوام ایرانی

مجتمع فنی تهران برای چندمین سال پیاپی، جشنواره سالانه طراحی لباس اجتماعی با الهام از لباس اقوام سرزمین ایران را در تهران برگزار می کند. این جشنواره که هر سال نمادی از پوشش اقوام ایرانی را موضوع خود می کند، از هنرجویان آکادمی طراحی لباس خود میخواهد تا آثاری برای شرکت در این جشنواره طراحی و تولید کنند.

طراحی لباس ایرانی اسلامی

در این دوره از جشنواره، طراحی لباس الهام گرفته از پوشش زنان و مردان غیور قشقایی و بختیاری اعلام شده است که مشخصات طراحی پارچه و لباس آثار در سایت جشنواره در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کلیه علاقمندان به شرکت در این جشنواره طراحی لباس اقوام ایرانی می توانند آثار خود را تا شنبه ۲۱ بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در آکادمی فرهنگ و هنر مجتمع فنی تهران واقع در میدان ونک تهران ارسال کنند.

گفتنی است، طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، آثار منتخب، در نمایشگاه های داخلی و یک نمایشگاه بین المللی مد و لباس پاریس، میلان و استانبول ترکیه به نمایش عمومی در خواهد امد.

نخستین نمایشگاه تخصصی سرمه دوزی ایران

خبر بعدی اینکه نخستین نمایشگاه تخصصی سرمه دوزی، به همیت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی و اداره کل صادرات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان، از هفته اول بهمن ماه در تهران برگزار می شود. علاقمندان می توانند برای تماشای آثار، به خیابان آزادی، تقاطع یادگار امام، سازمان میراث فرهنگی ایران مراجعه کنند.

نمایشگاه تخصصی سرمه دوزی

این نمایشگاه برای اولین بار، هنر سرمه دوزی را بر روی پارچه های مختلف با کاربردهای گوناگون لباس بانوان عرضه می کند که زیر نظر اساتید سوزن دوزی کشور قرار دارد. استاد شهین ابراهیم زاده پزشکی و مریم فامیل سماک جلالی ، مدیریت آثار را بر عهده دارند.

گفتنی است، هنر سرمه دوزی، یکی از هنرهای اصیل مد و لباس ایرانیان از ۲۵۰۰ سال پیش تا کنون است که مصداق اوت کوتور لاکچری مرصع لباس و پوشش ایرانیان به شمار می رود و در ساخت آن، از طلا و نقره نیز استفاده می شود.

تصویری از هنر اصیل و فاخر سرمه دوزی برای رو میزی

(تصویری از هنر اصیل و فاخر سرمه دوزی برای رو میزی)

سرمه یا همان ملیله فلزی، ترکیبی از الیاف طلا و نقره بود که دوخت آن بر روی لباس های فاخر اقوام ایرانی بعضا مشاهده می شود. نمایشگاه امسال، با هدف شناسایی هنرمندان فعال و ظرفیت های موجودی در این رشته هنری تا ۵ بهمن ماه در تهران، از ساعت ۸ تا ۴ عصر پذیرای بازدید علاقمندان خواهد بود.

تصویری از لباس سرمه دوزی شده فاخر لیلا حاتمی

(تصویری از لباس سرمه دوزی شده فاخر لیلا حاتمی)

گفتنی است، در حاشیه نخستین نمایشگاه  سرمه دوزی لباس ایرانی، کارگاه های آموزشی تخصصی در سه رشته سرمه دوزی ، تزیینی و پیله دوزی با حضور اساتید برجسته رشته های طراحی پارچه و لباس نیز برگزار خواهد شد که شرکت در آن را به دانشجویان و دانش آموختگان رشته های طراحی مد و لباس توصیه میکنیم.

نخستین گردهمایی موسسات مد و لباس ایران

خبر بعدی از بهمن ماه امسال اینکه نخستین گردهمایی  موسسات مد و لباس ایران با هدف ایجاد ارتباط موثر میان فعالان مد و لباس ایران و فعالیت خلاقانه در این عرصه برگزار می شود. مراسم امسال توسط انجمن موسسات مد و لباس کشور برگزار می شود.

در مراسم امسال، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس و رییس اتحادیه پوشاک کشور سخنرانی خواهند کرد. معرفی آموزش های کسب و کار و درآمد زایی عرصه مد و لباس ایرانی-اسلامی و همچنین برند سازی از جمله موضوعات مورد بحث در این همایش یک روزه خواهد بود.

علاقمندان برای شرکت در این رویداد مد و لباس تهران میتوانند ۵ بهمن ماه به خیابان شریعتی، خیابان قبا کوی کاج مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش در این نشانی مراجعه کنید.

گفتنی است، انجمن موسسات مد و لباس کشور سال گذشته در تهران تاسیس شد.

نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران، از سوم تا ششم بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد. در این دوره همچون روال سال های پیش، نمایشگاهی از لباس اقوام ایرانی از ۳۱ استان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

لباس اقوام و ظرفیت های گردشگری و تاریخی ۳۱ استان ایران

(مشاهده لباس اقوام و ظرفیت های گردشگری و تاریخی ۳۱  استان ایران، بخشی از اتفاقات جالب در یازدهمین جشنواره بین المللی گردشگری تهران است)

اگر علاقمند به تماشای شیوه سبک زندگی و همچنین خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های سنتی ایرانی هستید، این نمایشگاه را فراموش نکنید که محفل جذابی برای شنیدن موسیقی آیینی اقوام ایرانی  و تماشای مصداق های جذابی از پوشاک اقوام در مدت زمان برگزاری نمایشگاه است.

در نمایشگاه امسال، ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی در زمینه سفر، تفریح، مد و لباس و همچنین صنایع میان رشته ای عرصه گردشگری در ۱۴ سالن به نمایش آثار و محصولات و خدمات خود می پردازند.

لباس محلی اقوام ایرانی

اتوبوس گردشگری که در دهمین دوره نمایشگاه بین المللی تهران به نمایش در آمد

(اتوبوس گردشگری که در دهمین دوره نمایشگاه بین المللی تهران به نمایش در آمد)

همراهان گرامی لوکس تهران

از فرصت گالری گردی و نمایشگاه گردی وموزه گردی در روزهای پایانی سال ۹۶ استفاده کرده و گزارشات تصویری خود را از گردشگری هنری شهری خود از طریق کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا