استایل و مد بانوان

راهنمای تاسیس و مدیریت خلاقانه مزون لباس

مزون لباس عروس

مزون لباس چیست ؟ و راهنمای راه اندازی مزون لباس

همانطور که قبلا در سلسله گفتارهای معرفی رشته های طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت و استارت آپ های لاکچری گفتیم و اینجا تاکید میکنیم، صنعت مد و لباس هم چون صنعت گردشگری، یکی از مهم ترین اقتصادهای نوظهور قرن بیست و یکم است و موفقیت های طوفانی این دو عرصه در ۱۸ سال اخیر نشان می دهد که استقبال جهانی از صنعت گردشگری و مد و لباس و صنایع وابسته، به شدت در حال افزایش است. حتی کسانی که خیلی مد گرا و لاکچری باز نیستند، به بررسی و دنبال کردن سبک زندگی لوکس و فشن گرا از طریق شبکه های اجتماعی علاقمند هستند و همین مساله سبب شده تا دنیای گردشگری و فشن، جذاب تر از قرن بیستم میلادی بشود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توانسته از دهه پایانی قرن بیستم با انقلاب دات کام ها، روند کسب و کار سنتی جهان را با انقلابی بس شگرف و ژرف همراه کند که زمینه گسترش کسب و کارهای دیجیتالی، رشد کارآفرینی اینترنتی و فراهم شدن اکو سیستم تجارت اینترنتی بر بسترهای وب و اپلیکیشن و امثالهم فراهم گردید. یکی از موضوعاتی که در تجارت اینترنتی ۲-۳ دهه اخیر بسیار مورد توجه کارآفرینان، سرمایه گذاران و کاربران جامعه اطلاعاتی جهان قرار گرفت، مد دیجیتالی (DIGITAL FASHION) بود که عاملی برای نمایش بهتر و بیشتر خانه های مد (FASHION HOUSE) در روند رو به رشد دیجیتالیزاسیون دهکده جهانی به شمار می رفت.

اکنون بسیاری از کسانی که با دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت یا حتی به عنوان دانش آموخته رشته های طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت و کسب و کارهای لاکچری دنیای مد، به مهارتی کاربردی مجهز می شوند، با کمترین هزینه ممکن و با اتکا به رسانه های مجازی، محصولات و خدمات خود را در اکو سیستم دیجیتالی فراگیر، در اختیار مخاطبان داخل و خارج از کشور قرار می دهند.

اولین مانکن های ایران و مزون لباس چیست

(اولین مانکن های ایران)

هزاران مزون لباس فعال در تهران و مراکز استان های کشور که ده ها هزار صفحه اختصاصی در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی از توییتر تا اینستاگرام و تلگرام دارند، بخشی از ظرفیت کسب و کار مد ایران را هدایت می کنند که نقش قابل توجهی در اقتصاد مد ایران دارند.

گاها مشاهده شده است که فردی با گذراندن دوره های شش ماه یا یکساله و راه اندازی صفحه اینستاگرامی  و استفاده از جادوی هشتگ ها، توانسته محصولات خود را در عرصه طراحی و تولید تی شرت و مانتو و لباس های مجلسی آقایان و بانوان و حتی اوت کوتورهای فاخر و لاکچری، ظرف کمتر از دو سال به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند که نیل به چنین طراز موفقی، با روش های سنتی امکان پذیر نبود. البته فناوری اطلاعات سبب ناهنجاری هایی هم در عرصه مد و لباس شده که پدیده مدلینگ های زیر زمینی، مافیای مدلینگ، مزون لباس های زیر زمینی و شوهای زنده غیر قانونی از آن جمله است که مردم باید در استفاده از این مجموعه ها برای اجتناب از چالش ها، مراقب باشند.

گزارش خبرگزاری ایسنا از مزون

(گزارش خبرگزاری ایسنا از انتشار تصاویر خصوصی بانوان توسط مزون داری در رشت)

گزارش خبرگزاری مهر از مزون لباس

(گزارش خبرگزاری مهر از مزون لباس های زیر زمینی در تهران و مراکز استان ها)

بنابراین اگر قصد خود اشتغالی با سرمایه کم و گذراندن دوره های غیر بلند مدت و کاربردی دارید، عرصه مد و لباس ایران میتواند گزینه جذاب و هیجان انگیزی برای علاقمندان به کارآفرینی مد باشد که شبکه های اجتماعی نیز یک بازوی قدرتمند و موثر برای تبلیغات و بازاریابی فعالان این عرصه خواهد بود.

 مدیریت مزون لباس عروس با مزون های ارائه محصولات وارداتی

( مدیریت مزون لباس عروس با مزون های ارائه محصولات وارداتی بسیار متفاوت است)

توجه داشته باشید که در حال حاضر، بیش از ۴۵ میلیون نفر از شهروندان ایران، دسترسی به اینترنت پر سرعت داشته و قریب به ۹۸ میلیون گوشی هوشمند در اختیار ایرانیان است که این رقم سال به سال در حال افزایش است. شما زیادی از این گوشی ها، مجهز به سیستم اندروید بوده و به همین خاطر، کسب و کار اپ نویس ها و شتاب دهنده هایی که روی توسعه اپ ها و عرضه و فروش آنها کار می کنند، داغ داغ بوده که کافه بازار، مشتی نمونه خروار است.

در گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران، قصد داریم یکی از روش های کارآفرینی جذاب و پر مخاطب سالهای اخیر در ایران را در عرصه مد و لباس معرفی کرده تا اگر عزیزانی قصد فعالیت در این حوزه دارند، با کلیات آن آشنا شوند. اقدام جهت تاسیس و راه اندازی مزون لباس ، چه لباس خیابانی، چه لباس مجلسی و حتی لباس عروس، یکی از راهکارهای خود اشتغالی افراد به خصوص بانوان جوان است که دوست دارند در فضایی پر رونق با مخاطب فزاینده، دستی بر تنور داغ اقتصاد مزون لباس و فشن خصوصی زده و از این راه، امرار معاش کنند.

گزارش امروز لوکس تهران شما را با آنچه درباره تاسیس و مدیریت مزون (MAISON)  و توسعه کسب و کار آن نیاز دارید ، تا حدودی آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

راهنمای ثبت رسمی مزون لباس (MAISON)

برای ثبت رسمی مزون  و فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات و استفاده از تسهیلات حقوقی و قانونی و برپایی نمایشگاه و گالری و ثبت برند و امثالهم، افرادی که خواستار فعالیت در این حوزه هستند، می بایست به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند. این بیناد، ساماندهی مد و لباس کشور را بر عهده دارد و یکی از وظایف آن، نظارت بر تاسیس و فعالیت مزون ها در ایران است که البته نهادهای دیگر نظارتی چون اداره اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه مربوطه نیز در این حوزه فعال هستند.

راهنمای ثبت رسمی مزون لباس

(سامانه ثبت درخواست پروانه کسب از اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران)

برای دریافت پروانه کسب از اتحادیه پوشاک می بایست مدارکی را در اختیار داشته باشید تا صلاحیت شما بررسی و این صلاحیت برای صدور پروانه کسب پس از هماهنگی با مراجع قانونی و ذی صلاح، احراز شود. مدارک مورد نیاز عبارتند از: اصل هرگونه قرار داد عادی یا رسمی به نام متقاضی ۱ برگ فتوکپی سند ملک یا سند اجاره رسمی قبلی در صورت مالک بودن متقاضی ، ارائه اصل و کپی (سند مالکیت و بنچاق ) نیز الزامی است. اصل شناسنامه اصل کارت پایان خدمت ( متولدین ۱۳۴۴ به بالا ) عکس ۴*۳ جدید ۳ قطعه ( پشت نویسی شده ) اصل کارت ملی تاییدیه کدپستی واحد صنفی با نشانی صحیح از ادره پست منطقه.

توجه کنید که برای تاسیس و راه اندازی موارد زیر، می بایست به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران مراجعه کنید تا فعالیت شما، رنگ و بوی قانونی بگیرد و بتوانید از امتیازهای لازم در داخل و خارج از کشور استفاده کنید:

  • دریافت شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما)
  • دریافت بیمه برای فعالان مد و لباس و هنرمندان این عرصه
  • دریافت مجوز تاسیس و راه اندازی ژورنال های مد و لباس
  • دریافت مجوز برپایی جشنواره ها و نمایشگاه های مد و لباس در ایران
  • دریافت مجوز ثبت و تاسیس موسسات هنری عرصه مد و لباس
  • ثبت اطلاعات فعالیت رسمی خود در سامانه بانک اطلاعاتی هنرمندان مد و لباس ایران
  • دریافت مجوز رسمی تاسیس و راه اندازی سایت های خبری حوزه مد و لباس
  • دریافت مجوز تهیه و تولید لوح های فشرده عرصه مد و لباس ایران
  • دریافت مجوز برای برپایی همایش های ملی و بین المللی مد و لباس در ۳۱ استان کشور.
  • ثبت نام در جشنواره های ملی مد و لباس ایران
  • دریافت کارت صلاحیت طراحان مد و لباس ایران و اخذ مجوز های قانونی
  • دریافت مجوز تاسیس و راه اندازی نشریات تخصصی مد و لباس
  • دریافت مجوز طراحی و تولید پوسترها و بنر های تبلیغاتی حوزه مد و لباس
  • دریافت مجوز تاسیس مزون و خانه های مد در ۳۱ استان کشور

همان طور که در محورهای چهارده گانه فوق الذکر مشاهده می کنید، یکی از فعالیت های مهم بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت فرهنگ، اعطای مجوز برای تاسیس و مدیریت خانه های مد و مزون ها است که البته در ایران هنوز برای فعالان این عرصه شناخته شده نیست.

برای ثبت رسمی مزون ، می بایست مراحلی طی کنید که در ادامه به مراحل شش گانه آن اشاره شده است:

۱. پست الکترونیک و تلفن همراه به عنوان ابزار اطلاع رسانی و پیگیری وضعیت درخواست ها، استفاده می شود. لذا در ثبت این اطلاعات دقت لازم را مبذول فرمایید.

۲. برای ثبت درخواست اشخاص حقیقی، لازم است تصویر پرسنلی، تصویر صفحه اول شناسنامه، تصویر کارت ملی و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت آقایان با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت به ازای هر تصویر را آماده داشته باشید.

۳. برای ثبت درخواست اشخاص حقوقی، لازم است تصویر پرسنلی، تصویر صفحه اول شناسنامه، تصویر کارت ملی و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت آقایان در مورد مدیر عامل با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت به ازای هر تصویر را آماده داشته باشید. همچنین تصویر روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات با فرمت JPG یا GIF یا PNG و با حداکثر حجم ۵۰۰ کیلوبایت و نیز اساسنامه یا شرکت نامه به صورت فایل PDF و با حجم حداکثر ۲ مگابایت لازم است.

۴. پس از طی مراحل ثبت درخواست، شماره پیگیری ۸ رقمی صادر شده و از طریق پست الکترونیک و پیامک ارسال خواهد شد. صدور مجدد شماره پیگیری امکان پذیر نیست و منوط به ثبت درخواست مجدد است. خواهشمند است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

۵. پیگیری وضعیت درخواست از طریق همین سایت و به وسیله شماره ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی، پست الکترونیک و تلفن همراه ثبت شده و شماره پیگیری ۸ رقمی میسر است. علاوه بر آن هرگونه تغییر در وضعیت رسیدگی به درخواست به وسیله پست الکترونیک و پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

۶. در ثبت مشخصات درخواست دقت نمایید. پس از ثبت امکان ویرایش یا تغییر در اطلاعات وجود نخواهد داشت.

برای ثبت نام به این سایت ایران مد مراجعه کرده و مدارک را ارسال کنید تا بررسی شود.

چگونه مجوز تاسیس مزون را کسب کنیم؟

همان طور که در توضیحات بالا اشاره شد، کلیه افرادی که متقاضی تاسیس و راه اندازی خانه ها مد در تهران و ۳۰ استان کشور هستند، می بایست به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی و اتحادیه های صنف پوشاک در استان محل اقامت مراجعه کرده و پس از تسلیم مدارک مورد نیاز و احراز هویت و صلاحیت، مراحل قانونی ثبت مزون  و دریافت مجوز رسمی به منظور دریافت تسهیلات قانونی مادی و معنوی را دنبال کنند.

ثبت رسمی مزون چه تسهیلاتی به همراه دارد؟

ثبت رسمی مزون باعث می شود تا فعالیت شما جنبه قانونی داشته باشد و بتوانید از تسهیلات مشروحه در قوانین جاری کشور استفاده کنید. به دلیل اینکه مزون های ثبت شده، شخصیت حقوقی دارند، لذا برای ارتباط با بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی، کسب مجوزهای تکمیلی مانند راه اندازی مجله و نشریه و ژورنال و حتی برپایی نمایشگاه ها، گالری ها، فشن شو ها در تهران و مراکز استان و همچنین خارج از کشور، مجوز ها و پروانه های قانونی میتواند فاکتور تسهیل کننده برای دریافت امتیازات قانونی بوده و ارزش بیشتری به نسبت فعالیت به صورت حقیقی (خصوصی و غیر رسمی) دارد.

آیا برپایی فشن شو و کارگاه ها و نمایشگاه ها به مزون های ثبت شده تعلق می گیرد؟

توجه کنید که برگزاری هر گونه فشن شو، فشن ویک، نمایشگاه های عرضه لباس و تولید و انتشار ژورنال مد و لباس و همچنین نشریات این عرصه می بایست از طریق بنیاد ملی مد و لباس ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و شخصیت های حقوقی مانند مزون  های ثبت شده و مجوز دار، در اولویت ارائه خدمات خواهند بود.

آیا راه اندازی مزون در محل مسکونی امکان پذیر است؟

برخی از مزون ها نه تنها در محل های مسکونی بلکه در زیر زمین ها تاسیس شده و به طور غیر قانونی فعالیت می کنند و نظارتی بر کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده وجود ندارد. لذا طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصولاتی که در محل های مسکونی تولید می شوند، تنها در بازار خارج از محیط مسکونی امکان دارد و عرضه و فروش محصولات (کالا یا خدمات) در منزل مسکونی ممنوع و غیر قانونی است.

پس اگر میخواهید کسب و کار مزون شما محدود به دوست و آشنا باشد که به محل مسکونی شما تردد میکنند، مغایر قانونی نیست. اما اگر قصد تبلیغ و دریافت مشتری و جذب و ترغیب آنها به استفاده از خدمات و محصولات خود را داشته باشید، عرضه و معرفی محصول در محل مسکونی غیر قانونی است و در صورت مشاهده تخلفات، با مزون های خانگی طبق قانون برخورد می شود.

چگونه میتوان محصولات مد و لباس تولیدی خود را معرفی کنم؟

میتوانید مزون ثبت کرده و نسبت به فعالیت اقدام کنید یا از طریق اماکن تجاری برای معرفی و عرضه محصولات در شهر محل سکونت استفاده کنید. مکان هایی هم هستند که مجوز قانونی برای فعالیت در عرصه مدو لباس دارند و میتوان نسبت به اجاره آن ها اقدام نمود. مراجعه به صنف تولید کنندگان و فروشندگان لباس نیز گزینه خوبی است که شما را به صورت تخصصی راهنمایی می کنند.

برای موفقیت یک مزون چه راهکارهایی باید در نظر گرفته شود؟

موفقیت یک مزون همچون موفقیت یک شرکت یا یک موسسه یا استارت آپ، به فاکتورهایی مرتبط است که در ادامه به شماری از آنها اشاره میکنیم:

تبلیغات: مزون های ثبت شده به راحتی میتوانند در سطوح شهری، خیابان، نشریه ای و اینترنتی تبلیغ کنند و اعتماد به مزون های ثبت شده، بعضا بیشتر از موارد زیر زمینی و غیر قانونی خواهد بود. تلاش کنید برای تبلیغات خود، برنامه داشته و نسبت به چشم انداز و ماموریتی که برای مزون در نظر گرفته اید، بودجه تبلیغاتی خود را تقسیم بندی و مدیریت کنید. قطعا هزینه چاپ بروشور و کاتالوگ و پخش آن به مراکزی که بیشترین حجم درخواست کالا و خدمات را برای شما به ارمغان می آورد، بسیار کمتر از انتشار یک آگهی در نشریاتی است که مخاطب شما عموما در این ژورنال ها به دنبال پیدا کردن مزون برای طراحی لباس مجلسی یا عروسی نیست.

طراحی مد و لباس مجلسی

برنامه بازاریابی:

مزون ها هم باید برای موفقیت در کسب و کار خود، برنامه بازاریابی داشته باشند. برنامه بازاریابی حرفه ای مشخص میکند که جامعه هدف شما کجاست. روی چه مناطقی از شهر مورد نظر متمرکز می شوید. رقبای شما بیشتر در چه حوزه هایی از مزون  فعال بوده و نقاط عملکردی آنها کدام بخش های شهر است. برنامه بازاریابی حرفه ای مشخص میکند که برنامه مزون شما برای تبلیغات، بیشتر روی برنامه های تبلیغی سنتی تاکید کند یا دیجیتالی. استفاده از مشاوران مجرب بازاریابی در این عرصه ضروری تصور می شود تا در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

برنامه بازاریابی لباس

(مدیر مزون موفق، نظارت حرفه ای بر عملکردها جهت کسب رضایت مشتری دارد)

مشتری شناسی:

برای مزون ها بسیار اهمیت دارد که مشتریان خود را با توجه به نوع محصولات و خدماتی که تولید و عرضه میکنند، شناسایی کرده و با آن ها در تعامل باشند. برگزاری نشست های فصلی و ماهانه و برپایی جشن های دوره ای برای عرضه و معرفی کالکشن های لباس فصلی یا اوت کوتورهای خاص میتواند همچون شو لباس عروس، مخاطبان بسیاری را با شیوه طراحی و دوخت و برش و تولید محصولان زنانه و مردانه آشنا کند که شاید تاثیرگذار بیشتری از تبلیغات محیطی برای مزون شما به ارمغان آورد.

تبلیغ مد و لباس مزون

(استفاده از جادوی  هشتگ ها در تبلیغ مد و لباس مزون لباس در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام)

تبلیغات اینترنتی:

تبلیغات اینترنتی برای مزون ها خصوصا آنهایی که در مزون لباس زنانه فعالیت میکنند بسیار پر اهمیت است. شما باید بتوانید در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشید و محصولات خود را به درستی معرفی کنید. تجربه H&M که یکی از خانه های مد معروف اسکاندیناوی است در حوزه تبلیغات اینترنتی نشان می دهد که باید از قدرت هشتگ ها استفاده کرد. باید از مانکن های ملی و بین المللی استفاده کرد تا مخاطبان در مکان های گوناگون با محصولات بر تن چهره های مختلف آشنا شوند. بخشی از تبلیغات اینترنتی مزون ها میتواند به صورت غیر مستقیم باشد. یعنی به جای تبلیغ مستقیم یک لباس عروس، به معرفی طرح ها و برش های جدید و هیجان انگیز لباس عروس باز یا پوشیده اشاره شود و بعدا با الهام از این جریان سازی مد، محصولات مزون به نمایش اینترنتی درآید. باید برند خود را در بازار دیجیتالی جا بیاندازید و نظرات مشتریان را دریافت کنید.

امتیاز رقابتی مزون

(متفاوت بودن، امتیاز رقابتی مزون لباس ها با فروشگاه های سطح شهر است)

ارتباط با مشتری مزون:

مشتریان مزون همچون مشتریان آرایشگاه ها و مراکز SPA، معمولا ثابت هستند و این بسیار اهمیت دارد که طراحان و مدیران مزون ها، بتوانند تعامل خوبی با مشتریان خود به خصوص بانوان جوان داشته باشند تا از رسانه ای همچون بازایابی دهان به دهان، بتوانند نسبت به جذب مشتری بیشتر اقدام کنند. حتما در شبکه های اجتماعی نیز برای گسترش فعالیت مزون خود، از طریق ادمین، با مشتریان در ارتباط بوده و پاسخگوی سوالات اینترنتی آن ها در کامنت ها باشید.

محصولات فصلی:

برای بسیاری از مشتریان مزون ها اهمیت دارد که شاهد کالشکن های فصلی از مزون ها باشند و برای دیدن این کالکشن ها به مزون آمده و پذیرایی شده و در جریان جزییات فنی و کیفیت پارچه و دوخت و الگو و برش در یک مراسم دو طرفه با حضور مشتری و طراحان قرار بگیرند. رونمایی از محصولات زمان بندی شده خاص و غیر دائمی، یکی از ترفندهای جذابیت سازی و فرصت آفرینی در عرصه مد و لباس و کسب و کار مزون ها است که باید به آن توجه کنید.

(الناز  شاکردوست در یکی از مزون لباس های تهران)

بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینما

(بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در یکی از مزون های لباس )

بهنوش بختیاری صاحب دومین صفحه پر بیننده اینستاگرام ایرانیان در مزون

(بهنوش بختیاری، صاحب دومین صفحه پر بیننده اینستاگرام ایرانیان در مزون لباس هستی و انتخاب لباس دکلته زرد رنگ)

شیلا خدادا در مزون لباس

(شیلا خدادا در مزون لباس لیدی تهران)

سحر قریشی در مزون لباس

(سحر قریشی در مزون لباس کارلا تهران)

سحر قریشی در مزون لباس آزالیا

(سحر قریشی در مزون لباس آزالیا)

نیوشا ضیغمی در مزون لباس

(نیوشا ضیغمی در مزون لباس )

مدیریت خلاقیت:

بررسی رسانه ای بر وضعیت کسب و کار معروف ترین مزون های لباس عروس در نقاط شمال شهر تهران و برخی از مراکز استان ها نشان می دهد که رونق کسب و کار این مزون لباس ها، بیش از آنکه به عرضه کالای با کیفیت مبتنی باشد، به روش های خلاقانه مدیریت نوآوری در ارائه محصولات و خدمات مرتبط است. خلاقیت در کسب و کار مزون داری بسیار اهمیت دارد. مثل روشی که فردا دیزاین و مزون داران خصوصی در عرصه مد مفهومی (CONCEPTUAL FASHION) در دستور کار قرار داده اند.

جهت اطلاع مزون های وارداتی:

اگر مزون شما بیشتر در واردات محصولات مد و لباس از کشورهای مختلف اقدام و نسبت به اندازه و تست و دیگر فرآیندهای مورد نیاز برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات اقدام میکند، سعی کنید رنگ بندی، سایز بندی، تنوع محصول و نیاز سنجی مطلوبی از علایق مشتریان را در دستور کار قرار دهید تا محصولات مناسب طیف های مختلف سنی با قد و وزن و سایزهای مختلف باشد.

جهت اطلاع مزون های تولیدی:

اگر مزون شما فقط به تولید محصولات داخلی و نه واردات و ارزش آفرینی بر روی آنها اقدام می کند، توجه کنید که کیفیت محصولات شما مهم ترین تبلیغ برای شما خواهد بود. اکنون باید از افرادی که مدیریت خلاقیت در کسب و کار مزون از طراحی محصول تا عرضه آن را مسلط هستند برای مشاوره، به همکاری دعوت شوند و این همکاری بلند مدت باشد. مزون لباس های تولیدی و سفارشی، معمولا موفق تر از نمونه های صرفا وارداتی هستند و میتوانند از اوت کوتورهای باشکوه از لاکچری گردها، درامد بیشتر جذب کنند.

جهت اطلاع مزون های تولیدی

تولید متفاوت:

کسانی که به مزون ها مراجعه میکنند، دنبال محصولاتی که هر روز پشت ویترین مغازه های سطح شهر میبینند نیستند. ان ها به دنبال طرح ها و نقش ها و محصولاتی خلاقانه تر و خاص تر هستند تا خریدی متمایز با فروشگاه های عادی را تجرب کنند. قطعا اگر تمایز واضحی میان محصولات مزون شما و فروشگاه های شهری نباشد، مخاطب دلیلی برای رجوع به مزون شما پیدا نمی کند.

مزون داری یا فروشندگی:

مزون داری با فروشندگی فرق می کند. این تفاوت را باید به خوبی تشخیص داد. همانطور که خدمات ماساژ با خدمات مرکز SPA تفاوت دارد و خیلی ها این دو را باید هم اشتباه می گیرند! بیشتر فروشگاه های لباس، در معرض دید و دسترس مشتریان رهگذر هستند. اما اکثر مزون ها در حاشیه بوده و درآمد زایی برای مزون بسیار سخت تر از فعالیت فروشندگان هست.

خلاقیت در طراحی محصول

(خلاقیت در طراحی محصول، نقش مهمی در توسعه برند مزون لباس ایفا می کند)

کیفیت و به روز بودن:

۲ عامل برتری مزون لباس ها به نسبت فروشگاه های سطح شهر که کالکشن های READY TO WEAR از آن ها مشاهده میکنیم، مقوله کیفیت محصول و به روز بودن آن است. انتظار مشتری وقتی وارد مزون می شود ان است که با جدید ترین طرح ها و رنگ ها و نقش های به روز جهانی در کالای مورد نظر مواجه شود و این انتظار معقولی است. چرا که اکو سیستم حاکم بر فعالیت مزون آن است که همراه و همگام با ترندها و تکنیک های طراحی و تولید خانه های مد منطقه و جهان حرکت کند. مخصوصا که مشتریان مزون ها معمولا اطلاعات خوبی درباره محصولات خانه های مد جهان دارند.

عامل برترین:

مزون لباس هایی که کار خود را تولید و فروش داخلی می دانند موفقیت بیشتری از مزون لباس هایی که صرفا واردات محور هستند کسب می کنند. به خصوص در اوت کوتور ها که زمینه موفقیت و تبلیغات غیر مستقیم و دهان به دهان را فراهم میکند.

BRIDAL ACCESSORIES DRESS

(BRIDAL ACCESSORIES DRESS)

مزون ها و اکسسوری ها

مزون ها و اکسسوری ها:

دنیای جذاب اکسسوری ها، بخش قابل ملاحظه ای از کسب و کار مزون ها را به خود اختصاص می دهد. انواع یراق آلات، نگین، مروارید، کریستال، بدلیجات و امثالهم که در منجوق دوزی و سرمه دوزی های لباس بانوان استفاده می شود، سبب افزایش قیمت محصولات می شود. مدیریت مزون باید برای پایین نگهداشتن قیمت محصولات، مدیریت خوبی روی اکسسوری ها بکند.

از کوچه برلن تا الهیه

از کوچه برلن تا الهیه:

جغرافیای مزون لباس های معروف و شناخته شده تهران همچون آرایشگاه های مطرح زنانه در پایتخت، از جمهوری و کوچه برلن گرفته تا میرداماد و الهیه و فرشته پراکنده شده است. اساسا مزون لباس های بالای شهر با دکوراسیون های هیجان انگیز و خدمات لاکچری، محصولات فوق العاده ای تولید نمی کنند. اما برای طیفی از مشتریان، خرید از مزون لباس های الهیه تهران ، به مزون لباس های کوچه برلن ارجح است که البته سلیقه ای بوده و دلایل مستدلی برای این انتخاب معمولا مشاهده نمی شود. اگر میخواهید مزون تاسیس کنید، کار خود را از مناطقی با اجاره کمتر شروع کنید تا در بودجه صرفه جویی کرده و وقت بیشتری برای کیفیت و تبلیغات و بودجه بازاریابی و جریان سازی کانسپت ها و کالکشن های خود داشته باشید.

طراحان لباس عروس این مزون

(برای مشتریان مزون لباس های عروس فوق العاده اهمیت دارد که طراحان لباس عروس این مزون ، همراه با ترندهای جهانی طراحی لباس عروس مخصوصا الگوهایی که در لباس عروس پرنسس ها مشاهده میکنند باشند)

طراحی لباس عروس فوق العاده ملکه اسپانیا

(طراحی لباس عروس فوق العاده ملکه اسپانیا)

ملکه بریتانیا از لباس عروس خود در نیمه نخست قرن بیستم میلادی

(تصویری از بازدید الیزابت دوم، ملکه بریتانیا از لباس عروس خود در نیمه نخست قرن بیستم میلادی)

شکوه طراحی و دوخت یک لباس عروس سلطنتی

(شکوه طراحی و دوخت یک لباس عروس سلطنتی)

جهت اطلاع مزون لباس های عروسی :

مزون لباس تخصصی لباس عروس با مزون های دیگر فرق دارد. لباس عروس، مهم ترین لباس در مراسم عروسی است و تنها یک بار برای چند ساعت پوشیده می شود. کیفیت طراحی  و دوخت لباس های عروس و بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا میتواند نقش مهمی در رونق کسب و کار مزون لباس عروس داشته باشد. بهتر است مزون لباس های عروس، اتاق پرو بزرگی برای پرو لباس عروس و همراهی همراهنش داشته باشد. بنابراین متراژ یک مزون تولید لباس عروس، میتواند تاثیر زیادی در جلب نظر مشتریان داشته باشد.

جنس تکمیل:

جنس مزون لباس از مجلسی تا عروسی و فصلی، باید کامل باشد. یک مزون لباس خوب: باید چرخ خیاطی حرفه ای مجهز، چرخ زیگزال، چرخ گلدوزی، قیچی برقی، اتوی بخار، وسایل کامل لحیم کاری، خرج کار چی، کمک خیاط، برش کار، اتوکش و مدیر داخلی داشته باشد تا به حسن اجرای فعالیت ها بر اساس زمان بندی و نیاز متقاضیان نظارت داشته باشد.

راهنمای راه اندازی مزون لباس عروس

همراهان گرامی

اگر علاقمند به خود اشتغالی و راه اندازی کسب و کار در عرصه مد و لباس به خصوص مزون داری  هستید و با پرسشی مواجه شدید ، میتوانید از طریق نهادهای حقوقی معرفی شده در این گزارش، پیگیری های خود را انجام داده و از نظرات و مشاوره های مزون داران موفق تهران و مراکز استان ها نیز استفاده کنید. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی ارسال فرمایید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را در لوکس تهران دنبال کنید.

برای آنکه طراح موفق مد و لباس بشوید، نکات ۲۰ گانه را مطالعه کنید.

4 دیدگاه

4 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا