گوناگون

پایان کارل لاگرفلد آلمانی ، قیصر خانه مد CHANEL پاریس

کارل لاگرفلد درگدشت

کارل لاگرفلد (KARL LAGERFELD) معروف ترین طراح لباس جهان در قرن بیست و یکم٬ سه شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ میلادی در سن هشتاد و پنج سالگی در خانه اش در پاریس درگذشت. وی را تئوریسین طراحی مد جهان می‌دانند که سالها٬ مدیر ارشد خانه مد شانل فرانسه بود. کارل لاگرفلد ٬ یکی از برترین اینفلوئنسرهای صنعت فشن در چند دهه اخیر بوده و توانست میراث بانو کوکوشانل فقید را در CHANEL در بالا ترین سطح ممکن٬ حفظ کند که مصداق هایش را در طرح های فوق العاده مد های این برند در فشن ویک ها و کالکشن های اوت کوتور در سال های اخیر شاهد بودیم.

گزارشی جذاب از سرویس مد گردی مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران را درباره این اسطوره تاریخ ساز عرصه فشن به مناسبت مرگش٬‌ بخوانید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: درس های مد گردی از طراح ارشد خانه مد شانل ؛ کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد ٬ اگر چه نیمی از عمر خود را برای شرکت های فرانسوی کار کرد٬ اما ملیتی آلمانی داشت. او در سال ۱۹۳۳ میلادی و در اوایل جنگ جهانی اول٬ در هامبورگ زاده شد. پسر هامبورگ٬ مشهور ترین طراح مد و لباسی است که تا کنون٬ صنعت آلمان به دنیا معرفی کرده است. این مرد هشتاد و پنج ساله٬ در حالی بدون هر گونه سابقه بیماری٬ درگذشت که سابقه  همکاری با ژان پاتو٬ FENDI و CLOEE را در کارنامه داشت و دنیای مخاطبان شانل٬ این برند فرانسوی را با نام کارل لاگرفلد می شناختند.

کارل لاگرفلد از سال ۱۹۸۳ میلادی تا کنون٬ یعنی به مدت ۳۷ سال٬ مدیریت ارشد خانه مد شانل را بر عهده گرفت و توانست طوفانی از ترندها و طرح ها در طراحی لباس و کیف و کفش بانوان٬ خلق کند که محبوب لاکچری گرد های جهان در دو دهه اخیر شد. افتخار بسیاری از فشن ویک های جهان از نیویورک تا میلان٬ از شانگهای تا سیدنی٬ حضور کارل لاگرفلد و کالکشن های هیجان انگیز و بی نظیر او در رویداد های مد بود.

کالکشن هایی که جشنواره ای از توازن و تعادل و تناسب را در دوخت و برش٬ روایت می کرد و ذهن خلاق و تجسم نوآور این چهره کاریزماتیک دنیای فشن را به نمایش می گذاشت.

تصویر پیام درگذشت کارل لاگرفلد

(تصویر پیام درگذشت کارل لاگرفلد که در صفحه اینستاگرام وی٬ ساعاتی پس از مرگ او بازتاب پیدا کرد و ظرف  چند ساعت٬ بیش از ۲ میلیون لایک و ده ها هزار کامنت از سوی کاربران و طرفدارانش از سراسر جهان دریافت کرد. او را استعاره خلاقیت در دنیای مد و قیصر طراحی در شانل می دانند. صفحه اینستاگرامش٬ وی را سمبل استایل در دنیا خطاب کرد (SYMBOL OF STYLE). )

ر پست اینستاگرامی صفحه اختصاصی برند شانل فرانسه به مناسبت درگذشت قیصر

(تصویر پست اینستاگرامی صفحه اختصاصی  برند شانل فرانسه به مناسبت درگذشت قیصر مد فرانسه که با بیش از ۱ میلیون لایک همراه شده است)

اینستاگرام لاگرفلد٬ بیش از ۵ میلیون مخاطب داشت

(اینستاگرام کارل لاگرفلد ٬ بیش از ۵ میلیون مخاطب داشت و بیش از ۱۳۰۰ طرح برند اختصاصی او در این صفحه به اشتراک گذاشته شده است)

 کالکشن کیف های دستی رنگارنگ KARL LAGERFELD

(تصویری که در بالا مشاهده می کنید٬ جدید ترین طرح  از کالکشن کیف های دستی رنگارنگ کارل لاگرفلد است که به مناسبت روز ولنتاین٬ رونمایی شد)

لاگرفلد٬ کاریزماتیک ترین طراح مد و لباس جهان بود

(این پست در اینستاگرامش در ۱ فوریه یعنی ۱۸ روز پیش از مرگش اعلام کرد که وی با کارین رویتفلد به منظور تولید محصولات پاییز  ۲۰۱۹ میلادی همکاری می کند. خانم کارین را در این نشانی دنبال کنید)

 جدید ترین محصولات برند KARL LAGERFELD

(ژاکت چرمی مشکی  رنگ از جدید ترین محصولات برند کارل لاگرفلد است که ۲ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی رونمایی شد و با اکسسوری های جذابی٬ ظریف کاری شده است)

آخرین پست اینستاگرامی صفحه KARL LAGERFELD

(آخرین پست اینستاگرامی صفحه KARL LAGERFELD را مشاهده می کنید که کیف قرمز رنگ با زنجیر طلایی کوتاه و علامت KARL روی آن را مشاهده می کنید که اکسسوری های محبوب قیصر خانه مد شانل مثل عینک آفتابی با قاب سیاه  و دستکش نوک باز او٬ که برند وی محسوب می شود٬ روی آن کار شده است)

محصولات اسپرت برند قیصر مد فرانسه

(محصولات اسپرت برند قیصر مد فرانسه برای آقایان جوان که اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی رونمایی شد)

طرح هایی که کارل لاگرفلد برای برند شانل و هم چنین برند خود (KARL LAGERFELD) در چند دهه اخیر٬ طراحی و عرضه کرده است٬ امروزه به عنوان CASE STUDY دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس و مدیریت فشن (FASHION BUSINESS) مطرح است و به همین خاطر٬ کتاب ها و مقالات بسیاری در سطوح متوسط تا تخصصی٬ درباره خلاقیت فوق العاده کارل لاگرفلد در نقش های نوستالژیکش برای لباس پوشاک بانوان٬ تالیف و منتشر شده است.

حتما بخوانید: با برترین طراحان مد جهان آشنا شوید،از لاگرفلد تا مارک جاکوبز

کارل لاگرفلد ٬ کاریزماتیک ترین طراح مد و لباس جهان بود. استایل لباس کارل لاگرفلد و زبان تند و تیز او سبب شده بود تا خود٬ برندی در یک برند بزرگ باشد. او با سبک خاص و منحصر به فرد لباس پوشیدنش٬ تلاش می کرد تا خود را یک طراح لباس مولف و تاثیر گذار در دنیای فشن امروز جهان عرضه کند و به همین خاطر٬ خیلی ها شخصیت و کاریزمای وی٬ را مصداق طراح لباس حرفه ای می دانستند. اگر برای اینترنت بازها٬ گوگل یعنی اینترنت٬ برای طراحان لباس نیز٬ فشن دیزاین یعنی کارل لاگرفلد .

از طرح های KARL LAGERFELD را در سال ۲۰۱۸

(یکی از طرح های KARL LAGERFELD را در سال ۲۰۱۸ میلادی تماشا می کنید که لباس فاخری برای مارگوت رابی بوده و در مراسم فیلم BAFTA رونمایی شد. اوت کوتوری از کالکشن بهاره برند شانل که جشنواره نقره ای و آبی و زرد با تورهای مشکی به ارمغان آورده است. جواهرات شانل هم روی آن دیده می شود. کالکشن جواهرات شانل را می توانید در این هشتگ تماشا کنید)

کارل لاگرفلد در سال های اخیر با مصاحبه های تند و آتشین با نشریات و سایت ها و رسانه های تلویزیونی٬ شدید ترین انتقادات را به سبک پوشش سلبریتی های جهان روانه کرد و نوک پیکان انتقادات او٬ از خاندان سلطنتی انگلیس گرفته تا ادل بریتانیایی و هایدی کلوم آلمانی و حتی آنجلا مرکل٬ صدراعظم آلمان را شامل شد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره شانل: تاریخ سازی با CC

نگاه او به طراحی لباس و پوشش٬‌ نگاهی چند بعدی بود و به همین خاطر٬ او را می توان استاد مسلم روانشناسی در طراحی مد دانست. مقوله ای که این روزها خیلی به آن توجه نمی شود و ضروری است که طراحان لباس٬ با مطالعه روی اندیشه ها و نظرات کارل لاگرفلد در طراحی  لباس٬ DNA اندیشه های این مغز بزرگ فشن دیزان را کشف و شناسایی کنند.

آخرین فشن ویکی که قرار بود کارل لاگرفلد در آن شرکت کند٬ رونمایی از جدید ترین محصولات خانه مد شانل در بیست و دوم ژانویه ۲۰۱۹ میلادی بود که برای اولین بار٬ بدون حضور این چهره کاریزماتیک برگزار شد. مسئولان CHANEL علت عدم حضور کارل را خستگی مفرط وی اعلام کردند.

خستگی مفرطی که ۳ هفته بعد به مرگ اسطوره طراحی مد جهان منتهی شود. نکته ای که باید درباره این طراح مد آلمانی  بدانیم آن است که او بر خلاف روبرتو کاوالی٬ دولچه و گابانا٬ مایکل کورس و ایلی صعب لبنانی٬ ازدواج نکرد و فرزندی نداشت. اگر چه با مدل ها و سلبریتی های زیادی٬ شایعه ارتباط او٬ نقل محافل رسانه ای بود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره ایلی صعب

درس هایی از کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد ٬ صدها ساعت مصاحبه نوشتاری و دیداری با رسانه ها در ۳ دهه اخیر انجام داده است. ماحصل آن چه از این مرد بزرگ دنیای مد جهان می توان آموخت را در محورهایی می توان خلاصه کرد که به اجمال به آن اشاره می کنیم. موضوعات خوب برای دانشجویان و محققان طراحی مد و لباس و آنان که عاشقانه به دنبال خلق طرح ها و نقش های بدیع٬ در صنعت پر سود و پر مخاطب فشن دیزاین هستند:

  • پیام لاگرفلد٬ طراحی خلاقانه است. چه برای محصولات برند خودش و چه شانل و چه فندی٬ آن چه معیار تشخیص و شاخص طرح های وی است٬ نوآوری هوشمندانه و جریان ساز است.
  • کارل لاگرفلد ٬ به جریان سازی در فرآیند طراحی و تولید محصولات کیف و کفش و لباس ها به خصوص اوت کوتور ها٬ اعتقاد داشت و او را باید یکی از برترین ترند سازان فشن دیزاین قرن بیست و یکم دانست.
  • کارل لاگرفلد یکی از طراحان تاریخ ساز دنیای مد است. تاریخ سازی٬ با طراحی معمولی فرق دارد. او زمانی رهبری فندی و شانل را بر عهده گرفت٬ که خیلی ها با الفبای کسب و کار خلاقانه و هوشمندان FASHION DESIGN آشنا نبود.
  • کیفیت گرایی و تجاری سازی٬ ۲ معیار مهم در محصولاتی است که کارل لاگرفلد طراحی و روانه بازار کرده است.
  • از نظر این طراح مد آلمانی٬ چیزی که لوکس است٬ الزاما نباید گران نباشد. چیزی که لوکس است٬ باید اول خوب ساخته شده باشد و کیفیت ممتاز داشته باشد. او به کیفیت ممتاز٬ بسیار معتقد بود.

درس هایی از لاگرفلد

  • کارل لاگرفلد یکی از دلایل موفقیت خود را٬ آزادی در خلق طرح هایی می داند که بازاریاب ها به وی تحمیل نکرده اند. او همیشه می گفت: «چشم ها را باید شست٬ جور دیگر باید دید»
  • یکی از عوامل موفقیت وی را می توان الهاماتی دانست که وی از ادبیات و تصویرگران گرفته بود. مثل الهامی که از تصویرگری های «کی نیسلون» دانمارکی گرفت و کالکشنی به نام افسانه پریان را عرضه کرد.
  • کارل لاگرفلد در سال ۲۰۱۶ میلادی گفته بود که بیش از هشتصد بار به رم (پایتخت ایتالیا) رفته است و پس از پاریس٬ این شهر را در دنیا بیش تر دوست دارد.

لاگرفلد٬ صدها ساعت مصاحبه انجام داده است

  • او٬ پیش از آن که استایلیست و طراح لباس باشد٬ تصویرگر بود و استاد ترسیم های سه بعدی. او «شوپت » را فرشته الهام بخش خود در FASHION DESIGN می داند. شوپت٬ موزیسین آلمانی یا اتریشی یا فیلسوف انگلیسی نیست. شوپت٬ نام گربه آقای کارل لاگرفلد است!٬ علتش چیست؟ او گفت: حضورش در کنار من!
  • پاسخ کارل لاگرفلد برای کسانی که دوست دارند٬ کارل لاگرفلد شماره ۲ باشند این بود: باید خیلی بدوید!
  • طبق نظر او٬ موفقیت٬ نسخه از پیش تعیین شده ندارد.
  • او هم طراح مد و هم تصویر گر و هم عکاس فوق العاده و با استعداد بود. یعنی چی؟ یعنی برای موفقیت٬ باید ابزار ها را آماده کنید و خوب ببینید. عکاسان٬ مهم ترین نقطه برتری که به نسبت دیگران دارند٬ خوش سلیقگی در انتخاب زاویه درست است. شکار زاویه٬ تضمین عکس خوب است. کسی که زاویه شناس باشد٬ قدرت نور و قاب و انرژی خطوط را در طبیعت درک می کند٬ ذهن خلاقی خواهد داشت و آن را روی کاغذ و پارچه به خوبی به نمایش خواهد گذاشت. اگر می خواهید طراح لباس تاثیر گذار باشید٬ الفبای عکاسی را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: لوکس ترین مزون های تهران را ببینید

همراهان گرامی

اگر شما هم درباره کسب و کار و سبک طراحی و ترند سازی این شخصیت مطرح و فقید دنیای فشن دیزاین٬ نظر و تحلیلی دارید٬ از طریق بخش کامنت با سرویس مد گردی مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران همراه باشید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

حتما بخوانید: راهنمای تحصیل در رشته های مد در بهترین کالج های اروپا

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا