رویداد ها

گزارش لوکس تهران از پاریس تا نیویورک با هفته های مد جهان

معرفی مشهورترین هفته مد های جهان

سال ۲۰۱۸ میلادی به روزهای آخر خود نزدیک می شود و دنیا به فکر جشن ها و مراسم کریسمس ۲۰۱۹ است. مراسم کریسمس در چند سال اخیر با حملات تروریستی گسترده ای در شرق و غرب عالم همراه بوده که به نظر می رسد برای مراسم امسال نیز شاهد شدید ترین تدابیر امنیتی به خصوص در شهرهای پاریس، لندن و نیویورک باشیم. جاهایی که شاهد حملات خشونت بار خونین در سالهای اخیر بوده و اتفاقا، از جمله پایتخت های مد و لباس و برگزاری فستیوال های هنری و فرهنگی هم محسوب می شوند.

در این شهرها و به ویژه در میلان، استکهلم و توکیو، هفته مد های بسیاری برگزار می شود که مخاطبان فراوان داشته و بخشی از روند جریان سازی در عرصه فشن و معرفی طراحان مد به خانه های مزون و برندها را بر دوش می کشد و البته خود، ابزاری تبلیغاتی برای کمپانی های مطرح دنیای لاکچری هستند.

گزارش امروز سرویس مد گردی لوکس تهران، شما را با هفته مد های نیویورک، لندن،پاریس، میلان، توکیو، استکهلم و هفته مد مرسدس بنز آلمان آشنا میکند.

با ما همراه باشید در گشتی در هفته مد های جهان.

داستان مد و فناوری اطلاعات

پیش از ورود به مقوله هفته های مد در هفت شهر که چشم ها و دوربین های بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، بد نیست کمی درباره حال و روز مد و فناوری بگوییم که گویی، دو واقعیت مرتبط با هم هستند و فهم هر یک بدون وجود دیگری، دشوار یا غیر ممکن است.

در دنیایی زندگی میکنیم که حداقل نیمی از آنها به اینترنت دسترسی دارند و شمار دامنه های ثبت شده در اینترنت از ۱۰۰ میلیون DOMAIN فرا تر رفته است. گردش اقتصاد دیجیتال و کارآفرینی دیجیتالی چه در عرصه ها مد و چه خدمات و تجارت الکترونیک، ظرف چند سال اخیر، به مراتب بیشتر از کل اقتصاد جهانی در دهه آخر قرن بیستم است. شاهد میلیاردرهای جوانی هستیم که تنها دارایی آن ها به قول بیل گیتس( موسس غول نرم افزار جهان) فقط دانش است و بس. دانشی که در قالب فیس بوک، گوگل، اپل و امازون به دنیا معرفی شد و فرصت آفرینی تاریخی را برای میلیون ها نفر در سراسر جهان ایجاد کرد.

حتما بخوانید :

چطور و چگونه مدل بشویم؟

چگونه مدل حرفه ای دنیای مد شویم؟

فشن ویک پاریس ۲۰۱۷

(فشن ویک پاریس ۲۰۱۸)

مد هم از این دنیا فاصله نگرفت. صنعت مد، روز به روز در حال مد شدن است. شمار بیشتری از مردم با استراتژیست ها و طراحان عرصه فشن آشنا می شوند و مدگرایی، بخشی از سبک زندگی مردمان روزگار ما شده است که شهروندان جامعه اطلاعاتی هزاره سوم هستند. هزاره ای که خیلی زود، آرمان های قرن بیستمی انسان را جامع عمل به خود پوشاند و انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) آرزوهای آینده پژوهانی مثل مک لوهان و آلوین تافلر را در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات را با تور جهان گستر (WWW) عملی کرد.

ارسال یک عکس و یک متن به صدها میلیون نفر از ساکنان کره زمین ظرف چند ثانیه، اگر چه امروزه به قول غربی ها by default (پیش فرض) است و اتفاقی معمولی، اما برای کسانی که قبل از انقلاب دات کام ها و پیدایش پروژه ARPA وزارت دفاع آمریکا (محل شکل گیری اینترنت) در دهه هفتاد میلادی می زیستند، این پیش فرض انسان های عصر دیجیتال، پیش فرض نبود. بلکه آرزویی بزرگ بود.

طرح های تابستانی در فشن ویک پاریس ۲۰۱۷

(طرح های تابستانی در فشن ویک پاریس ۲۰۱۷)

در واقع انقلاب فناوری، نه تنها تسهیل و تسریع امورات زندگی را بر عهده گرفت، بلکه سبب تغییر سبک زندگی از سنتی به دیجیتال شد که البته معایب و مزایای فراوان دارد و در این مبحث مجال پرداخت به آن نیست.  به هر حال، امروز هر نفر از ساکنان کزه زمین، با یک گوشی هوشمند و نصب اپلیکیشن های مختلف، میتواند مرکز جهان باشد. جهان آنجایی است که دسترسی به فناوری به خصوص فناوری اطلاعات باشد و شما بتوانید وارد شاهراه بزرگ تبادل اطلاعات و ارتباطات دیجیتالی شوید.

مد گردی دیجیتالی

اکنون شبکه های اجتماعی، ظرفیت عالی برای ورود انسان ها به این شاهراه را فراهم کرده اند. شبکه های اجتماعی عکس محور، متن محور و ویدیو محور نسل کنونی شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند که کاربران میتوانند با ثبت نام و حضور آسان و بعضا رایگان به آن، هویت دیجیتالی (PROFILE) برای خود درست کنند و در این کارزار اطلاعاتی و ارتباطاتی، حضوری را تجربه کنند. حضوری که به قول حافظ شیرین سخن، گر همی خواهی، از او نباید غافل شد! غافل نشدن از این بساط دیجیتالی، سبب پرورش نسلی به نام معتادان دیحیتال (DIGITAL ADDICTED) شده است. کسانی که صبح تا شوم خود را مشغول لایک و فالو و کامنت نویسی و پست زنی هستند و گویی، زندگی بدون اپ، برایشان غیر قابل تصور است!

کت واک مانکن های در هفته مد پاریس

(کت واک مانکن های در هفته مد پاریس)

یکی از تاثیرگذار ترین بخش ها در شبکه های اجتماعی که مدام بر شمار علاقمندان و طرفداران و هوادارانش افزوده می شود، بخش مد و لباس است که شبکه های اجتماعی، بهترین ظرفیت برای فرصت آفرینی فعالان کسب و کار فشن را به وجود آورده اند. صفحات و کانال هایی که در فضای مجازی برای آماتورها و حرفه ای ها و بلاگر ها و استایلیست های این عرصه به وجود امده، نسلی از میلیونرهای معروف بعضا جوان را در حوزه صنعت فشن خلق کرده است که فشن بلاگرها تنها مشتی نمونه خروار هستند.

 رویداد فشن ویک پاریس

(طرح هایی برای بهار ۲۰۱۸ که در رویداد فشن ویک پاریس در اکتبر ۲۰۱۷ رونمایی شد. طرحی از Paul & Joe)

قبلا در گفتاری به معرفی فشن بلاگرها و شیوه های راه اندازی استارت آپ های مد و لاکچری پرداختیم. در این گفتار، میخواهیم در عصر فناوری، گشتی بزنیم در دنیای جذاب فشن ویک ها (FASHION WEEK) که روایتی از آن ها را امروزه در شبکه های اجتماعی شاهد هستیم.

نگاهی به هفته مد نیویورک (مرسدس بنز)

نیویورک برای عاشقان مد، پایتخت مد ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. جایی که امروزه ان را با آسمان خراش های سر به فلک کشیده و شهر ترامپ و گرگ های وال استریت و برندهای مستفر در خیابان ۵TH AVENUE می شناسیم. نیویورک، همیشه در صدر اخبار جهان است. ساختمان شیشه ای ۷۰ طبقه سازمان ملل متحد کانون خبری جهان در هر روز است. در نیویورک، شهر مد و لباس و لاکچری گردی امریکایی ها، شاهد تولد سلبریتی ها و برندهای بسیاری در دهه های پایانی قرن بیستم بودیم.

 هفته مد نیویورک

(مد گردی در وال استریت نیویورک)

در این شهر رنگارنگ پر آشوب مملو از فناوری، هفته مد ، المپیک فستیوال ها شهر محسوب می شود. بسیاری از طراحان خانه های مد، مزون دارها، استراتژیست های فشن و عاشقان مد و لباس جهان، هر سال نیم نگاهی به روندهای رونمایی شده در هفته مد نیویورک آمریکا دارند تا با کت واک مانکن های خوش استایل روی استیج های فشن ویک نیویورک، با روندهای جدید عرصه مد هر فصل آشنا شوند. در واقع یکی از مسیرهای خط دهی به برندها و به خصوص عاشقان لباس های مفهومی، هفته مد نیویورک است از  تاثیر گذار ترین هفته های مد جهان به شمار می رود.

مد گردی در خیابان های نیویورک

(مد گردی در خیابان های نیویورک)

در نیویورک، همچون خیابان مدگردی معروف میلان، هر روز هفته مد است. در خیابان گردی ها، میتوان فشن بلاگرهایی را پیدا کرد با عکاسان زبردست، مشغول فوتوشوت های خیابانی هستند تا محتوای جذابی را در اختیار صدها هزار یا میلیون ها فالور خود در شبکه های اجتماعی قرار دهند. برخی از تصاویر فشن بلاگرهای مطرح، در خیابان های نیویورک گرفته شده و با آن لوکیشن منتشر می شود.

مد گردی در خیابان های نیویورک

(مد گردی در خیابان های نیویورک)

هفته مد نیویورک در چند ماه اخیر به خصوص در فوریه ۲۰۱۷ میلادی شاهد اتفاقات عجیبی بود. حضور یک مجرم در نقش یک مانکن و حضور یک طراح مد مسلمان که بستر را برای حضور لباس های پوشیده قابل استفاده بانوان مسلمان با طعم مد فراهم کرده است، از اتفاقات جریان ساز در این هفته بود. جایی که نخستین هفته مد پس از انتخاب دونالدترامپ، رییس جمهور حنجالی ایالات متحده بود و انتقاد به رفتارهای وی به خصوص علیه مهاجران رنگین پوست، اعتراضات فراوانی را در متن و حاشیه هفته مد بر پا کرد و نشان داد که هفته مد هم میتواند همچون کمپین های تبلیغاتی و انقلاب هشتگ ها (مثل هشتگ جریان ساز: BLACKLIVESMATTER یا METOO) در اینستاگرام، ابزاری برای مقابله با سیاست های خشونت آمیز علیه زنان و علیه نژاد پرستی باشد.

هفته مد نیویورک که از تاثیرگذار ترین هفته های مد جهان محسوب می شود، هر ساله در دو زمان برگزار می شود و دوربین رسانه های مد و لباس و مجلات زرد و غیر زرد و هواداران این دنیای رنگارنگ را به سمت پایکوبی مانکن ها در استیج های آن می کشاند.

یکی در اوایل سال در فوریه که در واقع فرصتی برای نمایش مد های بهاره و تابستانه به مخاطبان این حوزه در سراسر جهان است و ما با جشنواره ای از تی شرت ها و کلاه ها و کفش های رنگارنگ مخصوص این دو فصل زیبا آشنا می شویم. برنامه دیگر، در اواخر سال میلادی و در ماه سپتامبر برگزار می شود. جایی برای آشنایی با طرح ها و رنگ های مربوط به پاییز و زمستان که برای لاکچری گردها، این زمان بیش از هر زمانی اهمیت دارد. چرا که خود را برای انتخاب رنگ و نقش خاص فصل در ماه های سرد سال آماده می کنند.

استایل های زمستانی در خیابان های نیویورک

(استایل های زمستانی در خیابان های نیویورک)

برای مد گردها و لاکچری بازها، نیمه دوم سال زمان خوبی برای خرید و بر تن کردن طرح های وسوسه کننده است. چرا که سرمای هوا این اجازه را به ان ها میدهد تا بتوانند پالتو ها و کفش ها و کلاه و ژاکت های مختلف را در طرح و اندازه های متفاوت رونمایی کنند.

تاریخچه هفته مد نیویورک را که در زمره نخستین هفته های مد جهان است، میتوان به روزگار پس از جنگ جهانی خانمان سوز دوم مرتبط دانست. دهه جهل میلادی قرن بیستم که دنیا پر آشوب بود و میلیون ها انسان بیگناه به خاک و خون کشیده شدند. آغاز هفته های مد را باید از آن زمان دانست که پاریس، شهر عشاق اروپا که به واسطه پذیرش خفت رژه ارتش نازی در خیابان شانزلیزه، از نابودی در امان مانده بود، جای خود را به دسته نیویورکی ها داد!

مدگردی مفهومی در استایل های خیابانی

(مدگردی مفهومی در استایل های خیابانی در روزهای سرد نیویورک)

آشوب ها در اروپا و به خصوص در لندن وپاریس و شهرهای دیگر سبب می شد تا مردم، فرصت و امنیت کافی برای دنبال کرد مد در این فضای بحرانی نداشته باشید. بنابراین نیویورکی ها توانستند از این فرصت طلایی استفاده کرده و بخشی از دنیای مد و لباس جهان را رهبری کنند. . فردی به نام الینور لمبرت (ELEANOR LAMBERT) در سال ۱۹۴۴ میلادی تصمیم گرفت که هفته ای را به نام NEWS WEEK یا هفته خبر ترتیب دهد و با دعوت از خبرنگاران، بستر را برای خودنمایی فعالان مد و لباس سراسر آمریکا فراهم کند.

الینور خود از مد نویس های شناخته شده آن زمان بود و همین امر سبب شد تا هفته مد در نیویورک، قوام خوبی بگیرد. در آن زمان، مجلات مطرح فشن مثل Vogue، از این برنامه استقبال می کردند و کم کم، نگاه انحصاری به هفته مد پاریسی ها، تا حدی جایگزین مد نیویورکی ها شد و روندهای هفته مد نیویورک به لابلای اخبار و روی جلد نشریات مد و لباس و نشریات عمومی راه یافت.

 بانوی اول مد نویس آمریکا

(تصویری در النور لمبرت، بانوی اول مد نویس آمریکا در سال ۱۹۶۳ میلادی)

از نیمه دوم دهه چهل میلادی قرن بیستم، هفته مد نیویورک در بریانت پارک این شهر برگزار می شود. رسم قدیمی آن است که حضور در آن با دعوت قبلی امکان پذیر خواهد بود و طراحان مد، صنعتگران عرصه طراحی لباس و همچنین مد نویس ها و برخی از سلبریتی های دنیای موسیقی، سینما و ورزش و حتی سیاست به آن دعوت می شوند. در دو دهه اخیر نیز به واسطه گسترش فعالیت مد نویسی دیجیتالی، شاهد دعوت از فعالان دیجیتالی فشن در هفته مدنیویورک نیز هستیم.

پیشگامان هفته مد در جهان

(لمبرتو از پیشگامان هفته مد در جهان قرن بیستم بود)

هفته مد نیویورک از روزهای پایانی نخستین دهه قرن بیست و یکم، اندکی با تغییرات روبرو شد و از فعالان عرصه فناوری های پوشیدنی هم دعوت کرد به هفته مد نیویورک وارد شوند. مدیران هفته مد ، بستری را فراهم کردند تا شمار بیش تری از طراحان و خالقان رنگ و نقش عرصه فشن بتوانند از هزاران کیلومتر دور تر از نیویورک، به معرفی کارهای خود با جادوی فناوری اطلاعات بپردازند.

در این بین، مزون دارهای انلاین، توانستند به معرفی کارهای خود در هفته مد نیویورک پرداخته و انقلاب فناوری در این هفته تاریخی اتفاق بیفتد. بسیاری از برندها، مثل رالف لارن و ویکتوریا سکرت و بنتون، از ios برای معرفی دیجیتالی محصولات خود استفاده کردند و گاها شاهد کت والک مدل هایی با ابزارهای دیجیتالی به جای کیف روی استیج هفته مدنیویورک هستیم.

به دلیل مشکلات مالی ، موسسان هفته مد نیویورک تصمیم گرفتند تا از اسپانسر برای برگزاری هر چه باشکوه تر رویداد استفاده کنند که غول خودروسازی آلمان (مرسدس بنز) برای این کار انتخاب شد و هفته مد نیویورک به هفته مد مرسدس بنز تغییر پیدا کرد. در چند سال اخیر، این هفته در پارک لینکلن نیویورک برگزار می شود.

حتما بخوانید : طوفان برندهای لوکس در فشن شو جذاب نیویورک ۲۰۱۸

 هفته مد مرسدس بنز

(تصویری از هفته مد مرسدس بنز در تفلیس گرجستان، طرح هایی که توسط مانکن ها نمایش داده می شود توسط طراح معروف گرجستانی: TAMANINI طراحی شده است)

برای آگاهی از جدید ترین برنامه ها و نحوه شرکت و طرح ها و برندهایی که درهفته مد نیویورک در فوریه ۲۰۱۸ میلادی حاضر می شوند به سایت آن در این نشانی رجوع کنید. کنداکتور هفته مد نیویورک را هر سال در این نشانی دنبال کنید که شما را در جریان برنامه ها ، ساعت برگزاری، شیوه مشاهده مراسم، شرکت کنندگان و جزییات آن قرار می دهد.

 هفته مد تفلیس

(طرح های لباس های گل دار بلند پوشیده بانوان در هفته مد تفلیس ۲۰۱۶ میلادی)

اگر دوست دارید هفته مد نیویورک را از نگاه ژورنالیست های به نام جهان دنبال کنید، بهتر است به بخش ویژه هفته مد نیویورک در نشریه نیویورک تایمز آمریکا بروید که در این قسمت در دسترس است.

 هفته مد تفلیس ۲۰۱۵ میلادی

(تصویری از کت والک خاص مانکن های در  هفته مد تفلیس ۲۰۱۵ میلادی)

توجه داشته باشید که هفته مد مرسدس بنز در شهرهای مختلف دنیا علاوه بر نیویورک، در برلین آلمان، ملبورن استرالیا، تفلیس گرجستان، میامی آمریکا، مسکو روسیه ، استانبول ترکیه و مکزیکوستی مکزیک نیز برگزار می شود. پخش مستقیم مراسم فشن ویک های مرسدس بنز را میتوان به صورت live‌ تماشا کرد. برای مشاهده به این صفحه رجوع کنید.

 هفته مد مرسدس بنز در تفلیس گرجستان

(پشت صحنه اماده سازی مدل ها در هفته مد مرسدس بنز در تفلیس گرجستان)

هفته مد مرسدس بنز در شهر تاریخی تفلیس گرجستان، رویدادی است که در چند سال اخیر بر پاشده و فرصت دیده شدن بیشتری را به تفلیس و صنعت گردشگری گرجستان در جنوب قاره سبز بخشیده است. تفلیس، این روزها یکی از مقصدهای هیجان انگیز ارزان و دیدنی برای ایرانیان به شمار می رود که با جشنواره های از غذاهای اشتها آور خوشمزه آنان را میزبانی میکند.

سایت هفته مد مرسدس بنز

(تصویر ایندکس سایت هفته مد مرسدس بنز در شهر تفلیس، پایتخت تاریخی گرجستان که یکی از شهرهای مد باز در منطقه قفقاز است)

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ۸ بخش اصلی در سایت هفته مد تفلیس ارائه شده است:

  • بخش NEWS برای آگاهی از جدید ترین خبرها از متن و حاشیه هفته مد تفلیس
  • بخش DESIGNERS برای آشنایی با طراحان خبره و تازه کاری که در هفته مد تفلیس فعال هستند.
  • بخش CALENDAR برای آشنایی با برنامه زمانی رویدادهایی که در هفته مدتفلیس برگزار می شود.
  • بخش GALLERY برای مشاهده تصاویری که از هفته های مد تفلیس در چند سال اخیر گرفته شده است.
  • بخش VIDEOS برای دنبال کردن ویدیویی هفته های مد مرسدس بنز آلمان در تفلیس .
  • بخش BACKSTAGE برای آگاهی از پشت صحنه اتفاقاتی که در هفته مد تفلیس رخ میدهد.
  • بخش PRESS برای آشنایی با شرایط حضور فعالان خبری در این رویداد معتبر مدو لباس
  • بخش PARTNERS برای آشنایی با شخصیت های حقوقی و حقیقی همکار با هفته مد

طراح مد و لباس و جواهرات در هفته مد مرسدس

اگر قصد دارید به عنوان طراح مد و لباس و جواهرات در هفته مد مرسدس بنز در تفلیس حضور پیدا کنید، به این لینک مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنید. اگر دوست دارید به عنوان رسانه ای سنتی یا دیجیتالی در عرصه مد تفلیس حاضر باشید، به این قسمت مراجعه فرمایید و فرم مربوطه را بر اساس اطلاعات خواسته شده تکمیل کنید.

برای آگاهی از جریان ها و برنامه ها و استایل مانکن ها و برندهایی که در هفته مد تفلیس رونمایی می شود به نشانی اینستاگرام آن در این صفحه مراجعه کنید.

هفته مد پاریس

پاریس، شهر عشاق، دیار نویسنده های نامی و اقلیک کافی شاپ گردها و عاشقان دنیای لاکچری در قاره سبز محسوب می شود. جایی که برای ایرانی ها با شانزلیزه و برای گردشگران با لوور و ایفل و برای سینما دوست ها با مولن روژ شناخته می شود. مقصد شماره یک کافه گردی و رستوران گردی و مد و لباس، پاریس است. جای تعجب نیست که یکی از چند رویداد معروف مد و لباس جهان در این شهر  برگزار می شود و همچون هفته مدنیویورک، سالی ۲ بار.

در مقطع بهاره و تابستان و همچنین پاییز و زمستان، شاهد برگزاری هفته مد پاریس و رویدادهای فنی و رونمایی حاشیه ای آن هستیم. در پاریس گردی به خصوص در شانزلیزه، همچون خیابان پنجم نیویورک، شاهد استایل های خیابانی جذاب و همچنین جولان فشن بلاگرهایی هستیم که دوست دارند تا از لوکیشن های رویایی و هیجان انگیز پاریس همچون رود سن و ایفل و محوطه لوور، برای فوتوشوت استفاده کنند.

برای پاریس گردی با لنز دوربین گردشگران، مستقیم به هشتگ PARIS در اینستاگرام بروید.

هفته مد پاریس توسط شورای مرکزی فدراسیون مد فرانسه برگزار می شود که سابقه آن به دهه هشتاد میلادی باز می گردد. کارگران اوت کوتور ، فالان طراحی مد بانوان و اتحادیه کارگری طراح مد بانوان از جمله ۳ اتحادیه در مدیریت شورای فدراسیون مد فرانسه هستند.

سایت اینترنتی این شورا و فعالیتها و چگونگی عضویت در آن را در این قسمت دنبال کنید.

حتما بخوانید : جشنواره دیدنی از لباس های هفته مد پاریس ۲۰۱۸

شورای مد فرانسه

(تصویر ایندکس شورای مد فرانسه)

آشنایی با سایت شورای مد فرانسه

سایت شورای مد فرانسه، همانطور که گفتیم، متشکل از اتحادیه های کارگری مختلف عرصه فشن این کشور و همچنین رویدادهایی هست که در صنعت فعال مد این کشور برگزار می شود. سایت دارای ۲ قسمت فارسی و انگلیسی هست و میتوان از اطلاعاتی که در آن منتشر شده استفاده کرد.

  • بخش FEDRATION به معرفی شورای مد فرانسه اختصاص دارد. جایی که میتوانید درباره این شورا، وظایف، برنامه ها و مدیران آن اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • بخش FACILITIES به معرفی ابزارها و خدماتی که شورای مد فرانسه در اختیار دانشکده های طراحی مد و لباس فرانسه در حوزه های نرم افزاری و سخت افرازی قرار می دهد و امکاناتی که خود دارد اختصاص پیدا کرده است.
  • در بخش PARIS FASHION WEEK در واقع به معرفی کامل هفته مد و پاریس و رویدادها و طراحان و برندهای فعال در آن اختصاص دارد که میتواند مکات جالبی را در اختیار مدگردها به خصوص دانشجویان رشته های هنری قرار دهد.
  • بخش MEMBERS به معرفی قسمت اعضا شورای مد فرانسه اختصاص دارد. اگر دوست دارید به عضویت این موسسه مهم مد غربی دربیاید، از این بخش استفاده کنید.
  • بخش EMERGING BRANDS در واقع معرفی برندهای نوظهور در فرانسه است که در این صفحه به آن پرداخته شده است.
  • بخش TRAINING & SKILLS به معرفی ظرفیت های آموزشی شورای مد فرانسه اختصاص پیدا کرده که اگر علاقمند هستید دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آن شرکت کنید، از این بخش دیدن کنید.

سایت شورای مد فرانسه

مدرسه دوخت پاریس

در تاریخ مد، این فدراسیون به عنوان یکی از پیشگامان صنعت مد در قاره سبز معرفی می شود. از سال ۱۹۳۰ میلادی به این سو نیز مدرسه دانشکده دوخت پاریس که École de la chambre syndicale de la couture  نامیده می شود، یکی از مراکز فعال و قدیمی تربیت هنرجویان فشن را بر عهده دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

مدرسه دوخت پاریس

(تصویر ایندکس پرتال اطلاع رسانی مدرسه دوخت پاریس که به پذیرش دانشجو برای دوره های کارشناسی و کارشناسی fashion design اقدام می کند و میتواند فرصت تحصیلی خوبی برای ایرانیان علاقمند به تحصیل در دوره های دوخت و طراحی فشن به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشد)

چه خبر از هفته مد پاریس

 هفته مد پاریس

در هفته های مد چند سال اخیر، شاهد رونمایی از طرح های مفهومی از خانه های مد توسط مانکن هایی از برندهای مطرح چون: لویی ویتون، دیور، شنل و ورساچه هستیم. معمولا در چند سال اخیر، شاهد رونمایی از بهترین طرح های دست دوز و غیر دست دوز لاکچری و متوسط برندها در استیج های پر زرق و برق هفته مد پاریس هستیم. برنامه اوت کوتر که در هفته مد پاریس برگزار می شود، از جمله برنامه های مهم این عرصه را تشکیل میدهد که مخاطبان فراوان دارد.

خانه های مد توسط مانکن هایی از برندهای مطرح

خانه های مد توسط مانکن هایی از برندهای مطرح

سالانه بخشی از هفته مد پاریس به برگزاری کت واک مدل های آقایان اختصاص پیدا می کند و معمولا از ۲۴ سپتامبر تا ۲ اکتبر برگزار می شود. فهرست کلیه برنامه های فشن ویک پاریس از سال ۲۰۱۸ به بعد را در این نشانی دنبال کنید.

(کارل لاگرفلد از طراحان فشن نامی در مراسم فشن ویک پاریس ۲۰۱۸ میلادی)

گشتی در هفته مد میلان

یکی از مطرح ترین هفته های مد جهان هر ساله در پایتخت مد ایتالیا یعنی شهر صنعتی و توریستی میلان برگزار می شود. میلان را همچون پاریس، باید پایتخت مد جهان دانست و بسیاری از برندهای مطرح دنیای مد و لاکچری گردها، در این شهر متولد شده است. برخی از فشن بلاگرها و رویداد گردهای دنیا، سفر به میلان را هر ساله در ماه های فوریه و مارچ و همچنین سپتامبر تا اکتبر برنامه ریزی می کنند.

ر هفته مد میلان

جایی که میتوان با طرح های جدید مفهومی و غیر مفهومی برندهای مطرح و حتی نمونه های جدید خانه های مد شرق و غرب عالم در دو بازه زمانی گوناگون آشنا شد. هفته مد میلان از سال ۱۹۵۸ میلادی کار خود را آغاز کرد. کسانی که به شهر میلان ایتالیا سفر کرده اند، حتما با حضور گسترده برندهای مطرح و لاکچری در خیابان های باریک و بلند آن آشنا هستند. به خصوص مغازه هایی که در خیابان معروف مد بازهای میلان واقع شده و گران قیمت ترین پالتوهای پوست و کفش های خاص و لباس های شب وسوسه کننده را میتوان در لابلای ویترین مغازه ها مشاهده کرد.

خانه های مد شرق و غرب

ایتالیایی ها کلا به مد علاقه زیادی دارند و مشاهده دوچرخه سوارهایی که با کت و شلوار مشغول دوچرخه سواری هستند، جای تعجب ندارد! هفته مد میلان هم همچون هفته مد پاریس، توسط شواری مد اداره می شود که در ایتالیا، اتاق ملی مد نام دارد.

اتاق ملی مد در واقع یک نهاد غیر دولتی بوده و ماموریت سازماندهی و مدیریت و توسعه فعالیت های مد و لباس در این کشور را در دستور کار دارد. اعضای حقوقی و حقوقی بسیاری داشته و و نقش بسزایی در معرفی مد و طراحان برجسته ایتالیایی ماننند ماریو آنتونلی، روبرتو کاپوچی و باتیستا گیورگینی و ژیوانی به جهان ایفا کرده است.

در میان برنامه های متعددی که در هفته مد میلان برگزار می شود، مد بانوان و حتی مد مفهومی مخاطبان بسیاری دارد. هفته مد میلان در ۳ بخش زیر برگزار می شود:

  • لباس زنان
  • بخش SS WOMEN READY TO WEAR
  • مد دونا

برندهای مطرحی که در هفته مد میلان حضور دارند بسیار است که از ان ها میتوان به دولچه و گابانا، گوچی، پرادا و روبرتو کاوالی اشاره کرد. برای آگاهی از برنامه های هفته مد میلان به نشانی اینترنتی آن در این آدرس رجوع کنید. بیش از ۱۰ میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل درباره هقته مد میلان نشان دهنده اهمیت آن در صنعت فشن اروپا محسوب می شود.

گشتی در هفته مد لندن

هفته مد لندن همچون هفته مد نیویورک، پاریس و میلان، معروف ترین هفته های مد جهان است.

 هفته مد لندن

معروف ترین هفته های مد جهان

هفته مد لندن (London Fashion Week) همچون دیگر هفته های مد و در فوریه/مارچ و سپتامبر تا اکتبر برگزار می شود. خانه های مد، مد نویس ها، رسانه های فشن و همچنین طراحان برندهای مطرح جهان در این رویداد حضور فعال دارند. تاسیس ان به سال ۱۹۸۵ میلادی باز می گردد که شورای مد بریتانیا (British Fashion Council) تصمیم گرفت برای سازماندهی و رونمایی از طرح های جدید صنعت فشن این کشور، هفته مد را راه اندازی کند که البته تحت حمایت موسسه توسعه لندن یا LDA نیز قرار گرفت. شرکت های مرسدس بنز آلمان و TONY & GUY به عنوان اسپانسرهای دائم این مجموعه محسوب می شوند.

درامد صدها میلیون پوندی این مراسم، نشان دهنده اهمیت آن برای اقتصاد فشن و گردشگری انگلستان دارد. یکی از نکات جالبی که در هفته مد لندن به چشم می خورد، امکان استفاده از طرح ها و لباس های رونمایی شده و ثبت درخواست خرید آن توسط حضار است.

 نکات جالب در هفته مد لندن

ساختمام سامرست هاوس لندن که در مرکز این شهر توریستی قرار گرفته است، از جمله ساختمان های قدیمی شهر بوده که سابقه ساخت آن به قرن هجدهم میلادی باز می گردد که ان را Sir William Chambers بنا کرد. کت واک های تابستانی این هفته مد معمولا در محوطه مرکزی این عمارت انجام میشود که میزبان برترین طراحان مد دنیا می شود.

هفته مد لندن از سال 2012

اگر قصد تماشا زنده هفته مد لندن را که از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو راه اندازی شده است را دارید به این لینک رجوع کنید. کالکشن مردانه هفته مد لندن را در این نشانی مشاهده کنید. توجه کنید که مانکن هایی که برای شرکت در این رویداد ثبت نام می کنند، باید گواهی سلامت را از درگاه استعلام بهداشت مدل ها کسب کنند. برای اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه فرمایید.

هفته مد استکهلم

استایل های خیابانی در استکهلم

(استایل های خیابانی در استکهلم ۲۰۱۸)

پایتخت اسکاندیناوی، جایی که یاداور برف و سرما و مردمانی عاشق مد و لباس یا استایلی خوش چهره است، یکی از مقصدهای مد گردی شمال اروپا به شمار می رود و هر ساله هفته مد استکهلم، شاهد رونمایی از طرح های جدید برندهای پوشاک و جواهرات و اکسسوری و کیف و کفش اسکاندیناوی و سایر نقاط قاره سبز است.

هفته مد استکهلم

سوئدی ها علاقه بسیاری به مد و تغییر فصلی مد خود دارند و به همین خاطر برندهای مطرحی چون H&M, LINDEX، کاپاهی و خانه های مد این کشور، رنگ ها و طرح های جدید فصلی را در اختیار مدگردهای سوئدی قرار می دهد که البته قیمت گزافی هم ندارد.

هفته های مد استکهلم

در هفته های مد استکهلم در چند سال اخیر، شاهد حضور هزاران برند لباس از نقاط مختلف جهان هستیم که هر ساله توسط یکی وزاری دولت این کشور افتتاح می شود. اعطای جوایزی به طراحان لباس و افرادی که در توسعه فشن سوئد نقش بسزایی داشته اند از جمله این مراسم است.

درگاه اطلاع رسانی هفته مد استکهلم

(تصویر ایندکس درگاه اطلاع رسانی هفته مد استکهلم)

هفته مد سوئد هر ساله توسط شورای مد سوئد برگزار می شود. برای آشنایی با برنامه ها و فعالیت های این مجموعه به سایت اینترنتی ان در این نشانی رجوع کنید. برای اگاهی از برنامه های هفته مد استکهلم به این درگاه مراجعه فرمایید که شامل قسمت های زیر است:

  • بخش SCHEDULE برای اگاهی از برنامه ها و کارگاه های اموزشی و نشست های جنبی هفته مد استکهلم
  • بخش DESIGNERS برای اطلاع از فهرست طراحان خانه های مد که در هفته مد استکهلم شرکت می کنند.
  • بخش PARTNERS که مشخصات اسپانسرهای هفته مد استکهلم را نشان می دهد.
  • بخش ABOUT که به معرفی هفته مد استکهلم می پردازد.
  • بخش REGISTER برای ثبت نام حقیقی یا حقوقی جهت حضور در هفته مد استکهلم است.

 حضور در هفته مد استکهلم

بزودی در گزارشی به معرفی مد و لباس در استایل های خیابان و برندهای سوئدی ها خواهیم پرداخت.

هفته مد توکیو

هفته مد توکیو همچون هفته های مد در جنوب شرق آسیا و حتی اقیانوسیه، شهرت بین المللی ندارد. اما به نظر می رسد که چشم بادامی های شرق آسیا نیز برای حضور گسترده در دنیای فشن، گام های زیادی را دردستور کار دارند و برخی از موسسات آموزش مد و لباس مطرح دنیا که هر ساله توسط درگاه اطلاع رسانی معروف: Business of Fashion معرفی می شود، در توکیو و شهرهای ژاپن قرار دارد.

هفته مد توکیو

همانطور که در ابتدای گفتار گفتیم، هفته مد مرسدس بنز آلمان در شهرهای مختلف دنیا برگزار می شود که یکی از ان ها در پایتخت زیبا و  صنعتی ژاپن یعنی توکیو است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، میزبان برگزاری رقابت های المپیک خواهد بود.

هفته مد مرسدس بنز توکیو (MERCEDES BENZ FASHION WEEK TOKYO) که با مخفف MBFWT شناخته می شود، شعارش: دروازه موفقیت جهانی بوده و نقطه عطفی برای توسعه FASHION DESIGN در این کشور به شمار می رود. شهری که همچون پاریس و میلان و استکهلم، شاهد تبلور مدهای جذاب که تلفیقی از سنت و مدرنیته در این کشور صنعتی شرق قاره کهن است هستیم.

هفته مد مرسدس بنز توکیو

هفته مد توکیو هر ساله به همت سازمان هفته مد ژاپن (JAPAN FASHION WEKK ORGANIZATION) برگزار می شود و آخرین کالکشن های بهاره و پاییزه برندهای مطرح آسیایی را در ان شاهد خواهیم بود.

هفته مد توکیو به همت سازمان هفته مد ژاپن

بازدید از فشن ویک ها برای چه کسانی ضروری است؟

  • دانشجویان رشته های طراحی مد و لباس
  • دانشجویان رشته های مدیریت بازاریابی فشن
  • دانش اموختگان موسسات و کالج های آموزشی در حوزه های مد و لاکچری
  • عاشقان لاکچری گردی
  • شرکت های تولید کننده پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی
  • برگزار کنندگان کمپین های تبلیغاتی در عرصه های مد و لباس
  • موسسات بازاریابی و تبلیغاتی
  • انجمن های هنری مرتبط با طراحی مد و لباس
  • گردشگران مد fashion tourist

آیا شرکت در هفته های مد ، با دعوت نامه امکان پذیر است؟

بستگی به هفته مدی دارد که قصد شرکت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت برگزار کننده هفته مد که در این گفتار ارائه شد مراجعه کنید.

چگونه میتوان با برگزار کنندگان هفته ها مد دنیا ارتباط برقرار کرد؟

بهتر است به بخش contact سایت هفته های مد مراجعه کرده و فرم الکترونیکی مربوط را به زبان انگلیسی تکمیل کنید.

چگونه میتوان به عنوان طراح، در دیتابیس سایت های فشن ویک حضور یافت؟

فشن ویک ها توسط سازمان های برگزار کننده غیر دولتی اداره می شود که در این گفتار به ان اشاره شد. این سازمان ها مسولیت سازماندهی و برگزاری مراسم رو بر عهده داشته و ضوابط و معیارهایی برای شرکت کنندگان و یازدید کنندگان در نظر می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سازمان های اصلی معرفی شده هر فشن ویک که در این مقاله معرفی شد مراجعه کنید.

آیا فشن ویک ها دوره های اموزشی و کارگاه های تخصصی هم ارائه میکنند؟

کارگاه های آموزشی فشن ویک هایی همچون استکهلم و پاریس و میلان در سایت آن ها ارائه شده است.

آیا فشن ویک ها برای شرکت کنندگان، دعوت نامه صادر می کنند؟

اگر شخصیت حقیقی شناخته شده در عرصه مد و لباس باشید، با معرفی کار خود و رعایت معیارها و شرایط فشن ویک ها، برای شما دعوت نامه حضور در فشن ویک در سطحی که تعیین می شود صادر می گردد و با این دعوتنامه میتوانید از سفارت کشور مطبوع در تهران× درخواست روادید تجاری کنید.

چگونه میتوان اسپانسر فشن ویک ها شد؟

برای حمایت مادی و معنوی از فشن ویک ها به بخش partners و شرایط همکاری با آنها در سایت مربوطه مراجعه کنید.

آیا به عنوان سایت یا نشریه خبری مد و لباس میتوان به پوشش مراسم به صورت زنده پرداخت؟

جزییات مربوط به اطلاع رسانی فشن ویک ها را در محل برگزاری رویداد میتوانید از بخش PRESS آنها دریافت کنید.

آیا در دنیا فشن ویک های معتبر دیگری به جز این ۷ مورد برگزار می شود؟

بله. در شهرههای مختلف دنیا شاهد برگزاری فشن ویک هایی با حضور فعالان مد و لباس هستیم. اما حضور برندهای مطرح جهانی از تیفانی و ورساچه گرفته تا راف لارن و دولچه گابانا را بیشتر در این ۷ هفته مد شاهد هستیم.

دنیای مد و لباس و شرکت در رویدادها و مراسم و دوره های تخصصی مد و لباس در سراسر جهان را هر روز در سرویس مد گردی لوکس تهران دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا