برند ها

ایو سن لوران : برند پیشتاز فرانسوی

بیوگرافی ایو سن لورن

ایو سن لورن فعالیت خود در دنیای مد را در اوایل دهه ۱۹۶۰ آغار کرد با این وجود تاثیر استثنایی خود را امروزه بیش از پیش حفظ کرده است. این برند موفق در پاریس فعالیتش را آغاز کرد و در همین شهر نیز سیر موفقیتش را طی کرد. سن لورن با فعالیت هایی از قبیل نمایشگاه هایی در موزه های مختلف و  حضور در اتفاقاتی همچون جام جهانی فوتبال جایگاه بسیار ارزشمندی را در دنیای مد برای خود فراهم کرده است.

ایو سن لورن در اول اگوست سال ۱۹۳۶ در شهر وهران کشور الجزایر بدنیا آمد. او در سنین جوانی برای کار با طراح معروف لباس کریستین دیور و کسب تجربیات در زمینه طراحی لباس به پاریس آمد. در دهه ۱۹۶۰   ایو اقدام به راه اندازی برند خود کرد و توانست با طراحی کت و دامن های زنانه خاص شهرت قابل توجهی کسب کند. او اولین طراح لباس در قید حیات بود که موفق به برگزاری نمایشگاه انفرادی در موزه هنر متروپولیتن نیویورک در سال ۱۹۸۳ شد.

تاریخچه برند ایو سن لورن

ایو سن لورن در ورود به دنیای مد

فعالیت هنری ایو در سن ۱۷ سالگی او و با دیداراو با مایکل دِ برانهوف، سردبیر مجله ووگ  که توسط مادرش تدارک دیده شده بود، آغاز شد. یک سال بعد ایو که با طرح های خاصش برانهوف را تحت تاثیر قرار داده بود، به پاریس رفت و در دوره های طراحی مد سیدنی ثبت نام کرد و در مدت کوتاهی توانست با طرح های منحصربفردش توجه ها را به خود جلب کند.

برانهوف  ایو را به یکی از اسطورره های دنیای مد، کریستین دیور معرفی کرد. ایو بعدها در این رابطه گفت:” کریستین دیور مرا مسحور خود کرد. من در حضور او قادر به حرف زدن نیستم. او پایه های اساسی هنر مد را به من آموخت. با اینکه بعدها اتفاقات بسیاری برای من افتاد هرگز آن سال های تعیین کننده را فراموش نخواهم کرد”. در واقع تحت نظارت و کنترل دیور بود که سبک ایو سن لورن به بلوغ رسید و بعد ها توانست توجه همگان را جلب کند.

در سال ۱۹۶۰ ایو برای حضور در جنگ الجزایر به کشورش فراخوانده شد. او بدلیل مشکلات سلامتی توانست معافیت بگیرد اما زمانی که به پاریس بازگشت متوجه شد که موقعیت شغلی اش دردیور را از دست داده است. این اتفاق در آغاز شکستی جبران ناپذیر برای این طراح جوان محسوب می شد تا جایی که او تصمیم گرفت از مشاور پیشین خود به دلیل نقض قرارداد شکایت کند و  ۴۸,۰۰۰ دلار غرامت بگیرد.

شکل گیری برند ایو سن لورن

پول و فراغتی که برای ایو پیش آمده بود فرصت مغتنمی برای محقق  شدن آرزوهای دیرین ایو بود. او تصمیم گرفت با همکاری پیر برگ در سال ۱۹۶۱خانه مد خود را راه اندازی کند. با رشد روزافزون فرهنگ پاپ و متعاقب آن اشتیاق عموم مردم به طر ح های تازه و اصیل زمینه مناسبی را برای ورود ایو سن لورن به دنیای مد فراهم آورد. در سال ۱۹۶۲ اولین مجموعه از لباس های طراحی شده ایو سن لورن در معرض نمایش قرار گرفت. اولین مشتری سرشناس ایو سن لورن کاترین دونو بود.

یکی از نکات قابل توجه در کار ایو سن لورن استفاده از مدل هایی از قومیت های مختلف و همچنین انعکاس دیگر فرهنگ ها در آثارش بود. یکی از مدل هایی که بسیار الهام بخش آثار ایو سن لورن بود ایمان سوپرمدل سومالیایی بود. در سال ۱۹۶۶ اولین بوتیک اختصاصی محصولات ایو سن لورن در پاریس افتتاح شد. در سال ۱۹۷۱ خط تولید عطراین کمپانی  با نام Rive Gauche راه انداری شد.

استایل کلاسیک با لیاس های ایو سن لورن

موفقیت های ایو سن لورن

پس از گذشت دو دهه آثار ایو سن لورن توانست در میان بزرگترین چهره های دنیای مد قرار بگیرد و هنرپیشه ها و مدل های مشهور بسوی آثار خلاقانه او هجوم آوردند. او در روندی متفاوت در طراحی لباس های زنانه، لباس های مردانه ای همچون کاپشن و لباس های  اسموکینگ را گنجاند.

او همچنین نوعی پالتوی کوتاه را به دنیای مد معرفی کرد. از دیگر لباس هایی که امضاء ایو سن لورن را پای خود دارند باید به بلوزهای حریر زنانه و بلوز و شلوارهای سرهمی اشاره کرد. تا دهه ۱۹۸۰ ایو سن لورن تبدیل به یکی از محبوب ترین برندهای مد تبدیل شده بود. تحت مدیریت حساب شده برگ که سال ها بطول انجامید، این کمپانی توانست در کنار موفقیت های بزرگ هنری سود مالی قابل توجهی را نیز از آن خود کند.

در سال ۱۹۸۱ ایو سن لورن با طراحی لباس مارگریت یورسنا، نویسنده و منتقد ادبی فرانسوی برای مراسم پذیرش او در فرهنگستان فرانسه به دنیای مد نشان داد که طراحی لباس تنها به هنرپیشه ها و چهره های شناخته شده  دنیای پرزرق و برق سلبریتی ها محدود نمی شود.

در سال ۱۹۸۲ ایو سن لورن موفق به دریافت جایزه بین المللی انجمن طراحان مد آمریکا را در بیستمین سالگرد تاسیس خانه مد خود شد. در سال ۱۹۸۵  کاخ هنرهای زیبا در پکن مروری بر آثار ایو سن لورن را به نمایش گذاشت. مرور آثار ایو سن لورن در پاریس، مسکو، سن پترزبورگ و سیدنی نیز برگزار شد.

لباس زنانه از برند ایو سن لورن

برند ایو سن لورن

در اوایل دهه ۱۹۹۰ ایو سن لورن درصدد تثبیت موقعیت ارزنده خود در دنیای مد برآمد. طراح های خلاقانه او به مذاق بسیاری از منتقدان سرسخت مد که از تکرار سبک گرانج در شوهای مختلف به تنگ آمده بودند، بسیار خوش آمد. در سال ۱۹۹۰ ایو سن لورن اقدام به برقراری نمایشگاهی ازآثار خود در موزه هنر سزون توکیو کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

در سال ۱۹۹۳ کمپانی ایو سن لورن از سرعت ارائه کارهای خود کم کرد و ایو و پیتر اقدام به فروش این کمپانی به شرکت دارویی سانوفی به مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار کردند. در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ آلبر الباز طراح برتر برند لانوین  اقدام به طراحی سه مجموعه لباس برای خانه مد ایو سن لورن کرد.

در ماه ژانویه سال ۲۰۰۲ ایو پس از شرکت در آخرین نمایش از آثارش  برای گذراندن دوران بازنشستگی خود به مراکش رفت. پنج سال بعد اهداء نشان لژیون دونور به ایو سن لورن از طرف نیکلاس سارکوزی رییس جمهور وقت فرانسه، اهمیت و تاثیر عمیق او بر فرهنگ و هنر فرانسه را به اثبات رساند.ایو سن لورن در اول ژوئن سال ۲۰۰۸ در پاریس درگذشت. در سال ۲۰۱۲ هدی سلیمان به عنوان طراح خلاق خانه مد ایو سن لورن انتخاب شد و در همین سال دفتر مرکزی این برند به لوس آنجلس منتقل شد.

Yves Saint Laurent

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا