رویداد ها

همه چیز درباره درخت کریسمس: افسانه‌ها٬ قیمت و روش تزیین

درخت کریسمس چیست

درخت کریسمس برای افرادی که علاقمند هستند تا با فرا رسیدن ژانویه و سال نو میلادی٬ خانه خود را مزین به کاج های رنگارنگ و نورانی با کلی گوی و زر ورق و نمادهای کریسمس کنند٬ اهمیت فراوانی داشته و بخشی از هزینه‌های دی ماهی آنان را به خود اختصاص می دهد. اکثر خریداران درخت کریسمس و اکسسوری آن در ۳۱ استان ایران٬ مسیحی نیستند و تزیین این درخت در دی ماه٬ بخشی از سبک زندگی دیجیتالی ایرانیان اینستاگرد شده است که از آن برای سلفی های هیجان انگیز و لایک و فالوهای طوفانی در ماه ژانویه استفاده می کنند.

حتما بخوانید : همه چیز درباره جشن هالووین و لباس ها و آرایش جذابش

فلسفه درخت کریسمس

اینستاگرام٬ شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان در دی ماه هر سال٬ پر می شود از پیام های تبریک ایرانیان به مناسبت تولد مسیح روح  الله و  آغاز  سال نو میلادی که در سال  های اخیر٬ با سلفی هایی در کافه ها و پارتی ها٬ آن  هم  درکنار  کاج های گران قیمت پر زرق و زرق برق٬ همراه شده است. بخشی از فان ایرانیان در نخستین فصل زمستان٬ چه در میان لاکچری گردها و چه عاشقان مد و لباس و شیک پوشان و کاربران عادی٬ مرتبط است با فرهنگ کریسمس که آرام به آرام جای خود را در فرهنگ ایرانیان نسل جدید٬ باز می کند.

قیمت خرید درخت و اکسسوری آن و شیوه تزیین و افسانه هایی درباره درخت کریسمس ٬‌ موضوعی است که در  گفتار امروز به  آن می پردازیم و شما را با اطلاعات جالبی آشنا می کند.  اگر  شما هم دیدگاه  و نظری درباره شیوه تزیین درخت کریسمس  و اصول نگهداری و خرید آن دارید٬ نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

کریسمس گردی

با کریسمسگردی امروز ما همراه باشید.

کریسمس ٬ دلار و دیگر هیچ!

نوسان دلار در نیمه اول سال ۹۷ و ورود به کانال ۲۰ هزار تومانی وبازگشت مصنوعی به کانال ۱۰ هزار  تومان سبب شدتا شوک شدیدی به اقتصاد نحیف ایران وارد شده و همه کالاها و خدمات در ایران٬ گران شود. اقتصاد لاکچری و فانتزی هم که به بخشی از اقتصاد امروز ایرانیان تبدیل شده٬ از این نوسانات سینوسی ارز٬ در امان نبود. اگر این روزها سری به فروشگاه های عرضه کننده محصولات این جشن در استان های مختلف کشور به خصوص در تهران بزنید٬ با قیمت هایی مواجه می شوید  که سرسام  آور است. درخت کریسمس و ملحقات که روزگاری زیر ۱۰۰ هزار تومان بود٬ امروزه  تا بیش از ۱ میلیون تومان هم قیمت گذاری  می شود و جالب تر  آن است که خریداران هم حاضر به خرید این محصولات واردانی هستند.

خیابان میرزای شیرازی پایتخت کریسمس گردی

خیابان میرزای شیرازی تهران که پایتخت کریسمسگردی پایتخت نشین ها محسوب می شود و ارامنه  زیادی در اطراف  خود جای داده٬ جایی  است که می تواند حس و حال کریسمس  و بابا نوئل را به خوبی در آن  مشاهده کرد. شب گردی های عاشقان CHRISTMAS در این خیابان و خیابان های  اطراف برای خرید محصولات این ایام٬ از اواسط  آذر تا اواسط  دی ماه هر  سال٬ انجام می شود و تزیینات شب  سال نو  که اکثرا وارداتی هستند٬ میلیاردها  تومان گردش مالی پیدا میکند.

درختچه ها و عروسک های بابانوئل

بیشتر محصولات کریسمس که این روزها در بازار ایران وجود دارد٬ از ترکیه و چین و ایتالیا وارد می  شود.  درختچه ها و عروسک های بابانوئل قیمت های عجیبی در دی ماه  ۹۷ در تهران دارد.  از ۱۰۰ هزار  تومان تا ۴.۵ میلیون  تومان! این فقط ایرانیان عاشق کریسمس نیست که  برای سلفی های هیجان  انگیز  اینستاگرامی٬ هزینه های میلیونی می کنند.  بخشی از خریداران محصولات CHRISTMAS٬ فروشگاه ها و شرکت ها و موسساتی هستند که از  این درخت برای همراهی با فرهنگ این ایام استفاده می کنند. مجموعه هایی که شاید ۱ درصد مشتریانشان هم مسیحی یا خارجی نباشد!

داستان کریسمس فقط به خیابان میرزای شیرازی تهران ختم نمی شود. محله  ارامنه و جلفای اصفهان نیز همه سال پاتوق ژانویه گردهای لوکس می شود و اوضاع پر حرارتی در آن جریان دارد.

ارامنه و جلفای اصفهان پاتوق ژانویه گردهای لوکس

حتما بخوانید : مد گردی با دختر شایسته ۲۰۱۹ : زازبینی تونزی

درخت کریسمس در کشورهای مختلف جهان

در هر کشوری٬ درخت نماد یک چیز  است. در گرجستان٬ درخت کریسمس سنتی به نام چیجیلاکی دارند که با شاخه های خشک شده درخت فندوق ساخته می شود. در لهستان٬ شاخه جادویی از درخت صنوبر از سقف خانه آویزان می شد که از قرن ۱۸ به بعد با درخت کریسمس جایگزین شد. در استونی و لتونی و آلمان  نیز آداب  خاصی برای  تزیین درخت شب سال  نو میلادی دارند. آن ها از قرن ۱۴ میلادی تا کنون٬ به تزیین درخت می پرداختند و در کنارش رقص و پایکوبی می  کردند.  در بسیاری از نقاط  اروپا٬ استفاده از درخت کریسمس  از قرن نوزدهم  بین اشراف رونق یافت و تا به امروز ادامه  دارد.

درخت کریسمس در کشورهای مختلف جهان

تاریخچه نخستین درخت کریسمس  دنیا را به بریتانیا منتسب می کنند.  از قرن هجدهم٬ این درخت در خانه اشراف زاده های  انگلیس مشاهده شده و رد پای آن درکتاب ها و تصاویر  آن زمان قابل بررسی است.  اگر چه  خاندان سلطنتی بریتانیا  این درخت را به دنیا معرفی کردند٬ اما لتونی ها و استونی  ها معتتقدند که تاریخچه درخت کریسمس به فرهنگ نیاکان آن ها در قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. در نقاشی هایی که در قرن ۱۸ اروپا کشیده شده است٬ شاهد حضور درخت کریسمس نورانی هستیم. مثل عکس زیر.

بریتانیا تاریخچه نخستین درخت کریسمس دنیا

در رابطه با این درخت ٬ افسانه های زیادی وجود دارد. مثل افسانه مارتین لوتر که برخی معتقدند که او پایه گذار درخت کریسمس بود.  یا افسانه  سنت یونیفاس انگلیسی که کشورش را به مقصد آلمان ترک کرد و برای تشویق  آلمانی ها به مسیحیت٬ از تزیین درخت قطع شده استفاده کرد و بعدها این درخت محبوب شد. در مناطق اسکاندیناوی٬ درخت کریسمس از کاج اسکاتلندی یا چتری  یا سوییسی است.  در حالی که در آمریکای شمالی و مرکزی٬ از صنوبر  یا کاج نراد فریزر یا کاج کلرادو استفاده می کنند.

افسانه های درخت کریسمس

وسایل درخت کریسمس

بر بالای درخت ٬ معمولا ستاره ای قرار میدهند که نشان از روشنایی و تولد مسیح  دارد. برای زیبا تر کردن درخت٬ از شکلات و آب نبات و شیرینی  استفاده  می شود که البته فلسفه  خاصی  ندارد و نشانه ای از نعمت و صلح است.  گوی های  شیشه ای که در تزیین درخت کریسمس به کار می رود٬ برای جذابیت آفرینی بوده  و تهی از هر فلسفه  ای است.

وسایل درخت کریسمس

کاربرد گل رنگی در کنار این درخت٬ مسبوق به سابقه  نیست و در سال های اخیر رواج یافت. چراغ  که برای روشن نگهداشتن درخت کریسمس استفاده می شود٬ جای  خود را به چراغ های ریز LED داده است. عروسک های کوچک نیز گزینه خوبی برای هدیه  دادن به  کودکان و تزیین درخت محسوب می شود. دانه های برفی با روبان های سفید و قرمز  نیز  برای  تزیین٬ انتخاب هوشمندانه ای است تا درخت شما واقعی تر به نظر برسد.

نکاتی در  خرید و تزیین درخت کاج کریسمس

  • چون درخت کریسمس و ملحقات آن فقط در مدت کوتاهی استفاده می شود  و به  درد تزیین سفره هفت سین ایرانیان هم  نمی خورد!٬ لذا در اختصاص بودجه برای  پاسداشت کریسمس ٬ دقت کنید تا واجبات٬ جای مستحبات را نگیرد!
  • درخت کریسمس باید خوش ترکیب بوده و شاخ و برگ آن متقارن باشد. درخت کریسمس طبیعی باید پر آب باشد و چون در خانه نگهداری میکنید٬ مراقبت بیش تری نیاز دارد.
  • به یک پالت و تم رنگی٬ مقید باشید تا درخت شما شکیل تر بوده و جشنواره ای از رنگ های سرد و گرم نشود. رنگ های کلاسیک و رنگ  های زمستانی٬ بخشی از پالت رنگی درخت کریسمس است.
  • حباب های مات یا براق برای  تزیین درخت کریسمس توصیه  می شود.
  • بسیاری از محصولات کریسمس ٬ همان طور که در این گفتار معرفی شد٬ وارداتی بوده و قیمت خاصی ندارد. اما اگر با قیمت های عجیب فروشندگان محصولات کریسمس مواجه شدید٬ مراتب را به تعزیرات و سازمان بازرسی کل کشور  اطلاع دهید.
  • گوی های درخت کریسمس بنا بر شکل و طرحی  که دارند٬ از  شیشه ای گرفته تا پلاستیکی  و تک رنگ٬ قیمت متفاوتی داشته و فرق نمی کند که جنس دست دوم باشد یا نو. لذا برای صرفه جویی در هزینه ها٬ از دست دوم  فروشی هایی  که محصولات تمییز دارند استفاده کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. برای  خرید محصولات اجرای سرود کریسمس هم به تصویر  زیر  توجه کنید.

اجرای سرود کریسمس

  • گوی های درخت کریسمس معمولا در بسته های  ۸ و ۱۶ و ۲۴ تایی  عرضه  می شود.  می‌توانید برای صرفه  جویی در هزینه ها٬ با دوستان و آشنایان خرید کرده و با خرید بسته هایی در رنگ بندی های گوناگون٬ گوی های متنوعی را در اختیار داشته باشید.

درخت کریسمس در اندازه های مختلف

حتما بخوانید : چگونه فشن بلاگر محبوبی باشیم؟ ۳۰ توصیه مهم

  • درخت کریسمس در اندازه های مختلفی در بازار است. اما نیاز نیست که مثل سلبریتی های هالیوود یا فشن بلاگرها٬ درخت کریسمس ۱ تا ۲ متری در خانه شما باشد. درختچه های کوتاه٬ ارزان  تر و تزیین آن نیز آسان  تر است.  خیلی سخت نگیرید!
  • عروسک بابانوئل برای تزیین درخت کریسمس در شب ژانویه  قیمت  های  عجیبی پیدا می کند. اما چند هفته پس از ژانویه با افت قیمت مواجه می شود. لذا اگر به  دنبال جشن سال نو ۲۰۲۰ هستید٬ از فوریه  ۲۰۱۹ به دنبال خرید محصولات ارزان قیمت باشید.
  • چراغ های رنگی از وسایل تزیین درخت کریسمس است و تنوع قیمتی  بین  ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد. لذا در خرید آن دقت کنید که سالم باشد و کیفیت خوبی داشته و با فاکتور خرید کنید که اگر نیاز به عودت شد٬ سندی در دست شما باشد.
  • ریسه نخ زری درخت کریسمس بسته  به جنس نخ و طرح و رنگی  که دارد٬ بین ۵ تا ۲۰  هزار  تومان قیمت گذاری شده است.  انتخاب  آن باید متناسب با تمی باشد که برای تزیین درخت به کار می برید.  لذا به ابعاد درخت کریسمس خود برای خرید این نوع نخ دقت کنید.  بعضا مشاهده می شود که عاشقان این جشن  ٬ چند برابر نیاز  خود٬ نسبت به خرید نخ اقدام میکنند.
  • عروسک بابانوئل در تزیین درخت کریسمس ٬ بخش جدایی ناپذیر از ملزومات است. در خرید آن دقت کنید تا محصولی گران با اندازه  بزرگ خریداری  نشود.  کافی است چند عروسک  کوچک که در کنار یک  عروسک بزرگ  تر قرار دارد خریداری شده  و محصول دست دوم را نسبت به خرید محصولات نو٬ ترجیح دهید.  شستن این عروسک ها هم توسط  خشکشویی ها با قیمت نازلی انجام می شود.  خرید کوکی های این جشن هم  در نظر داشته  باشید.  به خصوص  فینگر فودهای  طرح  کاج که برای  دورهمی  ها مناسب است.

کوکی های کریسمس

  • کلاه بابانوئل برای سلفی های هیجان انگیز شما کفایت می کند.  قیمت بین ۱۵  هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان است.  لذا به  جنس و بافت کلاه دقت کنید و به  جای خرید از مغازه ها٬ از اکسسوری فروشی های ایرانی در اینستاگرام استفاده  کنید که هم ساخت داخل است و هم  قیمت ارزان تری به نسبت مغازه دارد.

کوکی و فینگرفودهای کریسمس

  • عروسک های موزیکال برای تزیین درخت کریسمس بین ۵۰  تا ۱۵۰  هزار  تومان قیمت گذاری شده است.  حتی در خانه های اروپایان و آمریکایی ها نیز عروسک  موزیکال٬ کاربرد گسترده ای ندارد.  لذا برای صرفه  جویی در هزینه ها٬ این قلم را از دستور کار خارج کنید که نقشی در سلفی  های  شما ندارد!
  • عروسک های بادی آدم برفی و بابانوئل هم بخشی از تزیینات این روزها را تشکیل می دهد. اگر نوع مکانیکی  بزرگ باشد بیش  از ۱ میلیون تومان قیمت دارد.  لذا نوع کوچک آن با قیمت معمولی جهت هدیه دادن های هیجان انگیز به  دوستان و آشنایان شما در دورهمی ها٬ انتخابی جذاب است.
  • ظرف تزیینی سال نو میلادی که این روزها خیلی در  فانتزی فروشی های شهر  رونق پیدا کرده است٬ بخشی  از  فرهنگ کریسمس در غرب  نیست اما چون کاربرد زیادی دارد٬ خرید آن بد نیست و شما می توانید در طول ۱۱ ماه  دیگر نیز از  آن استفاده کنید و در کنار شمع معطر و نمکدان بابانوئل و لیوان و جا شمعی مخصوص این جشن ٬ زینت بخش میزهای  نهارخوری و میز  کار باشد.

از مقصد های کریسمسگردی جهان استفاده کنید.

مقصد های کریسمس گردی جهان

هشتگ کریسمس در  اینستاگرام در این روزها٬ پر کاربرد ترین هشتگ این شبکه اجتماعی است. برای  تماشای درخت کریسمس سلبریتی های سینما و موسیقی و ورزش در ایران و سایر نقاط جهان و اشنایی با شیون های تزین درخت کریسمس و مراسم آن در کشورهای  مختلف٬ به آن مراجعه کرده و ایده های الهام  بخش دریافت کنید.

اقتصاد کریسمس

(اقتصاد کریسمس مثل  اقتصاد شب عید ایرانیان٬ گردش  مالی  بسیاری دارد. قابل توجه کارآفرینان)

درخت کریسمس بر فراز ساختمان شرکت DIOR

(درخت زیبا کریسمس بر فراز  ساختمان اصلی شرکت DIOR در فرانسه  که یکی از مقصدهای جذاب برای سلفی بازهای اینستاگرد پاریسی  در دسامبر  ۲۰۱۸ میلادی  شد)

نماد کریسمسی دیور

(فشن بلاگرها از این نماد کریسمسی دیور در صفحات خود استفاده کرده اند)

شما چطور درخت کریسمس را تزیین می کنید؟ ایده هایتان را با ما درمیان بگذارید

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا