گوناگون

راهنمای راه اندازی بوتیک و کارگاه کوچک تولید لباس

راهنمای راه اندازی بوتیک

راهنمای راه اندازی بوتیک و کارگاه تولید لباس

افراد نسبتا زیادی در ۳۱ استان کشور،‌ مهارت های طراحی، دوخت و تولید پوشاک مختص کودکان تا بزرگسال با پارچه ها و سایز و رنگ های مختلف را دارا بوده و قصد دارند به جهت خود اشتغالی، با سرمایه کم مشغول به کسب و کار در عرصه مد و لباس شوند. با وجود شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، ظرف ۵ سال گذشته شمار مزون های ثبت شده یا زیر زمینی در سراسر کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این واقعیتی برای کسب و کار مد در ایران ۸۰ میلیون نفری است.

با توجه به اینکه بیش از ۲۰ میلیون نفر از کاربران ایرانی اینترنت، عضو اینستاگرام بوده و طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، شمار گوشی های هوشمند در ایران به مرز ۱۰۰ میلیون قطعه رسیده است، به نظر می رسد تا عصر ایران ۱۴۰۰، بیش از ۸۰ درصد ایرانیان به اینترنت پر سرعت و فضای مجازی دسترسی داشته باشند که این خود نوید بخش اکو سیستمی فوق العاده رای کسب و کارهای مجازی و کارآفرینی دیجیتالی در با سواد ترین کشور منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

خلاقیت و نوآوری در بوتیک داری

(خلاقیت و نوآوری در بوتیک داری اهمیت زیادی دارد)

بوتیک ویکتوریا بکهام

(نحوه چیدمان کالا در بوتیک ویکتوریا بکهام ، همسر دیوید بکهام در لندن)

دکوراسیون داخلی بوتیک ها

(دکوراسیون داخلی بوتیک ها نیز در جذب مشتری موثر است)

گردش مالی اقتصاد اینترنتی در ایران به رقم های سرسام آوری رسیده و شمار استارت آپ های هزار میلیاردی ایران از انگشتان دست بزودی فراتر می رود. دنیای مد و لباس نیز به مدد لایک و فالو و هشتگ های اینستاگرامی، لحظه به لحظه ۸۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام را در تیر رس پست های هیحان انگیز خانه ها مد و مانکن ها و فشن بلاگرها قرار می دهد و به همین خاطر، با وجود رکود تورمی در اقتصاد ایران، ترغیب جوانان به راه اندازی بوتیک و مزون ها و کارگاه های کوچک و متوسط برای ارائه خدمات و محصولات فشن روند صعودی پیدا کرده است.

بوتیک داری

(بوتیک داری مثل هر کار دیگر، مهارت و آموزش نیاز ندارد. سعی کنید برای هر کاری در بازار، گواهی (certificate) بگیرید)

ما قبلا در گزارشی، به ۳۰ اصل مهم در تاسیس و راه اندازی بوتیک و مزون لباس به خصوص مزون عروسی اشاره کردیم و رویه ثبت قانونی این مراکز فعال در عرصه مد و لباس را که در یک دهه اخیر با استقبال گسترده سرمایه گذاران، کارآفرینان و متخصصان این حوزه مواجه شده است، برشمردیم.

تبلیغات در توسعه فعالیت بوتیک

(تبلیغات در توسعه فعالیت بوتیک ها به صورت غیر مستقیم تاثیر زیادی از روش های تبلیغ مستقیم دارد)

در گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران، برای آن دسته از عزیزانی که علاقمند هستند از ابزارهای ممتاز و گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش و مهارت خود در حوزه فشن، نسبت به راه اندازی بوتیک و کارگاه های کوچک تولید لباس اقدام کنند، توصیه هایی ارائه شده است که راهنمای خوبی برای تازه کارها خواهد بود.

با ما همراه باشید.

راه اندازی بوتیک ؛ که عشق آسان نمود اول ولی .. . .

بر خلاف تصور عموم، تحصیل در رشته کاردانی یا کارشناسی طراحی پارچه و لباس (FASHION DESIGN) و فناوری دوخت و مدیریت کسب و کارهای لاکچری (LUXURY BUSINESS MANAGEMENT) همچون تحصیل در رشته های مهندسی مکانیک سیالات و متالوژی، سخت و پر کار است.

شما مدام باید پشت میز طراحی یا پشت چرخ های خیاطی و دستگاه های برش، با پارچه ها و مولاژها و الگوها و ژورنال ها مشغول به کار بوده و بعضا، ساعت ها در یک اتاق نشسته و با دنیای پارچه ها، نقش آفرینی کنید و از پارچه ای متری ۱۰ هزار تومان، چند صد درصد ارزش افزوده ایجاد نمایید. کاری پر مشقت و سخت که همچون نقاشی، تمرکز و دقت و خلاقیت بسیاری نیاز دارد و مناسب افرادی است که پشتکار بالا داشته و علاقمند به خلق کردن هستند.

طراحی پارچه و لباس و دوخت و دوز نیز نوعی خلق است و افرادی در واقع خالق خوبی برای محصولات هستند که خلاقیت خوبی داشته و برای رسیدن به مقصود و عینیت بخشی به تصور ذهنی خود، ممارست و پشتکار بالا دارند. بنابراین اگر قصد ورود به عرصه جذاب و هیجان انگیز طراحی مد و لباس دارید، اصل اول، پشتکار ویژه است. ویژه به این معنا که از طراحی و تولید و طرد ده ها محصول اولیه خود توسط منتقدین و مشتریان و مخاطبان و رقبا، خسته نشوید.

اگر نگوییم مهم ترین اصل برای موفقیت بوتیک دارها و موسسان و مدیران کارگاه های تولیدی لباس، اصل پشتکار و عزم ژرف است ، سخن به گزافه نگفتیم!

پیدا کردن خیاط حرفه ای برای راه اندازی بوتیک یا کارگاه تولیدی لباس

شما برای راه اندازی بوتیک یا یک کارگاه تولیدی کوچک لباس، نیاز به خیاطنان حرفه ای دارید. حتی بهترین موقعیت های مکانی برای راه اندازی کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط با بهترین تبلیغات و بازاریابی و خدمات جانبی، در صورتی که مجهز به خیاطان حرفه ای و متخصص در نیازسنجی بازار مصرف نباشد، افقی برای موفقیت های بلند مدت آن نمیتوان تصور کرد. خیاطان حرفه ای، یکی از عوامل موفقیت کارگاه های تولید هستند. بهترین پارچه، بهترین فناوری، بهترین الگو، بهترین تجهیزات برش و دوخت تا زمانی که یک خیاط خوب، نقش آفرینی خوبی روی آن نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

کارگاه های تولیدی موفق

(مشاوره از مدیران کارگاه های تولیدی موفق استان خود را در برنامه قرار دهید)

خیاطان حرفه ای در کسب و کار

(خیاطان حرفه ای، بخشی مهم از سرمایه یک کارگاه تولیدی کوچک موفق است)

پس یکی از گام های مهم برای راه اندازی کارگاه های تولیدی و مزون ها، پس از داشتن پشتکار و اعتماد به نفس، پیدا کردن و استخدام یک خیاط حرفه ای است که بتواند در ابتدای کار، جلوه خوبی به کسب و کار تولیدی شما در عرصه صنعت فشن بدهد.

بازاریابی برای کارگاه های تولیدی لباس

این که شما فرد یا مجموعه با اعتماد به نفس، با پشتکار عالی و تیم طراحی و خیاطی فوق العاده هستید، شرط کافی برای موفقیت و پولسازی و ثروت آفرینی در صنعت مد را ندارید. این ها شرط لازم است. شرط کافی آن است که شما بتوانید، در راستای چشم انداز و ماموریتی(MISSION/VISION)  که در بیزینس پلن (BUSINESS PLAN) خود تعریف میکنید، روش ها و تکنیک های تبلیغات و بازاریابی برای محصولات و خدمات خود را مشخص و بر روی آن ها برنامه ریزی و بودجه بندی کنید.

کارگاه های تولیدی فقط لباس کودک

برخی از کارگاه های تولیدی فقط لباس کودک کار میکنند. تولید لباس کودک با لباس عروس یا تولید سری لباس های مجلسی یا مانتو یا کت و شلوار فرق دارد. بازار متفاوتی دارد و اقتضای خاصی می طلبد. شما باید بتوانید با بازاریابی درست و تکنیک های موجود، بازار خود را پیدا کنید و برای حضور موفق در بازار و تداوم حضور خود، برنامه ریزی کنید. ما مرتب صحبت از برنامه میکنیم! در قرن ۲۱، برای حصول هر موفقیتی از هوا فضا گرفته تا مدلینگ و تولید پارچه و لباس، می بایست برنامه داشته باشید و اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه را به خوبی بدانید. این کار زمان می برد اما کتاب های خوبی در بازار برای آموزش مقدماتی تا فوق پیشرفته در دسترس است.

یکی از روش های بازاریابی موفق، میتواند الگویابی از روش های داخلی و بین المللی فعالان مد و لباس در کسب و کار باشد.

مثلا لویی ویتون در ابتدای کار خود، چمدان های کوچک درست می کرد و روند خلاقی در بسته بندی اجناس برای قرار گیری در چمدان ارائه می کرد.

دیجیتال مارکتینگ

(مدیران بوتیک ها و کارگاه های تولید پوشاک می بایست روندهای دیجیتال مارکتینگ را بدانند)

یا رالف لورن به دنبال تولید کراوات های پهن بود که در نیمه دوم قرن بیستم میلادی خیلی طرفدار نداشت و توانست آن را جا بیاندازد.

یا بانو کوکوشانل ، از لباس های مردانه الهام گرفت تا لباس های زنانه شیک و جذابی را برای بانوان مد گرای نیمه نخست قرن بیستم میلادی، طراحی و تولید کند.

یا شرکت H&M (غول مد و لباس سوئدی ها)، از هشتگ ها و مانکن های کمتر شناخته شده بین المللی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات استفاده کرده و اطلاع رسانی خدمات خود را با ADMIN صفحات اجتماعی خود در شبکه های اجتماعی دنبال می کند.

شرکت H&M غول مد و لباس سوئدی ها

برای راه اندازی بوتیک از کم شروع کنید

راه اندازی یک بوتیک کوچک و یک کارگاه کوچک لباس، ضریب شکست کمتری نسبت به یک بوتیک و کارگاه تولیدی بزرگ دارد. البته به همان اندازه هم موفقیت مالی و توسعه برند نیز بالا پایین می شود. حتی اگر شما سرمایه نسبتا خوبی داشته باشید، بهتر است شروع کار شما با مقیاس کوچک باشد تا آرام آرام روند بزرگ شدن و مطرح شدن را طی کنید و پول وتزریق نقدینگی کاذب سبب نشود تا شما مراحل منطقی رشد و اعتلا را در پیش بگیرید. از کم شروع کردن، راهکار و نکته  طلایی مهمی هست. منطقی بزرگ شدن و یاد گرفتن اکو سیستم و فرصت ها و تهدیدها (SWOT ANALYSIS) بسیار در روند موفقیت کسب و کارهای مد که بازخورد کارهای به صورت لحظه ای و آنی است، اهمیت فراوان دارد .

توانایی درونی یک فعالیت کسب و کار

(روش اس دبلیو اُتی که در فارسی با نام تحلیل سوات هم شناخته می‌شود یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی است که برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان/موسسه/شرکت/کاگاه/پروژه استفاده می‌شود. اس دبلیواُتی در انگلیسی حروف اول کلمات قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید(Threat) است. از این روش علاوه بر برنامه‌ریزی راهبردی بطور کلی در تحلیل وضعیت سازمان‌ها استفاده می‌شود. در واقع این تحلیل را باید ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی یک فعالیت کسب و کار بدانیم، پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین‌طور بازاریابی است. این تحلیل را علاوه بر SWOT در برخی متون به صورت TOWS نیز آورده‌اند.)

مهارت ها برای راه اندازی بوتیک : از سنتی تا مدرن

بوتیک دار بودن و کارگاه تولیدی زدن، با مدیریت یک موسسه آموزشی یا قنادی و خواربار فروشی فرق دارد. شما با افرادی معمولا پول دار، لاکچری گرد، با سواد، دنیا دیده و آشنا به فناوری اطلاعات و ترندهای روز ایران و جهان مواجه هستید. بنابراین بهتر است مهارت های سنتی فروش و طراحی تا مهارت های دیجیتال فشن را با هم در اختیار داشته باشید تا پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.

کار کسب و کار پوشاک

کار کسب و کار پوشاک، مرحله ای است. مرحله به مرحله افراد رشد می کنند. رالف لورن هم که الان یکی از برندهای لاکچری و میلیاردی جهان به شمار می رود، ابتدا یک خرده فروش بود. بعد وارد مزون ها شد. بعد کارگاه تولیدی راه اندازی کرد با سرمایه دوستان و مراحل رشد را پله به پله طی کرد و فراز و نشیب های زیادی دید.

هشتگ LUXURY برای کسب و کار

(حدود ۶۲ میلیون عکس روی هشتگ LUXURY تگ شده است. هشتگ ها برای کارگاه های تولیدی در فضای مجازی، فرصت آفرین هستند)

شما هم باید چنین مرحله ای را طی کنید. مراحل قدم به قدم است. پله سوم باید طی شود تا شما به پله پنجم برسید. تولید کنندگان پوشاک بسیاریشان از فروشندگی شروع کردند. کم کم مغازه دار شدند، کم کم مغازه اجاره ای تبدیل شد به سرقفلی و مالکیت ۶ دانگ و بعد کارگاه کوچک تولیدی. انتهای کار صنعت پوشاک، نساجی و تولید پارچه است که پلی اکریل اصفهان (نماد شپلی بازار بورس ایران) مصداق این موفقیت است.

تجهیز کارگاه کوجک تولید لباس

(تجهیز کارگاه کوچک تولید لباس به ماشین های دیجیتالی و چاپ ، میتواند کسب و کار متنوع و جذابی را برای تولید پوشاک های چاپی به ارمغان آورد)

بزرگ شدن در این فرآیند سبب می شود که شما:

  • خرده فروش های بازار پوشاک را در استان و کشور بشناسید.
  • اکو سیستم خرده فروشی و روند و فضای حاکم بر آن را تشخیص دهید
  • درک درستی از قوانین حقوقی و مالیاتی و بیمه و دارایی و امثالهم داشته باشید.
  • با مدیریت یک فروشگاه کوچک تا بزرگ و چالش هایش آشنا شوید.
  • با تعمیر لباس ها و شیوه سایز بندی و دوخت و دوز آشنا شوید.
  • تجارب عملی و تئوری را توامان فرا بگیرید.
  • به قول تئاتری ها، خاک کارگاه و صحنه طراحی پارچه و لباس را بخورید و آب دیده بشوید.
  • شاگردی استادکاران و خیاطان و فروشندگان حرفه ای را بکنید.

حال اگر وارد مقوله راه اندازی بوتیک و تاسیس یک کارگاه کوچک شدید، ابزارها و مهارتهای لازم را در اختیار دارید. حرفه ای ها تلاش میکنند تا اصول برنامه ریزی، مدیریت، تبلیغات، جریان سازی و مدیریت اطلاع رسانی و رابطه مشتری را نیز در کنار مهارت های تخصصی طراحی پارچه و لباس و مدیریت فروشگاه و کارگاه فرا بگیرند تا در کار خود، برگ برنده در اختیار داشته باشند.

تهیه پارچه : عاملی مهم  در موفقیت کارگاه های تولیدی لباس

کتاب طراحی پارچه و لباس

(کتاب های بازار نشر ایران در حوزه طراحی پارچه و لباس و انتخاب پارچه مناسب را مطالعه کنید)

تهیه پارچه مساله مهمی برای موفقیت یا شکست کارگاه های تولیدی لباس است. اگر شما نتوانید پارچه خوب انتخاب کنید و کیفیت مطلوبی نسبت به کانسپتی که تولید میکنید نداشته باشد، نتیجه فعالیت شما دلنشین و رقابتی نخواهد بود. کیفیت پارچه، همچون دوخت و دوز و طراحی لباس، نقش مهمی در فرآیند قیمت گذاری و ارزش افزوده دارد.

در فرآیند طراحی لباس و مولاژ مشخص می شود که فلان پارچه، مناسب است یا نه. اکسسوری ها به خوبی روی آن قرار می گیرد یا خیر. برای سنین مختلف مناسب است یا خیر. در سایز ها و طرح های مختلف، خوش نقش و خوش استایل هست یا خیر. این سوالات برای انتخاب یک پارچه خوب مهم است. استفاده از طراحان پارچه که شناخت خوبی به بافت و کیفیت پارچه ها دارند برای یک کارگاه تولیدی موفق، ضروری تصور می شود.

هر مرحله برای راه اندازی بوتیک و کارگاه نیاز به برنامه ریزی دارد

خرید پارچه با مشاوره طراحان پارچه بسیار اهمیت دارد و کسانی که قصد ورود به این عرصه دارند، بهتر است دوره های پارچه شناسی و بافت شناسی و امثالهم را طی کنند. نیاز به مدرک کارشناسی طراحی پارچه نیست، اما یک مدیر کارگاه تولیدی پوشاک باید پارچه شناس حرفه ای باشد. پس از آن نوبت کار طرحان می رسد که بر اساس پارچه ها، طراحی کنند. پس از تایید طرح ها، نمونه گیری انجام می شود و وقتی نمونه ها تست شد، کار وارد مرحله برش و تولید انبوه می رسد.

مرحله عرضه و فروش در کسب و کار

وقتی کار تولید شد، مرحله عرضه و فروش و بازگشت سرمایه در کسب و کار اهمیت زیادی دارد که خیلی از کارگاه ها در این حوزه مشکل دارند. علتش هم این است که یا بر اساس نیاز  بازار طراحی انجام نشده است یا محصولات، کپی کاری یا رقابتی نیست و خلاقیتی در طراحی و تولید آن به کار نرفته است.

کتاب مد و لباس

مرحله عرضه ، مرحله بازاریابی و تبلیغات و فروش است که سه فاکتور  مهم و منفک بوده و باید از متخصصان امر استفاده کرد. حتما یک طراح لباس، بازاریاب و فروشنده خوبی نیست و حتما یک بازاریاب و فروشنده خوب، مدیر و برنامه ریز خوبی نیست. یک برنامه ریز خوب، اصلا نیاز نیست که طراح پارچه و لباس و بازاریاب خوبی باشد. برای همین، مدیران پروژه و مهندسان صنایع میتوانند به روند رو به رشد کارگاه های تولیدی با نرم افزارهای تحلیل و مدیریت، کمک های شایانی کنند.

سایت جهانی دورکارها

(سایت جهانی دورکارها برای انتخاب طراحان پارچه و لباس و تبلیغات و بازاریابی پوشاک)

اطلاعات این گونه از مهندسان و مدیران و مشاوران که به درد بوتیک ها و کارگاه های تولیدی لباس می خورد را میتوان از سایت های فریلنسری داخلی و فریلنسری خارجی جویا شد. اگر برای راه اندازی بوتیک یا کارگاه خود نیز به سرمایه دارید، از سایت های سرمایه پذیری دیجیتالی (CROWD FUNDING) استفاده کنید که آن هم نمونه داخلی و بین المللی دارد.

راه اندازی کسب و کارهای بین المللی

(سایت جهانی سرمایه پذیری دیجیتالی با بیش از ۲۰۰ هزار عضو و ۱۵ هزار سرمایه گذار حقیقی و خقوقی اعتباردهی شده، فرصت خوبی برای معرفی بیزینس پلن های عرصه مد و لباس و دریافت سرمایه برای راه اندازی کسب و کارهای بین المللی حوزه فشن است)

ساعت کاری در کارگاه های تولیدی لباس

ساعت کاری کارگاه های تولیدی بر خلاف وزارت کار که ۸ تا ۱۶ است، ۸ تا پاسی از شب است. این رویه شاید تولید بیشتر را به ارمغان آورد، اما در دراز مدت، باعث خستگی و کاهش خلاقیت و ضریب نوآوری مجموعه شده و تاثیر بسزایی در فروش و بازاریابی و تولید نخواهد داشت. مگر اینکه دو شیفت مختلف با افراد گوناگون، فرآیند تولید انجام شود. این نکته ریز را تازه واردهای کارگاه های تولیدی در نظر داشته باشند که دیگر ۲۴ ساعته کار کردن، نمیتواند برگ برنده برای کسب و کار پر رقابت و خلاق و آی تی مدار (ICT BASED) امروز شود. ساعت کاری مجموعه بوتیک و کارگاه تولیدی باید در راستای مدیریت کیفت جامع (TQM) باشد. فرقی نمی کند کارگاه اداره میکنید یا کارخانه چند هزار نفری!

دورکاری برای کارگاه های تولیدی پوشاک و لباس

چه برای بوتیک ها و چه کارگاههای تولیدی پوشاک و چه مزون هایی که فقط اوت کوتور یا لباس عروس یا لباس مجلسی کار میکنند، نیازی به استخدام دائمی طراح ندارند. از طراحان لباس میتوان به صورت دور کاری استفاده کرد و از خدماتشان در قالب بستر مجازی بهره برد.

حتی بازاریاب ها، تبلیغات چی ها، مدیران فرآیند، نظارت بر فروش و اطلاع رسانی، همه و همه میتوانند دورکار باشند. پس، شما بخشی از کسب و کار خود را باید بر پلتفرم های مجازی استوار کنید و با دنیای اپلیکیشن ها و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و سایت ها و هشتگ ها آشنا شوید که ابزاری برای پیشبرد شما به سمت موفقیت است.

چه کسی بهتر است تولید کننده پوشاک شود؟

  • کسی که بازار را به خوبی می شناسد
  • کسی که نیازهای بازار پر رقابتی امروز را می داند
  • کسی که دنیای لاکچری را می شناسد
  • کسی که با ترندهای نو ظهور پوشاک آشنا باشد
  • کسی که دیحیتال فشن را بفهمد
  • کسی که نقاط ضعف رقبا را نقاط قوت خود کند
  • کسی که مشتری ناراضی پوشاک را همچون طلای ۲۴ عیار بداند.
  • کسی که میتواند فرا تر از نیازهای بازار فکر کند (مثل رالف لورن)
  • کسی که میتواند با دنیای خلاقیت وارد طراحی مد و لباس شود (مثل کوکو شانل)
  • کسی که ریسک پذیر و خطر پذیر است.
  • کسی که فروشندگی لباس را به خوبی می داند
  • کسی که به زیر و بم طراحی لباس آشنایی دارد
  • کسی که مخاطب شناس است
  • کسی که روانشناسی بازار را می داند
  • کسی که الفبای مدیریت و برنامه ریزی را می داند
  • کسی که مدیریت سرمایه را بلد است
  • کسی که قانون و حقوق و شرایط کسب و کار ایران را اشراف دارد.
  • کسی که هفت عادت مردمان موثر را به خوبی می داند (استیون کاوی)
  • کسی که می داند قانون اول: حفظ پول است.
  • کسی که می داند: قانون دوم: فراموش نکردن قانون اول است. (وارن بافت)

مجموعه نکاتی که در بالا گفته شد، بخشی از واقعیت های موجود درباره راه اندازی بوتیک ها و کارگاه های تولیدی پوشاک است. اگر بخواهیم جمع بندی بکنیم، باید عنوان کرد که برای راه اندازی بوتیک ، مزون و کارگاه تولیدی پوشاک، ابتدا باید برنامه داشت. برای برنامه، بیزینس پلن نیاز است. برای نوشتن بیزنس پلن، دانش و مهارت و امکان سنجی بازار و استفاده از مشاوران خبره نیاز است و نباید تزریق نقدینگی سبب شود تا مراحل رشد و رونق کسب و کار به صورت پله ای و مرحله به مرحله، از مسیر بالندگی و رشد خود خارج شود.

راه اندازی کسب و کار

(پیش از راه اندازی بوتیک یا یک کارگاه یا مزون، حتما مدتی در یک کارگاه، کارآموزی کنید)

مطالعه کتابهای بازار نشر ایران همچون ۱۷۱ کتاب طراحی پارچه و لباس و مدیریت فشن را توصیه میکنیم. همچنین ۲۰ نکته برای طراحان مد و لباس ایران.

اگر علاقمند به راه اندازی بوتیک و یاکارگاه های تولیدی هستید و با سوالی روبرو شدید، میتوانید از اتاق بازرگانی و صنایع و معدن ایران یا اتحادیه صنف پوشاک یا بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت ارشاد، اطلاعات لازم در هر سطحی از کسب و کار خود جویا شوید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز در لوکس تهران دنبال کنید.

3 دیدگاه

3 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا