گوناگون

آشنایی با کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس (۲۰ سوال متداول)

شمار علاقمندان به تحصیل در رشته های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه، طراحی و دوخت لباس ، فناوری دوخت، دوخت و فناوری لباس، طراحی پوشاک ، طراحی حرفه ای لباس برای اقشار و اقوام، سال به سال در حال افزایش است و به نظر می رسد، اشتیاق به تحصیل این رشته های جدید و پر کاربرد در جامعه، روند صعودی تری به خود بگیرد.

با توجه به اشباع بازار کار ایران از رشته های فنی و مهندسی و حتی پیرا پزشکی، بخشی ازتوجه دانش آموزان و دانشجویان در ۳۱ استان کشور، به مقولات طراحی مد و لباس و جواهرات و فناوری های مربوطه متمرکز شده که نوید بخش توسعه کسب و کارهای خانگی و زود بازده در ایران عصر ۱۴۰۰ است و خوشبختانه در رکود تورمی اقتصاد ایران ، شاهد حمایت گسترده دولت (مانند صندوق کارآفرینی امید) از کارگاه های کوچک تولید لباس است.

علاوه بر این، دانش اموختگان این رشته ها از ضریب خود اشتغالی بالایی برخوردار بوده و با کمترین تجهیزات و امکانات، قادر خواهند بود به تاسیس و راه اندازی کارگاه های کوچک و متوسط طراحی پارچه و لباس و حتی تدریس این امور به بانوان در سطوح مختلف اقدام کنند. مقوله ای که برای دانش اموختگان سایر رشته در این طراز، در کوتاه مدت قابل حصول نیست.

سایت صندوق کارآفرینی امید

(صندوق کارآفرینی امید وابسته به نهاد ریاست جمهوری، حامی طرح های اشتغال زا در حوزه راه اندازی کارگاه های طراحی پارچه و لباس است)

لوکس تهران در هفته های اخیر به معرفی رشته های دانشگاهی مرتبط با مقوله مد و لباس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پرداخته و به بررسی ظرفیت های برخی از مراکز آکادمیک کشور در نظام آموزش فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و پیام نور در عرصه پارچه و لباس اشاره کرده است.

دوخت و فناوری لباس

(گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزاهر تهران، یکی از برترین مقصدهای تحصیلی در حوزه کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی مد در ایران است)

پیش تر به معرفی رشته هایی هم چون: رشته کارشناسی طراحی لباس، رشته طراحی مد و لباس و همچنین کارشناسی طراحی و الگو سازی پوشاک پرداختیم. گفتیم که یکی از راه های آشنایی با دنیای مد و لباس، هشتگ های مد گردی و دنیای فشن بلاگر ها هست که ایده های خوبی برای راه اندازی استارت آپ های لاکچری را معرفی می کنند مصداق هایی از کارآفرینی دیجیتالی به شمار می رود.  برای کسانی که قصد تحصیل در خارج در این رشته را نیز داشته باشند، توصیه هایی ارائه شد.

البسه هوشمند در حوزه دوخت لباس

(لباس های هوشمند (smart clothes) کوششی برای ارائه فناوری اطلاعات در صنعت فشن است که در دوره های کارشناسی ارشد fashion design معرفی می شود. دانشگاه HOCHSCHULE NIEDERRHEIN آلمان امکان تحصیل در رشته فناوری لباس و پارچه را برای علاقمندان فراهم کرده است)

در گزارش امروز، در ادامه سلسله مطالب آموزشی معرفی فرصت های تحصیلی رشته های مد در ایران، به معرفی رشته پر طرفدار کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس می پردازیم که شما میتوانید ظرف ۲ سال در این رشته مشغول به تحصیل شده و پس از دانش اموختگی، در هزاران مزون سراسر کشور (بیش از ۴ هزار مزون ثبت شده) یا آموزشگاه های آزاد (صدها مورد در ۳۱ استان) مشغول  به کار شوید یا از فرصت های خود اشتغالی مولد این عرصه استفاده کنید.

دوره های طراحی پارچه و دوخت لباس

(معروف ترین تکنیک دوخت که در دوره های طراحی پارچه و لباس تدریس می شود، تکنیک مولر است)

با ما همراه باشید.

  • ۱-کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس بدون آزمون است؟

بله. این رشته را میتوانید بدون آزمون سالانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود انتخاب و در ان ثبت نام کنید. تنها شرط معدل برای پذیرش داوطلبان ملاک بررسی بوده و نیاز به شرکت در آزمون نیست.

  • ۲-آیا دانش اموختگان این رشته امکان ادامه تحصیل خواهند داشت؟

بله. کلیه دانش اموختگان رشته کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس قادر هستند در دوره های کارشناسی ناپیوسته که در دانشگاه های دولتی و خصوصی و غیر انتفاعی و وپیام نور برگزار می شود با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی، ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهند.

  • ۳- تعداد واحدهای تحصیلی رشته کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس چقدر است؟

هر دانشجو می بایست طبق مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان، بین ۶۸ تا ۷۲ واحد آموزشی را برای اخذ مدرک در این رشته با موفقیت پشت سر گذارد.

  • ۴-آیا میتوان با مدرک کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس ادامه تحصیل داد؟

توجه داشته باشید که مدرک کاردانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خارج از کشور اعتبار ندارد. تنها با این مدرک، رزومه شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی طراحی مد (fashion design) یا طراحی پارچه (textile design) در دانشگاه های خارج از کشور تقویت شده و میتواند پذیرش این مقطع را دریافت کنید.

  • ۵-آیا مدرک کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس حائز شرایط دریافت تسهیلات بانکی هست؟

بله. میتوانید از تسهیلات خود اشتغالی بانک ها و مراکز مالی اعتباری کشور برای راه اندازی کارگاه های زود بازده استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بانک مرکزی و اداره کل معدن و تجارت استان محل سکونت مراجعه کنید.

  • ۶-من ترم آخر رشته کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس هستم. چگونه میتوانم پیش از پایان تحصیل، پذیرش تحصیلی در خارج از کشور بگیرم؟

شما میتوانید با در اختیار داشتن شرایط عمومی اپلای برای رشته های طراحی مد و لباس، پیش از اتمام دوران تحصیل، از فرصت های تحصیل این رشته ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور بهره مند شده و برای تحصیل اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که با در اختیار داشتن این مدرک، امکان اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد را نخواهید داشت.

  • ۷- شرایط عمومی اپلای برای رشته دوخت و فناوری پارچه و لباس در دانشگاه ه ها و کالج های خارج از کشور چیست؟

شرایط عمومی اپلای برای تحصیل در کلیه رشته های مقطع کارشناسی مرتبط با طراحی پارچه و لباس در خارج از کشور، عبارتند از: در اختیار داشتن گذرنامه با حداقل ۱ سال اعتبار، در اختیار داشتن مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس ۶ از ۹ آکادمیک یا تافل اینترنتی ۷۵ از ۱۲۰ و همچنین رزومه ای دال بر این که علاقمند به تحصیل در رشته های طراحی پارچه و لباس هستید.

  • ۸-چگونه رزومه مناسب برای اپلای رشته های طراحی دوخت و فناوری پارچه و لباس آماده کنیم؟

این پرسشی است که بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این رشته ها مطرح می کنند. توجه داشته باشید که رزومه نویسی اپلای برای یک شغل تا رزومه نویسی اپلای برای یک رشته تحصیلی در دانشگاه و کالج متفاوت است. در رزومه نویسی آکادمیک، شما باید دوره های گذرانده شده و توانایی علمی و تحقیقاتی و هم چنین مدرک های صلاحیت حرفه ای (در صورت وجود) را ذکر کرده و ظرفیت هایی که برای تحصیل در این رشته ها را به صورت تئوریک و عملی و اجرایی در اختیار دارید ذکر کنید.

  • ۹-منابع معرفی شده در رشته کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس را چگونه تهیه کنیم؟

فهرست ۱۷۱ منبع مورد نیاز برای تحصیل در رشته های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت که دانشجویان نیاز دارند را قبلا معرفی کردیم. این منابع در بازار کتاب ایران موجود و می توانید از کتابفروشی های سراسر کشور تهیه کنید یا از طریق پرتال های فروش کتاب، سفارش خرید آن ها را ثبت کنید.

  • ۱۰-آیا دوره کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس، کارآموزی دارد؟

بله. دانشجویان موظف هستند طبق برنامه درسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، نسبت به گذراندن ۱۰۰ ساعت کارآموزی ۱ و ۲ در مکان های اعلامی گروه مربوط در دانشگاه محل تحصیل اقدام کرده و گواهی موفقیت دوره کاراموزی را کسب کنند.

فناوری دوخت لباس و تجهیزات روز

(فناوری دوخت و تجهیزات روز بازار را میتوان در این لینک مشاهده کنید)

  • ۱۱- چگونه میتوان با دانش اموختگان این رشته ارتباط داشت؟

برخی از دانش اموختگان رشته کاردانی طراحی دوخت و فناوری لباس در مزون ها و کارگاه های تولیدی کشور مشغول به کار هستند و برخی نیز به صورت اینترنتی، مشاوره طراحی پارچه و لباس می دهند که بعضا در لینکدین و اینستاگرام میتوان به هویت دیجیتالی انان دست یافت و با انها ارتباط برقرار کنید.

  • ۱۲-من توانایی دوخت صنعتی و سابقه کار در زمینه خیاطی و طراحی پارچه ندارم. اما مشتاق به تحصیل در این رشته هستم. آیا این امکان برای من فراهم است؟

بله! ساختار این دوره کاردانی به گونه ای طراحی شده است که هر دواطلب با هر سطحی از سواد و دانش تئوریک و توان اجرایی در زمینه پارچه و لباس و دوخت بتواند در ان شرکت کرده و پس از ۲ سال، مبانی خوبی از طراحی و دوخت را برای حضور فعال در بازار کار پر رونق آن کسب کند. بنابراین شما با دیپلم تجربی یا ریاضی و حتی هنر نیز میتوانید در این دوره شرکت کنید.

  • ۱۳-چگونه میتوانم پیش از حضور در این دوره، قابلیت های علمی لازم برای شرکت موثر در دوره کاردانی حرفه ای را بدست آورم؟

توجه داشته باشید که تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی رشته های مرتبط با طراحی پارچه و لباس به جز مقولات مدیریت و بازاریابی فشن، نیازمند توانایی طراحی هست. یعنی شما باید بتوانید الگوهای خوبی را طراحی و ظرفیت مطلوبی برای کشیدن طرح ها و نقش های مختلف که در ذهن شما تداعی می شود یا برای رسم از طریق استاد به شما پیشنهاد می شود را داشته باشید. بنابراین اگر چند ماهی در زمینه طراحی کار کنید، اثر آن را در طول این دوره خواهید دید.

  • ۱۴- من با شیوه طراحی و ساخت الگو آشنا نیستم. اما دوست دارم در این رشته ادامه تحصیل کنم. چه کار کنم؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد، هیچ پیش نیازی برای ورود به دوه کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس مورد نیاز نخواهد بود و از دانشجویان خواسته می شود تا بر اساس واحدهای دروسی مصوب، نسبت به گذراندن موفقیت آمیز آنها اقدام کنند. بنابراین مقدمات و مبانی و اصول طراحی و ساخت الگو و مانکن در این رشته به دانشجویان اموزش داده می شود و نگرانی بابت این موضوع نداشته باشیدد.

  • ۱۵-تکنیک طراحی و دوخت که در این دوره آموزش داده می شود چیست؟

طبق اطلاعات ارائه شده، تکنیک آلمانی مولر است که یکی از تکنیک های پیشرفته خوبی برای طراحی لباس می باشد.

۱۶-من دانش اموخته رشته کاردانی/کارشناسی در داخل کشور هستم. آیا میتوانم در این رشته شرکت کنم؟

بله. ممنوعیتی وجود ندارد.

  • ۱۷-فرق بین رشته کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری با رشته طراحی پارچه و فناوری دوخت چیست؟

در رشته طراحی پارچه و فناوری دوخت به صورت تخصصی به موضوع طراحی پارچه و شناسایی بافت پارچه ها و شیوه طراحی و تولید و رنگ آمیزی و عرضه و کاربرد آن در مصاف مختلف از پرده تا مبلمان و لباس کودکان تا بزرگسالان پرداخت می شود و مقولات چاپ نیز مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار می گیرد. در واقع تمرکز در این رشته، مقولات پارچه است و طراحی لباس مانند سطحی که در این رشته کاردانی مد نظر است، در دستور کار نیست.

  • ۱۸-من قصد ادامه تحصیل در رشته های مد و لباس را دارم. کدام رشته و چه مقطعی را انتخاب کنم؟

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته های مد و لباس را دارید و دوست دارید در این زمینه های در آینده ای نزدیک مشغول به کار شوید، اگر میخواهید با آموزش مقدماتی در سطح ۲ سال، کلیات کار را در محیطی آکادمیک فرا گرفته و روانه بازار کار شوید، دوره های متنوع کاردانی مثل طراحی لباس و پارچه و فناوری دوخت و طراحی لباس برای اقوام و مشاغل، میتواند گزینه خوبی باشد. اما اگر میخواهید اطلاعات بهتر و مهارت تخصصی در یکی از این موارد پیدا کنید، دوره های کارشناسی مورد نیاز است تا ظرف ۴ سال و ۸ نیمسال تحصیلی، مقولات مختلفی در حوزه طراحی پارچه و لباس و دوخت و فناوری های روز دنیا و تکنیک های طراحی رو فرا بگیرید.

قطعا کسانی که هدف میان مدت و بلند مدت دارند، انتخاب دوره های کارشناسی و سپس ورود به مقطع کارشناسی ارشد این رشته که در برخی از دانشگاه ها مثل دانشگاه الزهرا تهران تدریس می شود، گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر نگاه کوتاه مدت دارید و قصد دارید ظرف مدت کمی وارد کار اجرایی طراحی پارچه و لباس بشوید، دوره های پودمانی را انتخاب کنید.

میتوانید در صورت علاقه، پس از دوره اول کاردانی، دوره دوم را در رشته ای دیگر انتخاب و ادامه تحصیل دهید که با این کار، در دو گرایش حائژ مهارت لازم برای فعالیت در کسب و کار فشن ایران و جهان می شوید.

توجه داشته باشید که حتی با در اختیار داشتن ۲ مدرک کاردانی از دانشگاه های ایران نیز جواز حضور در مقطع کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس برای شما صادر نمی شود.

  • ۱۹-برای یادگیری بهتر اصول طراحی و الگو سازی و مولاژ چه روش های پیشنهاد میکنید؟

بررسی ها نشان می دهد که دانشجویانی که برای نخستین بار با مقولات طراحی و الگو سازی آشنا می شوند، با این حوزه ها در هفته های نخست آموزش مشکل دارند و در یادگیری احساس کندی می کنند. برای رفع این چالش، توصیه می شود که فایل های ویدیویی آموزشی فارسی و انگلیسی زبانی که روی سامانه های یوتیوب و آپارات منتشر شده است را بررسی و بر اساس این کلید واژه ها، به جستجو پرداخته و به تماشا مشغول شوند.

علاوه بر این، اگر برای انجام کارهای کلاسی با مشکلی روبرو شدید، میتوانید از فشن بلاگرهای ایرانی فعال در این حوزه های تخصصی نیز از طریق اینستاگرام تعامل کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

  • ۲۰-آیا تسلط به رایانه برای تحصیل این رشته الزامی است؟

توجه داشته باشید که با توجه به رونق کسب و کار مد و مدلینگ و طراحی پارچه و لباس در داخل و خارج از کشور و مجهز شدن این موضوعات به نرم افزارهای تخصصی و سخت افزارهای مربوطه، لذا توصیه می شود که طراحان مد و لباس و دانشجویان، با نرم افزارهای گرافیکی و طراحی الگو و حجم سازی آشنا شده و در طول ترم، مهارت خود را در این حوزه ها افزایش دهند. قطعا برای عینیت بخشی به تجسم سازی های ذهنی، تسلط به مهارت های نرم افزار برای طراحی گرافیکی میتواند ضریب موفقیت و پیشرفت شما را تسریع کند و فرصت های کسب و کار حرفه ای و جذابی را در اختیار شما قرار دهد.

یکی از روش های افزایش شانس فعالیت در برترین خانه های مد ایران و جهان، تسلط دانش اموختگان حوزه طراحی مد و لباس به نرم افزارهای طراحی عمومی و تخصصی فشن است.

با گزارش امروز همراه ما باشید و در صورتی که برای شرکت در این دوره ها، با پرسشی روبرو شدید مراتب را به اطلاع کارشناسان لوکس تهران برسانید تا بررسی شود.

مقدمه ای بر کاردانی دوخت و فناوری لباس

طراحی و دوخت پوشاک به عنوان یک رشته مهارتی در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نظر به اینکه علاقمندان به طراحی و دوخت لباس کودک، طراحی و دوخت لباس زنانه، طراحی و دوخت لباس مردانه مایل به تحصیل در مقاطع مختلف در زمینه های فوق بوده و سیاست های وزارت علوم نیز مبنی بر ایجاد امکانات تحصیلی دانشجویان مستعد است، لذا برنامه فوق برای تربیت طراحان دوخت لباس جهت پیشرفته اهداف جمهوری اسلامی ارائه می شود.

معرفی دوره

دوره کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس در زیر گروه فرهنگ و هنر با هدف تربیت طراحان دوخت ایجاد شده است. هدف از ایجاد این رشته، تربیت نیروی انسانی کاردان است که علاوه بر همکاری در امر طراحی دوخت لباس در ارتباط با متخصصیان این رشته میتوانند مستقلا نقشی عملی در امور اجرایی و سرپرستی بخشههای مختلف کارگاه ها و کارخانجات تولید و طراحی لباس را ایفا کنند.

دوره کاردانی حرفه ای دوخت و فناوری لباس

(یکی از معروف ترین کتاب هایی که دانشجویان این رشته استفاده می کنند)

اهمیت دوره

با توجه به گسترش جمعیت کشور و نیاز روز افزون به توسعه و ترویج هنر در جامعه، تهیه برنامه های آموزشی مناسب در زمینه های مختلف هنری از جمله رشته دوخت و فناوری لباس ضرورت دارد. امروزه تولید و مصرف لباس، صرفا در محدوده طرح نیاز اولیه و طبیعی انسان ها نیست بلکه به عنوان یک دانش وسیع و مبتنی بر تامین نیازها و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ، جوامع و به کار گیری آن در برنامه های نماشی* سینما و تلویزیون مورد توجه است.

مهارت های دانش اموختگان دوره کاردانی

  • گزارش نوسی و مستند سازی
  • ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها
  • انجام کار گروهی
  • طبقه بندی و پردازش اطلاعات
  • بهره گیری از رایانه
  • برقراری ارتباط موثر در محیط کار
  • سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش انها
  • خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
  • ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفریی
  • رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
  • اجرای الزامات بهداشت و ایمنی و محیط زیست
  • تفکر نقادانه و اقتضایی
  • خلاقیت و نوآوری

فناوری دوخت لباس

(فناوری دوخت (SEWING TECHNOLOGY) در این رشته مورد تاکید است. مقالات روز دنیا را اینجا مشاهده کنید)

توانمندی های شما پس از تحصیل در این رشته

  • توانایی طراحی و دوخت لباس
  • توانایی دوخت صنعتی و کار با ماشین های مربوطه
  • توانایی سایز بندی پوشاک
  • تزیینات لباس
  • نظارت بر عملکرد خطوط تولید
  • دوخت پارچه
  • آشنایی با مبانی سواد بصری
  • الگوساز و طراح دوخت
  • مدلساز الگوی لباس
  • کاردان تولید لباس
  • کاردان آموزشگاه های خیاطی
  • دوخت لباس به صورت تکدوزی و سری دوزی
  • دوزنده انواع پوشاک بانوان و آقایان

ضروابط و شرایط پذیرش دانشجو

  • دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظارم آموزش عالی کشور
  • دارا بودن شرایط لازم جسمی و حرکتی لازم
  • دارا بودن مدرم تحصیلی دیپلم متوسط

طول و ساختار دوره

دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش آموزش درمرکزی مجری و آموزش در محیط کار تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دور بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت است که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به ۲ روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

آموزش در مرکز مجری

بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۲ تا ۶۷ واحد معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است. هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت و هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت است. هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحد را میتوان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت های دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد و معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کاروزی معادل ۱۲۰ ساعت است.

فهرست دروس عمومی دوره کاردانی حرفه ای دوخت و تکنولوژی لباس

  • زبان فارسی: ۳ واحد
  • زبان خارجی: ۲ واحد
  • یک درس از گروه درس مبانی نظری اسلام: ۲ واحد
  • یک درس از گروه درس اخلاق و تربیت اسلامی: ۲ واحد
  • تربیت بدنی ۱: ۱ واحد

فهرست دروس مهارت های مشترک

  • کارآفرینی: ۲ واحد
  • مهارت ها و قوانین کسب و کار: ۲ واحد
  • کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات: ۲ واحد
  • خلاقیت در هنر: ۲ واحد

دروس پایه

  • اناتومی: ۲ واحد
  • مبانی رنگ: ۲ واحد
  • پارچه شناسی: ۲ واحد
  • فلسفه پوشش اسلامی :‌۲ واخد

فهرست دروس اصلی

  • طراحی لباس روی اندام: ۲ واحد
  • تکنیک های رنگ در طراحی لباس: ۲ لباس
  • پایه و اصول الگو سازی: ۲ واحد
  • پایه و اصول دوخت: ۲ واحد
  • الگو سازی رایانه ای لباس: ۲ واحد
  • الگو سازی برای تولید: ۲ واحد
  • کاربرد ماشین های دوخت و ابزار تکمیل لباس: ۲ واحد

فهرست دروس تخصصی

  • الگو سازی لباس بانوان: ۲ واحد
  • الگو سازی لباس آقایان: ۲ واحد
  • دوخت لباس اجتماع بانوان: ۳ واحد
  • دوخت لباس مجلسی بانوان: ۳ واحد
  • دوخت لباس خانه بانوان: ۳ واحد
  • دوخت لباس اجتماع آقایان: ۳ واحد
  • دوخت لباس مجلسی آقایان: ۳ واحد
  • دوخت لباس خانه آقایان: ۳ واحد

جدول ترم بندی پیشنهادی

  • کاربینی
  • آناتومی
  • مباانی رنگ
  • پارچه شناسی
  • فلسفه پوشش اسلامی
  • پایه و اصول الگو سازی
  • پایه و اصول دوخت
  • دو درس از دروس عمومی

جمع: ۱۷ واحد

ترم دوم

  • طراحی لباس روی اندام
  • تکنیک های رنگ در طراحی لباس
  • الگوسازی رایانه ای لباس
  • الگو سازی برای تولید
  • کاربرد ماشین های دوخت و ابزار تکمیل لباس
  • دو درس مهارت مشرک
  • دروس عمومی
  • کارورزی ۱

جمع: ۱۸ واحد

ترم سوم

  • الگو سازی لباس بانوان
  • الگو سازی لباس آقایان
  • دوخت لباس اجتماع بانوان
  • دوخت لباس مجلسی بانوان
  • دوخت لباس خانه بانوان
  • مهارت مشترک
  • دو درس از دروس عمومی

جمع: ۱۹ واحد

ترم چهارم

  • دوخت لباس اجتماع آقایان
  • دوخت لباس مجلسی آقایان
  • دوخت لباس خانه آقایان
  • مهارت مشترک
  • دو درس عمومی
  • کارورزی ۲

جمع: ۱۷ واحد

سرفصل درس آناتومی

  • مختصری درباره علم کالبد شناسی و رابطه آن با هنر طراحی لباس
  • مطالعه شکل و فرم خارجی بدن- تقسیمات طولی و عرضی اندام
  • تناسبات اندام و تقسیمات هشت سر
  • فیگورهای ساده خطی با رعایت تناسب و تعادل و حرکت
  • طرح های مقدماتی پایه به پایه
  • تغییر نسبت ها در فیگور و طراحی فرم های اساسی و خطوط راهنما در اندام
  • طراحی از فیگور در حرکت و فرم های مختلف
  • طراحی فیگور با لباس های ساده و اندام – سایه روشن با مداد طراحی – مداد رنگی و آب رنگ و مرکب

سرفصل درس مبانی رنگ

  • دایره رنگ- شناخت رنگ های اصلی – تکمیلی
  • ارزش رنگ
  • شدت رنگ
  • کنتراست های هفت گانه رنگ (فام- تیره روشن- سرد و گرم- مکمل ها- هم زمانی- اشباع – وسعت)
  • کمپوزیسیون و ترکیب بندی
  • رنگ های مناسب فصول
  • رنگ های مناسب گروه های سنی

منابع:

  • کتاب ترکیب رنگ – نوشته مارتین جودی و ترجمه محقق زاده- نشر مارلیک ۱۳۸۸
  • کتاب اطلس مقادیر رنگ – نوشته رحمان ارسلان- نشر صانعی- ۱۳۸۷
  • کتاب رنگ شناسی مدرن- نوشته عرب علی شروه- نشر شباهنگ ۱۳۸۷
  • کتاب رنگ شناسی تخصصی لباس – نوشته عفت حاجیان- نشر مشاور توس

مهارت طراحی در دوخت لباس

(شناخت رنگ همچون مهارت طراحی، یکی از الزاماتی است که دانشجوی این رشته باید به آن مسلط شود)

سرفصل درس پارچه شناسی

  • آشنایی کلی با تقسیم بندی منسوجات و خصوصیات ظاهری آن بر مبنای الیاف و شناخت انواع الیاف در پارچه
  • آشنایی با الیاف طبیعی و مصنوعی و مشتقات آن- شناخت قابلیت ها با توجه به الیاف پارچه
  • آشنایی با کاربرد انواع پارچه بر مبنای الیفا و طریقه انتخاب صحیح
  • آشنایی کلی با تقسیم بندی منسوجات و خصوصیات ظاهری آن بر مبنای بافت
  • شناخت انواع بافت ها درپارچه
  • شناخت قابلیت ها با توجه به بافت پارچه
  • آشنایی با کاربرد انواع پارچه بر مبنای بافت و طریقه انتخاب صحیح
  • توانایی انتخاب صحیح پارچه با طرح لباس

انتخاب صحیح پارچه با طرح و دوخت لباس

(برای آشنایی با پارچه ها به مرجع تخصصی صنایع نساجی کشور در این لینک مراجعه کنید)

سرفصل درس پوشش اسلامی

  • آشنایی با جلوه های پوشش در آثار هنری و تمدن های عصر باستان
  • بررسی پوشاک ایران در آثار هنری
  • آشنایی با دیدگاه ادیان در مورد پوشش در ابتدای اسلام
  • پوشش ایران در ابتدای وروداسلام به ایران
  • پوشش درکشورهای اسلامی
  • پوشش در فرهنگ عامه
  • پوشش و برهنگی در دوره معاصر

منبع: کتاب حکمت پوشش اسلامی – نوشته حسین مهدوی زاده – نشر موسسه آموزشی امام خمینی ۱۳۹۱

گرایش طراحی پارچه و دوخت لباس

(دانشجویان این رشته و کلیه گرایش طراحی پارچه و لباس باید مهارت های مقدماتی طراحی  را فرا بگیرند)

سرفصل درس طراحی لباس روی اندام

  • طراحی ابعاد طولی یک اندام
  • طراحی ابعاد عرضی یک اندام
  • تناسب حجم طولی و عرضی
  • واحد اصلی اندازه گیری
  • مفاصل و حرکت آن / اندام ایده آل / اندام عضلانی
  • طراحی اندام
  • آناتومی اندام / حجم اندام
  • جنسبت پارچه / تقوش پارچه/ رنگ پارچه و چهره
  • شناخت اندام و حرکت اندام
  • ابزار طراحی لباس / پارچه شناسی / پارچه و مدل لباس
  • شناخت برش های مدل های یقه / برش سینه
  • آستین / شلوار / دامن
  • دستور العمل طراحی اندام / کالبد شناسی هنری و طراحی اندام
  • الگوی مانکن متحرک
  • جدول تئوری طراحی اندام
  • پرسپکتیو
  • جدول ابزار طراحی / خطوط روی اندام

سرفصل درس تکنیک های رنگ در طراحی لباس

  • تعریف رنگ و دمای رنگ
  • انواع رنگ و خواص آنها
  • رنگ های اصلی و رنگ های ثانوی
  • رنگ روشن و تیره
  • رنگ روز و رنگ شب
  • رنگ های مکمل و دایره رنگ
  • رنگ گرم و سرد
  • رنگ های خنثی
  • رنگ متضاد و رنگ های مشابه
  • همنشینی رنگ ها
  • ترکیب رنگ ها در پارچه های مختلف
  • رنگ های فصول
  • تاثیر رنگ های بر هم
  • تاثیر رنگ ها بر محیط
  • تطابق رنگ ها بر اساس محیط و فضا
  • هماهنگی زمانی و هارمون رنگی در لباس
  • انتخاب رنگ بر اساس جنس پارچه و بازتاب نور
  • کاربرد رنگ و تاثیر آن بر لباس
  • تاثیر رنگ بر اندام
  • تاثیر روانی رنگ بر لباس و شخصیت

منابع

  • کتاب رنگ شناسی مدرن- نوشته رود نیکلاس- ترجمه عربعلی شروه- نشر شباهنگ ۱۳۸۷
  • کتاب رنگ شناسی تخصصی لباس – نوته عفت حاجیان- نشر شاور توسن

کتاب خوب برای الگوسازی حجمی دوخت لباس

(۲ کتاب خوب برای الگوسازی حجمی)

سرفصل درس پایه و اصول الگو سازی

  • آشنایی با نحوه اندازه گیری و ابزارهای کارگاهی الگو سازی
  • آشنایی جدوال استاندارد اندازه ها و رده بندی اندام ها
  • آشنایی عملی با نحوه ترسیم و ساخت الگو با مقوای ضخیم
  • آشنایی با نحوه تبدیل الگو از یک اندازه با اندازه دیگر
  • آشنایی عملی با الگوی دامن
  • آشنایی عملی با الگوی شلوار
  • آشنایی عملی باالگوی آستین
  • آشننایی عملی با الگوی یقه
  • آشنایی عملی با الگوی مخصوص پارچه های مختلف
  • آشنایی با نحوه تهیه الگو بر روی مجسمه (مولاژ) جدول نیاز به الگوی کاغذی
  • آشنایی با طراحی و ابداع مدل از طریق فرم زدن و تا زدن پارچه بر روی مجسمه
  • تمرین عملی الگو سازی
  • الگو سازی حجمی
  • اصول طراحی خطوط طولی و عرضی
  • شناسایی خطوط به وسیله دوخت
  • اصول تهیه الگوی اولیه به روش حجمی
  • اصول تهیه الگوی اولیه به روش حجمی

منبع

  • کتاب ساخت و آموزش الگو طراحی – نشر قطره – نوشته استنلی هان- ۱۳۸۸
  • کتاب الگو سازی حجمی لباس – نوشته امنه پرستار و محبوبه شریعتی- نشر فادیا ۱۳۸۹

سرفصل درس پایه و اصول دوخت

  • آشنایی با وسایل خیاطی و تکنیک های کاربردی چرخ ها
  • موارد اولیه برای تهیه و تبدیل آن به پارچه و آشنایی با واحد اندازه گیری
  • نکات کلیه دوخت
  • آماده کردن پارچه برای برش
  • نازک دوزی
  • ضخیم دوزی
  • دوخت های ساده و تزیینی و مرکب و دوخت مغزی و صاف و اریب
  • دوخت نوار کمر- دوخت ساسون و دوخت بالا تنه و دوخت جا دکمه
  • دوخت یکانی و دوخت باز و دوخت دندان موشی
  • آشنایی با انواع الگو
  • طراحی و ترسیم الگو – وسایل رسم الگو و علایم قراردادی الگو
  • چگونگی اجرای الگو روی پارچه و دوخت از روی الگو
  • آشنایی با دوخت های مختلف با چرخ خیاطی
  • دوخت ساده با چرخ و مهارت در آن
  • سر قایمی زدن- دوخت درز ۱ تا ۳ سانتی
  • انواع بخیه (نیش و یک پایه) نحوه زیگزال زدن و چن دادن ریز و درشت و نخ کش
  • دوخت جا دکمه – با چرخ های اتوماتیک و غیر اتوماتیک – دوخت جا دکمه با پارچه دوخت دکمه با چرخ ساده و پایه دار

منبع: کتاب اصول و مبانی طراحی و الگوی دوخت – نوشته ابراهیم کاشف قربان پور- نشر پیک توس  ۱۳۸۲

کتاب دوخت – نوشته میثم مفرح پری- نشر قطره ۱۳۸۵

سرفصل درس الگو سازی رایانه ای لباس

  • آشنایی با نرم افزارهای الگو سازی خانگی موجود
  • آشنایی با نرم افزارهای الگو سازی کارگاهی
  • روش اندازه گیری / طراحی و ساخت الگو با یک نرم افزار الگو سازی خانگی
  • آشنایی با رسم الگو / سایز بندی و چیدمان برای برش با یک نرم افزار الگو سازی کارگاهی
  • آشنایی با رسم الگو در سیستم اتو کد
  • بازدید از مراحل کار الگو سازی تا برش در یک کارگاه تولید لباس
  • بازدید از مراحل کار الگو سازی تا برش در یک کارخانه تولید پوشاک
  • انتخاب یک طرح برای دوخت تک دوزی و یک برای تولید انبوه و ساخت الگوی کامل آن در رایانه که آماده برش است.

سرفصل درس الگو سازی برای تولید

  • شناخت اندازه های استاندارد و جدول سایز
  • طریقه اندازه گیری اندام های مختلف
  • ساخت اساس الگو بالا تنه در اندازه های مختلف و کنترل آن
  • ساخت الگو اولیه برای بالا تنه بدون آستین
  • ساخت الگو اولیه پیراهن قالب بدن
  • ساخت الگو پیراهن یک تکه
  • ساخت الگو پیراهن دو تکه با خط کمر
  • ساخت الگوی بالا تنه بلوازی
  • ساخت الگوی بلوز مدل دار
  • ساخت الگوی آستین ساده / آستین راسته
  • ساخت الگو آستین پنس زیر آرنج
  • ساخت الگو آستین با چین سرآستین
  • ساخت الگوی آستین اپل دار
  • ساخت الگوی یقه ها (چهار گوش و دلبری و استاده )
  • ساخت الگو پایه شلوار
  • ساخت الگو پایه دامن
  • ساخت الگوی پایه برای مانتو و لباس های گشاد

منبع: کتاب الگو سازی به روش حجمی – نوشته اکرم تشکری- نشر ریحان ۱۳۸۹

سرفصل درس کاربرد ماشین های دوخت و تجهیزات دوخت لباس

  • انواع دستگاه های برش
  • انواع چرخ های راسته دوز و کاربرد انها
  • انواع چرخ های مکانیکی
  • انواع چرخ های دیجیتالی
  • انواع چرخ های زیگزاگ دوز/ دو نخ و سه نخ و چهار نخ و کاربرد آنها
  • انواع چرخ های میان دوز و کاربرد ان ها در پارچه های تریکو
  • انواع چرخ های نوار دوز و کاربرد ان ها
  • چرخ های مخصوص درزهای خوابیده و کاربرد ان در پارچه های جین
  • چرخ های دکمه و جا دکمه دوز
  • چرخ های دیجیتالی برنامه ریزی دوخت برای تعداد مشخص بخیه یا کشش پارچه
  • چرخ های رایانه ای گلدوزی و کاربرد آن ها
  • چرخ های صنعتی چند کله
  • میزهای برش و طاقه پهن کن
  • قیچی های برقی صنعتی و طرز استفاده ان ها
  • اتوهای بخاز مخرنی و اتوهای پرس نیمه صنعتی و صنعتی
  • اتوهای مخصوص پرس یقه – آستین پیش کت و شلوار

منبع: کتاب آشنایی با ماشین های دوخت- نوشته محمد خواجه – گرکان ۱۳۸۸

 

سرفصل درس الگو سازی لباس بانوان

  • آشنایی با جدول سایز بندی و اندازه گیری در لباس بانوان
  • ساخت اساس الگوی بالا تنه و آستین
  • ساخت اساس بالا تنه برای انواع لباس و انتقال پنس ها
  • ساخت اساس الگوهای پایه آستین (کوتاه/ پایین آرنج/ پنس دار/ رگلان/ کیمونو ساده)
  • ساخت و مدلسازی آستین های مختلف
  • ساخت اساس بالا تنه شومیز / آستین و یقه شومیز
  • ساخت اساس دامن
  • ساخت دامن های تنگ / فون/ پیلی دار/ ترک پلیسه/ گوده دار/کلوش
  • ساخت یقه های مسطح / برگرد و سر خود
  • ساخت دارپه ها
  • ساخت اساس کت / پالتو و کاپشن و شنل
  • آستین دو تکه / آستین های رگلان و کیمونورهای مرغک دار و برش دار
  • ساخت انواع یقه های انگلیسی / یقه های شال و کلاه
  • ساخت اساس شلوار
  • ساخت ۳ مدل ابداعی در الگو سازی آستین و دامن
  • ساخت ۳ مدل ابداعی در الگو سازی لباس های رو / بالا تنه و یقه و شلوار زنانه

منبع

  • کتاب طراحی و برش لباس زنانه به روش مولر /نشر هاکوپیان- ۱۳۸۶
  • کتاب الگو سازی برای دامن به روش مولر و پسران / نشر قطره- ۱۳۸۶

سرفصل درس الگو سازی لباس آقایان

  • آشنایی با جدول سایز بندی و اندازه گیری در لباس آقایان
  • ساخت اساس الگوی بالا تنه و آستین
  • ساخت اساس بالا تنه برای انواع لباس
  • ساخت اساس الگوهای پیراهن مردانه و یقه و آستین
  • ساخت و مدلسازی آستین های مختلف
  • ساخت اساس شلوار ساده و جین و گشاد
  • ساخت اساس ژاکت و کت رسمی
  • ساخت آستین دو تکه
  • ساخت انواع یقه های انگلیسی و یقه های برگرد و جدا و سر خود
  • ساخت اساس پالتو و بارانی
  • ساخت اساس کت و پالتو کاپشن و شنل
  • ساخت اساس تی شرت و کاپشن و شلوار و رزشی و لباس خانه
  • ساخت انواع کلاه
  • ساخت ۳ مدل ابداعی در الگو سازی پیراهن و شلوار
  • ساخت ۳ مدل ابداعی در الگو سازی تی شرت / لباس ورزشی و لباس خانه

منابع

  • کتاب طراحی و برش لباس مردانه به روش مولر – موسسه پارک- ۱۳۶۵
  • کتاب الگو برش لباس مردانه مردانه به روش متریک – نوشته آلدریچ وینفرد- ترجمه نیره یونسی – نشر قطره ۱۳۷۳

جدیدترین چرخ های خیاطی دوخت لباس

(جدیدترین چرخ های خیاطی که امکان دریافت الگو و دوخت بر اساس الگوی تعریف شده را دارند)

سرفصل درس دوخت لباس اجتماع بانوان

  • تهیه پاترون بالا تنها و رفع ایراد
  • روش دوخت شلوار به روش تولید انبوه
  • روش دوخت پیراهم مدل دار به روش تولید انبوه
  • روش دوخت یک مانتو به روش تولید انبوه
  • روش دوخت کت زنانه به روش تولید انبوه
  • روش دوخت یک پالتو به روش تولید انبوه
  • روش دوخت یک بارانی با کاپشن به روش تولید انبوه
  • ارائه یک طرح ابداعی و اجرای آن
  • دوخت یک مدل از لباس اجتماع بانوان زیر نظر مدرس

منبع: کتاب راهنمای کامل دوخت تک دوزی و صنعتی زنانه و بچه گانه – نشر قطره ۱۳۸۵

کتاب راهنمای عملی دوخت از مبتدی تا پیشرفته – نشر قطره ۱۳۸۳

سرفصل درس دوخت لباس خانه بانوان

  • آشنایی با انواع پارچه های مناسب لباس راحتی و خانه برای بانوان
  • آشنایی با انواع دوخت و دوزها پوشاک خانه بانوان
  • آشنایی با تو گذاری ها و نحوه دوخت آن
  • شناخت انواع دوخت
  • شناخت انواع دوخت جیب های دامن و شلوار و راحتی زنانه
  • شناخت انواع زیپ ها و روش های دوخت آن بر لباس خانه
  • شناخت انواع آستین و دوخت آن در لباس خانه
  • شناخت انواع یقه دوخت آن در لباس خانه
  • آشنایی با انواع نوارهای تزیینی بر روی لباس و نحوه کار آن
  • ظریف کاری های دوخت لباس خانه زنانه
  • دوخت ۳ مدل خانگی و دوخت ۳ مدل شلوار راحتی زنانه و دوخت ۳ مدل بلوز زنانه

سرفصل دوخت لباس اجتماع آقایان

  • شناخت انواع پارچه های مناسب دوخت لباس اجتماع مردان
  • آشنایی با انواع دوزها و نحوه دوخت آن در پوشاک رسمی مردانه
  • آشنایی با انواع تو گذاری ها و نحوه دوخت آن
  • شناخت انواع جیب های شلوار و نحوه دوخت اندر
  • شناخت انواع زیب ها و سجاف ها نحوه دوخت آن
  • دوخت یک شلوار لی به روش تولید انبوه
  • دوخت یک کت مردانه به روش تولید انبوه
  • دوخت یک پالتو و بارانی و لباس ورزشی
  • ارائه یک طرح ابداعی از دوخت لباس اجتماع و رسمی مردانه
  • دوخت ۳ مدل لباس اجتماع آقایان زیر نظر مدرس

سرفصل درس دوخت لباس مجلسی آقایان

  • شناخت پارچه مخصوص دوخت لباس های مجلسی آقایان
  • ساخت اساس دوخت پیراهن مردانه
  • ساخت اساس دوخت یک پیراهن مدلسازی شده
  • آشنایی با دوخت انواع کت مجلسی با توجه به جنس پارچه
  • آشنایی با دوخت انواع جلیقه و شلوار مجلسی مردانه
  • مدلسازی و دوخت ۳ مدل طرح ابداعی لباس مجلسی با یقه و آستین های متفاوت
  • مدلسازی و دوخت ۲ مدل طرح ابداعی از کت با برش های متفاوت
  • مدلسازی و دوخت ۲ مدل طرح ابداعی

سرفصل درس دوخت لباس خانه آقایان

  • آشنایی با انواع پارچه های مناسب لباس راحتی و خانه برای آقایان
  • آشنایی با انواع دوخت و دوزهای پوشاک خانه آقایان
  • آشنایی با تو گذاری ها و نحوه دوخت آت ها
  • شناخت انواع دوخت
  • شناخت انواع دوخت جیب های دامن و شلوار راحتی آقایان
  • شناخت انواع زیپ ها و روش های دوخت آن برای لباس خانه
  • شناخت انواع آستین و دوخت آن در لباس خانه
  • شناخت انواع یقه دوخت آن در لباس خانه
  • آشنایی با انواع نوارهای تزیینی بر روی لباس و نحوه کار ان
  • ظریف کارهای دوخت لباس خانه آقایان
  • دوخت ۳ مدل شلوار خانگی / دوخت ۳ مدل شلوار راحتی آقایان

دانشجوی گرامی

در صورتی که پس از مطالعه این مباحث با سوالی درباره فرصت های تحصیلی این رشته در داخل و خارج از کشور مواجه شدید، مراتب را از طریق کامنت یا کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی به اطلاع کارشناسان ما برسانید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی در ایران و اقصی نقاط جهان را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا