سبک زندگی لوکس

چگونه استایلیست شویم ؟

استایلیست کیست

استایلیست کیست ، چه می کند و چطور استایلیست شویم؟

استایلیست (به انگلیسی: STYLIST)،  یا سبک سازها یا طراحان سبک یا طراحان استایل، یکی از شغل های جذاب در  صنعت مد و لباس جهان است که بدون آن، دنیای مد به این جذابیتی که مشاهده می کنیم نخواهید بود.

استایلیست ها با طراحان لباس و فروشندگان لباس فرق دارند و وظایف متفاوتی را عهده دار هستند. گزارش امروز سرویس مد گردی مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران سعی می کند شما را با وظایف کلی طراحان استایل و راهکارهایی برای ورود به عرصه طراحان استایل آشنا کند. در انتهای این گفتار با شماری از استایلیست های معروف خانه های مد آشنا می شوید.

با استایلیست گردی امروز ما همراه باشید.

به دنیای چطور و چگونه و کجا خوش امدید

در دنیایی زندگی می کنیم که همه چیز تخصصی شده و گزینه های انتخاب  برای افراد بسیار  است.  انتخاب  بین گزینه  ها،  به  معیارهای مختلف  ارتباط دارد و این کار  را برای افراد سخت می کند. مثل خرید کردن، مثل سفر کردن، مثل تحصیل کردن، مثل تبلیغ کردن، مثل فروختن و امثالهم.

اینکه کجا بروید، چطور بروید،  چی بپوشید و چطور بپوشید و غیره،  سوالاتی است که بخشی  از دغدغه  ذهنی صدها میلیون نفر در سراسر جهان است. به همین خاطر است که سایت ها و کتاب ها و موسسات مشاوره ای  تاسیس شده تا به شما برای پاسخ به این ۴ سوال مهم، یاری کند. WHERE TO GO ، HOW TO GO، WHAT  WEAR،  HOW  WEAR، مقوله هایی فرصت آفرینی برای علاقمندان به راه اندازی کسب و کار است که فریلنسرها (FREELANCER) یا همان دور کارها، مثل فشن بلاگر  ها (FASHION BLOGGER) در حوزه مد و توریسم بلاگر ها (TOURISM BLOGGER) در عرصه  گردشگری،  به ارائه خدمات به مخاطبان و مشتریان فعال  هستند.

چگونه فشن بلاگر محبوبی باشیم؟

اکنون در فضای مجازی، شاهد رشد روز افزون مشاورانی هستیم که پاسخگوی سوالات  چطور و چگونه و کجا هستند. از  دنیای مد و لباس گرفته تا گردشگری  و تحصیل و بورس و مدیریت کسب و کار و غیره.

همه این  ها مصداق های کارآفرینی دیجیتالی در جامعه اطلاعاتی امروز جهان است. اگر قصد راه  اندازی  کسب و کار آنلاین دارید، این حوزه، نیازهای زیادی  دارد و جاهای خالی بسیاری  برای شما ترتیب داده  که خودتان را باید با اکوسیستم کسب و کار  دیجیتالی  تطبیق دهید.

طراحان استایل نیز به خوبی  از این فضا برای شهرت آفرینی استفاده می کنند. کار استایلست ها هم پاسخ به  جهان جذاب چطور و چگونه و کجا در عرصه فشن است

استایلیست به زبان ساده

با یک مثال خیلی ساده شروع می کنیم. فکر کنید نیکول کیدمن قصد شرکت در فرش قرمز اسکار دارد. چه لباسی، از چه برندی، چه آرایشی از چه برندی، چه کیف و کفشی و اکسسوری از چه برندی نیاز دارد. چگونه این پوشش را با کفش خود ست کند؟

چگونه مدل مو خود را با این پوشش  همراستا کند؟ آیا باید  مدل مو دم اسبی باشد؟ شینیون  باشد؟ آرایش  غلیظ باشد یا ملایم؟ در  ترکیب آرایش صورت،  کدام  عناصر  شاخص تر  باشد؟ به طور  کلی  چه رنگی  انتخاب شود ؟ آیا باید پیامی منتقل شود (مثل پوشش  سیاه  مراسم اسکار  ۲۰۱۸)؟

مدل های جذاب سلبریتی ها در مراسم اسکار

پاسخ به همه این پرسش ها وظیفه استایلیست ها است. اگر قضیه  مربوط به طراحی استایل مدل ها کت والک  ها باشد، طراحان استایل باید با کروگرافیست ها (CHOREGRAPHIST) همکاری کند تا شیوه راه رفتن مدل ها روی استیج را با نوع استایلی که باید برای پوشش مدل در نظر بگیرد تطبیق دهد تا آزادی عمل  مدل در  راه رفتن کاهش پیدا نکند و برند مورد نظر، از جهات مختلف، جلوه خوبی داشته باشد.

استایلیست های ایرانی

(ماهنک آهنج و دلاور صدری از استایلیست های ایرانی)

به  همین  این  ها باید تلاش برای جمع و جور کردن محصولات برندهای مختلف را به  وظیفه استایلیست ها اضافه کرد. او باید بر اساس  ظاهر  و تیپ و اندام سلبریتی در مراسم خاص، چه آقا باشد چه خانم،  محصولات خاص  از برندهای مورد نظر  خود را با هماهنگی مشتری سفارش داده و اطمینان حاصل کند که این محصولات در زمان مقرر  به مکان  مورد نظر  ارسال  می شود. بنابراین، یکی از نقش های  طراحان استایل، مدیریت زمان در پروژه  طراحی مد و لباس است.  پروژه،  یک  خصوصیت اصلی دارد. زمان  ابتدا و زمان انتها دارد. یعنی هیچ پروژه  ای، انتهای باز ندارد!

استایلیست های موفق جهان

در  واقع طراحان استایل هر  کاری که انجام می دهند مثل یک پروژه به ان نگاه می کنند که نقطه شروع و نقطه پایان دارد و فرآیندی برای اتمام کار مشخص و معلوم در دستور کار قرار می گیرد  و با برنامه ریزی و سازماندهی، عواملی  که در  این  فرآیند به طور مستقیم و غیر مستقیم  فعال  هستند، شناسایی و راهبری  می شوند.

استایلیست موفق

(استایلیست موفق، روانشناس رنگ موفق است)

نظارت بر حسن اجرای پوشش مشتریان، وظیفه دیگر طراحان استایل به شمار میرود.  همانطور که می بینید، کار طراحان استایل کار سختی است و نیاز به مهارت های مختلف  طراحی مد تا سازماندهی و برنامه ریزی و حتی روانشناسی (مثل روانشناسی رنگ و بازار و جریان شناسی  مد) دارد. از استایلیست های معروف دنیا می توان به کارل لاگفرلد آلمانی ، راشل زو  و آنابل تولمن و تام فورد و حتی بیژن  پاکزاد  و  Micaela Erlanger (استایلیست  معروف مریل استریپ و ستارگان هالیوود) اشاره کرد که در  ادامه به شماری از کار آنان اشاره شده است.

استالیست های معروف سلبریتی های هالیوود

(مریل استریپ در فرش قرمز اسکار- یکی از وظایف استایلیست ها، تناسب بخشی بین طراحی استایل و سن مشتری است)

طراحان استایل معروف سلبریتی های هالیوود

(میشل ارلانگر، طراحان استایل معروف سلبریتی های هالیوود )

استایلیست محبوب هالییودی ها

(خانم  ارلانگر، استایلیست محبوب هالییودی ها لباس فاخر آبی لوپیتا نیونگ در اسکار  ۲۰۱۴  کار خانم  ارلانگر است )

استایلیست و طراح خلاق و جسور هالیوودی ها

(ارین والش، استایلیست  معروف، طراح خلاق و جسور  هالیوودی ها از جسیکار پارکر تا کریستین ویگ است)

استایلیست کیست

(جسیکا پارکر را در مراسم  مت گالا  ۲۰۱۵ میلادی  (MET GALA)  شاهد هستید که طرح جذابی از ارین والش را به نمایش می گذارد)

طراحان استایل معروف ستارگان هالیوود

(این دفتر کار خانم کیت یانگ،  از طراحان استایل معروف ستارگان هالیوود)

سلنا گومز در این استایل سفید رنگ

(سلنا گومز در این استایل سفید رنگ، محصولی از کیت یانگ را به نمایش می گذارد)

استایلیست معروف را در کنار پیرانکا چوپرا

(کریستینا الریچ  (CHRISTINA EHLRICH) استایلیست معروف را در کنار پیرانکا چوپرا (PIRYANKA CHOPRA)  مشاهده می کنید)

استایلیست پنه لوپه کروز

(کریستینا الریچ، استایلیست پنه لوپه کروز- هنرپیشه فیلم همه می دانند اصغر فرهادی)

کار متخصص مد چیست؟

متخصص مد ظاهر  یک شغل فریبنده  و جذابی  برای شمار گسترده ای از مخاطبان در سراسر جهان است. اما واقعا چند نفر به  این موضوع آگاه هستند که وظیفه و ماموریت استایلیست  یا متخصص مد چیست؟ چه وظایفی بر عهده دارد و اصولا چه نقشی در طراحی مد و لباس دارد؟  اجازه بدهید که در  ابتدای  گفتار کمی در  این باره  صحبت کنیم.

استایلیست، کارش  مرتبط با استایل است. طراحی استایل. یعنی  خلق  سبک، خلق مد و به زبان ساده،  طراحی تیپ و ظاهر افراد. اینکه چه فردی  چی  بپوشد بهتر است و از چه رنگ های  لباس و کیف و کفش پرهیز  کند بهتر است. در واقع طراحان استایل، با باید ها ونباید  ها در  طراحی مد افراد سر و کار دارند.

شاید کمی  ابهام  برانگیز باشد.  اما ضرورتا، این کار  متخصص طراحی مد و لباس اس تکه تصمیم  بگیرد که یک فردی، چی بپوشه  (WHAT TO WEAR)  و چطور بپوشه (HOW  TO WEAR). در واقع استایلیست ها افراد متخصص و حرفه  ای در حوزه  طراحی مد و لباس هستند که به افراد گوشزد می کنند که بر اساس استایل و اندام و رنگ پوست و قد و وزن و غیره، چه لباسی  مناسب  آنهاست  و چگونه  لباس  های مناسب را بر تن کنند.  موقعیت  مکانی و زمانی و شخصیت و مقام  اجتماعی شخص  در انتخاب استایل اهمیت دارد که این  المان را استایلیست در توصیه  های خود لحاظ می کند.

حتما بخوانید : با رشته طراحی مد و لباس آشنا شویم

استایلیست جولیا رابرتز و جسیکا

(تصویری از الیزابت استورات، استایلیست جولیا رابرتز و جسیکا چستین در کنار الاریا اوربیناتی، استایلیت رایان رینولدز و برادلی کوپر)

نقش های سه  گانه استایلیست ها

نقش های اصلی یک استایلیست  می تواند به ۳ دسته بندی  زیر نقسیم شود:‌

  • ساخت استایل و سبک مورد نظر برای فوتوشوت از سلبریتی ها کار EDITOR STYLING است.
  • مشاوره به برندهای و توسعه برند (BRAND DEVELOPMENT)، کار STYLE  ADVISOR  است.
  • سبک سازی برای سلبریتی ها

وقتی  یک متخصص مد در  یک استودویو عکاسی  مشغول به کار می شود، او هست که نوع لباس، انتخاب اکسسوری و هم  چنین  آرایش و ظاهر فرد را برای عکاسی  تعیین می کند. در فوتوشوت های مجله ای  که معمولا برای روی جلد از  افراد معروف گرفته  می شود، معمولا از طرف نشریه، توصیه  هایی به استایلیست ارائه می شود که او بداند،  تم و شرایط کاری موردنظر مجله برای  فوتوشوت چیست تا او این معیارها  را در طراحی استایل  خود برای سلبریتی مربوطه  در نظر  بگیرد.

حتما بخوانید : زیباترین مدل های لباس مراسم اسکار در ۷۰ قاب

استایلیست اما واتسون

(پترا فلانری، استایلیست اما واتسون و کلیر دانس)

مثلا اگر  قرار باشد عکسی از یک سلبریتی  در  شماره پاییز یک مجله منتشر شود، فوتوشوت مورد نظر  باید به گونه ای باشد که ارتباط معنا داری با فصل  و موقعیت  زمانی داشته باشد. مثلا سلبریتی را با استایل پاییزی نشان دهد.  مثلا اگر  برای  شماره  بهار  عکسی در نظر گرفته  می شود، استایلیست  باید از  پوشاندن سلبریتی با لباس  های گرم زمستانی  خودداری کند. گاها  مجله از استایلیست  می خواهند که فلان سلبریتی، برای  تبلیغ فلان برند آرایشی یا پوشاک یا غیره در  نظر گرفته شده  است  و به  همین  خاطر، باید طراحی استایل برای  عکس به گونه ای باشد که بتواند  منعکس کننده  برند مورد نظر در  عکس باشد.

استایلیست لیدی گاگا

(براندون ماکسول، استایلیست لیدی گاگا است. اما در این عکس، طراحی استایل توسط کارل لاگرفلد انجام شد)

فرآیند فوتوشوت لیدی گاگا

(کارل لاگرفلد بر فرآیند فوتوشوت لیدی گاگا نظارت دارد)

فشن شو استایلیست ها

(کارل لاگرفلد را در کنار لیلی رز دپ (LILY-ROSE  DEPP) در  فشن شو شانل مشاهده می کنید که اوت کوتورپف دار صورتی رنگ را به نمایش می گذارد)

استایلیست های نشریات

(استایلیست می تواند تصمیم بگیرد که کت والک در میان درختان جنگل باشد. مثل فشن شو شانل)

برندهای که در  مجله های کاغذی  گلاسه  حضور دارند،  تقریبا برندهایی هستند که تبلیغات گسترده  می کنند و برای آن هزینه های  زیادی  صرف می  کنند. لذا می بایست  معرفی ان ها توسط سلبریتی به خوبی صورت بگیرد و استایلیست هم باید قادر باشد در طراحی استایل به گونه ای رفتار کند که انتظارات  نشریه  از سلبریتی را برآورده کند.

استایل لیدی گاگا

(استایل لیدی گاگا برای تیپ های کژوال در لندن گردی های ۲۰۱۳  میلادی)

هنگامی که مفهوم  از عکس با یک عکاس نهایی می شود،  متخصص مد باید  لباس  مورد نظر برای  عکس را انتخاب کند. یعنی  این استایلیست هست که به سلبریتی مورد نظر  توصیه  می کند که چه لباسی را بر اساس تم مجله و انتظارات نشریه برای  عکس می بایست بپوشد. مثلا اگر قرار باشد ۵ فوتوشوت برای  ۵ صفحه از سلبریتی  گرفته  شود، بهتر  است۱۰ دست  لباس انتخاب شود تا اگر اوضاع بر وفق مراد پیش  نرفت، گزینه  های مختلف در دسترس باشد.

پس این طراحان استایل هستند که نوع لباس سلبریتی ها را برای فوتوشوت ها انتخاب می کنند. طراحان استایل الزاما خیاط نیستند اما می توانند به سلبریتی ها پیشنهاد کنند که برای  فلان فوتوشت فلان  مجله در  فلان  زمان، از کدام  مزون  یا برند نسبت به خرید لباس، کیف یا کفش استفاده کند.

آرایش های مو خانم جولی را در دسامبر ۲۰۱۵

(استایلیست موفق باید اصول آرایش مو را به خوبی بداند)

استایلیست کیت میدلتون

(ناتاشا آرکر، استایلیست کیت میدلتون در حال حمل  لباس او)

مجلات مد، در واقع کاتالوگی  هستند از کلکسیون  های طراحانی که در ان، سلبریتی ها،  ظاهر  کت  والکی دارند. مدیران مجلات  مد معمولا سراغ سایت های  فشن مثل  STYLE.COM  یا GLAMOUROUS.COM  می روند تا ببینید که هر  طراح، چه پوششی را برای یک کت واک در  نظر  گرفته  است.

طراحان استایل معمولا اشراف اطلاعاتی خوبی  درباره ترندهای جدید طراحی مد و لباس ، رنگ های سال،  رنگ  فصلی مناسب برای رنج های مختلف  سنی و هم  چنین، آگاهی  مناسب نسبت به برندهای گوناگون  کیف  و کفش  و لباس و اکسسوری آقایان  و خانم  ها دارند. استایلیست ها بعضا خودشان بر اساس نوع استایلی که برای سلبریتی (مشتری) در نظر  می گیرند، نسبت به سفارش محصولات  اقدام می کنند یا از مشتری درخواست می کنند تا نسبت به سفارش  فلان  محصولات  اقدام کند.

خیاط و استایلیست بریتانیایی

(خانم سارا بورتن، خیاط و استایلیست بریتانیایی، طراح  لباس  عروس  فاخر  و تاثیر گذار کیت میدلتون بود  که چند متر دنباله داشت و در  مراسم عروسی، توسط پیپا، خواهرش حمل شد)

استایلیست های معروف و بزرگ

(خانم سارا بورتن (SARAH BURTON) طراح  ارشد خانه  مد السکاندر  مک کویین (alexanderMCQUEEN)  است. او استایلیست KATE MOSS هم به شمار  می رود. او دانش آموخته دانشگاه منچستر است)

گاها پیش می  آید که استایلیست، چندین دست لباس  و کیف و کفش از یک برند انتخاب می کند تا در فوتوشوت های  مختلف  مشتری  (سلبریتی) از  ان استفاده کند. به همین خاطر، با توجه به این که نیازی  به استفاده دائمی لباس ها یا پوشش (کیف و کفش و اکسسوری) انتخاب شده نیست، یا به صورت بیعانه  ای  محصولات را بر می دارد یا هزینه آن ها را از طرف مشتری  پرداخت می کند تا پس از اتمام کار، به  فروشگاه یا مزون  عودت شود.

معمولا طراحان استایل بزرگ برای استفاده از حجم گسترده ای از مدل ها جهت فرآیند های فوتوشوت، لباس هایی با سایز  مختلف از  برندها را خریداری  می کنند یا در مواقع خاص  به صورت موقتی، آن ها را با شرایطی اجاره  می کنند.

نکته  ای که باید توجه شود ان است که هنگامی که استایلیست، با توجه به اندام و مشخصات ظاهری سلبریتی  (مشتری ) و موقعیت مکانی و زمانی، نسبت به طراحی استایل اقدام کرده  و گزینه های پوشش  را سفارش می دهد، می بایست اطمینان حاصل کند که محصولات  سفارش داده  شده  از  فلان برند، در زمان مقرر به مکان مورد نظر  می رسند. گاها  اتفاق  می افتد که استایلیست برای چند فوتوشوت، می بایست کالاهایی را از کشورهایی هزاران کیلومتر دور تر سفارش دهد.

در این وضعیت، توجه به این موضوع که محصول طبق برنامه زمان بندی به محل عکاسی  و تصویر برداری برسد اهمیت بسیار دارد. بنابراین یکی از وظایف  مهم طراحان استایل، برنامه ریزی و مدیریت پروژه است که باید با اصول و الفبا آن آشنا باشند.

سختی های کار استایلیست ها

سختی های کار استایلیست ها

در روز عکسبرداری، متخصص  مد می بایست اطمینان حاصل کند که ابزار  کارش در کنارش  است و کوچکترین  عنصر  (گل میخ) تا بزرگ ترین  عنصر (صندل  و کیف دستی) در محل حضور دارد و تیپ، ناقص  نخواهد شد. استایلیست باید سلبریتی  (مشتری) را نسبت به مراسمی که قصد حضور در آن دارد به خوبی اماده  کند. چین و چروک های لباس، تیره  گی های  روی کفش، دوخت و چفت های لباس مجلسی /اسپرت را به خوبی بررسی  کرده  تا همه  چیز  برای حضور  با شکوه  مشتری  در ایونت مورد نظر فراهم شود.

این وظیفه  استایلیست  هست که در نظر  بگیرد که لباس سلبریتی (مشتری) به صورت جذاب، شکیل و با وقار آماده  شده و به  خوبی به تن نشسته و بخشی  از لباس، چروک دار  یا چین دار یا خیلی صاف بر خلاف  آنطور که در  طراحی کرده  به  نظر  نخواهد آمد. متخصص مد می بایست  سبک لباس را هم در نظر  بگیرد. مثلا، آیا لباس باید  تک شانه باشد؟ روی  شانه ها  با شال  همراه  شود؟ مدل مو باید روی شانه  باشد؟ دکلته دو بندی با تور باشد؟ گیپور دار  یا حریر باشد؟ از دانتل استفاده  کند؟ بلوز نیمه جین  با شلوار پاره  باشد؟ مدل  جامه، لباس اسکارلت اوهارویی  چین دار پفی باشد؟ همه  این موارد را باید استایلیست در نظر بگیرد.

همه این ها المان های مهمی در  عکسبرداری  هستند. این فرآیندها فقط در زمان  فوتوشوت نیست. بلکه در  طراحی و ساخت آگهی های تجاری  یا تلویزیونی  یا ساخت ویدیو کلیپ نیز  این  موارد در نظر گرفته می شود و توسط  استایلیست مدیریت می شود.

اکو سیستم استایلیست

نباید کار استایلیست  را با کارگردان  هنری  فیلم و سریال  ها اشتباه بگیرید. کارگردان هنری، نقش  متفاوتی با استایلیست داشته  و اصولا ماموریت یکسانی  ندارند. کارگردان هنری، تم کلی کار را در نظر می  گیرد و به استایلیست منتقل می کند.  اما متخصص  مد یا استایلیست، فقط  مسئول لباس  ها و اکسسوری  ها بوده  و  همینطور  این که یک مدل  چگونه  به نظر  آید.  شرکت های تبلیغاتی یا کمپین های تبلیغاتی، همواره  کارگردان هنری دارند تا میزانسین و دکوپاژ  و امثالهم را از نظر  شاخص های زیباشناسی، طراحی کند و در این اکو سیستم، استایلیست مشغول به کار شود.

استایلیست هادر پایان پروژه

مشاوره برند ها، نقش  مهم دیگر طراحان استایل به شمار می رود. این نقش شامل اجزای بسیار مهمی است. بعضی از برند ها، شماری از متخصصان مد و لباس را استخدام می کنند تا در  طول پروژه با آن  ها همکاری کنند.  اما بعضی  به صورت دائم  هستند.  مثل  کارل لاگرفلد، طراح  ارشد خانه  مد شانل فرانسه که سالها با این  برند لاکچری  همکاری دارد.  یا امانوئل آلت در برند لاکچری BALMAIN  که برند محبوب بسیاری از سلبریتی  های جهان  از آیشواریا تا اما واتسون و آن هاتاوی است. بعض از برندها نیز، استایلیست ها را در  پایان پروژه به  سر کار می آورند تا لباس  های انتخاب شده ،  توسط طراحان استایل مدیریت شده  و متناسب  با استایل اشخاص و تم کار،  پوشش هر فرد زیر  نظر  استایلیست مشخص شود.

فعالیت های طراحان استایل و استایلیست ها

(ریحانا، خواننده پاپ  روی جلد ووگ. یکی از فعالیت های طراحان استایل، مشاوره فوتوشوت سلبریتی ها است)

اگر متخصص مد در تمام  طول پروژه در گیر  کار باشد، که الیته به  ندرت  اتفاق می افتد، در  این  صورت  آن ها در  برخی جلسات  طراحی از همان ابتدای پروژه حاضر می شوند. طراح  تحقیقات، ایده  ها،  و طرح های اصلی را به آن نشان خواهد داد و متخصص مد به آن ها داده  های اطلاعاتی  تزریق می کند. حتی خود آن ها هم  می توانند ایده ها، تحقیقات مصور و لباس های جالبی  که پیدا کرده  اند را با خود به جلسات بیاورند و آن ها را به تیم طراحی نشان دهند. متخصص  مد، ضرورتا بخشی از تیم  طراحی  نیز  می تواند قلمداد شود. اما استایلیست، هیچ  طراحی فیزیکی انجام نمی دهد . آن ها فقط ایده می دهند. البته  طراحان لباسی  که استایلیست باشند هم بسیار است.

بیشتر  اوقات متخصص مد درگیر کلکسیون هایی می شود که رو  به  پایان  هستند.  هنگامی که بیشتر لباس  های طراحی شده اند  و تنها نیاز به این است که آن ها را به درستی کنار هم چیده  شود. به نمایش در آمدن  صحیح و جذاب  کالکشن های کیف و کفش  و لباس و اکسسوری هم کار طراحان استایل بوده  و استایلیست های حرفه ای در این زمینه بسیار  خوب عمل می کنند.

استایلیست های متنوع

(تیلور سویفت، دارنده یکی از پر فالور ترین صفحات اینستاگرام، با استایلیست های متنوعی کار می کند تا ظاهر فریبنده او را در فوتوشوت ها، کاریزماتیک کنند)

استایلیست ها : از فوتوشوت تا کت واک

طراحان استایل هم در طراحی نمایش کالکشن ها حضور فعال دارند و هم در پوشش  مدل  ها در مراسم کت  والک های طوفانی  روی استیج های نمایش. طراحان استایل ترکیب رنگ  و برش و دوخت و ظاهر و حتی  نوع آرایش مدل  ها را تعیین می کنند و تلاش  دارند تا ظاهری فریبنده به مدل  داده تا اثربخشی پوشش آن در مراسم  افزایش یابد. نقش حداکثر سازی جلوه  بخشی  مد،  بخشی از کسب و کار طراحان استایل به شمار می رود که تجربه در آن حرف اول  را می زند.

سبک سازی برای افزایش  مشهور، مقوله ای است که یکی از جذاب ترین  و پر  درآمد ترین  بخش فعالیت استایلیست های حرفه ای را به خود اختصاص می دهد. در واقع یک استایلیست سلبریتی ها، باید قادر باشد که طرز لباس  پوشیدن  چهره های معروف، از روزهای عادی گرفته  تا حضور آنان  در مراسم  ویژه  را نظارت و راهبری  کند. البته  برخی  از استایلیست وقتی به  استخدام سلبریتی ها در می آیند که سلبریتی  خاصی از  وی برای طراحی لباس و پوشش در یک مراسم خاص از او دعوت می کند.

نکته ای که باید اینجا توجه کنیم  آن است  که معمولا وقتی یک سلبریتی از  یک استایلیست برای  طراحی پوشش  در مراسم  ویژه دعوت می  کند، استایلیست حتما باید نوع برند محصولاتی که قرار است  پوشیده  شود را در نظر بگیرد.  مثلا آیا فلان سلبریتی  با فلان برند لباس، کیف، کفش،‌ جواهرات و اکسسوری در ارتباط است  یا خیر  و آیا او سفیر تبلیغاتی فلان برند محسوب  می شود یا خیر! اگر پاسخ  مثبت باشد، نوع طراحی  متفاوت می شود. درواقع  استایلیست باید پرتفولیو  داشته باشید.

اگر در طراحی استایل، قرار  بر این  منوال باشد که از فلان  برند حمایت شود، توجه ویژه ای به  نمایش آن  محصول  در  طراحی  لحاظ  می شود تا جلوه گری مطلوب و مطمئنی داشته باشد. گاها  سلبریتی  ها و برند می خواهند با پوشیدن  برندهای مختلف، پیام  خاصی را منتقل کنند. طراحی استایل بر  اساس برند، باید قادر تا بازدهی  این انتقال پیام را حداکثر کند.

به هر حال مد سازی، یک فرآیند سخت و دقیق و نیاز به کار  برنامه ریزی شده و مطالعه روندها و روش ها و تحلیل فعالیت  رقبا دارد تا همواره یک استایلیست بتواند شگفتی  آفرین باشد.

حتما بخوانید : راهنمای راه اندازی بوتیک و کارگاه کوچک تولید لباس

چگونه وارد عرصه استایلیست ها بشویم؟

پاسخ به این  پرسش سخت است. چرا که هنوز هیچ دوره  دانشگاهی  نیست که به طور مثال، مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد استایلیست شدن را ارائه کند و کورس ها و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد  طراحی مد (FASHION DESIGN)، به طور  محدودی به مقوله طراحان استایل می پردازند و اصلا چنین ماموریتی ندارند. بنابراین  از  مسیر آکادمیک  صرف نمی توانید وارد عرصه طراحان استایل بشوید.

آنچه که بیش از همه نیاز دارید، خوب دیدن است. چشمان خود را باید باز کنید. ببینید که فلان سلبریتی در  فلان فرش قرمز یا در فلان مراسم، چه لباسی چه طرحی  چه آرایشی چه روش  نمایشی  را به کار  بست. ترکیب رنگ ها چگونه است. طراحی لباس مردانه  راحت تر  از زنانه است.

استایل کژوال جانی دپ

(استایل کژوال جانی دپ)

اما گاها، طراحی استایل  مردانه نیز  می تواند حاوی پیام های خاصی به  مخاطب  باشد. طراحان استایل می توانند یک سلبریتی را همواره  حاوی پیام خاصی جلوه دهند. مثلا به استایل جانی دپ،  ستاره  خوش تیپ  هالیوود توجه کنید. او را اکثر با تیپ اسپرت  با اکسسوری های بزرگ نقره ای و برنزی  مشاهده می کنیم. از طریفی  به  تیپ لیدی  گاگا هم توجه کنید که او روی استیج ها و حتی در فوتوشوت ها، به طور  کاملا متفاوتی با بزرگان موسیقی پاپ جهان، لباس بر تن می  کند.

رازهای استایلیست ها

(کتاب رازهای استایلیست ها (SECRETS OF STYLISTS) و کتاب راهکارهای موفقیت استایلیست ها اثر پولاندا والکر، دو کتاب خوب برای استایلیست های جوان است که تهیه  کنید)

علاوه  بر خوب دیدن، باید خوب مطالعه کرد و روندها را شناسایی  کرد. روندی که در  دهه هفتاد قرن بیستم میلادی  استفاده  می شد حتما در دهه دوم  قرن بیست و یکم کاربرد ندارد. اگر هم کاربردی داشته باشد، موقتی  یا در ترکیبی با دیگر روندهای  دنیای  مد و لباس است. شناسایی مرزها  در روندها و روانشناسی رنگ ها و فهم هوشمندانه  کنتراست  رنگ ها در طراحی استایل، یکی از معیارهای  تشخیص استایلیست خوب و بد است. همه این  ها در طول زمان  و با تجربه و سعی و خطا بدست  می آید.

وظایف استایلیست ها

(بیش  از ۱۷ میلیون عکس روی هشتگ STYLIST در اینستاگرام بار  گذاری  شده است که شما را با جدید ترین  طراحی استایل  از فشن  بلاگرها و استایلیست  های  معروف و آماتور  جهان آشنا می کند و کلاس  درس انلاین جذاب  برای علاقمندان به عرصه سبک شناسی  و طراحی سبک محسوب  می شود)

برای ورود به عرصه استایلیست ها، باید دستیار یک استایلیست موفق و سرشناس باشید. البته شما می بایست  قادر باشید که با کلکسیون دارها و مزون دار ها و فروشگاه های عرضه  لباس در ارتباط مطلوب باشید تا لباس های مورد نظر شما برای  طراحی استایل فلان  فرد را به شما قرض دهند.

یکی از خصوصیت  های بازر استایلیست ها، خلاقیت و فعالیت نوآورانه است. طراحان استایل باید لحظه به لحظه  خلاقیت ارائه دهند و با نظرها  و پیشنهادهای شگفت انگیز، مشتریانش  را سورپرایز  کنند تا آن را ها بتوانند مخاطبان و بینندگان را با ظاهر خود،  شوکه کنند و بازتاب  های خبری ایجاد شود.

حتما بخوانید : گشتی در دنیای دیجیتالی فشن

وظایف استایلیست ها

پس با اطلاعاتی که تاکون ارائه شد فهمیدیم که کار استایلیست ها:

  • شناسایی سبک های مختلف مد
  • جریان شناسی مد و لباس
  • روانشناسی رنگ ها و کارکرد ان در طراحی تیپ آقایان و بانوان
  • ایده پردازی خلاقانه
  • مدیریت نوآورانه فرآیند طراحی تا اجرای مد
  • خلق سبک نو
  • تجزیه و تحلیل برندهای مختلف
  • آینده نگری در سبک سازی
  • مشاوره به برندهای مد و لباس

برای آنکه استایلیست موفقی بشوید،  مطالعه  کنید.  مثل مطالعه ۱۷۱ کتاب  طراحی مد و لباس یا در رشته های کارشناسی  طراحی پارچه و لباس فعال شوید. همراهی با فشن بلاگرها و فهم فعالیت آن ها و بررسی  و تحلیل  استایل سلبریتی ها در فرش قرمز، از جمله راهکارهایی برای ارتقا اشراف اطلاعاتی در حوزه جریان شناسی مدو لباس امروز جهان برای استایلیست های جوان است.

دنیای مد و لباس و لاکچری  گردی را هر  روز با لوکس تهران دنبال کنید.

6 دیدگاه

6 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا