سبک زندگی لوکس

آنچه درباره ماساژ و SPA باید بدانیم

ماساژ و اسپا

آنچه درباره ماساژ و SPA باید بدانیم

فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شده تا طیف های مختلفی از مردم، از کاسب تا دانشجو و صنعتگر، بتوانند تا حدود زیادی به جدید ترین اطلاعات در عرصه های مختلف مد و لباس، گردشگری، هنر، اقتصاد، بورس، ادبیات، سیاست و ورزش دسترسی داشته باشند و این دسترسی گسترده به اطلاعات از طرق پیام رسان های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و ابزارهای قدرتمندی چون هشتگ های فیس بوکی و توییتری و اینستاگرامی در حال افزایش است.

ما در طول روز از طریق شبکه های اجتماعی میتوانیم به دنیایی از اطلاعات چند رسانه ای در سراسر جهان دسترسی داشته باشیم و این اطلاعات را میتوان به صورت طبقه بندی شده و دسته بندی مشاهده و بررسی کرد. مثلا اگر شما بخواهید آخرین خبرها و اطلاعات از برند DIOR یا لویی ویتون و حتی آنچه در ساگرادا فامیلیا در بارسلون اسپانیا رخ می دهد را شاهد باشید، کافی است به هشتگ های مربوطه مراجعه کرده و لحظه به لحظه در جریان پست های اینستاگرامی که روی این هشتگ ها بارگذاری می شود قرار بگیرید!

آیا از این روش، راه آسان تری برای بررسی اطلاعات طبقه بندی شده و دسته بندی شما وجود دارد که شما را بی نیاز از گشت و گذار اینترنتی در موتورهای جستجو گر کند؟ انقلابی که شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند فرصتی برای کسب و کارهای مجازی و کارآفرینی دیجیتالی (digital entrepreneurship) است به نظر می رسد نسل جوان ایران از این فرصت به خوبی استفاده می کند. گردشگری مجازی (cyber tourism) مصداقی از این فضای نوین دیجیتالی بوده که قابلیت های فراوانی برای توسعه گردشگری سنتی که صنعتی میان رشته ای است فراهم نمود.

هشتگ دنیای مد و لباس و ماساژ و اسپا

(با هشتگ ها میتوان به دنیای مد و لباس و ماساژ و اسپا رفت. بیش از ۹ میلیون عکس روی هشتگ دیور تگ شده است)

امروزه از طریق توریسم بلاگرها، میتوان به نقاط مختلف جهان رفت و نادیدنی هایی دید که نه در کتاب و نه در رسانه ها و نه در سایت ها به آن زیاد پرداخته نشده است. حتی جاهایی که روزگاری ممنوع و حتی امروز هم از آن خبرهای زیادی در دسترس نیست. مثلا کجا؟ مثلا کوچه پس کوچه های پیونگ یانک کره شمالی! بله! گشتی در کوچه پس کوچه های یکی از عجیب ترین پایتخت های جهان را میتوان از لنز دوربین گردشگری در این کشور دید. کافی است به این هشتگ بروید!

ماساژ شیر در حمام هایی با گلبرگ های گل رز قرمز با نمک دریایی

(ماساژ شیر در حمام هایی  با گلبرگ های گل رز قرمز که نمک دریایی  هم در آن ریخته شده است، یکی از لاکچری ترین خدمات SPA در مراکز  ماساژ و تندرستی گردشگری محسوب می شود)

گردشگری امروز دنیا مدیون فناوری اطلاعات و هشتگ ها است که همیشه در سرویس گردشگری  لوکس تهران در معرفی مقصدهای گردشگری و خدمات توریستی و تفریحی به آن تاکید داریم. یکی از جذاب ترین فعالیت های گردشگری که در یک دهه اخیر با استقبال گسترده توریست ها به خصوص لاکچری گردها مواجه شده است، خدمات ماساژ و تندرستی است که در قالب اسپا (SPA) معرفی و شناخته شده است. اگر  چه بعضی مراکز با یک استخر کوچک و جکوزی و سونا نیز خود را مرکز تخصصی اسپا قلمداد میکنند! اما به هر حال، اسپا کم کم وارد کسب و کار حرفه ای و جدی گردشگری جهان شده است.

حتما بخوانید : راهنمای لاکچری گردی در دبی : از SPA طلایی تا بستنی میلیونی

خدمات لایه برداری پوست با ورق های طلا ۱۸ عیار در مراکز اسپا دوبی

(خدمات لایه برداری پوست با ورق های طلا ۱۸ عیار در مراکز اسپا دوبی)

پوستی شاداب و با طراوت و جسم و روحی شاد و انرژی مثبت

(بانوان جوان اگر پوستی شاداب و با طراوت و جسم و روحی شاد و انرژی مثبت میخواهند، ماسک  های طبیعی صورت و ماساژ عسل و آروماتراپی را در نظر داشته باشند)

بسیاری از هتل های لوکس از دوبی و کوالالامپور و تفلیس و استانبول گرفته تا بارسلون و پوکت و پاتایا در تایلند و نقاط دیگر دنیا، یکی از مهم ترین ظرفیت های خدماتی خود را مرکز تندرستی و SPA می دانند که این قضیه برای هتل های ساحلی که در اکو سیستم ساحلی واقع شده اند، حساس تر می شود و شاهد هستیم که از عنوان RESORT & SPA در نامگذاری هتل بهره می برند.

سلفی با خدمات ماساژ، بخشی از سبک زندگی دیجیتالی کاربران اینستاگرام

(سلفی با خدمات ماساژ، بخشی از سبک زندگی دیجیتالی کاربران اینستاگرام)

گردشگری سلامت (HEALTH TOURISM) و گردشگری تندرستی (WELNESS TOURISM) یعنی استفاده از ظرفیت های پزشکی ، بهداشتی و درمانی و حتی زیبایی، برای استفاده از خدمات گردشگری یک شهر در نقطه ای از جهان، روز به روز در حال توسعه بوده و گردشگران فراوانی را به سمت مرزهای جذاب و هیجان انگیز آرامش بخش خود سوق می دهد.

از طریق گردشگری سلامت و تندرستی میتوان آرامش را دنبال کرده و به سمت آرامش رفت. آرامشی از جنس انرژی های مثبت و راه فراری از تنش های روحی و جسمی که گریبان گیر شهروندان در کلانشهرهای پر استرس و دود آلود این روزها در اقصی نقاط جهان است.

شمع تراپی و رایحه درمانی و بازتاب درمانی (رفلکسولوژی)

(شمع تراپی و رایحه درمانی و بازتاب درمانی (رفلکسولوژی)، مفاهیم نوین در عرصه گردشگری تندرستی جهان بوده و مقولاتی  فرصت آفرین برای نسل جوان است)

اگر به دنبال اسپا و اسپاگردی و شناسایی مراکز اسپا و شیوه های راه اندازی مراکز  اسپا و کسب مجوز در داخل و خارج از کشور هستید، سرویس گردشگری مجله تخصصی مد و سبک زندگی  لوکس تهران در این گزارش، شما را با یک بسته اطلاعات جامع و ارزشمند آشنا می کند که راهنمای خوبی برای علاقمندان این عرصه فرصت آفرین کسب و کار و سلامت می باشد.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

اسپا در ایران

ایران، ظرفیت های فوق العاده برای راه اندازی مراکز اسپا و آب درمانی و طبیعت گردی و همچنین تاسیس مراکز گردشگری سلامت و تندرستی دارد و آنچه در آبگرم های سرعین و محلات و برخی از مراکز استان ها مثل شهرکرد و اردبیل شاهد هستیم، در واقع نمونه کوچکی از ظرفیت های ممتاز کشور چهار فصل هزاران ساله ایران در عرصه گردشگری پایدار سلامت است.

معمولی ترین تا تخصصی ترین سطوح ماساژ و آبدرمانی و آنچه از مفهوم SPA در ذهن منعقد می شود را میتوان در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران در اختیار داشت. از شکلات تراپی ۱ میلیون تومانی در شمال شهر تهران تا مجتمع آبدرمانی تخصصی دره لر سویی اردبیل با امکانات نمک درمانی. اما اقتصاد اسپا در ایران با آرمان ها، فاصله بسیار دارد.

اگر قصد دارید در عرصه ای جذاب و هیجان انگیز با بازار کار عالی در ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس فعالیت کنید، فعالیت تحصصی و حرفه ای در عرصه اسپا و ماساژ، میتوانید گزینه خوبی باشد که ظرفیت های بوم گردی و روستاگردی ایران نیز این فرصت را در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد تا به سمت حوزه درامد زای پایدار در عصر ایران ۱۴۰۰ باشند.

در ایران، انواع و اقسام خدمات اسپا از  ماساژ شمع تا ماساژ ماهی (FISH SPA) ارائه می شود و شرکت های بسیاری برای طراحی و تولید و راه اندازی این مجموعه ها مشغول به کار هستند که شرکت ایران فیش اسپا یکی از این شرکت هال فعال است.

ماساژ ماهی (FISH SPA)

(در ایران، شرکت های برای طراحی و تولید و راه اندازی مراکز فیش اسپا وجود دارد)

شاید برای شما جالب باشد که درباره فیش اسپا می شنوید. یکی از خدمات مفرح در سالن‌های اسپا «فیش اسپا» (FISH SPA) یا دکتر ماهی (DR FISH) است. در واقع فیش اسپا ، نوعی از میکرو ماساژهای پوست بدن است که توسط نوع خاصی از ماهی‌های آب شیرین به نام «گاراروفا» انجام می‌شود که با جدا کردن بافت‌های خشک و ناسالم پوست از بدن توسط این نوع ماهی انجام می‌شود.

(در فیش اسپا ، مشتریان پای خود را در حوضچه هایی با صدها ماهی کوچک قرار می دهند و حدود ۱۵ دقیقه، ماهی ها به خوردن بافت های خشک پوست پا اقدام می کنند)

فیش اسپا

اگر به دنبال جوانساز پوست پا هستید (به عنوان قلب دوم)، توصیه می شود که هر از گاهی از این سرویس جالب و عجیب بهره مند شوید که بر اساس تجربه فعالان این عرصه، شاید برای بار اول کمی سخت به نظر برسد! اما نباید زیاد هراسان باشید. چرا که این نوع ماهی که در ایران به صورت وارداتی از مالزی است، دندان ندارد و با ترشح نوع خاصی از آنزیم به نام دیاتانول اقدام به برگرداندن رطوبت پوست پا به صورت طبیعی می‌کند. استفاده از خدمات فیش اسپا از حدود ۵۰  هزار تومان شروع می‌شود و از طریق سایت های تخفیف داخلی، می توان فروشندگان این خدمات را در تهران و مراکز استان ها پیدا کرد.

فیش اسپا یکی از روش های جالب و ارزان راه اندازی کسب و کار

(فیش اسپا یکی از روش های جالب و ارزان راه اندازی کسب و کار و خود اشتغالی در عرصه گردشگری تندرستی با SPA است)

یکی دیگر از خدمات جذابی که در مراکز SPA کشور ارائه می شود، آروماتراپی یا همان رایحه درمانی است. در واقع، برای تسکین انواع دردها و کاهش تنش و اضطراب و رفع بد خوابی و کم خوابی، میتوان به رایحه درمانی اقدام کرد. در این روش، رایحه های مختلف که بر اثر  جوشاندن یا تقطیر به دست آمده توسط فرد استنشاق می شود. این رایحه به میزان قابل توجهی بر سیستم عصبی بدن افراد تاثیر گذار بوده و البته باید در یک اکو سیستم آرام و الهام بخش و انرژی مثبت انجام شود تا تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد.

آروماتراپی در ایران با هزاران نوع گیاه با خواص فوق العاده

(آروماتراپی در ایران با هزاران نوع گیاه با خواص فوق العاده، فرصت خوبی برای علاقمندان به کسب و کارهای لاکچری و هیجان انگیز صنعت گردشگری است)

(برای اماده کردن وسایل، ادویه ها و یا گیاهان خرد شده را به خوبی مخلوط و آسیاب میکنند و پس از تقطیر، نت های شگفت انگیز آرامش بخش را در اختیار مشتری قرار می دهند)

به همین خاطر است که اتمسفر محلی که خدمات اسپا میدهد نقش بسزایی در تاثیرگذاری خدماتش ایفا می کند. آروماتراپی نرخ های متفاوتی دارد که از ۷۰ هزار تومان به بالا خواهد بود.

طراحی محل اسپا و استفاده از رنگ هایی با تناژ گرم و ملایم

(طراحی محل اسپا و استفاده از  رنگ هایی با تناژ گرم و ملایم  و دکوراسیون چوبی و سیستم نورپردازی و صوتی، نقش مهمی در القای حس زیبا در آرامش گاه های امروزی دارند که طراحان دکوارسیون مراکز SPA به انرژی رنگ ها در طراحی این مراکز توجه کنند)

از دیگر خدماتی که در حوزه اسپا در تهران و سایر  نقاط جهان شاهد هستیم، اکسیژن تراپی  است. همانطور که از نامش پیداست، برخی از سالن های اسپا ، خدمات اکسیژن بار را در اختیار مشتریان قرار می دهند. تنفس اکسیژن خالص همراه با رایحه های معطر که تاثیر زیادی در تنظیم استنشاق اکسیژن و بهبود سیستم تنفسی و تمدد اعصاب داشته و جریان خود را به خوبی تنظیم میکند و تنش های روحی و جسمی را کاهش می دهد. این خدمت فوق لاکچری است و در جاهای محدودی ارائه می شود.

دستگاه های گران برای اکسیژن تراپی

(دستگاه های گران برای اکسیژن تراپی)

در ایران، بیشتر مراکز پزشکی این سرویس را در اختیار بیماران و نه گردشگران قرار می دهند.

اسپا و تغییر سبک زندگی

اسپا ، محیطی برای تغییر سبک زندگی افراد است. به همین خاطر است که تفاوت زیادی بین مرکز ماساژ در یک هتل یا سالن ورزشی با مرکز SPA وجود دارد. اسپاهای تخصصی تلاش میکنند تا سبک زندگی افراد را تغییر دهند و با استفاده از کادر درمانی و آموزشی و مشاوره، رژیم غذایی، رفتاری و عملکرد نامناسب افراد را پس از تشخیص صحیح، تغییر دهند.

برای همین در برخی از اسپاهای اقامتی، تلاش می شود تا با غذاهای ارگانیک و گیاهی، سبک غذایی پر نمک و پر شکر و پر چربی تغییر کند و جای ان را رژیم سالم و کم کالری و پر انرژی و مقوی بگیرد که همه در روح و جسم  و جان افراد تاثیر گذار است.

در سال ‌های اخیر با سبک زندگی دیجیتالی افراد، شاهد تغییر سبک زندگی سنتی پر تحرک دهه های قبل به سبک زندگی کم تحرک هستیم. با وجود بدتر شدن آمارهای جامعه ایران در بحث میزان مصرف شکر، روغن، نمک و یا فقر مصرف مواد مغذی همچون لبنیات، توجه به زندگی و تغذیه سلامت‌محور حداقل در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده و روزی نیست که چند هشدار در مورد خوردن یا نخوردن مواد غذایی خاص و یا فلان عادت روزمره زندگی در پیغام‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی را دریافت نکرده باشیم.

یکی از برنامه‌های متداول و بسیار مفید و البته لازم در خدمات استاندارد در اسپاهای دنیا، بهبود شرایط و اصلاح سبک زندگی برای جهت‌گیری به سمت زندگی سالم و سم‌زدایی از بدن است. جای این برنامه‌ها که شامل مشاوره پزشکی و تغذیه‌ای در زمینه‌هایی همچون بهبود عملکرد فیزیکی، خواب، روش‌های کاهش استرس، تغذیه مناسب و… هستند، بسیار خالیست.

آنچه گرایش این روزهای کشورهای پیشرفته است، فراهم کردن شرایط لازم برای حضور فعالانه کودکان به همراه والدینشان در مراکز اسپاست. دوره‌هایی همچون انواع کلاس‌های یوگا، مدیتیشن، آشپزی سلامت،‌ آموزش تنفس ریلکسی، ‌انواع بازی‌های گروهی، شناخت و کاشت گیاهان، جغرافیا و فرهنگ محلی و… به‌طور ویژه برای کودکان طراحی می‌شوند  تا با کم تحرکی، دچار فشار خون و چربی و مشکلات عروقی و قلبی نشوند.

با این کار دو هدف پیگیری می‌شود: نخست آغاز به تنش‌زدایی از جامعه از سنین کودکی و دوم سرمایه‌گذاری برای آینده این مراکز چرا که کودکان امروز، مشتریان آینده این اسپاها خواهند بود. باشد که ما نیز ضرورت‌های اجتماعی و حتی مادی این موضوع را جدی بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

آیا  نمک در اسپا تاثیر گذار است؟

بله. این سوالی است که برخی از علاقمندان به دریافت خدمات اسپا مطرح میکنند. در واقع، نمک نقش خوبی برای گند زدایی داشته و برای جوانسازی پوست و حس طراوات و شادابی میتوان از حمام های نمکی در مراکز اسپا بهره برد که گاها از نمک های دریایی استفاده می کنند.

آیا نمک در اسپا تاثیر گذار است؟

معمولا در اسپاهایی که با محدودیت فضا مواجه هستند، با غارهای نمکی یا اتاق های نمکی مواجه هستیم که تصاویرش را در بالا و پایین مشاهده میکنید. اتاق های نمکی، نقش زیادی در حفظ سلامتی و حس آرامش بخشی دارند.

علاوه بر اتاق های نمکی، نمک ها به تنهایی در انواع و اقسام ماساژ کاربرد دارند. حوضچه های نمک، یکی از گزینه های خو برای بهره مندی از یک اسپا تخصصی و ریلیکسیشن حسابی است. خاصیت های مهمی اسپا نمکی دارد که از ان جمله میتوان به رفع دردهای مفصلی، سم زدایی و امثالهم اشاره کرد.

اتاق های نمکی در مراکز اسپا تخصصی که فعالیت های نمک درمانی انجام می دهد

(اتاق های نمکی در مراکز اسپا تخصصی که فعالیت های نمک درمانی انجام می دهد)

در بسیاری از لایه برداری ها و اسکراب ها، حضور نمک اهمیت بسیاری در پاکسازی پوست دارد. در بسیاری از محصولاتی که خاصیت سم زدایی دارند، نمک اهمیت دارد. در برخی از اسپاهای تخصصی و معروف دنیا، از کیسه های نمک برای رفع دردهای موضعی بهره می برند که این را افرادی که به مشکلات مفصلی و عضلاتی مبتلا هستند در نظر داشته باشند. گفته شده که کیسه های نمکی تاثیر خوبی در رفع ردهای موضعی دارد.

ماساژ با نمک در بخش های مختلف بدن، حس آرامش و انرژی بخش ایجاد میکند. البته تنوع زیادی دارد و به هر حال، خاصیت ضد درد و تمدد اعصاب و سم زدایی و ضد التهاب دارد.

ماساژ با نمک

نکته ای که باید به آن توجه داشت ان است که معمولا در اسپاها نمک به شکل کریستال درشت‌تر از نمک‌های خوراکی استفاده می‌شود که مقداری رایحه نیز به آن افزوده می‌شود تا در فرآیند آروماتراپی استفاده شود.

(SALT THERAPHY)

(SALT THERAPHY)

حتی خارج از محیط اسپا نیز این نمک‌ها بسیار قابل استفاده هستند. هنگامی که به یکی از فروشگاه‌های محصولات اسپا در خارج از کشور مراجعه کنید حتما یکی از مهمترین محصولات، نمک هایی است که در بسته‌بندی‌های زیبا به فروش می‌رود. جالب اینجاست که هر کدام از این نمک‌ها بسته به خواستگاهشان از خواص و قیمت متفاوتی برخوردار هستند.

نمک های رنگارنگ در نمک درمانی در مراکز اسپا

(نمک های رنگارنگ در نمک درمانی در مراکز اسپا)

یکی از معروف‌ترین نمک‌های دنیا نمک‌ دریایی بحرالمیت است که طرفداران زیادی هم دارد. متاسفانه با اینکه کشور ما از لحاظ تنوع و دسترسی به این ماده ارزند بسیار غنی است اما به درستی از این نعمت بهشتی استفاده نمی‌شود.

(SALT CAVES SPA)

(SALT CAVES SPA)

چگونه هتل برای مهمانان خود سرگرمی  ایجاد کنند؟

هتل دیگر جایی صرف  برای اقامت و خواب و صبحانه و نهار و شام خوردن و شنا کردن نیست. باید برای زمان هایی که مسافران در هتل کاری ندارند و علاقه ای به خوردن و خوابیدن و نوشیدن  ندارند، برنامه ای فراهم کرد تا سرگرم شوند. مراکز اسپا ، میتواند راه حلی برای سرگرم کردن مهمانان در طیف های مختلف سنی باشد.

کودکان در مراکز اسپا میتوانند با انواع و اقسام رایحه ها آشنا شوند و شیوه های سبک زندگی سالم را فرا بگیریند.

نوجوانان میتوانند با اصول ماساژ و آب درمانی آشنا شوند و شیوه هایی که میتوانند خود را از تهدید تنش های جسمی و روحی و بد نشستن و بد خوابیدن و کم خوابی و امثالهم رها کنند.

اصول ماساژ و آب درمانی

بزرگسالان در مراکز اسپا ، انواع و اقسام خدمات ماساژ و آروماتراپی و رفلکسولوژی و خدمات زیبایی و بهداشتی را دریافت می کنند که برای نیم ساعت تا چند ساعت، آن ها را سرگرم و حس آرامش بخشی را به آن ها انتقال میدهد که تجربه خوبی از اقامت در هتل برایشان خلق می کند.

در واقع، مراکز اسپا (که نباید با مراکز ماساژ صرف اشتباه گرفته شود)، تلاشی  آگاهانه در هتل ها برای ارتقا محصولات و خدمات و برندینگ هتل و سرگرم سازی طیف های مختلف مهمانان (مشتریان هتل) در مدت اقامت است. ارائه خدمات آروماتراپی، آب درمانی و ماساژ مبتنی بر  استانداردهای SPA، اگر چه هزینه های زیادی طلب نمی کند، اما فرصتی برای سرگرم سازی و ارائه خدمات هیجان انگیز به مشتریان در زمان حضورشان در هتل است.

آیا اسپا هم اداب و رسومی دارد؟

بله. مراکز اسپا هم باید از آداب و رسومی پیروی کنند که سیدسکو تا حدودی این استانداردها را در کلاس های آموزشی معمولی و تخصصی خود ارائه میدهد.

آدابی که در اسپا باید توسط کارکنان و مدیریت رعایت شود،  بخشی از اکو سیستم الهام بخش و انرژی آفرینی است که در  آرامش گاه ها به مشتریان منتقل می گردد تا حس هیجان انگیز و لطیفی را دریافت نمایند. آداب اسپا ، حس امنیت را در مشتریان تقویت می کند و کشورهای جنوب شرق آسیا مثل فیلیپین، تایلند و مالزی در این زمینه سرآمد هستند.

 عرصه مدیریت کسب و کارهای نوین

(MBA IN SPA MANAGEMENT یکی از رشته های نوظهور در عرصه مدیریت کسب و کارهای نوین است)

فرهنگ اسپا ، بخشی از فرهنگ مهمان نوازی است. شرقی ها در این زمینه بهتر از غربی ها عمل می کنند. شاید ۳۰ هزار میزبان مهمان نواز رایگان در کوالالامپور، خود مصداقی از فرهنگ مهمان نوازی شرقی ها در پذیرایی از مهمانان باشد.

هدف از مراجعه به اسپا ، ایجاد حس خوب و آرامش است. نخستین انتظار  مشتری در ورود به اسپا ، حس آرامش است. برخورد مناسب کارکنان اهمیت زیادی در انتقال حس آرامش دارد. از نحوه خوش آمد گویی تا لبخند و حرکات بدنی کارکنان تا زمان ماساژ و خدمات تخصصی اسپا به آقایان و بانوان، همه در تقویت حس آرامش تاثیر گذار است. این حس، تاثیر بسزایی در بهبود نظر مشتریان در مواجه با مرکز و ترغیب وی به مراجعه دوباره می شود.

دریافت فیدبک مشتریان نسبت به خدمات دریافت شده بخشی از آداب اسپا

(دریافت فیدبک مشتریان نسبت به خدمات دریافت شده بخشی از آداب اسپا داری است)

توصیه شده است که :

  • هنگام پذیرش مشتریان در اسپا ، به کلیه سوالات، صادقانه و محترمانه و مستند و مستدل پاسخ داده شود.
  • کلیه فعالیت های بهداشتی و درمانی و خدمات و ماساژ و امثالهم به تشریح در صورت درخواست توضیح داده شود.
  • به کلیه پرسش های ذهنی مشتری قبل از هر گونه فعالیت اسپا پاسخ داده شود.
  • از گزافه گویی و اضافه گویی پرهیز شود.
  • از ایجاد شدن حس انتظار کاذب در مشتری جلوگیری شود.
  • نتیجه اصلی خدمات اسپا ، سلیقه ای است و قضاوت فقط بر عهده مشتری است.
  • نتیجه خدمات ارائه شده اصلا تضمینی نیست و به نظر مشتری بستگی دارد.
  • پس از ورود مشتری به محل اسپا ، تفاوتی بین ورود او به مطلب دندانپزشک یا داروخانه است!
  • هنگام ورود مشتری به محل، به او فرصت دهید تا با محیط، دکوراسیون، صدا، موسیقی، نور و رنگ آشنا شود.

چه سوالاتی در فرم های پرسش نامه مراکز SPA قید شود؟

در برخی ازمراکز اسپا ، پس از ورود مشتری، پرسش نامه ای در اختیار ایشان قرار می گیرد تابه سوالاتی پاسخ دهد و سپس مشاوران مرکز بر اساس بررسی کلی این پرسش ها، خدمات متناسب با نیاز ایشان را ارائه میکنند. این سوال ها میتواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • شغل مشتری اهمیت دارد. چون عضله یک کارگر ساختمانی با یک کارمند دفتری متفاوت است.
  • حساسیت های پزشکی اهمیت دارد. چون کسی که سابقه جراحی یا بیماری داشته است با کسی تا کنون به پزشک مراجعه نکرده و سابقه مصرف هیچ دارویی ندارد، وضعیت بدنی متفاوتی دارد و در نوع و سطح خدماتی که دریافت میکند تاثیر گذار است. اینها اقدامات احتیاطی شما را افزایش می دهد. با دریافت این اطلاعات، حساسیت بدن به رایحه ها و متریالی که بر روی پوست در فرآیند ماساژ استفاده میکنید را پیش بینی می کنید.
  • سابقه مصرف داروی مشتری مهم است. مثلا اگر مشتری، داروی ضد درد مصرف میکند، حین ماساژ احساس کسلی خواهد کرد.
  • هدف از مراجعه به مرکز اسپا اهمیت دارد. این هدف، تاثیر زیادی در انتظاری که وی از پولی که خرج میکند و زمانی که سپری می کند دارد. مثلا اگر برای خدمات پوست مراجعه کرده است، تمرکز فعالیت های شما متفاوت خواهد بود.

چه سوالاتی در فرم های پرسش نامه مراکز SPA قید شود؟

  • بارداری خانم ها مهم است. چرا که در حجم و سطح خدماتی که باید دریافت کند تاثیر می گذارد.
  • فشار ماساژ اهمیت دارد. بعضی ها اصلا دوست ندارند به نقاط خاصی از بدن آن ها فشاری وارد شود.
  • پرهیزهای بهداشتی را تعیین کنید تا مشتری مشخص کند که اخرین باری که از فلان محصول بهداشتی مثل تونرها و لایه بردارها و سرم ها استفاده کرده است چه زمانی بود.
  • نحوه آشنایی با مرکز اسپا اهمیت دارد تا از مشتری سوال کنید و در فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات بر روی آن تمرکز کنید.
  • هر چیزی که مشتری دوست دارد در اختیار شما قرار دهد را در بخش جداگانه در فرم پرسش نامه با عنوان توضیحات اضافی تنظیم کنید تا مشتری هر چه دوست دارد با شما در میان بگذارد.

ایا اسپا برای سالمندان مفید است؟

پاسخ مثبت است. بررسی ها نشان می دهد که اسپاها میتوانند نقش اساسی در تامین نیازهای روانی و جسمی سالمندان ایفا کرده و به عنوان محیطی آرامش بخش، گزینه خوبی برای مراجعه سالمندان و دریافت خدماتی به منظور تقویت نیازهای جسمی و مهارتی باشند. همچنین در اسپاهای اقامتی، سالمندان این فرصت را دارند تا با دیگر همسالان خود ارتباط موثری برقرار کرده و همین امر، تاثیر مستقیمی بر ارتقای سلامت سالمند خواهد داشت.

ایا اسپا برای سالمندان مفید است؟

خدمات آرامش بخش و تندرستی اسپاها، بر جسم و روح سالمندان تاثیر گذار است. انواع ماساژ متناسب با وضعیت جسمی یک سالمند، می‌تواند به وسیله افزایش جریان خون به بهبود عملکرد عضلات و… کمک کند. خدمات زیبایی روی پوست علاوه بر اینکه می‌تواند باعث شادابی و سلامت پوست سالمند شود، تاثیر بسیار مطلوبی بر روحیه وی می‌گذارد.

انواع ماساژ متناسب با وضعیت جسمی یک سالمند

نکته جالب توجه آن است که استفاده از وان‌های آروماتراپی یا نمک‌درمانی و… نیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین برای سالمندانی که شاید انجام حرکات ورزشی کمی دشوار و خسته‌کننده است، می‌توان با انجام ماساژهایی که حرکات کششی دارند، بدون آنکه فرد کار خاصی انجام دهد، شادابی جسمی را به وی هدیه کرد. مراجعه به اسپا گزینه‌ای بسیار موثر و مفید برای هر سالمندی خواهد بود مشروط به اینکه اسپاها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این امر داشته باشند و نیز کلیه پرسنل آموزش‌های لازم و تخصصی را دیده باشند.

جهت اطلاع کارکنان مراکز اسپا

کارکنان مراکز اسپا در صف اول خدمات هستند. همواره در راه اندازی مراکز اسپا یا فعالیت در این عرصه به موارد زیر توجه داشته باشید:‌

  • به مشتری نگویید که به چیزی فکر کند یا نکند.
  • به مشتری نگویید که از فشار بر روی دست و پا راضی هست یا نه.
  • به مشتری نگویید که سکوت را رعایت کند!
  • به مشتری نگویید که ریلکس باش!
  • مرکز اسپا ، مرکز هیپنوتیزم نیست!
  • به مشتری نگویید که تلاش کن بخوابی!
  • به مشتری نگویید سعی کن ریلکس باشی!

(بگذارید مشتری خودش ریلکس باشد)

(بگذارید مشتری خودش ریلکس باشد)

(کتاب مدیریت اسپا)

(کتاب مدیریت اسپا)

چرا که مشتری:

  • مجبور نیست که فکر کند ما مسئول آرامش بخشی به او هستیم.
  • مجبور نیست که تخصص ما را به ما بیاموزد.
  • مجبور نیست که مدام تشخیص دهد چه فشاری چه ماساژی و چه رفتاری مناسب است یا خیر.
  • مجبور نیست سکوت کند. مسئول الهام بخشی به او، ما (کارکنان اسپا) هستیم.
  • مجبور نیست بخوابد. این اکو سیستم و تکنیک ها هست که او را آرام می کند.

موفقیت اسپاها، به رعایت جزییات است نه کلیات و مدیریت کیفت جامع (TQM) می بایست در مدیریت اسپا (SPA MANAGEMENT) به جزییات و ریز ترین مسائل توجه کند. تسلط کلیه کارکنان به آداب و اصول اسپا و استانداردها اهمیت دارد و می بایست بهبود عملکرد در راستای تقویت فعالیت مرکز به صورت دائمی ، آموزش مداوم را در سازمان یادگیرنده اسپا ترغیب و تشویق کند.

استانداردسازی خدمات SPA

(استانداردسازی خدمات SPA زمینه ساز ارتقای عملکرد و توسعه دهنده آداب اسپا داری خواهد بود)

چگونه میتوان مرکز SPA طرفدار محیط زیست داشت؟

مقوله کسب و کار سبز (GREEN BUSINESS) و مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) و توسعه پایدار (SUSTAIANABLE DEVELOPMENT) موضوعات مهمی هستند که در نیم قرن اخیر در کانون توجه سازمان ها و دولت ها و شرکت های بین المللی قرار گرفته و تلاش دارند تا فعالیت های تجاری و صنعتی و خدماتی را دوستدار محیط زیست (ECO FRIENDLY) کنند. به همین خاطر، سالانه گزارش هایی به نام گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR ANNUAL REPORT) منتشر می شود تا نشان دهد که یک شرکت برای جامعه و محیط زیست چه کرده است.

چگونه میتوان مرکز SPA طرفدار محیط زیست داشت؟

برای برخی از مشتریان، خرید محصولات و خدمات شرکت هایی که دوستدار محیط زیست هستند اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر، اکنون با پدیده ای به نام مد سبز (GREEN FASHION) طرف هستیم که می کوشد تا صنعت پوشاک که دومین صنعت آلوده کننده جهان است را دوستدار محیط زیست کرده و از متریالی در تولید پوشاک و کیف و کفش استفاده کند که آلایندگی زیست محیطی نداشته باشد.

GREEN SPA یا SUSTAINBLE SPA‌

مراکز اسپا نیز می بایست خود را به عنوان مراکز  تندرستی و سلامت و انرژی مثبت و انرژی آفرین و الهام بخش، طرفدار محیط  زیست نشان دهند و از هر اقدامی که نقشی مخرب در محیط زیست داشته باشد پرهیز کنند.

یکی از روش هایی که مراکز اسپا میتوانند خود را به عنوان GREEN SPA یا SUSTAINBLE SPA‌ معرفی کنند، مصرف بهینه آب و بهینه سازی در مصرف انرژی است. مراکز اسپا از آب زیادی استفاده میکنند و تجهیزات آن ها برق زیادی مصرف میکند.

اسپاهای پایدار (سبز)

(اسپاهای پایدار (سبز) از طراحی دکوراسیون تا فعالیت های اداری و متریال مصرفی، اصول زیست محیطی را رعایت میکنند)

بهینه سازی در مصرف آب و برق، یکی از راهکارها برای حفظ محیط زیست و نقش کم در تخریب محیط زیست به شمار می رود. وقتی شما در فعالیت های خدماتی خود، آب را به درستی مصرف کنید و در واقع از نورپردازی ملایم و حرفه ای رمانتیک برای سیستم روشنایی مجموعه استفاده کنید، حتما رفتاری در راستای حفظ محیط زیست به خرج داده اید که میتواند عامل تبلیغاتی خوبی برای اسپا شما باشد.

اگر شما در ایران اسپا می زنید، میتوانید از مصالح بازیافت شده داخلی از چوب و سنگ و دیگر متریال استفاده کنید تا حتی القمدور از پلاستیک و مواد غیر قابل بازیافت استفاده نکنید. یکی از راه ها برای نشان دادن اینکه اسپا شما محیط زیست محور است، استفاده کم از کاغذ در فرآیندهای اداری است.

پرسش نامه و تبادل اطلاعات با مشتریان و سازمان ها و موسسات داخلی و خارجی و تراکنش های مالی و هر چه به کاغد مرتبط می شود را میتوان در فرآیند دیجیتالی قرار داد و از مصرف کاغذ صرفه جویی کرد. اسپاهای پایدار یا همان اسپاهای سبز، کاغذ کم مصرف میکنند. مدیریت خوبی بر منابع آب و برق دارند و تولید زباله آن ها مدیریت می شود.

مراکز اسپا اقامتی میتواند در حوزه اسپا پایدار فعال باشند.

(مراکز اسپا اقامتی میتواند در حوزه اسپا پایدار فعال باشند. مثلا استفاده از متریال طبیعی در طراحی و ساخت اتاق ها که یادآوری کپرهای کرمانی ها هست)

هتل های کپری کرمان، ظرفیت های خوبی برای راه اندازی مراکز اسپا پایدار در ایران دارند

(هتل های کپری کرمان، ظرفیت های خوبی برای راه اندازی مراکز اسپا پایدار در ایران دارند)

مدیریت زباله (WASTE MANAGEMENT) موضوعی مهمی است که هم مدیران صنعت مد و لباس باید به آن توجه کنند هم مدیران مراکز اسپا و لاکچری. چرا که کره زمین، متعلق به همه مردم و همه صنایع است.

اگر دوست دارید مرکز اسپا شما طرفدار محیط زیست باشید، توصیه میکنیم که:

  • مدیریت منابع آب مرکز خود را هوشمند سازی و بهینه کنید.
  • مدیریت نور پردازی مراکز اسپا اهمیت فراوان دارد تا هزینه برق شما کاهش یابد و فضای رمانتیک با جادوی رنگ و نور ایجاد کنید.
  • با دیجیتالی کردن فعالیت های اداری، مصرف کاغذ را حداقل کنید و این موضوع را در تبلیغات خود منعکس کنید.

مدیریت نور در مراکز اسپا

(مدیریت نور در مراکز اسپا ، میتواند اقدامی دوستدار محیط زیست باشد تا مصرف انرژی کاهش یابد)

  • اگر دوست دارید مرکز SPA سبز داشته باشید، هوشمندسازی مرکز (BMS) را از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کار بیاورید. آی تی محور کردن فعالیت ها، گامی اساسی برای پرستیژ سازی خواهد بود.
  • در استخدام منابع انسانی تحصیل کرده و کارآزموده، افرادی که علایق زیست محیطی بیشتری دارند را در دستور کار قرار دهید که آنها تاثیر زیادی در ترغیب کسب و کار و رفتار سازمانی شما به سمت اسپا سبز و اسپا پایدار دارند.
  • به سمت مرکز اسپا پایدار حرکت کنید. جایی که همه چیز طرفدار محیط زیست است. از دکوراسیون هایی که برای ساخت آن هیچ درختی قطع نشده است و مصرف متریالی که شیمیایی نبوده و استفاده از پارچه هایی که برای تولید الیاف آنها، محیط زیست آلوده نشده و قابل بازیافت در طبیعت است. همه این ها را مشاوران توسعه پایدار و مهندسان صنایع و محیط زیست به شما منتقل می کنند.

ECO FRIENDLY HOTEL & SPA BUILDING

(ECO FRIENDLY HOTEL & SPA BUILDING میتواند راهنمای خوبی برای طراحی و راه اندازی اسپاهای پایدار باشد)

  • استخدام منابع انسانی از مراکز استخدامی که دغدغه محیط زیستی دارند گزینه خوبی برای استفاده از منابع انسانی حرفه ای حوزه اسپا در عرصه اسپا سبز است. کسانی که آموزش های پایداری را دیده باشند.
  • اگر میخواهید در حوزه اسپا سبز وارد شوید و فعالیت کنید، خود را عاشق این عرصه نشان داده و در تبلیغات از این واژه استفاده کنید. البته در میان مدت، روش های تجهیز اسپا به شاخص ها و معیارهای اسپا سبز را ایجاد کنید.
  • برای اینکه اسپا سبز داشته باشید، باید سازمان یادگیرنده (LEARNING ORGANIZATION) داشته باشید. یعنی همه کارکنان و مدیران از خود و از بیرون سازمان (مشتریان) درس بگیرند و مرتب خود را به روز کنند. استقرار چنین اکو سیستمی میتواند نقشه راه (ROAD MAP) خوبی به سمت اسپا سبز باشد.

طراحی و تاسیس مراکز اسپا اقامتی (گردشگری تندرستی)

(طراحی و تاسیس مراکز اسپا اقامتی (گردشگری تندرستی) که الزامات زیست محیطی را هم رعایت کند در بسیاری از نقاط نمونه گردشگری کشور امکان پذیر است)

  • در استخدام منابع انسانی برای یک اسپا سبز، باید افرادی گزینش شوند که به انسان اهمیت می دهند چرا که همه فعالیت شما با انسان و روح و جسم انسان در ارتباط است. برخورد مناسب و مطلوب با مشتری میتواند عاملی برای نشان دادن اسپا سبز باشد. چرا که مجموعه ای که به انسان (مشتری) و نیازهای مشتری (CUSTOMERS NEEDS) توجه کند، حتما به محیط زیست هم نظر معقول و مثبتی دارد.
  • به فکر کارمندان سبز باشید.

  • آموزش پایداری را برای ترویج و ترغیب متدولوژی و ایدولوژی دوستدار محیط زیست در کسب و کار خود در نظر داشته باشید.
  • جزییات برنامه های پایدار سازی مراکز اسپا می بایست توسط مشاوران تخصصی در اختیار مدیران و کارکنان قرار بگیرد تا موسسه اسپا در راستای استانداردهای مربوطه، پرستیژ سبز خود را حفظ و ارتقا دهد.
  • مرکز اسپا سبز میتواند از جوهر سویا به جای جوهرهای متداول و کاغذهای قابل بازیافت به جای کاغذهای غیر قابل بازیافت استفاده کند. این ها همه مقولات نوین در کسب و کار ایران میتواند باشد که گواهینامه های LEED را به دنبال دارد.
  • مرکز اسپایی سبز و موفق است و در میان رقبا، برگ برنده را در اختیار دارد که برنامه محور باشد. این نکته کلیدی را جوانان و کارآفرینان تازه وارد و حتی فعالان قبلی و قدیمی در نظر داشته باشند. برای هر چیزی یک اسپا موفق باید برنامه داشته باشد. از تبلیغات و بازاریابی گرفته تا ماساژ درمانی و آروماتراپی های خلاقانه!

چگونه مراکز SPA با مشتریان خود تعامل کنند؟

مراکز اسپا در هر سطحی که مشغول به فعالیت باشند، با انسان طرف هستند. انسان مهم نیست که در چه سنی هست، چه ملیتی دارد، چه دانشی دارد، چه سوادی داری، چه رنگی دارد، چه عواطفی دارد و امثالهم. انسان، انسان است و همه انسان ها در بسیاری از مسایل، حس مشترک و واکنش  مشترک دارند. مثل ترس، اندوه، انرژی مثبت، انرژی های منفی، لبخند، خوشحالی، شادی و امثالهم.

چگونه مراکز SPA با مشتریان خود تعامل کنند؟

یعنی کمتر انسانی را مشاهده میکنیم که با حرف زیبا، برخورد شایسته، رفتار محترمانه، ارتباط مهربان، عطوفت، همراهی، همگامی، کمک، مشارکت، برخورد دوستانه و امثالهم ناراحت و غمگین شود! بر عکس،همه انسان ها از هر نقطه دنیا که باشند، واکنش مثبتی به موضوعات فوق الذکر نشان می دهند و به همین خاطر، اولین چیزی که مسئولان اسپا باید در ارتباط با مشتریان بدانند، برخورد محترمانه، مهربانانه  و آکنده از عطوفت و لبخند و مهربانی است تا انها حس خوبی را در یک آرامش گاه هیجان انگیز با تکنیک ها و روش ها و متریال مصرفی دریافت کنند.

سازمان استاندارد جهانی زیبایی و اسپا درمانی (WORLD STANDARS FOR BEAUTY & SPA THERAPY) مخفف CIDESCO

سازمان استاندارد جهانی زیبایی و اسپا درمانی (WORLD STANDARS FOR BEAUTY & SPA THERAPY) که مخفف CIDESCO دارد، برخی از ماه های سال را به عنوان روز آگاهی بخشی در نظر گرفته  و مجموعه ای از موضوعات مهم برای ارتقا کیفیت فعالیت اسپاها ارائه می کند تا برای افزایش فعالیت های کسب و کار خود و پیشرفت شغلی در نظر داشته باشند. جزییات این فعالیت ها را در  سایت سیدسکو مشاهده کنید که در این LINK در دسترس است.

 CUSTOMER’S EXPERIENCE

یکی از مهم ترین مقولات که سیدسکو برای ارتقای فعالیت اسپاها در سطوح مختلف پیشنهاد میکنید، مقوله CUSTOMER’S EXPERIENCE است که اهمیت زیادی در مدیریت کسب و کار دارد. توسعه کسب و کار بر اساس توصیه های مشتریان اهمیت بسیار دارد. برخی از بزرگان کسب و کار معتقد هستند که ناراضی ترین مشتریان، بهترین پیشنهاد دهندگان هستند که سبب آسیب شناسی فعالیت ها و توسعه برند می شوند.

استخدام کادر بین المللی اسپا

(برای استخدام کادر بین المللی اسپا ، از سایت های بین المللی استفاده کنید. )

مدیر سیدسکو معتقد است که تجربه مهمانان مراکز اسپا برای ارتقا فعالیت آن ها بسیار اهمیت دارد و همواره باید به آن فکر کرد. به همین خاطر، ارزیابی عملکرد مداوم فعالیت ها و رفتار کارکنان نقش اثربخشی در بهبود کسب و کار اسپا دارد که باید به آن توجه کرد.

در دوره های تخصصی سیدسکو در ۴۰ کشور جهت برای دریافت مدارک حرفه ای ماساژ و مدیریت SPA اقدام کنید

(در دوره های تخصصی سیدسکو در ۴۰ کشور جهت برای دریافت مدارک حرفه ای ماساژ و مدیریت SPA اقدام کنید)

موضوعات ده گانه ای که سیدسکو به آن اشاره دارد عبارت است از:

  • انرژی مثبت باشید. مراکز اسپا باید انرژی مثبت باشند و الهام بخش و این انرژی را به مشتری انتقال دهند.
  • برای بهبود تجربه مشتریان در اسپاها، باید همواره سازمان یادگیرنده خود را تقویت و به روز رسانی کنید.
  • بهترین خدمات به همه مشتریان باید به یک نحو ارائه شود در هر زمان. فیدبک مشتری در سایت ها مهم است.

اخذ مدرک CIDESCO’S DIPLOMA

(اخذ مدرک CIDESCO’S DIPLOMA اهمیت زیادی برای فعالیت حرفه ای بین المللی در زمینه مدیریت مجموعه های آرایشی و بهداشتی و اسپا دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این LINK مراجعه کنید)

  • نخستین برخورد کارکنان اسپاها با مشتریان، فوق العاده اهمیت دارد. مخصوصا اگر با لبخند و همراه با شادی و احترام متقابل و تکریم مشتری همراه شود، حتی معمولی ترین خدمات را در نظر و نگاه مشتری، عالی به نظر می اورد. این موضوع را میتوان در نخستین جمله مشتریان اسپا ها در تریپ ادوایزر شاهد بود.
  • اگر مشتریان شما به صورت فصلی و مداوم به اسپا می آیند، احوالپرسی با آنها و یاد سپاری مسائلی که قبلا به شما گفته اند میتوان تاثیر خوبی در برقراری ارتباط کارکنان با مراجعه کنندگان داشته باشد. مثلا اگر یکی از مشتریان شما در مراجعه قبلی ۲ ماه پیش، از کمر درد رنج می برد، پیش از شروع ماساژ و کارهای مربوطه، از وضعیت کمر درد ایشان سوال کنید.

  • همیشه، متفاوت از قبل باشید تا در نظر و نگاه مشتریان در فضای پر رقابتی امروز، برگ برنده داشته و ارزش افزوده خلق کنید که ثروت آفرین است.
  • حمایت از کارکنان مهم است. اگر مدیر اسپا هستید، در حضور مشتریان از کارکنان حمایت کرده و از ان ها تعریف و تمجید کنید. نقش مهمی در ارتقا و بهبود عملکرد آن ها خواهد داشت.
  • کارهای اسپا ، کارهای بدنی سخت است. همواره به کارکنان وقت استراحت در طول روز و ماه بدهید.
  • از مشتریان دائمی، با عناوین مختلف تعریف کنید. مثلا با تغییر مد و لباس فصلی آنها!
  • نظر مشتریان در زمانی که خدمت را دریافت میکنند، فوق العاده مهم است.

۱۰ مشکل اساسی مدیریت مراکز SPA  چیست؟

بررسی ها نشان می دهد که مراکز اسپا در دوام و تداوم فعالیت خود معمولا با چالش هایی روبرو هستند که به ۱۰ مورد آن اشاره میکنیم.

۱۰ مشکل اساسی مدیریت مراکز SPA

اطلاع رسانی: مقوله اسپا و طیف گسترده خدماتی که در اختیار مشتریان و گردشگران قرار می گیرد از شمع درمانی تا عسل درمانی و فیش اسپا و امثالهم، مقولاتی جدید برای گردشگران سنتی و جدید بوده و اطلاعات زیادی درباره آن در دسترس نیست. با توجه به قیمت بالای این خدمات، از مراکز اسپا انتظار می رود که اطلاع رسانی خوب و چند رسانه ای در این حوزه داشته باشند و به زبان ساده، این فرآیند ها را در سایت و بروشورها توضیح داده و دلایل معقول برای جذب مشتریان نسبت به استفاده از این خدمات لوکس ارائه کنند.

مقررات مداری: مهم ترین مقوله در تداوم فعالیت یک مرکز تخصصی اسپا ، قانون مداری است. بسیاری از مراکز اسپا در ایران و برخی از کشورهای دنیا، مجوز رسمی و قانونی ندارند که مشتریان باید به آن ها توجه کنند. خدمات درمانی و بهداشتی که در مراکز اسپا ارائه میشود باید در مواردی که به سلامت مردم مربوط می شود، در اختیار صنف پزشکی و تحت نظارت مستقیم آن باشد. بنابراین مراکز اسپا باید قوانین درمانی و صنعت بهداشت کشور را رعایت کنند که این قانون مداری، مهم ترین توصیه ای است که مشاوران کسب و کار مراکز درمانی به متخصصان اسپا گوشزد می کنند.

اسپاهای تخصصی پزشکی: اگر قصد راه اندازی اسپاهای تخصصی پزشکی در عرصه گردشگری دارید و نه هتل بیمارستان!، حتما از کادر پزشکی و مشاوران مجرب پزشکی برای  نظارت خدمات خود استفاده کنید و این موضوع برای مراکزی که اقامت افراد به خصوص بیماران در انجا صورت می گیرد اهمیت بسیار دارد تا مجموعه فعالیت ها، بحرانی و چالش ساز نشود. توجه به ساختار سازمانی اهمیت دارد.

اسپاهای تخصصی پزشکی

سیستم پاداش: مخاطبان و مشتریان خدمات اسپا ، طیف خاصی از جامعه هستند که معمولا آی تی محور بوده و نظرات خود را در شبکه های اجتماعی و سایت های تخصصی مثل تریپ ادوایزر منتشر می کنند تا به اطلاع دیگر مشتریان برسد. پس سعی کنید مرکز اسپا خود را در حال یا آینده، بر اساس سیستم حقوق و دستمزد کارواش ها اداره نکنید! انعام یا هدیه با کمیسیون فرق دارد. سعی کنید برای ارتقا کیفیت و طراز و پرستیژ فعالیت خود، به کارمندان مجرب آموزش دیده، بر اساس فیدبک مشتریان و توانمندی های آنها و رضایت مشتری (CUSTOMER SATISFACTION)، پاداشی مبتنی  بر سیستم پاداش پرداخت کنید.

متخصص پزشکی: اسپاهایی که به صورت تخصصی خدمات  ارائه میکنند و این خدمات به نوعی با سلامت مشتری در ارتباط است، بهتر است یک پزشک مقیم داشته باشد. حضور پزشک مقیم، پرستیژ مرکز را ارتقا داده و در جذب مشتری موثر خواهد بود. مشتریان همواره در مراجعه به مراکز تخصصی اسپا علاقمندند تا خدمات دریافتی، بالاترین سطح کیفیت تحت نظارت کادر درمانی صالح و اعتبار دهی شده (مثلا از سازمان نظام پزشکی) را داشته باشد. البته گاها استفاده از یک پرستار متخصص نیز میتواند خدمات مستقیم مشاوره سلامت را در اختیار مشتریان قرار داده و کادر پزشکی به صورت دوره ای به مرکز سر زده و خدمات را کنترل کند.

ارتباط با وکیل: مراکز تخصصی اسپا به دلیل آنکه فعالیت انها جدید است، میتوانند در کوتاه مدت و بلند مدت، با چالش های حقوقی و قانونی مواجه شوند. فرقی نمیکند در ایران باشد یا خارج از کشور. مشاوران اسپا همواره توصیه میکنند که فعالان این عرصه، همچون یک شخصیت حقوقی، از خدمات شرکت های وکالت تخصصی مجرب بهره بگیرند تا در فراز و نشیب های اداری وقانونی، با چالشی مواجه نشوند. به دلیل آنکه خدمات مستقیم با فرد و بدن او در ارتباط است، امکان هر گونه شکایت و نا رضایتی و اقدامات قانونی وجود دارد.

حریم خصوصی: مراکز اسپا باید بالاترین سطح حریم خصوصی مشتریان را در نظر داشته باشند. در سطح و طراز کلینیک های پزشکی ودرمانی. اطلاعاتی که از مشتری دریافت می شود، می بایست بر اساس قانون محرمانگی و عدم نشر اطلاعات باشد و در تصویر برداری های احتمالی، نظر و اجازه مشتری لحاظ شود. تعیین این موضوعات توسط یک وکیل مراکز درمانی قابل بررسی و تنظیم است و از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند.

شبکه های اجتماعی: بعضا مشاهده می شود که مراکز اسپا ، پست هایی در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند که تصویری از یک مشتری یا اطلاعات آی دی او را شامل می شود. در راستای حفظ محرمانگی و حریم خصوصی، از انتشار چنین مواردی اجتناب شود و تنها به معرفی و تبلیغات خدمات تصویری بسنده شود.

هشتگ SPA در اینستاگرام

(بیش از ۹ میلیون عکس توسط اسپاگردها روی هشتگ SPA در اینستاگرام بارگذاری شده است)

تبلیغات: هزینه تبلیغات برای شروع کار یک اسپا خصوصی تازه کار کمی سنگین است. نیازی به اطلاع رسانی سنتی و حتی مکتوب در رسانه ها نیست. مگر اینکه شما در مجلات تخصصی سبک زندگی و ماساژ و البته مجلات تخصصی سلامت و بدنسازی و ورزش و زیبایی اگهی دهید که اوضاع فرق میکند. اما از طریق هشتگ سازی اختصاصی در اینستاگرام و اطلاع رسانی های مجازی و تولید ویدیوهای تبلیغاتی اموزشی می توانید تاثیرگذاری به مراتب بیشتری را برای خدمات خود با قیمت کم به ارمغان آورید که قابل قیاس با تبلیغات سنتی نیست و میتوان در زمان و بودجه، صرفه جویی کرد.

دستگاه های اکسیژن تراپی

(دستگاه های اکسیژن تراپی نسل جدیدی از اسپا ها را تجهیز می کند)

منابع انسانی: منابع انسانی، همه سرمایه یک مرکز اسپا است. همه افراد این مراکز به دلیل انکه با قشر با سواد و مرفه و تحصیل کرده مواجه هستند، باید آموزش دیده و حرفه ای باشند و بعضا به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند تا حجم گسترده گردشگران بین المللی ایران بتواند فرصت جذب مشتریان خارجی را برای اسپا شما فراهم کند. گواهی های صلاحیت حرفه ای مثل استانداردهای ISO و بهداشت ایمنی و حرفه ای (OHSAS)  میتواند پرستیژ فعالیت اسپا شما را افزایش دهد

سوالات متداول

  • آیا فرق مراکز ماساژ با مراکز اسپا را میدانید؟
  • آیا میدانید ماساژ تراپی چه تاثیری روی تنظیم فشار خون و تمدد اعصاب دارد؟
  • آیا با ماساژ شیر و عسل آشنا هستید؟
  • آیا فواید آروماتراپی را میدانید؟
  • آیا تاثیر آروماتراپی با اسطوخدوس بر کیفیت خواب بیماران همودیالیز را میدانید؟
  • آیا فواید نمک درمانی در مراکز اسپا را میدانید؟
  • آیا میدانید نمک درمانی، میتواند سبب بهبود آسم و آلرژی شود؟
  • آیا فواید ماساژ شکلات را می دانید؟
  • آیا فواید نمک درمانی را می دانید؟
  • آیا با لایه برداری پوست با طلا ۱۸ عیار آشنا هستید؟
  • مراکز اسپا تهران و مراکز استان ها را می دانید؟
  • آیا میدانید چگونه یک مرکز اسپا را راه اندازی کنید؟
  • آیا میدانید راه اندازی مراکز اسپا چه مجوزهایی نیاز دارد؟
  • آیا تجارب جهانی مدیریت مراکز اسپا اقامتی آشنا هستید؟
  • آیا فرق مراکز اسپا درمانی و اقامتی را می دانید؟
  • آیا با فیش تراپی آشنا هستید؟
  • آیا با کتاب های جدید مدیریت اسپا آشنا هستید؟
  • آیا به رشته MBA گرایش مدیریت SPA علاقه دارید؟
  • آیا دوست دارید در دوره های کوتاه مدت عرصه SPA شرکت کنید؟
  • آیا علاقه دارید در مراکز اسپا داخل یا خارج از کشور مشغول به کار شوید؟
  • آیا با فرصت های شغلی حوزه اسپا آشنایی دارید؟
  • آیا با چالش های حقوقی مراکز اسپا آشنایی دارید؟
  • آیا میدانید منابع انسانی مراکز اسپا چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
  • آیا بر روی موضوع اسپای پایدار مشغول به تحقیق هستید؟
  • آیا با مراکز اسپا در تفلیس و استانبول آشنا هستید؟
  • آیا میدانید لاکچری ترین مراکز اسپا جنوب شرق آسیا در کوالالامپور است؟
  • آیا میدانید مرکز جهانی راهبری مراکز SPA کجاست؟

با کارشناسان لوکس تهران تماس بگیرید.

همراهان گرامی

اگر پس از مطالعه مباحث ارائه شده در این گفتار با پرسشی مواجه شدید، نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت یا کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز در لوکس تهران دنبال کنید

از تجارب خود در مراکز اسپا داخل و خارج از کشور بگویید.

4 دیدگاه

4 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا