رویداد ها

آغاز طوفانی هفتمین جشنواره مد و لباس فجر

هفتمین جشنواره مد و لباس

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

اوضاع مد و لباس کشور، جذاب  تر از ان چیزی است که تصور می کنیم. طبق اعلام دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، گردش مالی مافیایی مد و لباس در ایران بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار در سال برآورد می شود که قریب به ۳۰ درصد آن به صورت کالای غیر ایرانی و بخش قابل ملاحظه ای، به صورت قاچاق وارد کشور می شود که در این میان، عرضه محصولات قاچاق و بی کیفیت آرایشی و بهداشتی به خصوص برای بانوان، تهدیده کننده سلامت جامعه است.

البته آمار بدبینانه‌ تری هم وجود دارد. هر سال واردات ۶۰ میلیون دلار لباس به کشور ثبت می‌شود که تا دو و نیم میلیون دلار این واردات غیررسمی است. یکی از مافیایی که در این حوزه وجود دارد چادر مشکی است. به هر حال در این آشفته بازار صنعت مد و لباس کشور، جشنواره مد ایران که امسال به سکوی هفتم رسیده، تلاش میکند تا از همه ظرفیت های حقوقی، قانونی، تخصصی  و حرفه ای موجود در جامعه مد گرای ایرانی عصر ۱۴۰۰ برای ساماندهی اوضاع استفاده کند.

همان طور که قبلا در سرویس رویداد مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران به اطلاع شما رساندیم، اسفند ماه هر سال به دلیل برگزاری جشنواره های ملی و استانی در حوزه مد و لباس ایرانی، یکی از مهم ترین ماه های سال برای مزون دار ها و طراحان مد و لباس و دانشجویان طراحی پارچه و لباس در سراسر کشور است تا در فستیوال های مختلف، جدید ترین طرح های خلاقانه خود را در معرض دید بازدید کنندگان نمایشگاه ها و هیات داوران جشنواره ها قرار دهند.

سایت بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی

(تصویر ایندکس سایت بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی)

هفتمین جشنواره مد و لباس فجر نیز که چند سالی است به عنوان مهم ترین رویداد فشن ایران توسط بنیاد ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، از هفته آینده، میزبان هزاران طراح پارچه و لباس به خصوص دانشجویان و دانش اموختگان رشته کارشناسی طراحی پارچه و فناوری دوخت از سراسر کشور می شود که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال و بزودی آثار منتخب همچون سال های گذشته در تالار وحدت تهران در معرض دید مدگردهای پایتخت قرار می گیرد.

اختتامیه پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر

(حضور بازیگران در اختتامیه پنجمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر)

برای آگاهی از متن و حاشیه جشنواره امسال و نگاهی به خبرهای دنیای مد ایرانی، گزارش امروز سرویس رویداد لوکس تهران، به حال و هوای مد تهران در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ اختصاص دارد.

با ما همراه باشید.

ارسال ۶۰۰۰ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

سال به سال، جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با استقبال گسترده علاقمندان به طراحی پارچه و لباس و حوزه های مرتبط با تجاری سازی آثار منتخب همراه می شود و این نوید را برای مد ایرانی دارد که در ایران عصر ۱۴۰۰، شاهد شکوفایی بهتر و هر چه قوی تر مد ایرانی مبتنی بر باورها و اندیشه های سنتی ایرانیان باشیم.

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از ششم لغایت سیزدهم اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می شود و تالار وحدت، مرکز آفرینیش های هنری کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان و برج میلاد (لاکچری ترین سازه ایران) میزبان رقابت های این دوره خواهند بود. سال های پیش، هنرمندان موسیقی و سینما نیز از رضا یزدانی تا حسام نواب صفوی، در جشنواره حضور داشتند که امسال نیز احتمال دارد، هفته دوم اسفند ماه، محفل حضور سلبریتی های سینمای ایران در جشنواره هفتم شود.

طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، تالار وحدت تهران، میزبان اصلی این رویداد، بخش نمایش آثار و مسابقه زنده بین المللی و داخلی و معرفی صنایع و فناوری های نوین صنعت مد و لباس خواهد بود. پس از انتشار  فراخوان ارسال آثار به هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در آذر ماه امسال، بیش از ۶۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که قرار است ۷۰۰ اثر داوری شده به نمایش درآمد و منتخب آنها در اختیار فعالان کسب و کار برای تولید انبوه قرار بگیرد.

در جشنواره امسال، بخش های جانبی مثل طراحی پوستر و تصویری  سازی جشنواره نیز به منظور تولید آثار تصویری خلاقانه و الهام بخش و رقابت سودمند هنری در جهت ارتقای سطح تصویر سازی فشن در ایران با عرفی هنرمندان فعال این بخش نیز در دستور کار هیات داوران جشنواره قرار گرفته است.

بازار نشر مد و لباس ایران

هفته دوم اسفند ماه امسال، اتفاقاتی خوبی برای بازار نشر مد و لباس ایران می افتد. قرار است در حاشیه برگزاری این رویداد مهم مد و لباس کشورمان، از دومین کتاب ملی مد و لباس ایران نیز با حضور مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس و بنیاد ملی مد ایرانی و دیگر مسئولان و فعالان خصوصی این عرصه رونمایی شود.

 کتاب ملی مد و لباس ایران

(تصویر روی جلد کتاب ملی مد و لباس ایران)

صنعت لباس ایران

به هدف تجلیل از زحمات و ارج نهادن به فعالیت ها و شناساندن چهره های صنعت لباس ایران، جمعی از طراحان و اساتید پیشکوست این حرفه رو به رشد جهان در کشورمان، ۱۰ نفر از بزرگان این رشته نیز در جشنواره امسال مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

نشست خبری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، چهارشنبه دوم اسفند ماه سال جاری در تالار وحدت تهران برگزار شد و صدیقه پاک بین، دبیر جشنواره امسال پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. تیزر جشنواره امسال را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

در این نشست که با حضور نمایندگان رسانه های دیجیتالی مد و لباس نیز همراه شده بود، رییس بنیاد  ملی مد و لباس از دریافت بیش  از ۶۱۰۰ اثر به هفتمین جشنواره مد و لباس خبر داد که از این تعداد، چهار صد و چهل و شش اثر در بخش زیور آلات، سیصد و نود و یک اثر در بخش کیف و کفش، یک صد و هفتاد و چهار اثر در بخش پارچه، دو هزار و دویست و بیست و پنج اثر در بخش کاربردی، یک هزار و ششصد و نود و هشت اثر در بخش لباس اجتماعی، شصت و شش اثر در بخش چادر، پنجاه و هفت اثر در بخش سرپوش و پنجاه اثر در بخش لباس مردان دریافت شده است که به تفکیک، داوری خواهند شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران درباره هیات داوران هفتمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نیز گفت که اساتید پیشکسوت در حوزه های خصصی طراحی و تولید پارچه و لباس و زیور آلات، ممیزی هزاران اثر دریافت شده در جشنواره امسال را بر عهده خواهند داشت.

آثار منتخب ششمین جشنواره مد و لباس فجر

(آثار منتخب ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در اسفند۹۵)

اسامی شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

اعضای شورای سیاست ‌گذاری هفتمین جشنواره بین ‌المللی مد و لباس فجر، طی احکامی از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور به شرح زیر معرفی شدند. حمید قبادی‌، مشاور معاون وزیر و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

  • مهدی سیف جمالی، مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی
  • گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت
  • مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر
  • انسیه زاهدی، معاون ریاست دانشگاه امام صادق (ع) و مدرس دانشگاه
  • ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران
  • محمد مجابی، قائم ‌مقام وزیر جهاد کشاورزی
  • پویا محمودیان، مدیرکل بازرگانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
  • اطهره نژادی، معاون مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری

به‌ عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی شده‌ اند.

مسابقه زنده طراحی لباس

همان طور که قبلا هم در گزارشی در لوکس تهران عنوان کرده بودیم، یکی از بخش های جذاب و هیجان انگیز جشنواره های مد و لباس فجر هر سال، برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس است که گویا امسال نیز در بخش اصلی جشنواره جای دارد. طبق  اعلام دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشورمان، ۵۴ تیم ۳ نفره در شش روز، بر  اساس موضوعات ابلاغی و هم چنین متریالی که در اختیارشان قرار می گیرد، در کانترهایی در تالار وحدت، مسابقه زنده طراحی لباس را با نظارت نمایندگان هیات داوران انجام می دهند.

صدیقه پاک بین، دبیر هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر درباره مسابقه زنده طراحی لباس گفته بود که ۳ روز به مسابقه زنده طراحی لباس اجتماع بانوان، ۲ روز به بالا پوش آقایان و ۲ روز دیگر به حضور محصولات عفاف و حجاب اختصاص خواهد داشت و در خاتمه، آثار داوری شده مورد تجلیل و به میزان کاربردی بودن، به سرمایه گذاران مد و لباس معرفی می شود تا در چرخه تولید انبوه قرار بگیرند.

بخش بین المللی هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

بخش بین المللی هفتمین جشنواره مد و لباس

امسال برای اولین بار،جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، بخش بین المللی دارد. در هفتمین دوره، هنرمندان، اساتید و صاحبان برند از کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، قطر، روسیه، ترکیه، دانمارک، قزاقستان، هند و افغانستان، آثار خود را به بخش بین المللی ارسال کردند و به همین خاطر، طاووس طلایی هفتمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به منتخب آثار بین المللی در روز اختتامیه اعطا می شود.

بخش خارج از مسابقه هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

امسال یکی از بخش های جالب هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، قسمت خارج از مسابقه است که با هدف مد سازی با موضوع کاخ گلستان برگزار می شود. آقای قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان نشست خبری جشنواره اعلام کرد که ۱۰ طرح پیشرو به ارائه ۱۰ مجموعه در بین المللی ترین مقصد گردشگری پایتخت می پردازند.

طراحی و عرضه و شناسایی فعالان لباس های فاخر

(طراحی و عرضه و شناسایی فعالان لباس های فاخر ایرانی از اهداف هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اعلام شده است)

نمایشگاه های استانی جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

امسال در ۱۵ مرکز استان، شاهد برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجرخواهیم بود که با شعار: با افتخار ساخت ایران، برگزار می شود و شاهد عرضه محصولات تولیدی داخل در این بخش هستیم. در جشنواره امسال، ۱۲ صنعت گر فعال عرصه مد و لباس ایران مثل هاکوپیان در بخش صنعت هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر حضور خواهند داشت.

پایان نامه های مد و لباس

در جشنواره امسال، ۱۲۵۰ اثر تصویری به دبیرخانه ارسال شد که از بین، چهل و هشت مقاله، هفتاد پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس و ۵ پژوهش جامع هنری در حوزه مد و لباس را شامل می شد. قبادی از اینکه آثار منتخب آکادمیک جشنواره های مد و لباس فجر، با استقبال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران برای سرمایه گذاری و توسعه فعالیت همراه نمی شود، انتقاد کرد.

گفتنی است، طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی مد و لباس کشور که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسیده و به دولت ابلاغ شده است، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است از پایان نامه های برتر حوزه مد و لباس ایران حمایت مادی و معنوی بکند. اما تنها شاهد برپایی گروه طراحی و پارچه در برخی از دانشگاه های کشور مثل الزهرا، جامع علمی و کاربردی و دانشکده هنر تهران هستیم.

ویژه نامه های جشنواره هفتم

ویژه نامه های جشنواره هفتم

ویژه‌نامه‌های این دوره از جشنواره حاوی سرمقاله، گفت‌وگو، اخبار، چکیده نشست‌های علمی جشنواره و گزارش روند برپایی این رویداد در شش شماره منتشر می‌شود.

جزییات بخش مسابقه بین المللی جشنواره مد و لباس فجر

اگر شما در خارج از کشور حضور دارید و دوست دارید در بخش نسبتا خلوت و جذاب جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که قسمت بین المللی است حضور پیدا کنید، به شما توصیه میکنیم که اگر دستی بر تنور داغ مد و لباس دارید، نسبت به ارسال آثار در جشنواره امسال و تدارک دیدن محصولات خود برای جشنواره هشتم (اسفند ۹۷) اقدام کنید.

جزییات بخش مسابقه بین المللی جشنواره مد و لباس فجر

متن فراخوان بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر است:

از آن جا که زبان هنر در عرصه بین‌الملل، فرصت بیان ارزش‌های دینی، اسلامی و گفتمان‌ها ی بین المللی را فراهم می سازد، با عنایت به تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه ایران و اسلام، انجام فعالیت های مختلف به خصوص در زمینه های فرهنگی و هنری بویژه مد و لباس اسلامی و فعالیت های بانوان هنرمند ایرانی  ما را قادر خواهند ساخت تا  پیوندی ناگسستنی میان  جهانیان و  اسلام برقرار سازیم و با حضور موفق خود، زمینه ساز روشن شدن افکار عمومی نسبت به ذخایر فرهنگی – هنری ایران و نقش ایران اسلامی در تمدن اسلامی باشیم.

در آستانه برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، بخش بین الملل درنظر دارد تا بخش ویزه رقابتی را به بخش های مختلف خود اضافه نموده و به نفر اول طاووس طلایی اهدا کند. شایان ذکر است که این امر زمینه ها و شرایط مساعدی را مفروض خواهد بود که به چند مورد از آن اشاره خواهد شد:

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

  • ایجاد انگیزه برای حضور طراحان در عرصه های بین المللی
  • ایجاد انگیزه برای طراحان جهت ورود به بازارهای بین المللی
  • ایجاد ارتباط وسیع تر و موثرتر میان دبیرخانه بخش بین الملل و طراحان فعال در عرصه بین الملل
  • ایجاد پلی برای ارتباط هرچه بیشتر طراحان با بخش بین الملل جشنواره و حضور فعال در این بخش
  • شناسایی ظرفیت ها و امکانات موجود بین المللی در حوزه طراحان و فعالان حوزه مد و لباس اسلامی
  • رونق بخشیدن به بخش بین الملل از راه رقابتی و مسابقه ای
  • ایجاد جذابیت رسانه ای
  • تشویق طراحان برای حضور هرچه بهتر در برنامه های بین المللی در طول سال

بر این اساس، از کلیه طراحان و فعالان حوزه بین الملل دعوت به عمل خواهد آمد تا رزومه بین المللی خود را تا   اسفندماه به دبیرخانه ارسال نمایند.

کلیه طراحان و فعالان حوزه بین الملل

شرایط حضور در بخش بخش بین الملل جشنواره فجر چگونه است؟

  • ارسال رزومه به انضمام کلیه فعالیت های بین المللی حوزه مد و لباس.
  • لزوم وجود فعالیت های بین المللی  که منتج به خروجی علمی، عقد قرارداد و ….. شده باشد.
  • مقبول بودن فعالیت های بین المللی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و سیاست های کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • مستند بودن نتایج به دست آمده در حوزه بین الملل.
  • مؤثر بودن فعالیت های بین الملل حوزه مد و لباس.

لازم به ذکر است که کلیه رزومه ها و مدارک در شورای راهبردی مد و لباس بین الملل بررسی و نتایج در روز اختتامیه اعلام خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلام و سایت جشنواره مراجعه کنید.

 تجلیل از مولفان مد و لباس اسلامی و ایرانی

تجلیل از مولفان مد و لباس اسلامی و ایرانی

خبر اخر اینکه مراسم تقدیر از محققان و ناشران عرصه مد و لباس اسلامی و ایرانی در حاشیه برگزاری هفتمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزار شد و آثار زیر، برگزیده و معرفی گردید:

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

 قلمور هنر مفهومی

(پشت جلد کتاب مد و لباس در قلمور هنر مفهومی (conceptual fashion) که تنها کتاب بازار نشر ایران در باره مد مفهومی به شمار می رود)

تصویر روی جلد کتاب گیلکی سارا

(تصویر روی جلد کتاب گیلکی سارا)

  • کتاب “مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی” نوشته شیرین عابدی راد از انتشارات نظر
  • کتاب “پوشاک ایرانیان در عصر قجر” نوشته مریم مونسی از انتشارات دانشگاه الزهرا(س)
  • کتاب ” طراحی لباس کودکان” نوشته دکتر محمدی از انتشارات آبان
  • کتاب “مبانی طراحی لباس” نوشته اعظم عابدینی از انتشارات آبان
  • کتاب “مد (هنر،صنعت وسلیقه سازی)” نوشته راضیه یاسینی از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ،هنرو ارتباطات
  • کتاب “لباس گیلکی سارا” نوشته پرویز کلانتری از انتشارات قلم
  • کتاب “لباس های محلی اقوام ایرانی” نوشته رویا خویی از انتشارات محراب قلم
  • کتاب “پوشاک ایرانیان” نوشته پیمان متین از انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی
  • کتاب “پوشاک در ایران زمین” نوشته پیمان متین از انتشارات امیر کبیر
  • کتاب “تاریخ پوشاک ایرانیان از ابتدای اسلام تا حمله مغول” نوشته محمدرضا چیت ساز از انتشارات سمت
  • کتاب “شال های ترمه کرمان گذشته حال و اینده” نوشته ایمان ذکریایی کرمانی و محمد عزیزیان از انتشارات فرهنگستان هنر
  • کتاب “شناخت پوشاک ایرانی زنانم شناخت و کارکرد” نوشته راضیه یاسینی از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات
  • کتاب “دست بافته های سواد کوه” نوشته رحیم عناویان، ژرژ عناویان وتومویوکی یامانوبه از انتشارات فرهنگستان هنر
  • کتاب “فرایند و روش های رنگرزی الیاف با مواد طبیعی” نوشته ویکتوریا جهانشاهی افشار از انتشارات دانشگاه هنر
  • کتاب “تاریخ پارچه و پوشاک در لغت نامه دهخدا” نوشته ویکتوریا محبوبه الهی از انتشارات جمال هنر
  • کتاب “واژه نامه تخصصی طراحی پارچه و لباس” نوشته ابوالفضل داوودی رکن آبادی، سحر ایازی ازانتشارات دانشگاه آزاد

۱۷۱ کتاب منتشر شده در حوزه طراحی پارچه و لباس و مد ایران و جهان را در این LINK مشاهده کنید. اگر قصد دارید تا در بخش مولفان و پژوهشگران جشنواره بین المللی مد و لباس فجر شرکت کنید، مقالات و پایان نامه های خود را در قالب کتاب، به دبیرخانه جشنواره سال آینده ارسال کنید که فرصت خوبی برای ارتقا رزومه دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقصدهای  مد گردی خارج از کشور را دارند (مثل مدرسه کسب و کار لاکچری پاریس)

آخرین خبرها از جشنواره بین المللی مد و لباس فجر را در سرویس رویدادها لوکس تهران دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا