رویداد ها

هشتمین جشنواره مد و لباس سال ۹۷ در بوستان گفتگو

جشنواره مد و لباس 97

هشتمین جشنواره مد و لباس فجر که مهم ترین رویداد صنعت مد ایران محسوب می شود٬ بیست و ششم بهمن ماه کار خود را اغاز کرد و تا دوم اسفند نود و هفت ادامه خواهد یافت. جشن مد ایران٬ امسال با شعار: «خوشا مکران و نقش بی مثالش»٬ تلاش دارد تا نقش مکران را به عنوان محور طراحی و آفرینش های هنری جشنواره ٬ مورد تاکید قرار دهد و بخش بین المللی را به چابهار برده تا به برترین آثار سوزن دوزی٬ «جایزه مهتاب» اعطا کند. جشنواره مد ایران٬ هر روز از ساعت ۹ تا ۲۰ در بوستان گفتگو تهران٬ پذیرای بازدید علاقمندان است.

گزارش امروز سرویس رویداد مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران در ادامه معرفی رویداد های فرهنگی و هنری حوزه مد ایران و جهان٬‌ نگاهی اجمالی دارد به آن چه در جشن مد ایران در روز های پایانی بهمن ماه٬‌ اتفاق خواهد افتاد.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره آثار هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

درباره جشنواره مد و لباس فجر

جشنواره مد و لباس فجر که امسال به ایستگاه هشتم رسید٬ مهم ترین رویداد صنعت فشن ایران است. در این رویداد٬ برترین طراحان لباس مردانه و زنانه و هم چنین مزون ها و تئوریسین ها و فعالان این عرصه٬ یافته های عملی و تحقیقاتی خود را در عرصه پوشاک و اکسسوری و فناوری دیجیتالی مد٬ در معرض دید عموم قرار می دهند. برگزار کننده این رویداد٬ بنیاد مد و لباس ایرانی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. سالانه ده ها هزار نفر از نمایشگاه مد و لباس فجر بازدید می کنند و صدها نفر با ارسال آثار  خود به دبیرخانه جشنواره ٬ خواستار داوری آثار خود در بخش مسابقه هستند.

درباره جشنواره مد و لباس فجر

(تصویر ایندکس سایت بنیاد ملی مد و لباس که مسئول برگزاری جشنواره مد و لباس فجر است)

درباره هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

طبق اعلام صدیقه پاک بین٬ دبیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در مراسم افتتاحیه٬ هشتصد اثر در بخش اکسسوری٬ ۳۰۰ اثر در بخش کیف و کفش٬ ۱۳۰ اثر در بخش لباس اجتماع٬ ۱۲۰ اثر در بخش لباس مجلسی و شصت اثر نیز در بخش کالکشن لباس٬ به دبیرخانه جشنواره رسیده است. بخش کالکشن٬ الهامی از فرهنگ و سبک زندگی  مردمان خونگرم مکران در استان سیستان و بلوچستان است.

دبیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در مراسم افتتاحیه

بخش طراحی زنده لباس که از بخش های جذاب همیشگی جشنواره به شمار می رود٬ در گروه های مختلف برگزار می شود و طراحی لباس تا چادر و پیراهن مردانه را شامل می شود. بیش از ۱۵۰ اثر مقاله و پایان نامه تخصصی مد و لباس اسلامی و ایرانی نیز امسال در جشنواره حضور دارد.

۷۷۸۶ اثر به جشنواره بین المللی مد و لباس فجر رسیده است که نشان دهنده میزان علایق فعالان مد و لباس در ایران و سایر کشورها به  این رویداد مهم صنعت فشن کشور است.

قرار است آثار فاخر مد و لباس فجر به کشورهای قطر٬ ترکیه و امارات متحده عربی صادر شود. در بخش بین المللی این رویداد٬ بیست کشور آسیایی و اروپایی حضور دارند.

بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر

شرکت کنندگانی از: تونس٬ سنگاپور٬ قراقستان٬ سوریه٬ عمان٬ آذربایجان٬ عراق٬ پاکستان٬ هند٬ افغانستان و ترکیه از کشورهای آسیایی و آفریقایی و شرکت کنندگانی از ایتالیا٬ کانادا٬ روسیه و اسپانیا از کشورهای غیر آسیایی حضور دارند. بخش بین المللی جشنواره در منطقه آزاد چابهار در حال برگزاری است.

 برگزاری جشنواره مد استانی فجر

حتما ببینید: زیبا ترین لباس های محلی و سنتی زنان در هر شهر ایران

بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر٬ بر روی سوزن دوزی زنان بلوچ تمرکز دارد و به یاد استاد مرحوم مهتاب نوروزی٬ جایزه مهتاب را به طرح های برگزیده اعطا می کند. هدف این بخش آن است که نقش و طرح های بی نظیر بلوچی که در پوشش آن ها مشاهده می شود را احیا کرده و بازارهای جهانی برای آن پیدا کند. علت این که چابهار (دیار همیشه بهار ایران) برای این بخش از رویداد انتخاب شده٬ ظرفیت های برجسته و درخشانش در مسیر مد اسلامی و ایران است. بخش بین المللی جشنواره در چابهار٬ یکشنبه ۲۸ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

بخش استان ها و اقوام٬ موسسات مد و هم  چنین انجمن ها و مراکز هنری از دیگر بخش های این دوره  از جشن مد ایرانی است. ۱۱ استان نسبت به برگزاری جشنواره مد استانی فجر اقدام می کند و در بخش دانشگاهی نیز از فعلان بخش آکادمیک٬ تقدیر می شود.

حتما ببینید: لباس محلی ایران: از کاربافی تا خوس دوزی

ملاک های داوری هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

ملاک های داوری هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

همان طور که گفتیم بیش از هفت هزار و هفتصد اثر به بخش بین المللی جشنواره رسیده که نسبت به هفتمین جشنواره مد و لباس فجر٬ رشد بیست و شش درصدی را نشان می دهد. یک صد و هشت مجموعه لباس با الهامی از نقش مکران که شعار جشنواره است٬ در بخش بین المللی حضور  دارد. ملاک های داوری این آثار به شرح زیر توسط روابط عمومی جشنواره اعلام شد:

 بخش بین المللی جشنواره

  • معیار اصول به کارگیری طرح های ایرانی و اسلامی در طراحی پارچه و لباس
  • توجه به مد سازی ملی
  • رعایت الفبای طراحی لباس از تعادل و توازن خطوط لباس گرفته تا انتخاب جنس صحیح و رنگ پارچه
  • استفاده مناسب از تکنیک الگو و برش (مولاژ)
  • استفاده مناسب از تکنیک دوخت تمیز و آسترکشی
  • نواوری در طراحی لباس مردانه و زنانه
  • نوآوری در طراحی و کاربرد اکسسوری و متناسب سازی با کاربرد لباس
  • خلاقیت در نگ و چاپ و سوزن دوزی
  • قابلیت تجاری سازی محصول (commercialization)
  • رعایت فرهنگ و هنر و مهارت طراحی در دوخت لباس و تجاری سازی بهینه آن

حتما ببینید: شکوه لباس قاجاری در موزه لوور پاریس

(نرگس آبیار٬ کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد»٬ موفق به دریافت ۷ سیمرغ بلورین از سی و هفتمین جشنواره مد و لباس فجر شد. او با یک کت سوزن دوزی شده ساخت هنرمندان خلاق سیستان و بلوچستانی٬ در جشنواره  حاضر شده بود که سوغات مردمان بلوچ است)

هنر سوزن دوزی٬ متعلق به مردم هنرمند بلوچ است که آوازه جهانی دارد. این هنر٬ از ذهن خلاق بانوان بلوچ الهام گرفته و بر پارچه٬ نقش می بندد.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید٬ در اولین روز بخش بین المللی٬ کارگاه طراحی تا اجرا در بخش تجاری صنعت فشن با حضور ماریا دل روزاریو ایتالیایی از مدیران شرکت چی اف ایتالیا برگزار شد. موسسه میراث معاصر نماد نیز در این بخش حضور دارد. در بخش غیر داخلی این رویداد٬ کارگاه های عملی با همکاری دانشگاه BERERA ایتالیا و شرکت چیفر میلان و ویزارد فرانسه و رونس سوییس برگزار می شود.

قرار است به بهترین آثار بخش بین المللی٬ نشان مهتاب داده شود. نشانی به عاشقان هنر سوزن دوزی بی نظیر مردمان سیستان و بلوچستان که نقشی در جشنواره لباس اقوام پر افتخار ایرانی محسوب می شود.

سوزن دوزی در بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان یکی از دیدنی ترین مقصد های گردشگری ایران است. شهر سوخته٬ غنی ترین منبع باستان شناسی جهان بوده که هنوز ۹۰ درصد آثار آن اکتشاف نشده است. یکی از بهترین مقصد ها برای گردشگری در نوروز ۹۸ هموطنان. سنت ها و آیین های مردمان مهمان نواز این خطه از کشورمان٬ خیلی ناشناخته است و بخش هایی از آن را در فیلم نرگس آبیار شاهد بودیم.

حتما بخوانید: ۲۰ نکته برای طراحی لباس

سوزن دوزی٬ هنر مردمان سیستان است. جشنواره بین المللی مد فجر در ایستگاه هشتم٬ تلاش دارد تا این هنر را احیا و معرفی کند. سیستان٬ دیار  بزرگ قهرمانان  ایرانی٬ انواع سوزن دوزی ها را در خود جای داده است. هر کدام از این سوزن دوزی ها٬ به بخش خاصی از منطقه سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

سوزن دوزی در بلوچستان

(استاد مهلا زمانی٬ پیشکسوت طراحی لباس ایران در بخش بین المللی جشنواره در چابهار حضور دارد)

در سیستان٬ خامه دوزی را شاهد هستیم. در ایرندگان استان٬ سوزن دوزی پر کار و در نیک شهر٬ آینه دوزی را در لباس مردمان این خطه مشاهده می کنیم. در سراوان که از مناطق مرزی است٬ سوزن دوزی با روش انحصاری داشته که در سایر نقاط٬ دیده نمی شود. بخش بین المللی این جشنواره ٬ به یاد استاد مهتاب نوروزی است که پیشکسوت سوزن دوزی معاصر ایران بوده و آوازه بین المللی دارد.

درباره صنعت فشن مردمان سیستان و بلوچستان

نکته ای که باید درباره صنعت فشن مردمان سیستان و بلوچستان بدانیم آن است که لباس مردمان این خطه از کشورمان٬ تحت تاثیره باد های صد و بیست روزه قرار دارد. گرمای طاقت فرساد در سیستان٬ سبب می شود که پوشش بانوان٬ طراحی خاصی داشته باشد و جشنواره ای از سوزن دوزی٬ خامه دوزی و سیاه دوزی باشد.

خواستگاه های مد اسلامی و ایرانی

این منطقه دیدنی کشورمان٬ یکی از خواستگاه های مد اسلامی و ایرانی بوده و تا کنون میزبان جشنواره های بسیاری از جمله جشنواره پوشاک سنتی اقوام و جشنواره رودوزی های سنتی سیستان بوده است.

داوران هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

داوران هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

اگر می خواهید با داوران این جشنواره آشنا شوید٬ به اینستاگرام آن ها مراجعه کرده و در جریان فعالیت های تخصصی این افراد در حوزه قشن قرار بگیرید:

  • غزال بهمنی
  • امیر حسین مهدی زاده
  • فواد معتمد.

حضور ستاره اسکندری در بخش بین المللی جشنواره

حضور ستاره اسکندری در بخش بین المللی جشنواره

ستاره اسکندری٬ هنرپیشه سینما و تلویزیون که دستی بر آتش طراحی لباس دارد٬ به همراه گروه خود در چابهار است و در رقابت طراحی زنده شرکت کرده است. او قصد دارد تا در لباس هایی که تولید می کند٬ سوزن دوزی بانوان بلوچ را به نمایش بگذارد.

محل برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

هشتمین جشنواره مد و لباس فجر٬ امسال نه در تالار وحدت٬ بلکه در بوستان گفتگو برگزار می شود. بوستان گفتگو همان جایی است که همه سال٬ جشنواره بین المللی گل و گیاه تهران در آنجا برپا می شود و مجتمع نمایشگاهی مدرن و شیک و بزرگی دارد.

بوستان گفتگو تهران٬ سال هشتاد و دو هجری خورشیدی در محدوده شهرداری منطقه ۲ تهران افتتاح شد. از شمال به مجموعه پل های تقاطع چمران و حکیم و از جنوب به خیابان فاضل  از شرق به اتوبان چمران ختم می شود. بوستان گفتگو تهران٬ محل دائمی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه بوده و طراحی آن بر اساس الهامی از معماری باغ ایرانی٬ باغ انگلیسی و باغ ایتالیایی انجام شده است.

محل برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

چطوری به بوستان گفتگو برویم؟

نزدیک ترین ایستگاه مترو به بوستان گفتگو٬ مترو توحید است. اتوبوس BRT پارک وی در نزدیکی این بوستان بزرگ٬ توقف دارد و می توانید پیاده به سمت این پارک بروید. مترو توحید در خط ۴ مترو تهران٬ پایین میدان توحید و در تقاطع خیابان آزادی و خیابان شهید نواب صفوی است.

حتما بخوانید: با رشته طراحی پارچه و لباس آشنا شوید

همراه گرامی

اگر شما هم تجربه بازدید از هشتمین جشنواره مد و لباس فجر دارید٬ نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در اختیار ما قرار دهید. اگر خواهان تحصیل در رشته طراحی پارچه و لباس در داخل و خارج از کشور هستید٬ با ذکر رزومه و تسلط خود به زبان٬ درخواست خود را مطرح کرده تا توسط کارشناسان لوکس تهران بررسی شود.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا