تکنولوژی و دیجیتال

مد گردی در سینما :از “ زنان ”تا “ اعترافات معتاد خرید”

مد و فشن در سینما

گزارش لوکس تهران از مدگردی در سینما

مد و لباس، همواره رسانه های بسیاری برای عرضه داشته است که ژورنال های مد و سبک زندگی، از VOGUE تا PEOPLE  و همچنین رژه مانکن ها روی استیج فشن ویک های میلان و پاریس و نیویورک، مصداق هایی از آن بوده و هست. همچنان با وجود تغییر محسوس در روش های عرضه و معرفی مد و لباس توسط خانه های مد و شرکت های تولید پوشاک و محصولات آرایشی و بهداشتی مردان و زنان، همچنان شاهد تاثیرگذاری قابل توجه ژورنال ها، این یادگاران عصر چاپ و همچنین استیج های طوفانی برای رژه مانکن های خوش اندام دنیای فشن هستیم.

هم ژورنال ها و هم استیج های فشن ویک ها، در هر فصل، مخاطبان را در سراسر جهان با مدل ها و استایل های جدید از مد کلاسیک تا مد مدرن و مفهومی آشنا می کننند و در واقع یک ابزار مهم برای معرفی گسترده جدید ترین استایل ها به شمار می روند. در کنار این دو ابزار مهم، ابزار دیگری هم هست که ارزان ترین، فراگیر ترین و موثر ترین ابزار اطلاع رسانی در دنیای جذاب مد و لباس جهان به شمار می رود و رونقش از انقلاب دات کام در دهه نود قرن بیستم میلادی آغاز شد.

فضای مجازی، موتور محرک و پیشران موثر صنعت فشن در دو دهه اخیر شده است. سایت های اینترنتی، وبلاگ ها و همچنین شبکه های اجتماعی، سه ضلع اطلاع رسانی گسترده فشن در عصر دیجیتال برای شهروندان جامعه اطلاعاتی امروز به شمار می روند. شبکه های اجتماعی، بازوی اصلی معرفی مد به نسل جدید بوده و اکثر طراحان مد و خانه های مد و برندهای معروف و آماتور این عرصه، با جادوی شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدیو محور، جدید ترین طرح های خود را معرفی می کنند.

حتما بخوانید : مد گردی با شارلیز ترون : از DIOR و شان پن تا وکیل مدافع شیطان

تصویر کیارا فراگنی، فشن بلاگر ایتالیایی

(تصویر کیارا فراگنی، فشن بلاگر ایتالیایی ۱۱ میلیون فالوری را در جدید ترین فوتوشوت خود در اینستاگرام مشاهده میکنید. ایشان را در این نشانی دنبال کنید)

شبکه اجتماعی عکس محور محبوب این روزها مانند اینستاگرام، یکی از تاثیرگذار ترین ابزارهای اطلاع رسانی فشن در قرن حاضر هستند. این شبکه ها، در معرفی لحظه به لحظه و آنلاین و گسترده و فیدبک مدار دنیای مد و لباس، ارزش آفرینی و فرصت آفرینی کرده و ما را با طوفانی از مدهای شرق و غرب عالم آشنا می کند. در این بین، نقش هشتگ ها را باید به عنوان ابزارهای دیجیتالی معرفی دسته بندی اطلاعات مد، فراموش نکرد که در کنار دنیای لایک و فالو و کامنت، در معرفی برندها از طریق فشن بلاگرها و فعالان مد موثر بوده است.

در کنار این ظرفیت های سنتی و مدرن اطلاع رسانی دنیای مد، بایستی از یک رسانه دیگر هم صحبت کرد. رسانه ای که خیلی مورد توجه عموم مردم نبوده اما فعالان حرفه ای سینما و مد، همیشه به آن به عنوان یک ابزار مهم اطلاع رسانی کاریزماتیک می نگریستند و از آن برای توسعه گستره اطلاع رسانی و کسب  و کار خود استفاده کرده اند. صنعت سینما و پرده نقره ای، یکی از مهم ترین رکن های تبلیغات غیر مستقیم طرح ها و استایل ها و برندها بوده و هست و این ظرفیت آفرینی و توانمندسازی هنر هفتم برای هنر مد، از نخستین فیلم های ناطق هنر هفتم تا به امروز ادامه داشته است.

کلکسیون مد و لباس ربکا در فیلم اعترافات یک معتاد به خرید

(کلکسیون مد و لباس ربکا در فیلم اعترافات یک معتاد به خرید که در سال ۲۰۰۹ میلادی در لوکیشن نیویورک تولید شد)

گزارش امروز لوکس تهران، شما را با تحلیل مد و لباس ۲ فیلم قدیم و جدید تاریخ سینما آشنا می کند که مطالب و نکات جالبی را به همراه دارد و در روزهای آینده نیز به بررسی مد و لباس فیلم های دیگری خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید.

داستان یک معتاد خرید!

این بار، فیلمی کاملا مرتبط با دنیای خرید و مد و لباس را شاهد هستیم که تلاش میکند در درامی شور انگیز، گشتی در دنیای مد و لباس زده و زندگی دختری  ساده اما عاشق دنیای فشن و ویترین گردی را روبروی دوربین سینما بیاورد. فیلم اعتراف یک معتاد خرید یا CONFESSIONS OF A SHOPHOLIC فیلمی کمدی-درام است که توسط TOUCHSTONE PICTURES در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته شد. سوفی کینسلا سناریو را نوشته و تلاش کرده سبک زندگی و مدگردی یک دختر عاشق خرید  را به نمایش بگذارد.

ایسا فیشر و ربکا بلموود در کنار لوک براندون و هوگ دنسی، نقش های اصلی را بر عهده دارند. این فیلم در نیویورک، پایتخت مد و لباس و جواهرات و یکی از جذاب ترین مقصدهای لاکچری گردی عاشقان مد جهان فیلمبرداری شده و طوفانی از رنگ ها و استایل ها را بر تن بازیگران اصلی شاهد هستیم.

ربکا، بازیگر نقش اول زن در این فیلم، دختری است که آرزوی بزرگش، مدل شدن بر روی استج های طوفانی فشن ویک ها است و دوست دارد به عنوان یک مدل فعالیت کند و به روی جلد مجلات مد و لباس جهان برود. او فعالیت خود را در کنار تحصیل، در یک شرکت کوچک آغاز میکند و تلاش می کند با خرید بهترین لباس ها، رویاهایش را عملی کند. وسواس خرید در او همچنان زیاد می شود و هر چیز جالب را که در بازار مشاهده میکند می خرد.

سکانسی دراماتیک از فیلم اعترافات یک معتاد خرید که ربکا (بازیگر نقش اول زن فیلم) را با شال سبز رنگ برند دولچه و گابانا

(سکانسی دراماتیک از فیلم اعترافات یک معتاد خرید که ربکا (بازیگر نقش اول زن فیلم) را با شال سبز رنگ برند دولچه و گابانا نشان میدهد. پشت صحنه، ویترین یکی از بوتیک های نیویورک را نشان می دهد که در فروش لباس شب فعالیت دارد)

کارگردان این فیلم، قبلا نیز با فیلم های نامزدی بهترین دوستم (MY BEST FREND’S WEDDING) نشان داد که علاقه زیادی به دنیای فشن و نمایش ان روی پرده نقره ای دارد. برای کسانی که در رشته های طراحی پارچه و لباس و یا طراحی صحنه در سینما مشغول به کار و مطالعه هستند، این فیلم میتواند در قامت یک CASE STUDY خوب ظاهر شود.

تصویر سکانسی از فیلم نامزدی بهترین دوستم محصول ۱۹۹۷ میلادی

(تصویر سکانسی از فیلم نامزدی بهترین دوستم محصول ۱۹۹۷ میلادی آمریکا که با بازی جولیا رابرتز همراه شده است. طراحی مد و لباس این  فیلم، طراح مد در فیلم اعترافات یک معتاد خرید است  )

داستان فیلم در واقع به مقوله صنعت مد و روانشناسی مد و جامعه شناسی مد و لباس و رفتار مصرف کننده در طوفانی از برندها و استایل ها و طرح های گوناگون می پردازد و به همین خاطر، از جنبه های گوناگون قابل بررسی آکادمیک و رسانه ای است. اعتیاد به خرید، همچون اعتیاد به شبکه های اجتماعی، بیماری عصر مدرن است که سبب می شود بخش قابل توجهی از وقت و ذهن شهروندان دهکده جهانی به سبک زندگی مصرف گرایی و مد گرایی معطوف شود.

(سکانسی از فیلم اعترافات یک معتاد به خرید که ربکا را در حال خواندن یک نامه شگفت انگیز نشان می دهد. او در این سکانس، کت و دامن پشمی لاکچری و اکسسوری های جذاب با تم صورتی و شاد بر تن دارد)

در بمباران برندها در شبکه های اجتماعی، خیلی ها عاشق خرید و پاساژ گردی می شوند و به همین خاطر، شاهد بروز مفاهیمی نوین در حوزه گردشگری شهری هستیم. موضوعی که در سبک زندگی ربکا، دختر خوش استایل عاشق خرید در این فیلم نیز شاهد هستیم. در واقع کسانی که عاشق و معتاد خرید هستند، از WINDOS SHIPPONG به عنوان تفریحی جذاب به خصوص برای بانوان جوان بهره می برند تا هم زمانی را سپری کرده و هم با جدید ترین طرح ها و استایل ها در برندهای گوناگون آشنا شوند و به قولی، در متن و حاشیه تحولات مد فصلی قرار بگیرند.

ویترین گردی، موضوعی است که در این فیلم به آن اشاره می شود و تعداد زیادی از برندها را معرفی می کند. مقاومت به خرید مد و لباسی که به آن نیاز نداریم، خود یکی از موضوعات قابل توجه در دنیای مد و روانشناسی امروز جهان است. خانم ISA FISHER که در این فیلم نقش ربکا را بازی میکند، محسور مانکن های پشت ویترین بوتیک های مطرح نیویورک می شود. جایی که طوفان مانکن ها و برندهای خانه های مد جهان را شاهد هستیم.

ترکیبی جذاب از رنگ زرد را در دستکش و لباس ربکا در فیلم اعترافات یک معتاد خرید

(ترکیبی جذاب از رنگ زرد را در دستکش و لباس ربکا در فیلم اعترافات یک معتاد خرید شاهد هستیم که جعبه هایی از برند هنری بندل را در دست دارد)

در بسیاری از صحنه های فیلم، ربکا را در حال تماشای کت و دامن و شال و شلوار و امثالهم مشاهده میکنیم و با دوستانش مشغول صحبت درباره جنس و رنگ و طرح لباس هایی است که نظرش را جلب کرده است! رفتار اعتیادگرای خانم ربکا، مشکلاتی را برایش ایجاد میکند که معجون جذابی برای روایت یک فیلم کمدی درام می شود.

تصویر خانم پاتریشیا فیلد، طراح لباس فیلم مدگرای اعترافات یک معتاد خرید محصول ۲۰۰۹

(تصویر خانم پاتریشیا فیلد، طراح لباس فیلم مدگرای اعترافات یک معتاد خرید محصول ۲۰۰۹)

سکانسی از UGLE BETTY که طراح مد و لباس آن پاتریشیا فیلد

(سکانسی از UGLE BETTY  که طراح مد و لباس آن پاتریشیا فیلد بود)

طراحی لباس این فیلم را پاتریشیا فیلد (PATRICIA  FIELD) بر عهده داشت که یکی از حرفه ای های طراحی لباس هالیوود بوده و قدرتش را در ترکیب فوق العاده و باشکوه رنگ ها و طرح ها در سکانس های مختلف فیلم که در ادامه توضیح می دهیم میتوان مشاهده کرد. سریال UGLY BETTY  هم که دست مایه هایی از فشن را در یک کمدی درام شاهد بودیم نیز محصول طراحی خلاقانه لباس خانم پاتریشیا است.

در این فیلم، ربکا یک دختر مقروض است و به همین خاطر می بایست در جایی که دوست ندارد مشغول به کار شود. در صحنه ای از فیلم، ربکا را در یک کنفرانس مرتبط با موضوع شرکتی که کار میکند شاهد هستیم. ترکیب رنگ ها در سکانس جذاب است. لباس صورتی جیغ! ربکا در میان دریایی از لباس های مشکی و تیره مردان کت و شلواری رسمی، به خوبی جلب توجه میکند. متمایز بودن شخصیت فعال و شاد و هیجانی ربکا در میان چهره های عبوس و جدی مردان، نقش طراحی لباس و پارچه و جادوی رنگ را در این سکانس به خوبی نمایش می دهد. تفاوت کاراکتر را میتوان با طراحی پارچه و لباس نوآورانه در هر سکانس به خورد بیننده داد!

(در دیگر سکانس های فیلم نیز ربکا را عاشق رنگ صورتی می بینیم که هم رنگ بولیزش صورتی است و هم رنگ نوت بوک اپل ۲۰۰۸ ایشان!)

(در سکانس دیگری از فیلم اعترافات یک معتاد خرید، دامن کانسپتی ربکا را شاهد هستیم که با تورهای رنگارنگ شاد ، در حال قدم زدن در خیایان های نیویورک است. ایشان از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب تورهای دامن بلند و همچنین رنگ کفش استفاده کرده است)

در یکی از صحنه های فیلم که خیلی مورد علاقه بانوان به خصوص دخترخانم ها است، هم خانه ای ربکا که سوزی نام دارد و کریستن رتیر این نقش را عهده دار است، مشغول بررسی لباس عروس خود بوده و ربکا را هم به عنوان ساقدوش انتخاب کرد. ربکا شخصیتی شاد و انرژی مثبت و بسیار پر انرژی داشته و عاشق لباس هایی با طرح رنگارنگ است.

استایل مد ربکا تا حدی مورد استقبال سوزی است. طراح لباس این فیلم، برای نشان دادن کاراکتر فعال و انرژی مثبت ربکا، از پیراهن کوتاه با دایره های سفید رنگ و اکسسوری های صورتی و مشکی و همچنین موی قهوه ای روشن برای ایشان طراحی کرد.

(تصویری از شال سبزی که ربکا در فیلم اعترافات یک معتاد به خرید بر تن کرد، کاری از خانه مد دولچه و گابانا بود)

در یکی از سکانس های فیلم، ربکا را مشاهده میکنیم که از یک شال سبز در بوتیک خوشش می آید و با اینکه قصد خرید ندارد، اما وسوسه میشود آن را با استایلش ست کند. شالی که به مصاحبه کاری که در پیش  دارد، میتواند انتخاب خوبی برای طراحی مد و لباس مصاحبه باشد. این شال که تصویرش را در بالا و پایین مشاهده میکنید، یکی از بخش های جریان ساز در فیلم است.

(تصویری از فیلم اعترافات یک معتاد خرید که در سکانسی از فیلم، ربکا شال سبز رنگ D&G را در کنار یک مانکن روبروی آینه ست می کند)

(صحنه هایی از فیلم که ربکار را مشغول بررسی شال سبز رنگ محصول دولچه و گابانا نشان می دهد)

(شیطنت بازی های جذاب ربکا در گال لباسهای پاییزی و زمستانی در بوتیک های نیویورک در فیلم اعترافات یک معتاد خرید)

وقتی ربکا در مصاحبه شغلی قبول می شود، به یک کنفرانس در میامی که منطقه ای گرمسیری در ایالات متحده آمریکا است دعوت می شود. بر خلاف کنفرانس قبلی که او لباس صورتی رنگ بر تن داشت، اینجا کت و دامن شیک بر تن کرده که رنگ تندی ندارد و کمی رسمی تر نشان می دهد. با توجه به شخصیت پر انرژی و شاد ربکا، تاپ سبز رنگی که زیر کت پوشیده و با کمربندی سبز رنگ ست شده است، در کنار گردن بند بدلی خوش استایلش، از  بقیه حاضران متفاوت تر است.

(سکانسی از فیلم اعترافات یک معتاد خرید که ربکا را با کت و دامن شیری رنگ که محصول برند VIVIENNE WESTWOOD است مشاهده می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید. این لباس محصول برند خانم ایزابل وست وود، طراح مد هفتاد و هفت ساله بریتانیایی محسوب می شود)

(تصویری از سکانس فیلم اعترافات یک معتاد به خرید که ربکا را روبروی رگال کفش های پاشنه بلند مخصوص لباس شب نشان می دهد که برای خرید آنها وسوسه می شود و پول کافی در اختیار ندارد. این کفش ها برند کریستین لوبوتین است)

(تصویری از کلکسیون مد و لباس های ربکا در  فیلم اعترافات یک معتاد به خرید که یکی از فشن ترین فیلم های یک دهه اخیر را به تصویر کشید)

مد گردی با زنان

یکی از فیلم های معروف تاریخ سینما که روایت گر مد و لباس زنان در آخرین سال های دهه چهل میلادی قرن بیستم است، فیلم THE WOMEN است که محصول سال ۱۹۳۹ میلادی بوده و برای عاشقان طراحی لباس و پارچه در صنعت سینما، یک CASE STUDY فوق العاده به شمار می رود.

این فیلم اقتباسی جذاب از نمایشنامه طنز الهام گرفته شده و کارگردان نامدار، جورج کوکر آن را کارگردانی کرده است. فیلمی که درباره سبک زندگی مردها بوده اما نکته جالب فیلم این است که شما تا سکانس پایانی، هیچ مردی را در قاب دوربین مشاهده نمی کنید. خانم آدریان، طراح لباس آمریکایی در نیمه نخست قرن بیستم بود که همچون خانم شانل، موسس برند معروف و جریان ساز شانل (CC) به شمار می رود و در این فیلم، طراحی مد و لباس هنرپیشه های فیلم را بر عهده داشت. زرق و برق های لباس زنانه که در جریان مد نیمه نخست قرن بیستم به خصوص در مد و لباس زنان اشرافی شاهد هستیم، توسط آقای گیلبرت آدریان، طراح مد معروف آمریکایی (مرگ ۱۹۵۹ میلادی) در طراحی لباس بانوان فیلم به چشم می خورد.

نکته جالب دیگر فیلم آن است که آدریان تلاش کرد تا نسبت به کاراکتر و شخصیت هر هنرپیشه زن در فیلم، مد و لباسی متناسب را طراحی کند. برخی از طراحان لباس امروزی نیز همچنان از استایل هایی که خانم آدریان در این فیلم دهه های نه چندان دور تاریخ سینما طراحی کرد، الهام می گیرند.

نکته جالب دیگر آن است که در این فیلم، اکثر سکانس ها به صورت سیاه و سفید بوده اما بخش نمایش فشن به صورت رنگی به نمایش در می آید. فردی به نام نورما شیرر (NORMA SHEARER) نقش اصلی را در فیلم زنان بازی می کند و نقش یک همسر وفادار دارد. او در این فیلم با نام ماری هاینس معروف است و لباس رسمی و شخصیت با وقار و محکم و جدی و قاطع از خود نشان می دهد.

سکانس های رنگی فیلم زنان که یکی از فیلم های مد گرا در تاریخ سینما

(از سکانس های رنگی فیلم زنان که یکی از فیلم های مد گرا در تاریخ سینما محسوب می شود)

از سکانس های رنگی فیلم زنان

(از سکانس های رنگی فیلم زنان)

از سکانس های رنگی فیلم زنان محصول ۱۹۳۹ میلادی

(از سکانس های رنگی فیلم زنان محصول ۱۹۳۹ میلادی)

در ادامه نگاهی داریم به روند جریان ساز آدریان به عنوان طراح لباس در فیلم زنان.

(در این سکانس، خانم نورما که در فیلم نقش ماریا را بازی میکند، ست دستمال گردن خال خال را بر تن دارد که با کت و شلوار مشکی و پیراهن یقه باز، ظاهری فانتزی اما کلاسیک را نمایش می دهد)

(در این صحنه، ماریا  را با دامن مشکی و کتی  با یقه مشکی و یک دکمه پوشیده شاهد هستیم و مدال کوچک نظامی هم بر روی سینه اش نصب شده است)

(کت و دامن مشکی با جواهرات سفید رنگ و گل سینه که بخشی از شکوه طراحی آدریان، طراح مد و لباس فیلم زنان محصوص ۱۹۳۹ میلادی است)

(تصویر ۴ نوع طراحی کلاه متفاوت که برای کارکترهای فیلم زنان توسط آدریان طراحی شده بود)

(تصویری از مد و لباس ماریا که محصول آدریان در دهه چهارم قرن بیستم بود)

(در این تصویر، ماریا کمربند پهن  با جیب ها و دکمه های بزرگ ست کرده است)

(آدریان این طرح را از السا شیپارلی الهام گرفت و با اصلاح بر روی آن، طرح مخصوص به خود را ارائه کرد. در بالا، یکی از طرح های معروف السا به BORCHE D OELI را شاهد هستیم که به شکل چشم باز طراحی شده و نتیجه همکاری السا با جین کوکتو بود)

(در این تصویر، سیلویا را شاهد هستیم که با بازی روزالین راسل همراه شده است و لباسی با طرح سه تا چشم روی آن به کار رفته و آدریان به عنوان طرح لباس این فیلم سعی کرده تا شخصیت فضول این کاراکتر را به تصویر  بکشد. )

(سکانسی از فیلم زنان محصول ۱۹۳۹ میلادی که مد و لباس سیلویا، بانوی همیشه فضول فیلم را به تصویر می کشد)

(تصویری از ژوان کرافورد که توسط کریستال آلن بازی شد (معشوقه شوهر ماریا، هنرپیشه اصلی فیلم ) را مشاهده میکنیم که لباس هایی مقابل و متضاد با لباس های ماریا طراحی شده است. لباس های کریستال با شانه های پهن، همواره نشان دهنده غرور و قدرت است و ترکیبش با جواهرات به کار رفته، نوعی اقتدارگرایی کریستال را به تصویر می کشد)

(در بالا، کلکسیون کلاه های زنانه طراحی شده توسط آدریاندر فیلم زنان را مشاهده میکنیم که نقش پر رنگی در سکانس های این فیلم دارند. کلاه ها با لباس فرم کارمندی بانوان به خوبی هماهنگ شده است)

(صحنه پایانی فیلم را مشاهده میکیم که ماریا و کریستال، لباس های فاخری بر تن کرده و رنگ ها همچنان متضاد است تا تفاوت عملکرد و دید و کاراکتر آن ها را در کنار هم به تصویر بکشد. )

اگر میخواهید گشتی در دنیای سینما بزنید و با عرصه مد در هنر هفتم آشنا شوید، قسمت بعدی را هم بررسی کنید.

سینما و مد : ۲ یار همیشگی!

سینما و مد و لباس را باید دو همراه همیشگی دانست. سینما، هنوز هم در عصر دیجیتال، یکی از ابزارهای اطلاع رسانی عالی برای تبلیغ غیر مستقیم دنیای مد و لباس به شمار می رود. سینما، عرصه جولان سوپر استارها بوده و چه آیکونی بهتر از بزرگان سینما که به معرفی جدید ترین طرح ها و استایل های خانه ها مد برای جامعه گسترده ای از بینندگان و تماشاگران بپردازند.

گردن بند B ناتالی پورتمن، سوپر استار هالیوود در فیلم دختر دیگر خانواده پولین

(تصویری که در بالا مشاهده میکنید، گردن بند B است که ناتالی پورتمن، سوپر استار هالیوود در فیلم دختر دیگر خانواده پولین بر تن کرد)

 سنجاق سینه گران قیمت ویوین لی را در فیلم بر باد رفته

(در بالا، عکس سنجاق سینه گران قیمت ویوین لی را در فیلم بر باد رفته مشاهده میکنید. در تصویر زیر، گردن بند قلب اقیانوس (HEART OF THE OCEAN) را که کیت وینسلت در فیلم معروف تایتانیک بر تن داشت مشاهده می شود)

تصویر گردن بند الماس آبی رنگ با شکل قلب: قلب اقیانوس که در فیلم تایتانیک

(تصویر گردن بند الماس آبی رنگ با شکل قلب: قلب اقیانوس که در فیلم تایتانیک رونمایی شد، الماس ۲۰ میلیون دلاری است که یکی از معروف ترین جواهرات دنیا به شمار می رود که از بقایای کشتی غرق شده تایتانیک بدست آمد)

مد در سینما، نشانگر جریان های مدگرایی و طراحی لباس و صحنه در دهه های مختلف قرن بیستم است

(مد در سینما، نشانگر جریان های مدگرایی و طراحی لباس  و صحنه در دهه های مختلف قرن بیستم است)

(تصویر مد و لباس هنرپیشه فیلم CAROL که ما را با سبک مد دهه پنجاه قرن بیستم میلادی آشنا میکند)

(سبک مد و لباس سوفیا لورن، هنرپیشه مطرح سینمای جهان در قرن بیستم)

کلکسیون مد و لباسی که بازیگران مرد و زن در فیلم ها به تن میکنند و همچنین کلکسیون طلا و جواهرات و حتی اکسسوری های زنان در سکانس های مختلف، همه نقش مهمی در معرفی ظرفیت های طراحی و ساخت و تولید محصولات مد برندها به تماشاگران دارند. معمولا یکی از جلوه های مد در سینما را میتوان در تحلیل منتقدان سینما در بخش طراحی لباس و صحنه مشاهده کرد که بستر خوبی برای معرفی برندها به مخاطبان می شود.

(گردن بند جولیا رابرتز در صحنه ای از فیلم زن زیبا)

تصویر جواهرات نیکول کیدمن در فیلم مولن روژ در سال ۲۰۰۱ میلادی

(تصویر جواهرات نیکول کیدمن در فیلم مولن روژ در سال ۲۰۰۱ میلادی)

جواهراتی که نیکول کیدمن در فیلم گریس موناکو

(جواهراتی که نیکول کیدمن در فیلم گریس موناکو بر تن داشت از جوهرات کارتیه بود)

گاها در برخی از فیلم ها، از جواهرات بسیار گران قیمتی استفاده شده است که ارزش آن، از ارزش ساخت آن فیلم بیشتر بوده است. جواهراتی که نیکول کیدمن در فیلم گریس موناکو بر تن داشت خود مصداقی بر این ادعاست.

فیلم هایی چون:

  • بر باد رفته
  • صبحانه در تیفانی
  • زن زیبا
  • تایتانک
  • نامزدی بهترین دوست من
  • چگونه یک پسر را در ۱۰ روز شکست بدهیم!
  • حاسمین آبی رنگ
  • مولن روژ
  • بلوندهای جنتلمن

از جمله فیلم های مطرح سینما هستند که حضور فعال مد و لباس و طلا و جواهرات مطرح را در آن میتوان مشاهده کرد. صبحانه در تیفانی (BREAKFAST AT TIFFANY) یکی از فیلم های سینماست که در آن حضور گردن بندهای اشرافی و لاکچری یقه ای را شاهد هستیم.

صبحانه در تیفانی (BREAKFAST AT TIFFANY)

این فیلم به کارگردانی بلیک ادواردز و بازی آدری هیپورن  محصول سال ۱۹۶۱ پارامونت پیکچرز بود. روایت دختری ساده، شاد و زیبا که در ۱۵ سالگی ازدواج میکند و به منظور بازی در فیلمی، همسرش را ترک میکند و به هالیوود می پیوندد و از انجا نیز راهی نیویورک، پایتخت مد و لباس و جواهرات آمریکا می شود. فیلمی که تبلیغ غیر مستقیم برند مطرح لاکچری گردها یعنی تیفانی است. جواهر فروشی مشهور تیفانی در خیابان پنجم منهتن نیویورک، نیم قرن پس از نمایش این فیلم، در نوامبر ۲۰۱۷ میلادی  تصمیم گرفت که عرضه کافه را در این مغازه آغاز کرده و عنوان فیلم را به حقیقت بپیوندد.

پیراهن مشکی طرح ژیوانشی که ادری هیپورن در این فیلم بر تن داشت و با گردن بند مروارید یقه ای ست شده بود، نماد جاودان شیک پوشی و ظرافت زنانه در دهه شصت میلادی شد. راه اندازی کافه در  مشهورترین شعبه جواهر فروشی تیفانی در جهان، تلاشی برای جذب مشتریان جوان با الهام از سکانس فیلم های ماندگار قرن بیستم است.

تصویر بخش کافه در معروف ترین جواهر فروشی نیویورک (تیفانی)

(تصویر بخش کافه در معروف ترین جواهر فروشی نیویورک (تیفانی) که رویای خوردن صبحانه در تیفانی را با الهام از فیلم صبحانه در تیفانی محصول سال ۱۹۶۱ میلادی به حقیقت تبدیل کرد. تیفانی در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ درپستی در توییتر، این خبر را اعلام کرد و بازتاب جهانی پیدا کرد)

این کافه که جعبه آبی نام دارد و طبقه چهارم این جواهر فروشی  مطرح قرار دارد. دکوراسیون شیک و جذاب این کافه، الهام بخش از جعبه های آبی جواهرات برند تیفانی است و میتواند مقصد کافه گردی برای لاکچری گردها در خیابان معروف ۵th avenue باشد.

اکثر جواهراتی که خانم هیپورن در این فیلم بر تن داشت، جواهرات بدلی بودند.

حتما بخوانید : جواهر گردی لوکس تهران : از پیاژه تا تیفانی

توصیه های مد گردی در سینما

  • اگر به عنوان دانشجوی سینما این گفتار را مطالعه میکنید، ۵۰ فیلم معروف و مطرح تاریخ سینما که درآن، روندهای جریان سازی در طراحی لباس را شاهد هستیم، بررسی کرده و تاثیر طراحی لباس در روند فیلم و استقبال مخاطبان را بررسی کنید.

 

  • اگر به عنوان دانشجوی رشته های طراحی لباس و پارچه این گفتار را مطالعه می کنید، الگو ها و ساختارهایی که برای طراحی لباس کارکترهای فیلم در این دو اثر در نظر گرفته شده است و بیانگر دو نسل متفاوت از سینما و فشن جهان است را مورد بررسی قرار دهید.

 

  • اگر به عنوان علاقمند به مد و لباس و سینما این گفتار را مطالعه می کنید، میتوانید از کلید واژه fashion in cinema|، میلیون ها صفحه ایندکس شده در گوگل را درباره تاثیر مد در سینما و نقش متقال سینما در گسترش مد و لباس در یک صد سال اخیر را مشاهده کنید. ۴۱ میلیون نتیجه جستجو، به اندازه کافی شما را با موضوعات جالب و جذاب از دنیای رنگارنگ فشن در هنر هفتم آشنا می کند. برای اطلاعات بیشتر به این درگاه بروید.

 

  • اگر فشن بلاگر هستید، از الگوها و برش ها و سبک طراحی لباس بانوان در این دو فیلم جذاب سینما استفاده کرده و محتواهایی برای تحلیل و معرفی برندها و شخصیت های این دو فیلم مد گرا ارايه کنید که میتواند مورد استقبال مخاطبان شما قرار بگیرد.

 

  • اگر در رشته مدیریت و بازاریابی و روانشناسی مشغول به تحصیل و تحقیق هستید، مقوله مد در سینما میتواند از جنبه های بازاریابی محصولات و برندینگ و تعامل با مخاطبان و تاثیرگذاری محصول، موضوعات جذابی برای پایان نامه و مقالات داخلی و خارجی باشد.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی در ایران و جهان را هر  روز در سرویس مد گردی لوکس تهران دنبال کنید.

به نظر شما، تاثیر سینما در گسترش مد و لباس جهان در قرن بیست و یکم چقدر است؟

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا