لوازم آرایش

۲۰ توصیه برای شناسایی لوازم آرایش فاسد

لوازم آرایش فاسد

سالانه هزاران تن محصولات آرایشی  و بهداشتی به ارزش صدها میلیارد ریال در کشور ضبط و امحا می شود، با این حال، بسیاری از محصولات آرایشی در بازار امروز ایران به گفته مسئولان، از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده و بعضا در برخی از مراکز عرضه محصولات در سراسر کشور در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد که به نوعی تهدید سلامت فرد و جامعه محسوب می شود. ۸۰ درصد کل محصولات آرایشی خارجی بازار ایران را قاچاق تشکیل می دهد.

بخشی از بودجه ماهانه یا فصلی بانوان به خصوص بانوان جوان، صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و زیبایی می شود و به همین خاطر، گردش مالی صنعت محصولات آرایشی و زیبایی همچون مد و لباس و گردشگری، در فهرست پر فروش ترین صنایع جهان به شمار می رود.

به دلیل آنکه برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی از برندهای معتبر جهان با قیمت های بالایی عرضه و به فروش می رسد، لذا آگاهی از شیوه های شناسایی محصولات آرایشی سالم که تهدید کننده سلامت و بهداشت پوست و مو نباشد، اهمیت بسیار دارد. فارغ از هزینه ای که بابت خرید محصولات فاسد از بین می رود، بهداشت فردی است که با بعضا با استفاده از محصولات آرایشی فاسد و تاریخ مصرف گذشته، آسیب می بیند و هزینه سنگینی را برای درمان مبتلایان به مصرف محصولات آرایشی و زیبایی غیر سالم و بی کیفیت تحمیل می کند.

گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران در راستای ارائه سلسله گفتارهای معرفی نکات مهم برای انتخاب و خرید محصولات لوکس در حوزه های گوناگون، شما را با مجموعه توصیه هایی برای شناسایی محصولات آرایشی و بهداشتی غیر سالم آشنا می کند که میتواند اشراف اطلاعاتی شما را در خرید محصولات سالم، ارتقا دهد.

محصولات آرایشی، بهداشتی و زیبایی فاسد از فروشندگان غیر مجاز

(سالانه صدها تن محصولات آرایشی، بهداشتی و زیبایی فاسد از فروشندگان غیر مجاز به خصوص آرایشگاه ها در سطح کشور جمع آوری و امحا می شود)

فراموش نکنید که خرید هر نوع محصولات لوکس و غیر لوکس آرایشی و بهداشتی و زیبایی از مراکز عرضه غیر معتبر چه در ایران و چه خارج از کشور، میتواند عوارض گوناگونی را برای سلامت پوست و مو به همراه داشته باشد. لذا برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با برندهای ایرانی یا خارجی، حتما از درج برچسب اصالت محصول با کد پیگیری سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به خرید محصول سالم اقدام کنید.

 خرید و تست محصولات آرایشی و بهداشتی از دست فروشان خیابان و مترو

(از خرید و تست محصولات آرایشی و بهداشتی از دست فروشان خیابان و مترو، اکیدا خودداری کنید)

با ۲۰ توصیه برای شناسایی لوازم آرایش فاسد ، همراه ما باشید.

چگونه عطر فاسد را تشخیص دهیم؟

همانطور که قبلا در گفتارهای ۳۰ برند عطر سلبریتی ها گفتیم، عطر فاسد را میتوان به نوعی، عطر تقلبی به شمار آورد. چرا که عطر تقلبی که هیچ استانداردی بر تولید و عرضه آن نظارت نکرده است، تهدید مستقیم بهداشت پوست و مو شما و در نهایت ، به سلامت آسیب می رساند. همواره در بخش عطر لوکس تهران به این موضوع اشاره شده است که برای خرید محصولات عطری، حتما به اصالت محصول ایرانی یا خارجی توجه کنید و از خرید چنین محصولات نسبتا گرانی از مراکز غیر رسمی و غیر معتبر عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی خودداری کنید.

روش های تشخیص عطر تقلبی و اصل

(یکی از روش های تشخیص عطر تقلبی و اصل، برجستگی برند و استایل شیشه و کیفیت آن است)

توجه داشته باشید که در همه عطرها، از الکل استفاده می شود و الکل پس از به هم خوردن روی سطح مایع، تشکیل کف می دهد. بنابراین این روش، کف کردن یا کف نکردن، معیار درستی برای شناسایی عطر فاسد نیست. اگر عطری دو فاز شده بوده یعنی فاز روغنی از فاز مایع جدا شده بود و این موضوع در نگاه چشمی به عطر قابل تشخیص بود، این عطر حتما فاسد بوده و از خرید آن اجتناب کنید.

شاید عطرهایی که توسط مسافران از فروشگاه های خارج از کشور خریداری می شود و به قیمت های گزاف به فروش می رسد، اصل باشد. اما چون برچسب اصالت محصول از وزارت بهداشت ندارد، لذا برای جلوگیری از آسیب های پوستی احتمالی، از خرید چنین محصولاتی حتی الامکان اجتناب کنید.

بررسی عطر اصل یا تقلبی

موضوع دیگری که در مورد عطر اصلی یا تقلبی باید به آن توجه کرد آن است که عطرهای تقلبی هم دارای ماندگاری بو و پخش بو نسبتا بالا بوده و بنابراین این روش، گزینه خوبی برای بررسی عطر اصل یا تقلبی نیست. چرا که ماندگاری عطر، امری نسبی بوده و به عوامل زیادی مثل جنس پوست شما، متابولیسم بدن، رنگ پوست  و مسائلی دیگر بستگی دارد. پس خرید عطر اصل در ایران که دارای لبیل طرح شبنم است می بایست خیال شما را راحت کند.

اگر در خرید عطر متوجه شدید که بوی الکل عطر شدید است، حتما به فاسد بودن و غیر اصل بودن آن پی برده و از انتخاب آن خودداری کنید. برای آشنایی با عطرهای اصل و ارتباط با خریداران و مصرف کنندگان عطرهای اصل و دریافت اطلاعات درباره بو و ماندگاری آن،  همواره از هشتگ perfume اینستاگرام استفاده کنید که میلیون ها عکس از صدها برند بر روی آن بارگذاری شده و شما میتوانید با صاحبان محصولات و ادمین صفحات رسمی برندهای عطر تعامل کنید.

هشتگ عطر در اینستاگرام

تاریخ مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی

مهم ترین راهکار برای بررسی فاسد بودن یا سالم بودن محصولات زیبایی و بهداشتی که خرید میکنیم، بررسی تاریخ انقضا محصولات است. برخی از برندهای کمتر شناخته شده که فروش کمتری نسبت به محصولات برندهای معروف دارند، مدت زیادی در فروشگاه های در قفسه ها باقیمانده و بعضا مشاهده می شود که تاریخ انقضا آن ها از زمان تولید، تنها چند هفته یا ماه فاصله دارد.

لذا اگر چنین محصولاتی را در فروشگاه ها مشاهده کردید، حتی اگر تخفیف های هیجان انگیزی برای فروش و عرضه آن ارائه شده باشد، از خرید چنین مواردی خودداری کنید.

توجه داشته باشید که عطرها و کرم های پوستی که در آستانه انقضا تاریخ مصرف باشند یا تاریخ مصرف آنها منقضی شده باشد، التهاب های بدنی و عفونت را در بدن شما به ارمغان می اورد. باکتری های موجود در محصولات تاریخ مصرف گذشته، تهدید جدی سلامت فردی است که باید به آن آگاه بود.

(به تاریخ مصرف کلیه محصولات آرایشی  و بهداشتی هنگام خرید توجه کنید. این موضوع از قیمت مهم تر است)

برخی از محصولات آرایشی که کاربرد روزانه دارند، مثل فرچه هایی که برای صاف کردن رژ لب یا سایه چشم به کار می رود، کاربردی  چند منظوره داشته و مرتب از انها برای امور آرایش استفاده می شود ، اگر فاسد و تاریخ مصرف گذشته باشد، تولید کنننده و پخش کننده عفونت به نقاط مختلف بدن هستند و عوارض پوستی و آلرژی را تشدید می کنند. پس حتما به ساده ترین وسیله آرایشی که فرچه ها هستند نیز توجه کنید که تاریخ مصرف آنها سپری نشده باشد.  حتما از قرض دادن محصولات آرایشی و بهداشتی خود به دوستان و آشنایان پرهیز کنید. چرا که این ها در زمره وسایل شخصی هر فرد هستند و میتواند عامل انتشار قارچ و باکتری و …. شود.

کرم پودر تاریخ مصرف گذشته

کرم پودر ها از جمله وسایل آرایشی به نسبت گرانی هستند که بانوان جوان در طول هفته بسیار از ان استفاده می کنند. لذا خرید کرم پودرهایی که تاریخ انقضا آن ها به سر نرسیده و فاسد نیستند، اهمیت زیادی برای اقتصاد خانوارد و سلامت فرد دارند. حتی الامکان از خرید برندهای خارجی غیر معروف خودداری کنید.

(تولید کرم پودرها با مواد فاسد و دور ریختنی در یکی از نقاط کشور)

اگر قصد خرید کرم پودر برندهای معتبر از استی لادر تا دیور و لانکوم را دارید، حتما مشخصات فنی این کرم پودرها با کاربردهای متفاوت را از سایت اینترنتی رسمی برند مورد نظر خود استعلام کنید. در هنگام خرید محصولات کرم پودر خارجی، حتی در فروشگاه های معتبر، کرم هایی انتخاب کنید که مشخصات فنی مندرج در بسته محصول با مشخصات اعلامی در سایت اینترنتی رسمی برند، مطابقت عینی داشته باشد.

(شناسایی کرم پودر اصل و تقلبی خیلی هم کار سختی نیست. اگر شما شکل و ظاهر و مشخصات فنی محصولات را پیش از خرید، از سایت های رسمی ارائه محصولات آرایشی و زیبایی برندها، استعلام کنید)

معمولا کرم پودرها از زمانی که باز و مورد مصرف قرار می گیرند، نهایت ۱۲ ماه تاریخ مصرف داشته و میتوان از آن استفاده کرد. البته این عدد برای کرم پودرها ثابت نیست و بستگی به برند و مشخصات فنی و کیفیت محصول دارد. اما به هر حال اگر کرم پودر باز نشده باشد، ۲ سال تاریخ مصرف خواهد داشت. اگر پس از ۱۲ ماه از کرم پودر استفاده کنید حتما فاسد است.

(خرید از برندهای معتبر در فروشگاه های معتبر یکی از روش های جلوگیری از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی است)

نکته خیلی مهمی که بعضا بانوان جوان در استفاده از کرم پودر های خود فراموش می کنند آن است که این محصول آرایشی مهم و حساس خود را در فضاهای خشک و دور از گرما و نور خورشید قرار نمی دهند. فضاهای مرطوب مثل حمام، دستشویی، مناطق شمالی و جنوب که درصد رطوبت بالایی را تجربه میکنند، عاملی برای فساد کرم پودر است. چرا که این محیط های گرم، محل رشد باکتری بوده و سبب تسریع در فساد کرم پودر می شوند.

لذا در مراقبت از کرم پودر برای جلوگیری از فساد یا تسریع در انقضا آن تلاش کنید. بانوان معمولا در مراجعه به مشاوران مد یا متخصصان فروش لوازم آرایشی، از تغییر رنگ محصولات کرم پودر گله میکنند. اگر کرم پودر شما تغییر بود داد یا رنگ آن از رنگ اولیه تغییر کرد، حتما بدانید که کرم پودر، فاسد شده است.

وقتی رنگ کرم پودر تغییر کند، از استفاده آن خودداری کنید چرا که سبب حساسیت پوستی، جوش و آکنه می کند و به همین خاطر باید از دسترس خارج شود. برای از دسترس خارج کردن آن، از رها کردن این محصول در محل های عمومی یا جایی که دسترسی افراد برای برداشتن این محصول فاسد زیاد است اجتناب کنید تا تهدید سلامتی دیگران نشود. بهتر است محتویات را در سطل آشغال بریزید.

داستان سایه چشم های فاسد

یکی از محصولات مهمی که مصرف زیادی در میان بانوان جوان دارد، سایه چشم است که باید نسبت به فاسد نبودن این محصول اطمینان کامل پیدا کرد. محصولات سایه چشم تاریخ مصرف گذشته، سبب آلرژی چشمی شده و معمولا خارش چشم را به ارمغان می آورند. برای جلوگیری از قرمز شدن پوست و حتی چشمان خود، مراقب استفاده از سایه ها بوده و به تاریخ مصرف آنها توجه کنید. یکی از حساس ترین بخش های بدن شما چشم هستند و سلامتی آن اولویت اول است. پس انتقال انواع و اقسام باکتری به چشم می تواند خطرناک باشد.

فرمولاسیونی که در طراحی و ساخت انواع سایه چشم توسط برندهای مختلف به کار می رود، تقریبا مشابهت با فرمولاسیون شیمیایی کرم پودر و رژ گونه و امثالهم دارد، اما به دلیل اینکه با عضو حساس بدن ارتباط دارد، لذا در مصرف آن ها دقت کنید.

اگر سایه چشم غیر پودری دارید، باید در سلامت آن دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که باکتری ها خیلی سریع روی آن رشد و نمو کرده و سایه فاسد و تاریخ مصرف گذشته میتواند سلامت چشم شما را به شدت تهدید کند. توجه داشته باشید که اگر به سایه زدن با نوک انگشتان عادت دارید، حتما دست خود را پیش از هر کاری کاملا شسته تا باکتری و آلودگی دست، به راحتی به چشمان شما سرایت نکند.

یکی دیگر از روش های شناسایی سایه چشم غیر سالم، بررسی رنگ و بو سایه است. اگر متوجه تغییر رنگ سایه ها نسبت به روز اول شدید یا بو نامطبوعی از آنها به مشام می رسد، حتما این سایه فاسد است و باید امحا کنید. همانطور که در مورد کرم پودر فاسد هم گفتیم، به منظور از دسترس خارج کردن این محصول فاسد و جلوگیری از مصرف مجدد توسط دیگران، محتویات سایه چشم را در سطل آشغال بریزید.

ریمل های فاسد را بشناسیم

از پر مصرف ترین محصولات آرایشی و بهداشتی میتوان به ریمل ها اشاره کرد. ریمل ها با تضاد رنگی که بین بخش سفید چشم و پلک ها ایجاد می کنند، سبب شادابی و طراوت چهره شده و به همین خاطر، کاربرد بسیاری برای بانوان جوان دارد. ریمل ها مژه را ضخیم تر میکند و طول انها را بلند تر نشان می دهد تا عمق چهره بیشتر شود. بنابراین ریمل غیر فاسد، ریملی است که پوشش مطلوبی به مژه شما داده و سپس بعد از استفاده، به راحتی پاک شود.

اگر در پاک کردن ریمل، با مشکل روبرو شدید و زمان زیادی برای پاک کردن صرف کردید و حالت ماسیدگی روی مژه ایجاد شد این ریمل حتما فاسد است. ریمل های معتبر معمولا محصولاتی با کیفیت با مشخصات فنی استاندارد هستند که اصالت فنی آن ها را میتوانید از سایت رسمی برندها استعلام کنید.

ریمل های حجم دهنده (VOLUME MASCARA WITH VOLUME EFFECTS) اگر فاسد شده باشند، هنگام شستن صورت و پاک کردن این محصولات شیمیایی روی مژه شما، به سختی پاک می شوند. این موضوع برای ریمل های بلند کننده مژه (SUPER LASH MASCARA WITH LIGHTING EFFECTS) نیز صادق است که باید در نظر داشته باشید.

توجه کنید که ریمل، بیشترین سطح جذب باکتری را در محیط های گرم و تاریک دارد و در هر بار استفاده شما چه برای حجم دهندگی و چه برای بلند کردن مژه، به راحتی به محیط چشم راه پیدا می کنند که عوارض بدی را به ارمغان می اورند. عفونت های چشمی از دردناک ترین نوع عفونت های بدن است که هزینه پیشگیری از این بلا به مراتب کمتر از هرینه های درمانی خواهد بود. لذا توجه کنید که ریمل ها با ظاهری ساده و معمولی، میتوانند نوع فاسد آن، بسیار برای سلامتی شما خطرناک باشد.

(همواره اطلاعات همه بخش های ریمل را برای بررسی اصل و تقلبی (فاسد) بررسی کنید)

ریمل هایی که دارید را در فاصله زمانی ۲ تا ۴ ماه تعویض کنید. هیچ ریمل برای استفاده چند ماهه یا ۱ ساله طراحی و ساخته نمی شود. حتی برای ۱ بار هم از ریمل دوست و آشنا و حتی خواهر و مادر خود پرهیز کنید. چرا که میتواند باکتری و قارچ را به پوست شما ان هم در بخش مهمی از بدن (چشم) انتقال دهد. مساله مهم دیگری که در استفاده از ریمل باید به آن توجه کرد آن است که وقتی درب ریمل، اکسیژن روی مواد تشکیل دهنده ریمل تاثیر گذار بوده و سبب انباشت باکتری روی سطح ریمل می شود.

اگر باکتری روی ریمل تجمع کند، خارش و ورم و التهاب چشم را سبب می شود که مشکلات کوتاه مدت و میان مدت را برای سلامتی فرد به ارمغان می آورد.

یکی از روش های شناسایی ریمل های فاسد در کلکسیون محصولات آرایشی و زیبایی بانوان، بوی نامطبوع ریمل بوده که شبیه بوی بنزین یا گازوئیل است. اگر چنین بویی استشمام کردید، حتما ریمل را از دسترس خارج کنید. در صورتی که در اطراف چشم خود، احساس خارش یا ناراحتی کردید، کلیه لوازم آرایشی خود را دور انداخته و به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. اگر التهاب همچنان باقی ماند، حتما به یک متخصص چشم رجوع کنید تا تحت درمان سریع قرار بگیرید.

در زمان هایی که برای آرایش به آرایشگاه ها می روید، حتما نسبت به اصالت محصولات آرایشی و تاریخ مصرف و انقضا آن ها اطلاع حاصل کنید و مراقب استفاده از ریمل های تاریخ مصرف گذشته یا مواردی که نزدیک به انقضا هستند باشید.

وقتی پنکیک ها فاسد می شوند

بعضی ها به اشتباه گمان میکنند که با دوام ترین محصولات آرایشی و بهداشتی که میتوان به مدت زیاد استفاده کرد، پنکیک ها هستند. در حالی که پنکیک ها نهایت ۳۶ ماه تاریخ مصرف دارند و پس از آن فاسد و غیر قابل استفاده خواهند بود. برای اینکه بتوانید حداکثر مصرف و طول عمر را برای پنکیک خود به ارمغان آورید، توصیه می شود که پنکیک را در جایی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. این موضوع برای لوازم آرایشی بانوانی که در مناطق خشک مرکزی ایران و مناطق پر رطوبت شمالی و جنوبی زندگی می کنند بسیار اهمیت دارد.

اگر شما پنکیک گیاهی داشته باشید، به دلیل وجود آب در آن، رشد باکتری در آنها تسریع می شود. پنکیک هایی که عبارت BOTANICAL یا گیاهی روی آن درج شده باشد، حتما حاوی اسانس هایی از آلوورا، چای سبز یا حتی بابونه هستند که باید در نگهداری ان ها، دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که این نوع محصولات، حاوی آب بوده و فساد پذیر تر هستند. اما اگر پودرهای خشک دارید و آبی در ان نیست، احتمال فساد پذیری کمتر دارند اما شیوه نگهداری اصولی از آن و خرید صحیح از مراکز معتبر را نباید فراموش کنید.

اگر نخواستید دیگر از پنکیک استفاده کنید یا زمان انقضا آن فرا رسید، حتما محتویات پودری را داخل سطل آشغال ریخته و بسته را به صورت باز رها نکنید تا مورد استفاده دیگران قرار نگیرد.

پنکیک هایی که تغییر رنگ می دهد یا بوی نامطبوعی دارند باید دور ریخته شوند.

رژ گونه های فاسد را بشناسیم

رژ گونه ها نیز از جمله محصولات آرایشی و زیبایی پر مصرف بانوان بوده و به همین خاطر، انتخاب صحیح و درست آن اهمیت فراوان دارد. رژ گونه قیمت خیلی بالایی ندارد و به همین خاطر نباید بیش از حد مجاز استفاده شود. اگر رژ گونه شما حاوی آب نباشد،  استفاده از ان طبق استانداردهای مندرج بر روی برخی از محصولات رژ گونه برندها، بین ۲۴ تا ۳۶ ماه امکان پذیر خواهد بود. اگر رژ گونه شما به صورت کرمی باشد، می بایست هر ۱۲ ماه آن را تعویض کنید.

برای جلوگیری از فساد پذیری رژ گونه توصیه شده است که پس از هر بار مصرف، برس آن را شستشو داده تا از تجمع باکتری جلوگیری شود و این باکتری به نقاط مختلف پوست صورت سرایت نکند. اگر دوست دارید طول عمر رژ گونه شما افزایش پیدا کند، حتما آن را در محیطی تاریک و خنگ نگهداری کنید تا رطوبت و گرما، تسهیل کننده فساد رژگونه نشود. این موضوع برای هموطنانی که در مناطق خشک مرکزی و کویری و همچنین شهرهای رطوبت خیز شمالی و جنوبی کشور زندگی میکنند، اهمیت دو چندان دارد.

(رژ لب های فاسد، رنگ و بو و تغییر حالت غیر عادی دارند)

مساله دیگری که در استفاده از رژ گونه باید به آن توجه کرد این است که زمانی که رژ گونه را بر روی کرم پودر می مالید، چربی هایی بر روی موهای برس گیر میکند و به رژ گونه انتقال پیدا می کند که سبب تشکیل لایه سفید خاکستری روی رژ گونه پودری می شود که لایه گچی را ایجاد می کند. این عامل، بستر فساد پذیری است که باید از بروز آن اجتناب نمود.

برای ممانعت از پدید آمدن چنین حالتی، توصیه می شود که پس از استفاده از مرطوب کننده یا کرم پودر، مقدای تامل کرده و سپس از رژ گونه استفاده کنید. البته همواره برای جلوگیری از فساد پذیری رژ گونه توصیه شده که صورت را پاک کرده و سپس مراحل بعدی را انجام دهید و از افراط خودداری کنید. چرا که چربی های روی صوتی نیز میتواند عامل فساد پذیری رژ گونه شود.

برس رژ گونه مثل ریمل، به راحتی محل تجمع باکتری و قارچ می شود. برای اینکه از آلرژی و تهدید سلامتی در امان باشید، مراقب ترکیب ظاهری رژ گونه باشید تا تغییر شکل نداده باشند. اگر رژ گونه شما سفت شد و به راحتی از هم جدا نشد و حالت ماسیدگی پیدا کرد، حتما از دسترس خارج کنید و رژ گونه جدید خریداری کنید.

خط چشم های فاسد

خط چشم، یکی از مهم ترین موضوعات در سلامت چشم و پوست شما در زمان آرایش و استفاده از محصولات آرایشی، بهداشتی و زیبایی است. چه خط چشم هایی که به صورت مداد هستند و چه خط چشم هایی که با محصولات مایع انجام می شوند، بایستی موضوعات بهداشتی رعایت شود.

مساله اول اینکه تاریخ مصرف مداد و خط چشم های مایع بررسی شود. هر سه ماه یکبار آن ها را تعویض کنید. حتما پیش از تاریخ انقضا، این محصولات را از دسترس خود و دیگران خارج کنید تا مصرف نشود. اگر از مداد ها به عنوان ابزار خط چشم خود استفاده میکنید، هر از گاهی آن را تراشیده تا اگر آلودگی بر روی آن وجود دارد با هر بار تراشیدن از بین برود.

(اگر میخواهید ببینید خط چشم فاسد با چشم و پوست شما چه میکنید، این تصویر را همیشه در ذهن داشته باشید)

نکته مهمی که درباره محصولات خط چشم باید در نظر بگیرید آن است که انقضا آن ها بر خلاف رژ گونه و کرم پودر، معمولا علایم ظاهری ندارد  و باید به تاریخ مصرف آن توجه کنید. البته تجربه هم در این زمینه نقش مهمی دارد. کسانی که سالها با محصولات خط چشم کار میکنند، اشراف بهتری نسبت به تغییر رنگ و متریال این محصولات نسبت به کاربران جوان دارند. به هر حال، خط چشم هم میتواند آلوده باشد و احتمال سرخی،‌ خارش و التهاب را به ارمغان می آورد که تهدید سلامت فردی است.

به هر حال استفاده از مداد چشم طولانی است اما به عوامل فساد پذیری آن نیز توجه کنید و هیچ گاه نباید در اختیار افرادی غیر از شما قرار بگیرد چون این وسیله آرایشی و زیبایی نیز شخصی به شمار می رود. عین حوله و مسواک که شما به کسی قرض نمی دهید!

فساد پذیری رژ لب ها

رژ لب ها شاید روزانه چندین بار مصرف شوند و فساد آن میتواند مشکلاتی را برای سلامت فرد به ارمغان آورد. حتما در انتخاب رژ لب ها از برندهای معتبر استفاده کنید. در هنگام خرید، مشخصات فنی هر رژ لب را از سایت رسمی برند داخلی یا خارجی استعلام کرده و این مشخصات را با اطلاعات مندرج در جعبه رژ لب تطبیق دهید. رژ لب ها را هر سال تعویض کنید تا از انتقال آلودگی به لب و محیط دهان جلوگیری کنید.

به دلیل آنکه در ساخت رژ لب ها، معمولا در فرمولاسیون آنها از آب استفاده نمی شود، احتمال فساد پذیری آنها کم است. اما اگر زمانی بیماری داشتید و از رژ لب استفاده کردید، برای جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری و امثالهم به دوران فراغت از بیماری، آن را دور بیاندازید. از قرض دادن رژ لب به دوستان خودداری کنید چون سرایت بیماری در این حالت بسیار زیاد خواهد بود.

یکی از راه های شناسایی رژ لب های فاسد، بوی روغنی است که پس از مدتی که به انقضا مانده یا تاریخ مصرفشان تمام شد استشمام می شود. در این حالت، با بررسی بو و ظاهر رژ لب میتوان به فسادش پی برد و آن را باید خرد و از دسترس خارج کرد. اگر در هنگام  استفاده از رژ لب، سفت شدن آن را شاهد بودید، توصیه میکنیم که دور بریزید، چرا که اگر مصرف کنید، رنگدانه های رژ بر روی لبان شما به درستی قرار نمی گیرد و این نشانه سفت شدن این محصول و فاسد شدنش است. به این موضوع مهم توجه داشته باشید.

دفترچه انقضا

همانطور که رانندگان وسایل نقلیه عمومی و خصوصی، دفترچه ای در اختیار دارند که مشخصات فنی خودرو و زمان های تعویض روغن و آب و باطری و چکاپ ماهانه و فصلی و سالانه را بر روی آن یادداشت می کنند و برای بررسی میزان مصرف بنزین و کارکرد درست موتور، فواصل بنزین زدن ها را نیز یادداشت می کنند، شما هم سعی کنید دفترچه ای برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی داشته باشید.

در این دفترچه، نام محصول و زمان خرید و تاریخ انقضا درج شده روی بسته را درج کنید تا پیش از انکه زمان انقضا محصول فرا رسد، آن را از دسترس خود و دیگران خارج کنید. این دفترچه سبب می شود که اگر زمانی جعبه محصولات آرایشی و بهداشتی از رژ لب گرفته تا کرم پودر و کرم های آبرسان و پاکساز و مرطوب کننده را گم کردید، با این اطلاعات مستند و مستدل مکتوب، بتوانید از فساد پذیری ان ها مطمئن شوید. این شیوه و راهکار ساده اما خیلی مهم را در نظر داشته باشید و در سفرها همراه خود داشته باشید یا عکسی از آن تهیه کرده و روی گوشی تلفن همراه ذخیره کنید.

محصولات آرایشی چقدر عمر می کنند؟

شما باید بدانید که محصولات آرایشی و بهداشتی هم مثل میوه ها، پوشاک یا ابزار دیجیتالی، تاریخ مصرف داشته به گونه ای که عدم توجه به این موضوع، سلامتی و بهداشت شما را تهدید مستقیم می کند. بهتر است بر روی دفترچه یادداشت آرایشی (دفترچه انقضا) پیشنهادی ما، عمر محصولات آرایشی را یادداشت کنید که در هتگام خرید و استفاده از محصولات، همواره به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

  • بهترین تاریخ مصرف محصولات بهداشتی حمام مثل شامپو و ژل دوش، ۲۴ تا ۳۶ ماه است.
  • بهترین تاریخ مصرف لوسیون های بدن، بین ۹ تا ۱۲ ماه از زمان باز شدن است.
  • بهترین تاریخ مصرف کرم های صورت کاسه ای، ۹ ماه تا ۱۲ ماه است. کرم های تیوپی را میتوان بعضا بیش از ۱۲ ماه استفاده کرد. اما به تاریخ مصرف برند مورد نظر توجه کنید.
  • بهترین تاریخ مصرف لاک ناخن بین ۱۲ تا ۲۴ ماه متغیر است.
  • بهترین تاریخ مصرف ریمل مژه و ابرو معمولا ۳ ماه تا ۶ ماه است.
  • بهترین تاریخ مصرف کرم های پوست روزانه و شبانه، ۶ ماه تا ۱۲ ماه است. اما بهتر است نهایت هر ۹ ماه تجدید شود.
  • بهترین تاریخ مصرف پاک کننده آرایش چشم و صورت نیز بین ۶ ماه تا ۹ ماه توصیه شده است.
  • بهترین تاریخ مصرف لایه بردارهای پوست (اسکراب ها)، معمولا ۶ ماه تا ۹ ماه است.
  • بهترین تاریخ مصرف ماسک های مرطوب کننده، معمولا ۶ ماه تا ۹ ماه متغیر خواهد بود.
  • اگر از ماسک های پاک کننده استفاده میکنید، بهترین تاریخ مصرف، ۶ ماه پس از زمان استفاده است.
  • بهترین تاریخ مصرف برای کرم پودرها، ۹ ماه پس از مصرف است.
  • اگر از لوسیون های بدن مرتب استفاده میکنید، هر ۹ ماه تا ۱۲ ماه آن را تعویض کنید.
  • رژ های گونه بین ۲۴ تا ۳۶ ماه تاریخ مصرف دارند. اما به تاریخ مصرف قید شده روی بسته محصول توجه کنید.
  • بهترین تاریخ مصرف سایه چشم همانطور که قبلا هم اشاره شد، ۲۴ تا ۳۶ ماه است.
  • بهترین تاریخ مصرف پنکیک، ۲۴ تا ۳۶ ماه است.
  • بهترین تاریخ مصرف مداد ابرو، کم تر از ۲۴ ماه است. لذا از استفاده بیش از این دوره زمانی اجتناب کنید.
  • بهترین تاریخ مصرف رژ و مداد لب، نهایتا ۲۴ ماه است که البته در شرایط استاندارد باید نگهداری شود.

برای جلوگیری از فاسد شدن مواد آرایشی و بهداشتی چه کنیم؟

به منظور جلوگیری از فساد مواد آرایشی و بهداشتی و ممانعت از بین رفتن خاصیت و کیفیت و رنگ و بو آن ها پیش از تاریخ انقضا درج شده در جعبه محصولات، می بایست راهکارهایی مد نظر بانوان قرار بگیرد تا از ضررهای مالی و پوستی و بهداشتی جلوگیری کنند.

نخستین اقدام، نگهداری درست از محصولات آرایشی  و بهداشتی است که هر یک، کاربرد مخصوص داشته و فرمولاسیون مختلفی برای طراحی و ساخت آن مورد نیاز خواهد بود. به همین خاطر، به دلیل ترکیبات شیمیایی متفاوت، نگهداری هر محصول نیز شیوه خاص خود را طلب می کند.

دومین اقدام، نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی در جای خشک و خنک است. چه در مناطق سردسیر شمال و شمال غرب کشور باشید چه در مناطق کویری  و مرکزی و مناطق خیلی گرم جنوب، می بایست محصولات آرایشی و بهداشتی به جز شامپو و ژل حمام را در نقاط خشک و خنک دور از آفتاب نگهداری کنید. در غیر اینصورت، گرما، سبب واکنش های شیمیایی در فرمولاسیون محصولات شده و موجبات تسریع و تسهیل فساد لوازم را فراهم می کند.

(تاریخ مصرف محصولات را دقت کنید)

سومین اقدام، نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی در جایی دور از رطوبت است. رطوبت سبب می شود تا باکتری ها در محصولات آرایشی رشد و نمو کرده و زمینه کپک و فساد لوازم را تسریع کنند. این موضوع برای محصولاتی که در تولید آنها آب به کار رفته است بیشتر نمود عینی پیدا می کند. بنابراین، هیچ گاه محصولات آرایشی و بهداشتی خود را در حمام و دست شویی قرار ندهید و اگر در مناطق جنوبی و شمالی هستید، حتی الامکان آن ها را در یخچال یا جای خنک دور از رطوبت حفظ کنید.

چهارمین اقدام آن است که سعی کنید در خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم تیوپی را به کاسه ای ترجیح دهید تا هم نگهداری آن آسان باشد تا کمتر در معرض انواع آلودگی ها قرار داشته باشد. محصولات کاسه ای مثل کرم پودرها، بیش از محصولات پمپی آسیب پذیر هستند چرا که هنگام استفاده، کل محتوای آرایشی، در معرض هوا و آلودگی قرار می گیرد.

پنجمین اقدام در نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی، بستن درب آنهاست. بعضا مشاهده می شود که برخی از محصولات آرایشی بانوان که فاسد شده اند، به دلیل سهل انگاری مصرف کننده در بستن صحیح درب محصول رخ می دهد که این موضوع بیشتر درباره رژ لب ها و کرم پودرها و برنزه کننده ها و کانسیلرها مشاهده می شود. توجه داشته باشید که بستن غیر صحیح محصولات، زمینه اکسیداسیون را فراهم می کند که عاملی برای فاسد شدن محصولات آرایشی و بهداشتی به شمار می رود و به نوع و برند و قیمت محصول هم ارتباطی ندارد.

(همیشه درب محصولات آرایشی و بهداشتی را محکم ببندید به گونه ای که امکان استفاده آن توسط کودکان وجود نداشته باشد)

ششمین اقدام موثر برای نگهداری محصولات زیبایی و آرایشی، شستن دست ها، پیش از استفاده از انهاست. مخصوصا این موضوع در استفاده از محصولات کاسه ای اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که بخش یا همه دست در معرض همه محتوای محصول قرار گرفته و زمینه انتقال ویروس و باکتری را به محتوای لوازم آرایشی فراهم می کند. به همین خاطر توصیه می شود که پیش از استفاده از هر نوع محصول آرایشی و بهداشتی، حتما دستان خود را به خوبی شسته تا از انتقال باکتری به محصول و بقیه بخش های بدن جلوگیری کنید.

قلموها، فرچه و پدهای آرایشی می بایست به طور مداوم شسته شده تا سبب فساد دیگر محصولات آرایشی و حساسیت زایی برای نقاط مختلف پوست صورت و دست بانوان نشود.

سوالات متداول

  • تاریخ مصرف ژل حمام را می دانید؟
  • تاریخ مصرف ریمل و کرم پودرها را میدانید؟
  • شیوه نگهداری برنزه کننده ها را می دانید؟
  • شناسایی محصولات آرایشی اصل و تقلبی را میدانید؟
  • چگونگی تشخیص ریمل اصل و قلابی را میدانید؟
  • چگونه عطر اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟
  • جلوگیری از فساد پذیری رژ لب را میدانید؟
  • چگونه رژ لب اصل را با تقلبی تشخیص دهیم؟
  • پر فروش ترین برندهای آرایشی و زیبایی ۲۰۱۷ را می شناسید؟
  • آیا ریمل های حجم دهنده شما حالت ماسیدگی دارد؟
  • آیا بهترین تاریخ مصرف پاک کننده های آرایش را میدانید؟
  • آیا عوارض استفاده از محصولات آرایشی تقلبی را میدانید؟
  • آیا عوارض پوستی و چشمی استفاده از خط چشم تقلبی را میدانید؟

با کارشناسان لوکس تهران تماس بگیرید

همراهان گرامی

۲۰ نکته مهمی که در این گفتار در زمینه شیوه نگهداری و استفاده از محصولات آرایشی، زیبایی و بهداشتی ارائه شد، تلاشی برای آشنایی کلی خوانندگان گرامی لوکس تهران از روش های جلوگیری از فساد پذیری محصولات آرایشی است تا با این راهکارها، بتوان مدت زمان بیشتری از محصولات آرایشی استفاده کنیم و هم سرمایه اختصاص داده شده هدر  نرود و عوارض پوستی تهدیدمان نکند.

اگر شما هم تجربه استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و فاسد را دارید، نظرات خود را کامنت کرده یا از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا