دکوراسیون لوکس

چگونه ساختمان لوکس دوستدار محیط زیست داشته باشیم؟

ساختمان لوکس محیط زیست g00

ساختمان لوکس دوستدار محیط زیست

از دهه های پایانی قرن بیستم میلادی، جهان با مقوله توسعه پایدار (sustainable development) آشنا شد و بسیاری از حوزه های علم و فناوری و زندگی، با این حوزه عجین شد. در ادبیات گفتاری و نوشتاری سران جهان و محققان عرصه های علوم انسانی، علوم پزشکی و فنی و مهندسی، مفاهیم توسعه پایدار به طور چشمگیری مشاهده می شود و اهمیت این عرصه در استانداردها و کتابهای مرجع رشته های گوناگون ارائه گردید. حرف توسعه پایدار آن است که روند توسعه در زندگی انسان به گونه ای باشد که آب از آب تکان نخورد!

یعنی اینکه وضعیت محیط زیست، منابع آبی و دریایی و گیاهی دنیا با روند رو به رشد فناوری، تغییر چندانی کرده و همه تلاش های انسانی برای زندگی راحت تر و بهتر، به قیمت تهدیدات زیست محیطی تمام نشود. صحبت از توسعه پایدار، صحبت از زندگی حامی محیط زیست است. صحیت از رفتارهای سبز است که هم شرکت ها و هم شهروندان دهکده جهانی باید در دستور کار خود قرار دهند تا کره خاکی، هم برای میراث داران فعلی و هم برای میراث داران آینده جهان در قرن بیست و یکم و پس از آن، همچنان به عنوان تنها سیاره قابل سکونت منظومه شمسی محسوب شود.

 رفتارهای دوستدار محیط زیست

شرکت ها یعنی فعالان کسب و کار در عرصه محصولات و خدمات، برای رعایت پایبندی خود به توسعه پایدار، مقوله ای به نام مسولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) را که با اختصار معروف CSR شناخته می شود را در نظر گرفته و بیانیه سالانه خود (CSR Annual Report) را منتشر میکنند تا به مشتریان، سهامداران (shareholders)‌ و ذی نفعان (stakeholders) نشان دهند که در طول یک سال، تا چه اندازه فعالیت های آنان حامی محیط زیست، جامعه و کره زمین است. برای همین، ترازنامه های سه بعدی (Triple Bottom Line) مورد توجه فعالان کسب و کار سبز (Green Business) قرار گرفته است.

حتما بخوانید : طراحی دکوراسیون لاکچری به سبک جیانی ورساچه (Versace)

ما امروزه شرکت های سبز را در مقوله شرکت شهروندی (corporate citizen) می بینیم که تلاش دارند خود را حامی محیط زیست نشان داده و رفتارهای دوستدار محیط زیست (eco-friendly) را در دستور کار قرار می دهند. مثلا در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی میکنند. مدیریت پسماند حرفه ای دارند. کمتر کاغذ در فرآیندهای اداری مصرف میکنند و در حمل و نقل کارمندان خود از سوخت پاک بهره می گیرند و خیلی مقولات دیگر که در این گفتار نمی گنجد.

آلودکی های زیست محیطی و صوتی

خوب! همه این ها را گفتیم که بدانیم در دنیایی که آلودکی های زیست محیطی و صوتی و انقراض جانواران و آلودگی آب، بزرگ ترین تهدید جان انسان ها در قرن بیست و یکم (قرنی که به قرن تهدید آب معروف است) به شمار می رود، دنیا به فکر رفتارهای سبز و حامی محیط زیست در همه عرصه های زندگی و فناوری بوده و باید تلاش کرد تا یک شهروند طرفدار محیط زیست باشیم. حمایت از محیط زیست و سبک زندگی سبز، یک الزام برای همه مردم به ويژه مدگردها و لاکچری گردها و خاص پسندها به شمار می رود.

لاکچری گردها هم باید سبک زندگی سبز را در زندگی و همه امور کار و فعالیت خود در نظر داشته باشند. گزارش امروز سرویس معماری لوکس مجله لوکس تهران، ما را به دنیای خانه های لاکچری سبز می برد یعنی خانه هایی که الزامات حمایت از محیط زیست از طراحی تا سیستم گرمایش و سرمایش و پسماند، رعایت شده و این خانه ها را میتوان دوستدار مفهوم توسعه پایدار دانست.

ساختمان سبز دانشگاه فناوری NANYANG سنگاپور که یکی از سبز ترین دانشگاههای جهان

(تصویری از ساختمان سبز دانشگاه فناوری NANYANG سنگاپور که یکی از سبز ترین دانشگاههای جهان از نظر المان های طراحی و کاربردهای عملیاتی ساختمان است. این دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد)

خانه سبز چیست؟

خانه سبز، منظورمان سریال معروف دهه هفتاد شبکه دو سیما با حضور رامبد جوان و مرحوم شکیبایی نیست! منظور ما از خانه سبز (Green Building) خانه ای است که:

  • طراحی سبز (Green Design) داشته باشد. یعنی از دکوراسیون داخلی تا معماری بنا، الزامات زیست محیطی رعایت شده باشد.
  • در ساخت آن از متریالی که آسیب کمتری به محیط زیست وارد کرده اند استفاده شده باشد.
  • حداکثر بهره وری انرژی (Highly Energy Efficient) در مصرف انرژی های فسیلی و الکتریکی را در اختیار داشته باشد.
  • از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی برای پخت و پز و روشنایی (LEED CERTIFICATED HOMES) استفاده کند.
  • میزان آلودگی آب از طریق فاضلاب آن بسیار کم باشد.
  • برای مدیریت پسماند در آن، فکر شده باشد.
  • ساکنانی با فکر سبز و حامی محیط زیست در آن ساکن باشند.
  • از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هوشمند سازی خانه و مدیریت مصرف انرژی بهره بگیرد.

درباره المان هایی که درباره خانه سبز میتوان ذکر کرد، کتابها و مقالات بسیاری نوشته شده است که این ۸ محور، کلیات این داستان جدید در عرصه زندگی قرن بیستمی را به تصویر می کشد. در واقع خانه های سبز که ترند جدیدی در عرصه معماری و ساخت و ساز جهان به شمار می رود، اهتمامی است فراگیر و مسولانه به سبک زندگی طرفدار محیط زیست و این مقوله حتی در دنیای لاکچری هم دنبال می شود.

 لاکچری گردها و خانه های لاکچری

اتفاقا از لاکچری گردها و خانه های لاکچری بیش از دیگر خانه ها انتظار می رود که الزامات سبز بودن و توسعه پایدار را رعایت کنند. چرا که آنها توانایی لازم برای سرمایه گذاری جهت سبز شدن خانه را داشته و میتوانند با این راهکار، اقدامی موثر برای حمایت از محیط زیست حال و آینده بکنند.

المان های مهندسی و ساخت دوستدار محیط زیست

(تصویری از معماری منظر ساختمان لاکچری در سنگاپور که به SINGAPORE GREEN BUILDING COUNCIL متعلق است و در طراحی و ساخت آن از المان های مهندسی و ساخت دوستدار محیط زیست استفاده شده است)

توجه داشته باشیم که بخشی از آلودگی شهرها، متعلق به آلودگی أب توسط  سیستم نامناسب فاضلاب و مدیریت پسماند غلط خانه ها و هم چنین گرمایشی است که توسط سیستم های گرمایشی خانه ها (موتورخانه ها) وارد چرخه محیط زیست شهری شده و به آلودگی بیشتر هوا کمک می کند. در واقع، خانه سبز تلاش دارد که نقش موثری در افزایش آلودگی هوای شهری نداشته باشد و اکو سیستم را آلوده نکند.

 شرکت Green Luxury Homes

(تصویر ایدکس شرکت Green Luxury Homes)

گرم شدن کره زمین ناشی ازگازهای گلخانه ای فقط به کارخانجات آلاینده مرتبط نمی شود و خانه ها به خصوص خانه های لوکس هم میتوانند نقش موثری برای آینده سبز فرزندان ما به ارمغان آورند. شرکت های زیادی در دنیا در حوزه طراحی و ساخت سبز خانه ها (Green Design & Construction) فعالیت دارند که این شرکت یکی از آنهاست. حتی سایت خرید و فروش خانه به نام ZILLOW هم بخشی  به معرفی خانه های لوکس سبز دارد. نشریه فوربس در فوریه ۲۰۱۷ میلادی در مقاله ای، ۱۰ محصولی که خانه های لوکس سبز (حامی محیط زیست) باید در اختیار داشته باشند را معرفی کرد. در واقع روند جدید در دنیای معماری، معماری ارگانیگ (Organic Architecture) است.

طراحی خانه های لاکچری دوستدار محیط زیست

(در طراحی خانه های لاکچری دوستدار محیط زیست تلاش می شود تا ساخت خانه و راهبری آن پس از اخداث، کمترین تاثیرگذاری منفی بر روی محیط زیست اطراف داشته باشد. معمولا خانه های سبز تلاش میکنند تا الزامات مطروحه در استاندارد خانه های سبز آمریکا را رعایت کنند)

خانه لاکچری گران قیمت

(خانه لاکچری گران قیمتی  که در بالا مشاهده میکنید، تصویر خانه ۱۰ میلیون دلاری در منطقه NEW CANNAN است که جایزه سالانه خانه الکتریکی (ELECTRONIC HOUSE OF THE YEAR AWARD) را در سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت کرد. کاربرد نوآور این خانه در بهره گیری از فناوری AMX سبب شده تا فناوری اطلاعات به کمک هوشمند سازی (BMS) خانه آمده و ساکنان این خانه مجلل زیبا را برای مدیریت مصرف انرژی (از طریق دیوارهای لمسی) یاری کند)

خانه لاکچری دوستدار محیط زیست

(در عکس بالا، تصویر دیگری از یک خانه لاکچری دوستدار محیط زیست را مشاهده میکنیم. این خانه ۶ اتاق خواب دارد و از ۹ حمام برخوردار است. در مساحت ۱۴ هزار فوت مربعی، کنترل انرژی، صدا، روشنایی و بسیاری از المان های کاربردی خانه توسط فناوری اطلاعات انجام و مدیریت می شود)

حمام لاکچری با دیزاین دوستدار محیط زیست

(تصویر یک حمام لاکچری با دیزاین دوستدار محیط زیست را تماشا می کنیم که طراحی خلاقانه ای را به تصویر می کشد.)

حتما بخوانید : خانه های لوکس تهران از قصر چناران تا برج رولکس فرمانیه

۱۰ خصوصیتی که خانه های لاکچری دوستدار محیط زیست باید داشته باشند

نشریه لاکچری لایف استایل اخیرا فهرست ۱۰ خصوصیت که خانه های لاکچری سبز (Eco-friendly Luxury homes) باید در اختیار داشته باشد را به دنیای لاکچری گردها معرفی کرد. در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که یک خانه در دنیای امروز که فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه فناوری، زندگی را برای بشر آسان کرده و شاهد خانه های لوکس و بناهای دولتی و خصوصی مانند ۱۰ تصویر فوق الذکر هستیم، میتواند هم لوکس و هم سبز  باشد.

در واقع نه لوکس بودن مانع سبز بودن است و نه سبز بودن، مانعی قابل توجه برای لاکچری شدن خانه ها و بناهای دولتی و خصوصی قرن بیست و یکم. بعنی یک خانه میتواند یک خانه می تواند لوکس،تاریخی،مسحور کننده،جادار،و حتی جالب باشد.اما ایا ان می تواند به صورت  بادوام و سبز وسازگار با محیط زیست باشد؟انها می توانند طبق برخی از مهمترین طراحان و سازند ه های خلاق امروزه تمام این ویژگی ها را داشته  باشند.

آگاهی از زمین به معنی انجام بدون ان نیست بلکه کاملا برعکس حتی خانه های زیبا و خیره کننده و شیک در سراسر دنیا اکنون پشت بام های سبز ورزشی دارند که برق را از انرژی خورشیدی یا همان solar energy تولید می کنند . استفاده از پنل های خورشیدی را ممکن می سازند.. استفاده از پنل های خورشیدی در دنیایی که با بحران کاهش منابع زیر زمینی فسیلی و گران قیمت بودن استخراج و تولید و عرضه آن روبروست، مقوله مهمی در ساخت و ساز سبز است. به همین خاطر است که در برخی از خانه های غرب، شاهد استفاده از GEOTHERMAL برای بهره گیری از انرژی زمین برای گرمایش خانه هستیم.

در واقع بسیاری از کارخانه هایی که در دهه ها یا سده های پیش برای تولید شیشه، سرامیک ، مواد شیمیایی و الکترونیکی تاسیس شده بودند اکنون در حال سوار کردن امواج طراحی های سبز هستند.  در گزارش امروز سرویس معماری لوکس تهران، تعدادی از طراحی های  خلاقانه بادوام  با امکانات لوکس وجود دارد که برای معماران جوان ایرانی، الگوهای خوبی را تداعی می کند.

۱)مواد با دوام محلی

مواد با دوام محلی (LOCALLY SOURCED MATERIALS) یعنی به جای آنگه از متریال ساخت از هزاران یا صدها کیلومتر آن طرف تر برای ساخت بنا استفاده شود، از متریال در دسترس محلی در منطقه ای که ساختمان قرار است احداث شود استفاده کنیم. این کار سبب می شود تا سوخت های فسیلی برای انتقال متریال ساخت از کیلومترها دورتر، مصرف نشود و آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند. از طرفی، استفاده از سنگ و شیشه و سرامیک  و سیمان و بتن در ساخت بنا، سبب آلودگی محیط زیست و از بین رفتن منابع زیر زمینی کانی (میراث نسل آینده) شده و خود عامل منفی برای کاهش ضریب سبز بودن یک ساختمان خواهد بود.

خانه لاکچری مشرف به دریا

(در این خانه لاکچری مشرف به دریا، از متریال محلی که در اطراف دریا یافت می شده است استفاده شده و به همین خاطر شاهد سنگ و سرامیک در معماری دکوراسیون داخلی و بنا نیستیم)

بنابراین، خانه سبز، خانه ای است که از مواد با دوام محلی در ساخت آن استفاده شده باشد. این شیوه سازگار با محیط زیست ؛در واقع چیزه جدیدی نیست.قبل ازرایج شدن حمل و نقل بین المللی ، مواد و منابع محلی و بومی مانند سنگ ،چوب،کاهگل، خاک رس ابزار رایج برای ساخت خانه ها بودند و بسته به وجود فراوانی مواد در منطقه ای خاص مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه ،معماران و پیمانکاران برای کاهش میزان کربن در  ساخت و ساز در حال جستجوی راه حل های محلی جدید برای چالش های طراحی هستند.

توصیه لوکس تهران: در مناطق زلزله خیز ایران مثل نقاط شمال غرب و جنوب کشور، احداث خانه های سبز سبک و ارزان بر اساس امکانات محل (مثل چوب و خاک رس) و استفاده از ژئوترمال برای گرمایش آنها میتواند فرصت های کسب و کار زیادی را در عرصه مدیریت بحران به ارمغان آورده و از تلفات مالی و جانی ناشی از رخدادهای طبیعی بکاهد.

۲)سیستم روشنایی LED

در طراحی و ساخت خانه های دوستدار محیط زیست، بسیار به مقوله روشنایی و مدیریت انرژی برای نورانی کردن بخش های مختلف خانه اهمیت داده می شود. روشنایی از نور شمع، کم کم به تغییرات اساسی پیشرفت فناوری ال ای دی منجر شد. اکنون بسیاری از خانه های سبز لاکچری جهان از این سیستم در طراحی روشنایی بهره می برند. لامپ های ال ای دی به طور وسیعی در مصرف انرژی بسیار کارامدتر از لامپ های رشته ای قرن بیستم هستند به معنی اینکه کربن می تواند به میزان زیادی در خانه ها بدون خاموش کردن چرا غ ها.کاهش پیدا کند .

طراحی و ساخت خانه های دوستدار محیط زیست

لامپ های LED به طور قابل ملاحظه ای بازدهی انرژی بیشتری  به نسبت لامپ های فیلامنتی برخوردار بوده که یکی از شاخص های سبز بودن و دوستدار محیط زیست بودن است. شرکت بین المللی فیلیپیس هلند که در سال ۱۸۹۱ میلادی تاسیس شد، اکنون یکی از رهبران سیستم روشنایی LED محسوب می شود. این شرکت حتی پارچه های هوشمندی را که بر اساس ال ای دی کار میکنند را طراحی و تولید کرده که محصولی از دنیای فناوری های پوشیدنی و پوشاک هوشمند (SMART CLOTHING) است. این پارچه ها KVADRAFT SOFT CELLS نامیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی بروید.

پارچه های هوشمند برای آن دسته از افرادی که در عرصه طراحی پارچه و لباس مشغول به کار هستند، فرصت های کسب و کار جدیدی را خلق می کند.

 خانه لاکچری سبز که از روشنایی LED استفاده کرده

(طرحی از خانه لاکچری سبز که از روشنایی LED استفاده کرده است)

توصیه لوکس تهران: از فناوری نوآورانه فیلیپس یا شرکت های دیگر که در زمینه طراحی پارچه های هوشمند فعال هستند، برای راه اندازی استارت آپ و شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری پوشیدنی استفاده کنید. LED ها به کمک شما خواهند آمد!

۳) گواهی LEED

یکی از گواهی های معتبر  بین المللی برای نشان دادن سبز بودن یک خانه، گواهی LEED است. رهبری در انرژی و طراحی دوستدار محیط زیست (Leadership, Energy & Environmental Design) موضوعی است که دامنه فعالیتش به خانه های لاکچری هم کشیده شده و گواهی فنی خاصی بوده که به خانه های سبز در آمریکا داده می شود. شورای ساخت سبز آمریکا (US Green Building Council) در طراحی استانداردهای اثربخشی پروژه های صنعتی فعالیت دارد.

دولت آمریکا تمامی ساختمانهای جدید فدرال را موظف به تبعیت از اصول «هیئت ساختمان‌سازی سبز» (U.S. Green Building Council) کرده است. این هیئت نیز برای کلیه ساختمانهای فدرال کسب حداکثر امتیاز را اجباری کرده است.   امتیازات این هیئت به ۴ دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از: قابل تایید، مجوز نقره، مجوز طلای زرد و در نهایت مجوز طلای سفید یا پلاتین. این ۴ طبقه‌بندی دقیقاً بر اساس تبعیت مجموعه از یکسری فاکتورهای مختلف تعریف شده‌اند.

از فاکتورهای مهمی که می‌توانند رتبه یک مجموعه را افزایش یا کاهش دهند می‌توان به این موارد اشاره کرد: تبعیت از اصول توسعه‌ی پایدار، ذخیره‌ی آب، کارآیی انرژی و انتخاب نوع مصالح. هیئت ساختمان‌سازی سبز ظرف سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای را در عرصه‌ی فناوری‌های مدرن منطبق با اصول زیست‌محیطی پایه‌گذاری کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی بروید. بیش از ۱۵۰ هزار خانه در سراسر جهان، گواهی LEED را که نمادی برای اثبات سبز بودن است را دریافت کرده اند.

نصب پنل های خورشیدی برای تامین انرژی

(نصب پنل های خورشیدی برای تامین انرژی ، روندی نوظهور در خانه های لاکچری در جهان است)

این گزارش نشان می دهد که شمار خانه هایی که در دنیا به گواهی LEED روی آورده اند در سال ۲۰۱۳ به حدود دو برابر افزایش یافته است.

۴) زیستگاه جدید برای زندگی بر فراز دریاها

یکی از خصوصیت هایی که این مجله برای خانه های لاکچری سبز معرفی میکند و به عنوان گرایش های موجود در ساختمان های سازگار با محیط زیست مطرح می شود، نصب خانه ها در اقیانوس ها است. در واقع سکونت گاه های جدید (NEW HABITATS) برای زندگی در دریاها می تواند شاخصی برای خانه های لاکچری آینده باشد.

زیستگاه جدید برای زندگی بر فراز دریاها

ساختمان های سازگار با محیط زیست

(نور این خانه لاکچری دو طبقه از پنل های خورشیدی حاصل می شود)

یکی از مهم ترین گرایش های موجود در ساختمان های سازگار با محیط زیست بر روی زمین اتفاق نمی افتد بلکه در اقیانوس زمانیکه پروژه های جدید خلاقانه در حال ایجاد زیستگاه های بادوام برای انسان و برای زندگی در دریا برای مرجان ها، ماهی ها و موجودات میکروسکوپی هستند در حال رخ دادن است.

۵) باغ های سبزیجات و میوه

یکی از روش هایی که میتوان خانه لاکچری سبز و دوستدار محیط زیست داشت، احداث آن در کنار باغ های سبزیجات و میوه است.  تمایل به داشتن یک باغ،  راه حل  سرگرم کننده و جالب برای ارامش ذهن و لذت از هوای تازه و طلوع خورشید می باشد. از دیگر مزایای آن، می توان به باغ های میوه موجود برای باغبانان اشاره کرد. با افزایش علاقمندی به محصولات ارگانیک، یکی از ویژگی های خانه های لوکس باغ های سبزیجات می باشد. جایی که نسخه ای در مقیاس کوچک از مزرعه به اشپزخانه می تواند منتقل شود.

خانه لاکچری سبز و دوستدار محیط زیست

(تصویری از یک خانه لاکچری دوستدار محیط زیست. به طراحی خلاقانه و جالب معماری خانه توجه کنید که چگونه المان های تطابق با محیط زیست در طراحی و ساخت آن لحاظ شده است)

باغداری می تواند منجر به ترویج چرخه  تجزیه ،حفظ سلامت خاک و رشد گیاهانی که باعث تولید اکسیژن  و همچنین مواد اولیه برای تهیه یک سالاد تازه، شود. با داشتن فضای کافی، یک باغبان مشتاق می تواند تاکستان مرکبات و تولیدات نوشیدنی مرتبط را در اختیار داشته باشد. چنین باغ سبزیجات و میوه ای، می تواند فضای خانه را با هوای تازه ، محیط سبز، سایه بان طبیعی  و رایحه لطیف گل ها و میوه ها احاطه کنند.

۶) سقف و دیوارهای سبز

یکی از المان هایی که همواره در خانه ها و ساختمان های سبز معروف مشاهده میکنیم مثل ساختمان دانشگاه نانیانگ سنگاپور، سقف و دیوارهای سبز است. نخستین پشت بام سبز در باغ های بابلی (Gardens of Babylon) مشاهده شد تا آنکه در سال ۱۹۷۰ میلادی  در آلمان، فناوری توانست طراح قابل اعتماد و زیبایی را برای ارائه پشت بام های سبز ارائه کند. امروزه پشت بام های سبز عمومی شده و در برخی از خانه های خصوصی و ساختمان های دولتی و خصوصی مجلل و رسمی دیده می شود.

خانه های لاکچری دو طبقه که پشت بام سبز دارد

(تصویر خانه های لاکچری دو طبقه که پشت بام سبز دارد در کاستکاریکا. آمریکای جنوبی)

سیستم سقف و دیوارهای سبز

نصب پشت بام سبز خانه های لوکس

موسسه HGTV برای نصب پشت بام سبز خانه های لوکس، طرح های جالبی پیشنهاد کرده است که برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس رجوع کنید. خانه های لوکس از پشت بام ها و سقف های سبز به دلایل گوناگونی استفاده می کنند که از ان جمله میتوان به بهره گیری از سیستم خنک کن سبز و استفاده از چشم انداز طبیعی و زیبایی خیره کننده در بنا نام برد.

توصیه لوکس تهران: در بسیاری از خانه های لاکچری ایران، میتوان سیستم سقف و دیوارهای سبز را طراحی و ارائه کرد. اگر در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی فعالیت دارید، روی این موضوع بیشتر کار کنید.

۷) داستان پنل های خورشیدی

خانه های سبز لوکس بدون پنل های خورشیدی (SOLAR PANELS) معنی و مفهومی نخواهند داشت. خانه های لوکس میتوانند هزینه های فعلا گزاف خرید و نصب و راهبری پنل های خورشیدی عریض و طویل که بر روی سقف خانه ها به خصوص در مناطق گرم سیر که تابش نور خورشیدی زیاد است، را متحمل شده و با صرفه جویی انرژی الکتریکی و تولید برق به شبکه، در میان مدت، این هزینه ها را جبران کنند. شرکت های سوئدی در این زمینه صاحب نظر و صاحب سبک هستند.

 خانه های لاکچری که بر روی سقف آن، پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خانه نصب شده

(طرحی از خانه های لاکچری که بر روی سقف آن، پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خانه نصب شده است)

 نصب پنل های خورشیدی در طراحی معماری خانه های لاکچری

(شیوه های خلاقانه در نصب پنل های خورشیدی در طراحی معماری خانه های لاکچری در سندیگو آمریکا)

 شرکت SOLTECH یکی از آنهاست که پشت بام های شیشه ای زیبا را که با استقاده از پنل های خورشیدی، جذب انرژی میکند را برای مدیریت مصرف انرژی پیشنهاد دارد. تکنولوژی این شرکت سوٍئدی، پشت بام های شیشه ای زیبا تولید می کنند که به سازنده ها اجازه ایجاد انرژی موثر و خورشیدی که باعث الهام سبک معماری کلاسیک می شود را می دهد. انرژی خورشیدی جالب ترین نواوری در طراحی سبز به شمار می رود.

۸) فناوری AMX

در یکی از خانه های لاکچری که در بالا معرفی کردیم، گفتیم از فناوری AMX استفاده کرده است. مقولات زیست محیطی تنها در خانه های لاکچری سبز مد نظر نیست، بلکه هوشمند سازی خانه ها نیز یکی از شاخص های مهم در سبز بودن خانه ها به خصوص در خانه های گران قیمت است. این فناوری، تلاشی است برای سیستم های مدیریت ساختمان (BUILDING MANAGEMENT SYSTEM) که برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت بروید.

اپلیکیشن گوشی های هوشمند برای مدیریت خانه های هوشمند

(استفاده از اپلیکیشن گوشی های هوشمند برای مدیریت خانه های هوشمند لاکچری)

خانه های سازگار با محیط زیست نه تنها بادوام بلکه هوشمند هم هستند.

در دیوارها، صفحه نمایشی لمسی(IN WALL TOUCH SCREENS)  نصب می شود و به ساکنان امکان می دهد تا به  کنترل نور، گرما، آبیاری، صدا، که تکنولوژی بسیارعالی  است دسترسی داشته باشند. این امکانات فرصتی برای مدیریت بهینه انرژی در خانه و ردیابی همه اتفاقات انرژی و روشنایی و صدا و نور و حرکت! بر روی اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی هوشمند است.  حتی برای زمانی که ساکنان خانه های سبز هوشمند در خانه نیستند، از طریق اپ، میتوانند نسبت به بسته بودن درب خانه و پنجره ها و وضعیت گرمایشی و سرمایشی خانه پیش از رسیدن آنها مطمئن شوند.

۹) سیستم گرمایشی ژئوترمال و سیستم های خنک کن

سیستم های گرمایشی ژئوترمال (انرژی گرمایشی درون زمین) شبیه صفحات خورشیدی، نیروهای طبیعت را برای فراهم آوردن شرایط مطلوب و بهینه در هر زمانی از سال در اختیار ساکنان خانه های سبز قرار میدهد و آنها را از انرژی فسیلی مثل نفت و گاز، بی نیاز میکند.

سیستم گرمایشی ژئوترمال و سیستم های خنک کن

این کار، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های سالانه مصرف انرژی خانه ایفا کرده و کمکی برای حفظ محیط زیست بوده که با کاهش مصرف انرژی های فسیلی آلاینده محیط زیست همراه می شود. خانه های ژئوترمال در کشورهایی که بسیار سرد بوده و انرژی در انجا قیمت گزافی دارد مثل سوئد و سوییس و کانادا، بسیار مورد استفاده است.

 سیستم پایپینگ عمودی و افقی

(تصویر ساده ای که سیستم پایپینگ عمودی و افقی یک خانه برای دریافت ژئوترمال و انتقال آن به پمپ اصلی برای جریان سازی حرارت در خانه را به نمایش در می آورد)

۱۰) محیط زیست خصوصی

مقوله حفظ محیط زیست خصوصی، دهمین شاخصی است که برای خانه های لاکچری سبز مطرح می شود. خانه های سبز می توانند نقش بیشتر و فعالانه تری در ساخت و ساز های سازگار با محیط زیست (ECO-FRIENDLY) و از بین بردن فناوری های غیر متمرکز، ایفا کنند. برای چنین جستجویی و همچنین آگاهی از سبک زندگی ، ایجاد تعادل عالی در محیط زیست خصوصی (شخصی)و ترکیبی از راحتی(آسایش) منزل باید فراهم شود.

خانه های لاکچری و سبز گرایی

  • اگر در رشته های مهندسی و محیط زیست مشغول به تحصیل هستید و با این گفتار آشنا شدید، توصیه میکنیم که در کنفرانس ها و دوره های آموزشی داخل و خارج از کشور برای طراحی و ساخت خانه های سبز و بناهای دوستدار محیط زیست استفاده کنید.
  • اگر دانشجوی رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستید، طراحی اپلیکیشن هایی برای مدیریت مصرف انرژی میتواند روند موثری در حوزه کارآفرینی دیجیتالی در عرصه خانه های لاکچری سبز باشد که مخاطبان زیادی دارد.
  • شرکت های دانش بنیان در پارگ های فناوری ایران می توانند به مقوله سبز شدن خانه های لاکچری در سراسر کشور کمک کنند. اکنون با سرویس اینترنت فوق پر سرعت شرکت مخابرات ایران (تانوما) میتوان با اینترنت ۲۰۰ مگ بر ثانیه، خدمات هوشمند سازی خانه های گران قیمت را ارائه کرد که گامی برای دوستدار محیط زیست شدن خانه ها خواهد بود.
  • اگر به دنبال استارت آپی در آینده نزدیک هستید، پنل های خورشیدی و اپلیکیشن هایی برای خانه های سبز و همچنین فعالیت ژئوترمال میتواند گزینه خوبی برای طراحی کسب و کار خلاق پر مخاطب با بازاری پر رونق باشد.
  • دانشجویان معماری، به مقوله طراحی سبز در طراحی نما توجه کنند. مطالعه بر روی ویژگی ها و خصوصیات و الزامات طراحی و استانداردهای جهانی در عرصه معماری سبز ، مفاهیم جذابی برای محققان این رشته که علاقمندند در حوزه توسعه پایدار ادامه تحصیل دهند خواهند بود.
  • صاحبان خانه های لاکچری، برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های آب و برق و روشنایی، حاضرند سرمایه گذاری با ضریب بازگشت سرمایه در میان مدت داشته باشند. این وظیفه را دانشجویان و دانش اموختگان رشته های مهندسی و انرژی و فناوری اطلاعات در قالب شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (university spin-off companies) میتوانند در دستور کار قرار دهند.

همواره دنیای مد و لباس و لاکچری گردی و لاکچری سبز را در سرویس معماری و مد گردی لوکس تهران دنبال کنید.

به نظر شما برای دوستدار محیط زیست شدن خانه های لوکس در ایران،

چه مواردی باید در دستور کار صاحبان خانه و بخش های حاکمیتی قرار بگیرد؟

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا