تکنولوژی و دیجیتال

گشتی در دنیای دیجیتالی فشن

فشن

دنیای مد و لباس و فناوری های پوشیدنی امروز، با روزگار خانم شانل و دوران فشن آیکونی به نام پرنسس دایانا در قرن بیستم متفاوت است. امروزه برای تبدیل شده به چهره رسانه ای فعال در عرصه مد و لباس، کار سختی پیش روی علاقمندان این حوزه نیست. جادوی هشتگ های مد گردی اینستاگرام و طوفانی که فشن بلاگرها به راه انداخته اند در کنار مد نویسی آنلاین، سبب شده تا مختصات میان رشته ای صنعت فشن و لاکچری، فرا مرز شده و جذابیتی برای ورود طیف های مختلف مردم را فراهم کند.

امروزه مفاهیم جدیدی به عرصه مد و لباس جهان وارد شده که مد سبز (Green fashion) و فناوری های پوشیدنی (wearable technologies) و لباس های هوشمند (smart clothes) تنها مشتی نمونه خروار از دنیای نوظهور مد هستند که نوید عصر دیجیتال فشن (digital fashion) را می دهند. دیجیتال فشن که همچون توسعه پایدار، کلید واژه ای جدید در عرصه ادبیات گفتاری و نوشتاری صنایع مدرن جهان به شمار می رود، تلاش میکند تا از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه و گسترش مرزهای نوظهور مد و لباس استفاده کرده و به همین خاطر، سبک زندگی دیجیتالی (DIGITAL life STYLE) مردمان روزگار ما را دستخوش تغییرات اساسی کند.

جدید ترین تصاویر ژانویه ای از دنیای فشن

(جدید ترین تصاویر از دنیای فشن. بیش از ۴۶۰ میلیون عکس بر روی هشتگ fashion بارگذاری شده است که برای شناخت دنیای فشن دیجیتال موثر است)

مثلا کیف و کفش و لباسی که ما می پوشیم، میتوانند منابع تولید کننده انرژی سبز باشند و از این انرژی برای شارژ کردن گوشی تلفن همراه استفاده کرد. یا با توجه به اینکه صنعت مد، دومین صنعت آلاینده محیط زیست است و آلایندگی وحشتناکی دارد، الیاف های طبیعی (ORGANIC FIBERS) جایگزین روش های سنتی طراحی و تولید پارچه و لباس شده و لباس های سبز را برای انسان های قرن بیست و یکم به ارمغان آورند.

الیاف ارگانیک و هوشمند

(آینده مد جهان بر بال الیاف ارگانیک و هوشمند سازی البسه گام برخواهد داشت)

خلاصه، دنیای دیجیتال فشن، یکی از مصداق های دهکده جهانی (GLOBAL VILLAGE) و از ابزارهای کارآفرینی دیجیتالی (DIGITAL ENTREPRENRUSHIP) در حوره کسب و کارهای اینترنتی مثل استارت آب (START-UP) بوده و امروزه شاهد فعالیت میلیون ها نفر از شهروندان جامعه اطلاعاتی جهان در این حوزه ها هستیم. همانطور که قبلا گفتیم، شرکت های نوظهور عرصه مد و لباس به خصوص آن هایی که در حوزه های فناورانه فعالیت دارند، با تلفیق سنت و مدرنیته در فیلد مد و لباس و تبلیغات، محصولات و خدمات جذابی را در اختیار مخاطبان قرار دادند که نه تنها مسبوق به سابقه بوده بلکه فضای کلاسیک مد و لباس جهان را دستخوش دگردیسی عظیم کرده است.

دنیای دیجیتال فشن و فناوری های پوشیدنی

مجله تخصصی لوکس تهران به عنوان نخستین مجله سبک و مد لاکچری تلاش دارد تا در طول هفته، در کنار موضوعات جذابی که در حوزه معرفی اکسسوری و سرویس طلا و جواهرات و استایل های خیابانی برندها و سلبریتی های ایرانی و خارجی در اختیار مخاطبان گرامی خود قرار می دهد، گشتی در دنیای خبرهای دیجیتال فشن داشته باشد تا با نوآوری ها و فناوری های پوشیدنی این عرصه آشنا شویم.

با دیجیتال فشن گردی امروز ما همراه باشید.

دیجیتال فشن و کارآفرینی دیجیتالی

آیا شما هم دوست دارید در عرصه دیجیتال فشن فعالیت کنید ؟‌آیا شما هم قصد دارید از طریق ابزارهای دیجیتال فشن، کسب درامد کنید؟ آیا شما هم دوست دارید مطالعات دانشگاهی در عرصه دیجیتال فشن داشته باشید؟ آیا به قدرت استارت آپ های دیجیتال فشن آگاهی دارید؟ آیا میدانید چند درصد فریلسنرهای دنیا در زمینه دیحیتال فشن فعالیت دارند؟

آیا با سایت های سرمایه پذیری دیجیتالی عرصه دیجیتال فشن آشنایی دارید؟ آیا می دانید چگونه می توان یک کسب و کار حوزه دیجیتال فشن را راه اندازی و هدایت اثربخش کرد؟ آیا میدانید چه کتاب ها و چه مقالاتی در کشورهای مختلف دنیا درباره دیجیتال فشن نوشته شده است؟ آیا قصد دارید در کنفرانس ها و همایش های بین المللی دیجیتال فشن با حضور بزرگان طراحی مد و لباس جهان شرکت کنید؟ آیا دوست دارید در دوره های تابستانی عرصه دیجیتال فشن در اروپا و آسیا و آمریکای شمالی ثبت نام کنید؟

معروف ترین فشن بلاگر جهان

(جدید ترین تصاویر این ماه از کیارا فراگنی، معروف ترین فشن بلاگر جهان)

همه این اطلاعات را میتوان امروزه از طریق فضای مجازی و جادوی هشتگ های مد گردی در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و توییتر و تلگرام و لینکدین بدست آورد. امروزه ده ها هزار متخصص فشن در عرصه های گوناگون از طراح لباس (FASHION DESIGNER) گرفته تا مشاوران مد (FASHION ADVISOR) و فعالان عرصه فناوری های پوشیدنی در بزرگ ترین شبکه اجتماعی متخصصین جهان (LINKEDIN.COM) جمع شده اند و میتوانند اطلاعات فوق العاده ای را در اختیار مشتاقان ورود به مرزهای جذاب و رنگارنگ فشن بدهند.

علاوه بر این، دنیای دورکارها در FREELANCER.COM این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا با لشکری از فعالان مد و لباس که آماده همکاری در سطوح و بسترهای گوناگون مد هستند تعامل کرده و فضای کسب و کارهای گوناگونی را در بستر اقتصاد مشارکتی دیجیتالی امروز جهان ایجاد کنید.

همانطور که قبلا گفتیم، درگاه های سرمایه پذیری دیجیتالی مثل: CROWDFUNDING.COM برای کسانی که دنبال راه اندازی استارت های های حوزه دیجیتال فشن هستند، ظرفیت هایی برای دریافت سرمایه از سمت کاربران علاقمند به سرمایه گذاری در این بستر فراهم کرده که میتوان از نمونه های ایرانی و بین المللی آن استفاده کرد.

به  هر حال، امکان فعالیت گسترده و آسان و خلاق برای صاحبان ایده های نوآور در دنیای دیجیتال فشن امروزه بسیار زیاد است و روند رو به رشد علاقه کاربران به دنیای مد و گسترش کسب و کارهای اینترنتی این اکوسیستم در فضای مجازی، خود مبین این حقیقت است که بزودی دیجیتال فشن را باید در فهرست پر ظرفیت ترین مصداق های کارآفرینی دیجیتالی و تجارت الکترونیک جهان به حساب آورد.

اگر خواستار فعالیت در حوزه دیجیتال فشن هستید، توصیه های ۱۰ گانه زیر را در نظر داشته باشید:‌

  • برای فعالیت موفق در عرصه دیجیتال فشن، تسلط خود را به زبان انگلیسی افزایش دهید.
  • برای فعالیت اثربخش در حوزه دیجیتال فشن، مبانی و مقدمات دنیای فشن را یاد بگیرید.
  • برای حضور گسترده در مقوله دیجیتال فشن، سواد رسانه ای خود را مرتب افزایش و به روز کنید.
  • برای ارتقا تاثیرگذاری فعالیت خود در دیجیتال فشن، با ابزارهای دیجیتالی متنوع آشنا شوید.
  • برای تبدیل شدن به یک فشن بلاگر موفق، مطالعات دیجیتالی و غیر دیجیتالی خود را افزایش دهید.
  • برای حضور موفق درعرصه دیجیتال فشن امروز جهان، تجارب موسسان استارت آپ برتر را مطالعه کنید.
  • یکی از شروط لازم برای موفقیت در عرصه دیجیتال فشن، خلاقیت و ارائه ایده های بکر است.
  • تحصیل در حوزه های کسب و کارهای لاکچری و کسب و کارهای اینترنتی میتواند دید شما را بهبود بخشد.
  • دیجیتال فشن همچون هر کسب و کاری، نیاز به صبوری و برنامه تجاری (business plan) واقع بینانه دارد.
  • محتوای دیجیتالی و روش ارائه آن به جامعه مخاطبان و نیاز سنجی صحیح، ابزار موفقیت این حوزه است.

مشاوره مد

دنیای گردشگری و فناوری های پوشیدنی

یکی از کسب و کارهای جالب و جذابی که از عرصه مد و لباس وارد دنیای گردشگری شده است، مشاوره مد است که شما برای آنکه در شهرهای مختلف دنیا در بازدید از مگا مال ها، دچار سردرگمی  نشوید، استایلیست ها به کمک شما می آیند تا طبق استاندارد لباس و معیارهای مد مورد نظر شما، برندها و طرح ها و رنگ های گوناگونی را به شما معرفی کنند تا در وقت و هزینه صرفه جویی کنید. این افراد که مشاوران مد هستند، با استقبال فراوان لاکچری گردها مواجه شده و بستری نوظهور در کسب و کارهای دنیای مد به شمار می روند.

حوزه فشن دیجیتال

اگر قصد لاکچری گردی در دوبی دارید، میتوانید از مشاوران مد ساعتی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید. استایل فاکتور، ابزاری دیجیتالی در حوزه فشن دیجیتال است که می کشود، برای کسانی که دوست دارند شیک به نظر برسند و خاص پسند هستند، ایده های هیجان انگیز را معرفی می کند.

لاکچری گردی در دوبی

اگر به دنبال کسب و کارهایی در حوزه مشاوره مد و لباس در دوبی هستید، به این سایت مراجعه کنید که شما را با فعالان دیجیتال فشن در مقصد گردشگری رویایی خلیج همیشه فارس آشنا می کند. به هر حال، لاکچری گردی در دوبی، ظرفیت های بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می دهد که در این لینک به بخشی از آن پی خواهید برد.

مشاوره دیحیتالی مد

علاوه بر سایت هایی که مشاورانی برای طراحی استایل و مد و لباس شما معرفی می کنند تا به صورت ساعتی و روزانه به شما مشاوه دهند، سایت هایی هم هستند که با ابزارهای هوش مصنوعی، مشاوره ای کاملا دیجیتالی را در اختیار عاشقان مد و لباس قرار می دهند. خرید لباس بر اساس سلایق افراد متفاوت است و این کار در فضای کسب و کار اینترنتی که مردم بخشی از لباس های خود را اینترنتی خرید میکنند و امکان پرو وجود ندارد، سخت است.

جدیدا درگاه تخصصی مشاوره مد به نام فینری این امکان را برای مشکل پسندهای فراهم کرده تا با ورود اطلاعات مربوط به سلایق مدگردی خود، پیشنهادهای هیجان انگیزی بر اساس مد مورد علاقه شما و مبتنی بر اندازه و استاندارد خودتان دریافت کنید.

فناوری پوشیدنی و مدگردهای آنلاین

کافی است فهرستی از لباس هایی که دوست دارید را بر اساس رنگ و طرح و اندازه مشخص کنید تا سلیقه شما را برای انتخاب پوشش مناسب بداند و سپس بر اساس این اطلاعات دریافتی، به تحلیل اطلاعات پرداخته و گزینه های جالبی را در اختیار مد گردهای آنلاین قرار می دهد.

این سایت شبیه برخی از اپلیکیشن های موبایل است که بر اساس تم موسیقی مورد نظر کاربر، به وی پیشنهاداتی در زمینه گوش کردن به برخی قطعات موسیقی ارائه می دهد. در واقع فینری، روش کاری مشابه با اسپاتیفای، مینت و تریپ آی تی دارد و تلاش دارد تا در سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از آن، به آی تونز دنیای مد و لباس تبدیل شود.

سایت در حوزه دیجیتال فشن و مشاوره مد

برای عضویت در سایت میتوان با استفاده از اکانت خود در یکی از شبکه های اجتماعی، ثبت نام کرد و از خدمات سایت در حوزه دیجیتال فشن و مشاوره مد استفاده کرد. گفته شده که فناوری هوش مصنوعی این سایت برای شناسایی انواع البسه بیش از ۹۷ درصد بوده و از بیش از ششصد برند دنیای مد، قریب به ۳ میلیون قطعه لباس گنجانده شده که میتواند امکانات و ابزار خوبی را برای تحلیل مد و مشاوره آنلاین در اختیار کاربران مد گرد قرار بدهد.

فینری، ایده خوبی برای علاقمندان به راه اندازی استارت آپ های لاکچری در عرصه مد و لباس است و میتوان با توجه به نیازهای مد کاربران ایرانی، از ابزار سایت و اپلیکیشن های هوشمند، خدمات مشاوره ای انلاین را در اختیار مد گردها قرار داد.

لباسی نجات بخش

لباس، علاوه بر آنکه پوششی برای ظاهر و استایلی شیک و جذاب است، میتواند نقش محافظ خوبی برای اندام به خصوص اعضای آسیب پذیر مثل دست و قلب و مغز باشد. اخیرا لباس پارچه ای ساده طراحی و تولید شده است که توسط محافظ های فناورانه ای که بر روی ان تعبیه شده، میتواند نقش محافظ برای جلوگیری از شکستگی و جراحت باشد.

این لباس، ظاهری متفاوت با لباس های معمولی ندارد، اما داخل آن را لایه محافظی پوشانده است که منعطف بوده و در صورت برخورد ناگهانی با موانع سخت، از آسیب بدن جلوگیری می کند. به گفته دیجیتال ترندز، به جای استفاده از فوم های سنتی از ماده مخصوصی به نام RPT استفاده شده که فناوری خاصی برای تولید آن در نظر گرفته شده است که از فناوری های پوشیدنی است و در برابر هر نوع فشار و ضربه ناگهانی بسیار مقاوم بوده و میتواند کل این فشار را جذب و در درون خود توزیع کند تا محافظ ارزشمندی برای اندام صاحبش باشد.

لباس های پوششی و ضربه گیر

طبق اعلام سایت جی فورم، مدل زنانه این لباس ۱۳۰ دلار قیمت گذاری شده و مدل ویژه اسکی بازان نیز بیش از ۱۰۰ دلار است. البته مدل های ساده تر این نوع لباس های پوششی و ضربه گیر که از زانو و بازو محافظت میکند کم تر از هفتاد  دلار قیمت گذاری شده است.

البته شرکت SENATEX هم که شرکتی انگلیسی در حوره عملکرد فناوری های پوشیدنی است مشغول به کار بر روی لباس های نظامی بوده که می تواند در زمان های کوتاه برای جان سربازان اهمیت فراوانی قابل باشد. این لباس ها قادرند میزان جراجات وارده بر اثر اصابت گلوله و یا حتی حملات هسته ای، بیولوژیکی و یا شیمیایی را از طریق سنجش خون و عرق سرباز و همینطور علایم حیانی را از طریق فرستند های دیجیتالی خود به مرکز پزشکی ارسال تا مورد آنالیز قرار بگیرد.

طراحی لباس های نظامی مبتنی بر فناوری نانو و فناوری اطلاعات

فن آوری نوینی که در این لباس به کار گرفته شده است، نانو الیاف بوده و می تواند حتی نقش یک شارژ را نیز ایفا کند. این نانو الیاف ها قادر هتند انرژی حرکتی حاصل از حرکات سربازان را در میادین نبرد، به انرژی الکتریکی تبدیل کند. دانشگاه برکلی نیز با برخی از مراکز نظامی امریکا برای تولید و طراحی لباس های نظامی مبتنی بر فناوری نانو و فناوری اطلاعات همکاری دارد. البته این الیفاف ها به قدری کوچک هستند که هیچ مزاحمتی برای فردی که آن را پوشیده ایجاد نکرده و میتوانند از لباس خود به عنوان ابزاری هوشمند در جنگ و رزمایش های سخت استفاده کنند.

بخاری در لباس!

بله! بخشی از دنیای مد و لباس به طراحی لباس هایی برای فصل سرما به خصوص پوشش های که ورزشکاران برای استفاده از نقاط صعب العبور زمستانی و پر برف و کولاک بر تن می کنند اختصاص دارد. ایده تجهیز لباس های های زمستانی به فناوری های گرمایشی، مقوله جدیدی نیست. اما اضافه کردن بخاری به یک لباس زمستانی، کار خلاقانه و تقریبا عجیب است.

شرکتی به نام HEATER APPAREL نوعی بخاری به نام TORCH 2 را طراحی و تولید کرده که میتوان آن را به راحتی به انواع لباس های زمستانی اضافه کرد تا گرمای مطبوعی را در زمستان گردی های خود با همان لباسی که در اختیار دارند تجربه کنند. این فناوری می تواند هوای خیلی سرد را به هوای گرم تبدیل کند.

این بخاری با سیستم بخاری هایی که در ذهن داریم متفاوت است. تورچ در واقع کمربند تولید حرارت است که میتواند به هر لباسی اضافه شود و مواد گرما زای آن قادر خواهد بود که با استفاده از باتری فعال شده و تولید انرژی حرارتی کند. طراحی این اکسسوری گرما بخش به گونه ای است که میتوان به بدنه لباس دیگر نیز از آن استفاده کرد و برای انتقال گرما به دیگر بخش های بدن نیز از سر دایره ای شکل ان بهره برد.

فناوری پوشیدنی بخاری در لباس

این بخاری، دارای یک باتری پنج ولتی است که حدود شش هزار میلی امپری این بخاری از جنس پلیمر و لیتیوم ساخته شده است. ابعاد کوچک آن سبب می شود تا به راحتی بتوان از آن در سفرهای زمستانی استفاده کرد و نیاز به پوشیدن پالتوهای ضخیم با پر قو نبود!

ابزار گرمایشی و فناوری های پوشیدنی

نکته جالب توجه درباره این ابزار گرمایشی آن است که سیم هایی از جنس نیکل و کروم دارد که به سرعت گرم شده و باتری آن نیز دارای خروجی USB بوده که میتوان از آن برای شارژ گوشی تلفن همراه نیز استفاده کرد. این شرکت توانسته نخستین هیتر کت را در دنیا تولید کند که با قیمت ارزانش به نظر می رسد در سال ۲۰۱۸ میلادی به یکی از فناوری های پوشیدنی جذاب برای شهروندان نقاط سرد کره زمین تبدیل شود. اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی و کاربرد و مدل های حال و ایده های آینده این گرم کن را در نشانی اینترنتی در این آدرس مشاهده کنید.

نخستین کمربند گرم کن

(تصویر ایندکس شرکت تورچ که نخستین کمربند گرم کن قابل حمل را برای استفاده در ماه های سرد سال تولید کرده است)

جزییات تکمیلی درباره فناوری های پوشیدنی این شرکت را میتوان با اینستاگردی نیز بدست آورد. به همین منظور به صفحه اختصاصی آن در این لینک مراجعه کنید.

پست های اینستاگرامی شرکت تورچ

(تصویری یکی از پست های اینستاگرامی شرکت تورچ که نحوه استفاده از این کمربند گمر کن را در انواع مختلف پوشش های زمستانی نشان می دهد. باطری کوچک و سبک آن علاوه بر گرمایش بدن، امکان شارژ گوشی تلفن هوشمند را هم به شما می دهد)

فناوری های پوشیدنی نسل جدید

وقتی صحبت از فناوری های پوشیدنی میکنیم همگان به یاد ساعت اپل (apple watch) می افتند که مظهری از خلاقیت غول فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان و میراث استیو جابز فقید است. در چند سال اخیر با ابداع پوشیدنی های هوشمند مانند ساعت ها و برخی البسه که نمونه آن را در بالا مشاهده کردید، نفوذ فناوری به سبک زندگی دیجیتالی ما افزایش یافته و به نظر می رسد در سالهای اینده این نفوذ بیش از پیش صعودی شود.

فراگیری اینترنت اشیا

با توجه به فراگیری اینترنت اشیا (INTERNET OF THINGS) و خودروهای بدون راننده (DRIVELESS CARS) و حضور ربات های خانگی (HOME ROBATS) در واقع فناوری به زندگی و حتی درون بدن انسان ها نیز وارد شده و بخش زیادی از زندگی را میتوان تحت کنترل هوشمند از راه دور قرار داد.

کسب و کار دیجیتال فشن و فناوری های پوشیدنی

صنعت میان رشته ای مد و لباس جهان نیز در واقع از این تحولات دائمی دور نیست و هر روز شاهد خلاقیتی از شرکت های مد و لباس هستیم که قصد دارند سبک و سیستم نگاه ما با فشن قرن بیستمی را با تغییرات عظیمی همراه کنند و به نظر می رسد که در این راه نیز با تجاری سازی ارزان ایده های خلاق خود و تولید انبوه آن بتوانند سبک نوینی در کسب و کار دیجیتال فشن ارائه کرده و بسیاری را مشتری محصولات و خدمات خود کنند.

فناوری پوشیدنی شرکت POLAR

(فناوری های پوشیدنی شرکت POLAR)

اگر روزگاری می بایست برای فرار از سرما، لباس های ضخیمی پوشید* اکنون میتوان با کمک فناوری های پوشیدنی، حتی با لباس های بهاری و تابستانی نیز در هوای برفی قدم زد! در واقع در عصر فناوری اطلاعات (موج سوم آلوین تافلر)، می توان شیوه طراحی  و تولید و استفاده از البسه را متحول کرد و امروزه شاهد وقوع چنین حوزه ای در دنیای فشن هستیم که تولیدات استلا مک کارتی در عرصه مد سبز و هم چنین موج عرضه البسه مبتنی بر پارچه ها و الیاف پیشرفته نانو و دوستدار محیط زیست (ecofriendly) از آن جمله است.

اگر روزگاری هدف  استفاده از نانو الیاف ها فقط برای افزایش ایمنی بدن در برابر سرما و گرما و ضربه بود، امروزه مد سبز تلاش میکند تا میزان نقش آلایندگی خود را در محیط زیست کاهش دهد و شرکت های مد و لباس جهان نیز به مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) وارد شود.

انقلاب گوشی های هوشمند و دنیای فشن

گوشی های هوشمند یکی از ابزارهای محرک (DRIVING FORCE) برای توسعه دنیای دیجیتال فشن هستند که از انقلاب دات کام ها به این سو، سبک جدیدی را در فشن عرضه کرد و با استقبال گسترده مد گردها و لاکچری گردها و حتی عموم مردم مواجه شدند.

با از راه رسیدن گوشی های هوشمند و برنامه های موبایلی شرکت های تجاری و فناوری به فکر استفاده از لباس های مختلف و حتی کفش برای نمایش فناوری های تازه افتادند. تی – شرت های جدید برای کنترل ضربان قلب مورد استفاده قرار گرفتند، کیف های دستی دارای بلندگوهایی شدند که به گوشی هوشمند متصل می شد و فرامین را منتقل می کرد و در نهایت از ساعت های هوشمند و مچ بندهای خاص برای کنترل وضعیت سلامت و مدیریت تمرینات ورزشی استفاده شد.

خدمات مشاوره مد و لباس و توسعه فناوری های پوشیدنی

اگر قصد راه اندازی استارت آپ خلاقانه ای در عرصه مد و لباس دارید، همانطور که در موارد ۱۰ گانه ابتدای این گفتار توضیح دادیم، اپ های گوشی های هوشمند که خدمات مشاوره  مد و لباس و توسعه فناوری های پوشیدنی را دردستور کار دارند میتواند حیطه کسب و کار خلاق و جالب کم رقیبی باشد که مخاطبان بسیاری را میتواند به سمت خود بکشد و فضای مجازی نیز همانطور که TORCH اقدام کرد، کشش پذیرش این موضوع را دارد.

کارآفرینی دنیای فشن

در واقع به قول اقتصاد خرد، کشش تقاضای بازار برای استفاده از فناوری های پوشیدنی ارزان که توسط استارت آپ های این فضا طراحی و ارائه شود بالا بوده و میتوان از ان به عنوان ابزاری برای کارآفرینی دنیای فشن حتی در ایران نام برد که اتفاقا مورد توجه جشنواره مد و لباس فجر نیز قرار دارد.

لباس های سخنگو!

فناوری های پوشیدنی لباس های سخنگو

نرم افزار های سخنگو در واقع نسل جدیدی از نرم افزارهای جهان جدید است که تلاش میکند تا با قابلیت هوش مصنوعی (ARITIFICIAL INTELLIGENCE)، دنیای مد و لباس را با تحول عظیم روبرو کند. لباسی که به شما اعلام کند که عرق کرده اید یا دمای بدن شما بیش از حد نرمال است یا  ضربان قلب شما یا ضربان نبض افزایش یافته و این موضوع  به صورت آلارم روی گوشی هوشمند شما اطلاع رسانی شود، قطعا مخاطب و مشتری زیادی خواهد داشت به خصوص برای کودکان و کهنسالان که میتواند کارکرد بیشتری برای مراقبت کنندگان از ان ها به ارمغان آورد.

طراحی و تولید لباس های سخنگو سال به سال افزایش می یابد و شاهد افزایش ارائه این محصولات به نسبت گران در بازار مد و لباس جهان هستیم که در لوکس تهران در آینده درباره اش بیشتر خواهیم گفت.

انقلاب نانو الیاف ها

نانو الیاف ها در حال بروز انقلابی در عرصه مد و لباس جهان هستند. هر ماه درباره فناوری های نانو الیاف ها در طراحی و ساخت لباس ها و کاربردها و کارکردهای متنوع آن بیشتر می شنویم.

استفاده از نخ ها و پارچه های رسانه به انسان این فرصت را می دهد که در آینده نزدیک با لباس های خود بتوانند ارتباط برقرار کنند و از این ارتباط دیجیتالی به عنوان راهکاری برای کنترل دمای بدن و لباس استفاده کنند. گفتگوی لباس با صاحبش و حتی ارتباط آن با دیگر لباس هایی که مجهز به فناوری مشابه باشند مثل همان کفش معروف نایک، از مظاهر انقلاب نانو فناوری در فناوری های پوشیدنی به شمار می رود.

انقلاب نانو الیاف ها

انو الیاف های تو خالی زیر میکروسکوپ

(تصویری از نانو الیاف های تو خالی زیر میکروسکوپ)

لباس نانو الیاف کودک

(فناوری های پوشیدنی : لباس نانو الیاف کودک، ضد آب و ضد لک)

چاپگرهای سه بعدی که در تولید برخی از لباس های استفاده می شود و در تولید این لباس ها نیز معمولا از نانو الیفا استفاده می کنند، در آینده نحوه تفکر، تولید، پوشش و حتی خرید لباس توسط انسان ها را تغییر خواهند داد. از این چاپگرها می توان برای چاپ کردن و استفاده آنی از هر چیزی استفاده کرد. از اتومبیل و خانه گرفته تا پیتزا و اسباب بازی و تفنگ و لوازم خانگی مختلف.

ژاکتی با ۲۶ جیب

مد مفهومی تلاش دارد تا شیوه جدیدی در لباس پوشیدن را در اختیار ما قرار دهد. مثلا لباسی که هم مانتو باشد و هم باراتی و هم پالتو و هم بانوان به عنوان لباسی برای استایل های خیابانی در فصول سرد یا گرم سال بتوانند از ان استفاده کنند، لباسی جذاب و چند کاربرده هست که روش جدیدی در دنیای مد و لباس به شمار می رود.

 فناوری در صنعت مد و لباس

یکی از شگفت انگیز ترین مصداق های انقلاب فناوری در صنعت مد و لباس را می توان در ژاکتی به نام پلاس روولوشن اسکات وست مشاهده کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی روانه بازار شد و امسال نیز نسخه های به روز شده ان توسط ابن شرکت ارائه می شود که در گزارش های بعدی لوکس تهران به آن خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی ژاکتی فناورانه

(تصویر مشخصات فنی ژاکتی فناورانه با ۲۶ جیب از فناوری های پوشیدنی)

در واقع  ScotteVest Revolution Plus ، ژاکتی با بیست و شش جیب است که تا افراد قادر باشند تا ابراز و وسایل دیجیتالی قابل حمل را به راحتی به این سمت و سو برده و از ان استفاده کنند. این لباس به واسطه سازگار شدن با بدن، کمک به تخلیه حرارات و عرق و همچنین ثبت علایم حیاتی، با استقبال ورزشکاران و حتی مردم در سراسر جهان مواجه شده است. جزییات بیشتر این فناوری جالب را در این نشانی دنبال کنید.

فناوری در شنا و گرمکن ورزشی

لباس های شنا نیز هر سال با تغییر در طراحی و استایل مواجه می شوند تا شناگران مرد و زن بتوانند با لباس هایی که خاصیت آیرودینامیکی پیشرفته دارد، با حبس جریان هوا در درون خود، موجب تسریع حرکت ورزشکاران شده و شادابی بیشتری را برایشان در فعالیت های ورزشی به ارمغان اورد.

 لباس های بیومتریکی

شرکت اسپیدو که طراح این لباس است، در سال های اخیر توانسته به منظور ارتقای تولیدات خود، از ماده ای به نام فست اسکین ۳ (FASTSKIN3) خواص نانو دارد استفاده کرده و لباس شنایی طراحی کند که چند برابر البسه معمول بتواند بدن انسان را فشرده کند. لباسی که برای تولیدش هم از طراحان مد و هم از متخصصان آیرودینامیک استفاده شده است.

چند سال پیش نیز شرکت کویک سیلور (QuikSilver) گرمکن ورزشی جدیدی را روانه بازار کرد که برای ورزشکاران پر فایده بود. این لباس مجهز به باتری ضد آب بوده و قابلیت تولید گرما در دمای پایین را دارد. با این کار، جلوی افت ناگهانی دمای بدن ورزشکاران به خصوص در مناطق سردسیر مثل کوهستان و جنگل گرفته می شود.

 لباس های بیومتریکی

نسل جدیدی از فناوری های پوشیدنی  ارتباط زیادی با ثبت و تحلیل اطلاعات بیومتریک بدن انسان دارد. شرکت اوم سیگنال در سال ۲۰۱۴ میلادی تولید لباس هایی را در دستور کار قرار دارد که به ذخیره سازی داده ها و اطلاعات بدن می پردازد.

سایت شرکت کانادایی OMSIGNAL

توضیحات بیشتر را در سایت شرکت کانادایی OMSIGNAL مشاهده کنید. این لباس ها با استقبال تیم های ورزشی و ورزشکاران از سراسر جهان مواجه شده و می کوشد تا با تولید لباس های هوشمند، امکان تحلیل فعالیت بدنی ورزشکاران را برای متخصصان تغذیه و مربیان و برنامه ریزی فراهم شود.

عرصه فناوری های پوشیدنی

جزییاتی بیشتر از فعالیت های این شرکت فعال در عرصه فناوری های پوشیدنی را در اینستاگرام ان دنبال کنید.

نمونه اطلاعاتی بیومتریک کودکان

(تصویری از نمونه اطلاعاتی بیومتریک کودکان که توسط OMSIGNAL دریافت شده است)

یکی از نکاتی که در طراحی لباس های مجهز به فناوری تحلیل بیومتریک بایستی در نظر داشت، استفاده از نانو فناوری در طراحی و تولید لباس است . چرا که باید در برابر نفوذ آب و گرما و سرما و انواع آلودگی و لک، مقاوم بوده تا تاثیری بر روی سنسورهای به کار رفته نداشته باشد. پوشاک های هوشمند این شرکت ده ها میلیون عدد بوده و گردش مالی قابل توجهی را برای این استارت آپ به ارمغان آورده است.

فناوری EVONE

ای وان، نام یک استارت آپ تازه کار فرانسوی است که در یک سال اخیر محصولات جالبی را به دنیای فناوری های پوشیدنی عرضه کرده است. کفش هوشمندی که ساخته است مجهز به حس گرهای مختلف بوده و اگر شما با این کفش به زمین بخورید، GPS، سرعت سنج و حتی ژیروسکوپ نصب شده در کفش، پس از پوشیدن کفش فعال شده و هر تغییری را گزارش می دهند.

کفش هوشمند شرکت EVONE

(کفش هوشمند شرکت EVONE)

این کفش میتواند برای سالمندان، کارگران ساختمانی و کوهنوردان مناسب باشد. فناوری های پوشیدنی به کار رفته در این کفش به گونه ای است که میتواند همه اطلاعات صاحب خود را با تراشه GSM و انتن های LORA ، پردازش کرده و اطلاعات لازم را به همراه موقعیت مکانی در اختیار گیرنده قرار دهد. قیمت این کفش هوشمند زیر ۱۵۰ دلار اعلام شده و به نظر می رسد تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی روانه بازار شود. هزینه بیست دلاری ماهانه برای فعال کردن خدمات پیام رسانی هشدار نیز باید به این شرکت استارت آپ پرداخت کرد.

ناوری های پوشیدنی و دیجیتال فشن

جزییات بیشتر درباره فناوری های پوشیدنی را که در نخستین روزهای ۲۰۱۸ منتشر شده است را در این لینک مشاهده کنید.

همراهان گرامی

اگر شما هم تجربه استفاده از فناوری های پوشیدنی و دیجیتال فشن را دارید، نظرات و پیشنهادات خود را کامنت کرده یا از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی در اختیار لوکس تهران قرار دهید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا