تکنولوژی و دیجیتال

لباس های خود را پرینت بگیرید : ۱۰ فناوری ۲۰۱۸

پرینت لباس یه بعدی

صنعت مد و لباس جهان، امروز  به مدد فناوری اطلاعات، در کانون توجه میلیاردها کاربر اینترنت قرار گرفته تا با طوفان لایک و فالو و هشتگ های اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی، در جریان  ترندها و استایل های سلبریتی های پرده نقره ای و استیج و دیگر مدل های شاخص هزاره سوم  باشد. با این حال، صنعت مد، یکی از آلوده ترین صنایع جهان بوده  و تلاش  ها را برای  تبدیل کردن  آن به صنعت سبز، هم چنان با فراز و نشیب های بسیاری  همراه شده  است. یکی از نواوری های جهانی در  تولید محصولات این حوزه، استفاده از  چاپگرهای سه  بعدی و هم چنین الیاف گیاهی است که آلایندگی زیست محیطی کمتر داشته و فرصت آفرینی خلاقانه برای کارآفرینان  این عرصه به ارمغان می آورد. گزارش امروز  مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس  تهران، شما را با تحولات نوین پرینترهای سه بعدی در تولید لباس سه بعدی آشنا می کند.

حتما بخوانید : زیور آلات خود را پرینت بگیرید

چاپ لباس با پرینت لباس فرق دارد

چاپ روی لباس با پرینت لباس سه بعدی  (۳D PRINTED  DRESS) فرق دارد. تفاوت این قضیه، خود  صنعتی جدید در فناوری مد و لباس دنیا به راه انداخته  است که سال  به  سال خبرهای جدیدی از ان به  گوش می  رسد.  پرینتر سه بعدی برای تولید البسه، یکی  از جدید ترین فناوری  های به کار  رفته  در  صنعت مد جهان به شمار می رود که بیش تر برای  کالکشن های اوت کوتور و شخصی سازی  شده  کاربرد دارد. مقوله  مد بالا (HIGH FASHION)  که  از آن به عنوان فرا مد نیز  یاد کرده اند، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده و دوست دارند ترندهای نوینی در تولید پوشاک را تجربه کنند.

حتما بخوانید : آنچه درباره مد سبز باید بدانیم

اگر  مشتاق پوشاک پرینت شده هستید، باید بدانید که می بایست انتظاری  که از پوشاک های کلاسیک غیر پرینتی مرسوم را داشته اید را فراموش کنید. چون متریال به کار رفته  در این محصولات، از پارچه نیست و بعضا از کاغذ و  خرده  های پلاستیک استفاده  می کند. در  واقع، دنیای مد بر اساس پرینت های سه بعدی ،  کوششی است  برای حمایت از محیط  زیست  و صنعت بازیافت. صنعتی که اگر در قرن بیست و یکم جدی گرفته  نشود، دنیا در زباله غرق خواهد شد.

بخشی از اقدام های جهانی نوین برای  فعالیت در عرصه مد جهان، متمرکز به مد سبز بوده و اگر در سال های آینده رخدادی در عرصه فناوری  مد ببینیم، حول و حوش  مد و سبز و رفتارهای زیست محیطی برای  خروج  صنعت مد  از فرآیند فزاینده  آلایندگی کنونی  خواهد بود.

در روش  های نوین تولید لباس سه بعدی ، پنجره جدیدی در صنعت مد ایجاد شده که در سه عرصه  تولید کفش، طراحی و تولید زیور آلات از موادی به  جز الیاف پارچه ای و هم چنین البسه هایی با خرده پلاستیک و فلز فعالیت دارد.

انقلاب نانو فیبرها

نانو فیبرها در صنعت چاپ لباس سه بعدی نقش موثری دارند. در  واقع آینده  صنعت مد جهان را باید تا حدود زیادی  به  مقوله نانو فناوری مرتبط دانست . جایی که شما را به دنیای  هزار برابر کوچکتر از یک میلیمتر می برد! فکرش هم  برای چشمان غیر  مسلح ما، امکان ناپذیر است. اما فناوری نانو، از دارو سازی تا خودرو و این بار در فشن، انقلابی  به پا کرده که دهه سوم قرن بیست و یکم را باید عصر شکوفایی  و رونق این  حرفه دانست.

نانو فیبرها با  محصولات مختلفی ترکیب می شوند تا در فرآیند چاپ لباس سه بعدی  از ان استفاده شود. استفاده از پلی استر غیر  جامد و ترکیب آن به الیاف  ارگانیک در فناوری چاپ سه بعدی ، سبب شده تا لباس هایی بسیار مقاوم  تر از قبل را در اختیار داشته باشیم و حتی کیفیت متریال به کار  رفته به گونه ای است که بعضا  لکه کم تری روی پوشاک در اثر برخورد مواد شیمیایی روی آن باقی  می ماند. دستگاهی  به نام الکترو لوم، محصول  یک استارت آپ سانفراسیسکویی، نمونه ای از کوشش های جهانی برای  توسعه فناوری لباس های سه بعدی است.

کارکرد TPU در تولید البسه سه بعدی

( کارکرد  TPU در تولید البسه سه بعدی )

ترمو پلاست ها، از دیگر متریالی هستند که در فناوری  چاپ لباس سه بعدی  به کار می رود. احتمالا در رسانه ها از  این به بعد با کلید واژه TPU بیشتر آشنا می شوید.  مخفف ترمو پلاست های پلی یورتان هستند که امکان چاپ لباس سه بعدی را با قیمت های ارزان فراهم می کند. پرینتر سه  بعدی که از تی پی یو استفاده می کند، می کوشد تا الیافی که در تی پی یو به کار رفته  را بافته  و بر  اساس برنامه  الگوریتمی که به آن چاپگر سه بعدی داده  می شود، نسبت به چاپ پوشاک اقدام کند.

نخستین چاپگر سه بعدی فابریک در جهان

(تصویر  چاپگر سه بعدی ELECTROLOOM را مشاهده می کنید که نخستین چاپگر سه بعدی فابریک در جهان است که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و ۸۴  هزار دلار قیمت دارد)

چاپگر های سه بعدی ، پوشش یکدست و یکرنگی را عرضه می کند که البته زمان بر است. شما در این جا با سه دانش روبرو هستید : فناوری اطلاعات، صنعت مد و هم چنین دنیای هیجان انگیز  نانو فناوری و مهندسی شیمی که برای عاشقان استایل  های مینی مال، گزینه خوبی هم برای استایل های کژوال و هم مجلسی به نظر می رسد. همه این ها نمونه  هایی  از فعالیت ها در عرصه دانش بنیان مد است  که فناوری های توان افزا  پوشیدنی را خلق می کند و می تواند راهکاری برای  گسترده کردن ارزان مد مفهومی (CONCEPTUAL  FASHION)  در جهان باشد.

۱۰ فناوری در تولید لباس سه بعدی

فناوری سنسور در لباس سه بعدی

( عکسی که در بالا مشاهده می کنید، SPIDER  DRESS NO 2 نام داشته که توسط ANOUK WIPPERCHT  در  سال ۲۰۱۷ تولید شد. در  طراحی این لباس سه بعدی ،  از فناوری سنسور استفاده شده و بازوهای رباتیک، تعاملی خوبی با شخص در این فناوری پوشیدنی به ارمغان می آورد. اگر چه شاید در دنیای امروز، لباسی عجیب  باشد!)

مدل محصول چاپگر سه بعدی

(مدل محصول چاپگر سه بعدی که محصول VOLTAGE  COLLECTION  بوده  و توسط JULIA KOERNER طراحی شد و نتیجه همکاری جولیا کورنر با وان هرپن است. در تولید این پوشاک از فناوری لیزری  موسوم به LASER  SINTERING استفاده شده  است)

 لباس سه بعدی مفهومی با نام SMOKE DRESS

( لباس سه بعدی مفهومی  با نام SMOKE DRESS که توسط ANOUK WIPPRECHT تولید شد و لباس دودی نام دارد. آقای آنوک این لباس را برای کالکشن بهاره شرکت  VOLKSWAGEN  تولید کرد. وقتی  فردی  به شخصی که این پوشش را پوشیده است  نزدیک شود، به صورت خودکار تولید دود می کند)

تلفیقی از سنت و مدرنیسم را در طراحی و تولید این لباس سه بعدی

(طرحی  با نام INCUNABULA  DRESS که توسط  KATE  DEBO و TOBIAS  KLEIN تولید شد. تلفیقی از سنت و مدرنیسم را در طراحی و تولید این لباس سه بعدی می توان مشاهده  کرد. الهامی از مد ایرلندی ها در قرن نوزدهم  میلادی سبب شده  تا طرح اینکونابولا تولید شود)

(لباسی به نام SMOCK CORSETاز کلکسیون البسه سه بعدی

(لباسی  به نام SMOCK CORSET که توسط MARINA  HOERMANSEDER و JULIA KOERNER طراحی شده  است، از کلکسیون البسه سه بعدی تولید شده سال ۲۰۱۷ میلادی است که از وینتیج های مدرن  در  تولید آن استفاده گردیده و آن را تلفیق باشکوه  معماری و مد دانسته اند)

(لباسی به نام INTERDIMENSIONAL که توسط THREEASFOUR طراحی شده  است و از کلکسیون البسه مفهومی این برند است که با چاپگر سه بعدی تولید شد و در  هفته  مد نیویورک  ۲۰۱۶ رونمایی شد. ترکیبی از طراحی  دستی و ماشینی)

فناوری لباس سه یعدی

(لباس  SYNAPSE از  ANOUK WIPPRECHT که سنسورهایی برای اکسسوری مو شخص دارد تا به دیگر دستگاه هایی که  از این فناوری استفاده می کنند سیگنال های مشخصی ارسال کند. یک فناوری  پوشیدنی جالب که از لامپ های ۱۲۰ واتی ریز برخوردار است تا رنگ پوشاک را به دلخواه  فرد تغییر دهد)

نمونه ای از البسه سه بعدی

(لباسی  به  نام VORTEX  DRESS  که توسط  LAURA THAPTHIMKUNA تولید شد و نمونه ای  از البسه سه بعدی  را به نمایش می گذارد. المنت های ریاضی را در طراحی این پوشاک مشاهده می کنید که به هر  حال در  قالب مد مفهومی  قابل تفسیر  است)

سنگ های قیمتی اقیانوس با لباس سه بعدی

(سنگ های قیمتی اقیانوس  یا GEMS OF  OCEAN لباس سه بعدی است که توسط MELINA LOOI  طراحی و تولید شده  و در فهرست  محصولات لباس سه بعدی جهان است که به صورت یک تکه، با چاپ سه بعدی بوده  و طراحی و دوخت دستی در آن به  کار نرفته  است و اکسسوری های سه بعدی ، دیزاین جذابی به این مدل مفهومی داده است)

کت ملانیا ترامپ ،  همسر رییس جمهور آمریکا  که توسط دولچه و گابانا در دیدار  رسمی با پاپ رونمایی شد، محصولی ۵۰ هزار دلاری بود که گل  های  رنگارنگ آبی  و قرمز ان  توسط فناوری  چاپ سه بعدی  تولید شده  و به  عنوان اکسسوری به کار رفت. قلاب های کریستالی این پوشاک سبب شد تا در کانون توجه فعالان فشن قرار بگیرد.

کت ملانیا ترامپ

اگر  به عنوان دانشجوی مد و لباس یا فناوری اطلاعات یا مدیریت  نوآوری یا مهندسی صنایع این گفتار را مطالعه کردید، میتوانید موضوعات جذاب و هیجان انگیز  میان رشته ای فناوری تولید لباس های سه بعدی را به عنوان ترند جدید در فرآیندهای مطالعاتی  خود برای تحصیل در دانشگاه های مهندسی و طراحی پوشاک داخلی و خارج از کشور در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید : تحصیل در رشته کارشناسی طراحی لباس
دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا