استایل و مد بانوان

فرصت‌های کسب و کار مد و لباس اسلامی : ۲۰ نکته برای کارآفرینان

مد اسلامی

مد اسلامی یک پدیده نوظهور در صنعت مد و لباس جهان است که از معیارهای تمام غربی، برخوردار نیست. مد اسلامی، ظرفیتی فرصت آفرین برای کارآفرینان مد مسلمان و غیر مسلمان است. بازار صدها میلیارد دلاری مد کشورهای اسلامی، فرصت خوبی برای کارآفرینان مد در سراسر جهان به وجود آورده و از طرفی، ابزاری برای شناساندن جذاب و رنگارنگ باورهای مذهبی به غیرمسلمانان شده است. سالانه، فشن ویک های اسلامی بسیاری از کوالالامپور تا استانبول و لندن و نیویورک به منظور معرفی محصولات مد اسلامی برگزار می شود که طراحان مد ایرانی، بایستی از این بسترهای فرصت آفرین استفاده کنند. حضور فعال در شبکه های اجتماعی و برندینگ دیجیتالی، ابزار توسعه کسب و کار اسلامیک فشن ایرانیان محسوب می شود.

گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران تلاش دارد تا شما را با این مقوله ارزش آفرین در صنعت مد جهان آشنا کرده و شما را به دنیای شگفت انگیز گردشگری مد و گردشگری حلال ببرد تا ببینید چگونه می توان ظرفیت های گردشگری ایران را با مد اسلامی تبلیغ کرد.

اگر دیدگاهی در این حوزه دارید یا طراح لباس هستید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت در اختیار لوکس تهران قرار دهید. اگر دانشجوی طراحی لباس هستید یا خواهان تحصیل در این حوزه  در خارج از کشور، بخش رویداد های لوکس تهران را بررسی کنید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: پدیده نوظهور دنیای فشن با مدل های اسلامی

فرصت‌های کسب و کار مد و لباس اسلامی: ۲۰ نکته برای کارآفرینان

(تصویر HALIMA  ADEN  نخستین مدل مسلمان است که از لباس شنای پوشیده، رونمایی کرد. اگر چه این لباس، هیچ  گاه از نظر فقه شیعه،  به عنوان لباس شنای بانوان مسلمان پذیرفته  نشده است و محصولی به نام مایوی اسلامی، مصداق باورهای لباس زنان مسلمان نیست)

مد اسلامی چیست؟

مد اسلامی (ISLAMIC  FASHION) یعنی چی؟ به روایتی، مد اسلامی  یعنی طراحی کیف و کفش و اکسسوری و لباس مردانه و زنانه بر اساس باورهای دین مبین اسلام.  اگر در دین مبین اسلام، پوشش مرد و زن، با معیارها و الزاماتی همراه شده است، مد اسلامی هم باید تلاش کند تا با جادوی رنگ و خط و برش و طرح، هم  جذابیت آفرینی در پوشش را بر اساس ترندها و روش ها و فناوری تولید لباس روز به ارمغان آورد و هم دغدغه های پوشش اسلامی را برای مردان و زنان رعایت کند.

بسیاری از سایت  های معروف مد جهان مثل ELLE، تعریفی که از حجاب دارند، پوشش سر (HEAD COVERING) است. در  حالی که می دانید این تصور درباره حجاب اسلامی، نادرست است و منظور حجاب اسلامی، صرفا پوشش سر نیست.

ما در این مساله مد اسلامی، شاهد هم تفاوت طرح و دوخت سازندگان هستیم هم شاهد تفاوت در نگرش آن ها به مقولات مربوط به ایدئولوژی اسلامی درباره حجاب اسلامی مردانه و زنانه. قطعا تصوری که در  ایران در این  حوزه  وجود دارد با بقیه کشورهای مسلمان از مالزی و اندونزی تا کشورهای حاشیه خلیج فارس، فرق دارد.

اما با وجود این تفاوت نگرش ها و برداشت ها، نمی توان منکر رشد فزاینده مد اسلامی در آسیا، اروپا و آمریکا شد. از دولچه گابانا ایتالیایی تا H&M سوئدی ها، امروزه شاهد نوع نگرش خاص به مد اسلامی هستیم. طبق گزارش  رویترز، بانوان مسلمان تا سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۳۲۲ میلیارد دلار خرج کفش و لباس مخصوص به خود کردند که بازار فوق العاده ای در صنعت پوشاک جهان است.

حتما بخوانید : درس های طلایی از موفق ترین زنان کارآفرین جهان : از« اپرا» تا «ماریسا»

مد اسلامی چیست؟

حتما بخوانید: اوت کوتور یا مد سطح بالا چیست؟

بازاری که سبب شده تا دنیای اوت کوتور (HAUE COUTURE) به عرصه مد اسلامی ورود پیدا کند و شاهد مقوله ای به نام HAUTE HIJAB یا مد سطح بالا و لاکچری در عرصه مد اسلامی باشیم. جزییات این ترند نوظهور را در این لینک دنبال کنید.

برخی  از مزون های مطرح جهان، بخشی را به طراحی لباس اسلامی برای بانوان مسلمان اختصاص داده اند ISLAMIC DESIGN HPUSE PALOMA GREY & YELLOW HIJAB از آن جمله بوده و در این لینک در دسترس است.

مد اسلامی، نمی تواند مغایر با آموزه های اسلامی و شریعت، رفتار کند

مد اسلامی، نمی تواند مغایر با آموزه های اسلامی و شریعت، رفتار کند و اگر شاهد تفاوت آن چه با نص قرآن و احادیث و گفته هایعلمای دین و مراجع در طراحی مد و لباس باشیم، حتما آن مد، مد اسلامی نیست و اطلاق مد اسلامی بر آن نادرست است.

آن چه در مد اسلامی مد نظر است، پوششی است که مرد یا زن را تبدیل به یک کالا نکرده و آن را تبدیل به ابزار فرصت آفرین برندهای شرق و غرب نکند. در مد اسلامی، برهنگی و ابتذال و نمایش انحنا بدن مردانه و زنان که در فرهنگ مد غربی در کانون توجه طراحان است، معنا ندارد.

کتاب های زیادی توسط محققان غربی و شرقی در باره مد اسلامی منتشر شده

کتاب  های زیادی  توسط  محققان غربی و شرقی در باره مد اسلامی و نگرش های جهانی از نگاه مذهب و بازار به این پدیده ظهور منتشر شده که چند کتاب را توصیه  می کنیم  تا محققان و دانشجویان طراحی لباس، مطالعه کنند:

  • کتاب مد اسلامی و ضد مد (ISLAMIC FASHIIN & ANTI FASHION) چشم انداز جدید از  اروپا و آمریکای شمالی، نوشته  EMMA  TARLO و ANNELIES MOORS که سال  ۲۰۱۳ توسط  انشارات BLLOMS BURY انگلیس منتشر شد.
  • کتاب MULSIM FASHION – فرهنگ استایل های معاصر نوشته REINA LEWIS
  • کتاب FAITH & FASHION IN TURKEY (فتوا و مد در ترکیه)-هویت اسلامی، سیاست و مصرف. نوشته NALI ALIMEN از نشر B TAURIS
  • کتاب ISLAMIC FASHION (پوشاک مدرن و سنتی در جهان اسلام) از نشر PEPIN.
  • کتاب IT’S NOT ABOUT THE BURQA (درباره برقعه نیست) نوشته MARIAN KHAN از

در مد اسلامی، برهنگی و پاره پوشی جایگاهی ندارد.

در مد اسلامی، برهنگی و پاره پوشی و آن  چه که امروزه به عنوان روش های بازپوشی و شلخته پوشی در فرهنگ مد غربی رایج است، جایگاهی ندارد. فشن اسلامی،  نخستین شاخصی که دارد و با آن می توان این  مد را در مختصات باورهای  مذهبی جای داد، پوشیدگی بدن است. چه برای مردان و چه زنان. چه پسران و چه دختران و فرقی بین مد خردسال و میانسال و کهنسال در این معیار، وجود ندارد.

طراحی مد و لباس برای مسلمانان

شرکت امریکایی NIKE‌ مدتی است که وارد طراحی مد و لباس برای مسلمانان به خصوص بانوان ورزشکار مسلمان شده و بخشی به نام NIKE PRO HIJAB را در دستور کار محصولات خود قرار داده که برای کسب  اطلاع از جدید ترین طرح های این  برند آمریکایی به این لینک مراجعه کنید.

مد اسلامی، هیچ تضادی با شاد پوشی، طراحی های جذاب ندارد

مد اسلامی، هیچ تضادی با شاد پوشی، طراحی  های جذاب، خلاقانه و استفاده از اکسسوری های زیبا و ظریف کاری  رنگارنگ که در  طراحی لباس اقوام  ایرانی و اقوام ملل شاهد هستیم، ندارد. این که بعضی  ها گمان می کنند که مد اسلامی، یعنی  تیره پوشی و بد پوشی!، تفسیری غلط  از مد اسلامی نوظهور جهانی است.

جدید ترین طرح های انیسه حسبیان، طراح مد معروف اندونزیایی

(تصویری از جدید ترین طرح های انیسه حسبیان، طراح مد معروف اندونزیایی که با مانکن های با حجاب، طوفانی در هفته مد نیویورک بر پا کرد)

نمونه های فاخری از طراحی فشن اسلامی را می توان در لباس فاخر اقوام فرهنگ ساز و تاریخ ساز ایرانی از کردستان تا لرستان و از سیستان تا دیار مازندران بر تن مردان و زنان غیور این خطه ها شاهد بود که بخشی از فرهنگ هویت ساز ایرانی را در طول تاریخ به نمایش می گذارد.

حتما ببینید: همه چیز درباره لباس اقوام ایرانی: از کاربافی تا خوس دوزی

لباس اقوام ایرانی: افتخار مد اسلامی

یکی از رسانه های قدرتمند فرهنگ ناب ایرانیان، لباس  اقوام ایرانی بوده که از چنان ظرافت خط و رنگ و نقش و ایده های الهام بخش و جذابیت های بصری در طراحی پارچه و لباس برخوردار است که پس از گذشت ۲۰ سال از قرن طوفانی مد و لباس جهان، محبوب گران  قیمت لاکچری پوشان و case study آکادمی های مطرح  مد و لباس از کوالالامپور تا پاریس و میلان و نیویورک می  شود.

محصول لباس ورزشی اسلامی که شرکت آدیداس آلمان در پاییز ۲۰۱۸ رونمایی کرد

(محصول لباس ورزشی اسلامی که شرکت آدیداس آلمان در پاییز ۲۰۱۸ رونمایی کرد و طرحی از DANIELLE CATHARI بود)

مدل مسلمان سومالیایی IKRAN ABDI MOAR در هفته مد لندن

(مدل مسلمان سومالیایی  IKRAN ABDI MOAR در هفته مد لندن در پاییز ۲۰۱۸ را مشاهده می  کنید. او متولد سوئد است و مدل مسلمان برند های انگلیسی  به شمار می رود)

از لباس فاخر و شایسته  اقوام ایرانی می توان به عنوان مظاهری از مد اسلامی یاد کرد که ۳ مولفه موثر در مد اسلامی، یعنی: پوشیدگی، وقار و جذابیت را  توامان در اختیار دارد. از طرفی، ذکر این نکته در این گفتار لوکس تهران اهمیت دارد که مد اسلامی، مغایرتی با مد مفهومی (conceptual fashion)‌ ندارد.

شما می توانید در مختصات مد مفهومی که یکی از روش های هیجان انگیز طراحی لباس با استفاده از مفاهیم و باورها و نگرش های مذهبی، قومی و ملی است و مخاطبان و مشتریان بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان دارد، محصولاتی منطبق با باورهای اسلامی  تولید کنید که هم  مشتاقان مد اسلامی را جذب کند و هم نظر علاقمندان به کانسپت پوشی.

مد، رسانه  ای فراگیر و موثر در عصر  دهکده جهانی است و نوع اسلامی آن، می تواند ابزاری برای  تعامل گسترده مسلمانان با غیر مسلمانان شود. با پوشش و درست پوشیدن و جذاب پوشی، می توان با دنیا حرف زد و نظر و نگرش  و ایدئولوژی را در فضایی مسالمت آمیز با طوفان رنگ و خط و نقش، انتقال داد که تاثیر گذاری بیش تری از توییت های سیاسی و نطق های آتشین دارد.

مد اسلامی در شبکه های اجتماعی

حتما بخوانید: آشنایی با رشته کارشناسی طراحی لباس اسلامی

مد اسلامی در شبکه های اجتماعی

نگاه به مد اسلامی، باید نگاه  فراگیر به یک رسانه موثر در قرن  بیست و یکم باشد. اگر به  هشتگ مد اسلامی در اینستاگرام سر  بزنید و آن را با ۳ سال پیش مقایسه کنید، شاهد طوفان مد اسلامی در اینستاگرام هستید. شاهد علاقه  گسترده فشن بلاگرها به  تبلیغ و معرفی محصولات مد اسلامی از شرق تا غرب خواهید بود. طرفداران مد اسلامی، بر خلاف آن چه که تصور می شود و ذهن فریبکار ما پافشاری می کند، صرفا بانوان مسلمان نیستند.

در  اقصی نقاط جهان، حتی در استکهلم، نیویورک و پاریس که پاتوق فشن ویک ها و دیار مد بازهای جهان است، مد اسلامی، مورد توجه مردم و رسانه ها بوده و ایونت های بسیاری برای  معرفی طراحان لباس و مزون ها و فعالان این حوزه در طول سال  برگزار می  شود. اگر در این زمینه کار می کنید، حضور در چنین  ایونت هایی برای توسعه  کارآفرینی شما در حوزه مد اسلامی، حتما فرصت آفرین خواهد بود.

۲۰۰ هزار عکس و مدل و طرح در حوزه پوشش جذاب برای مردان و زنان مسلمان و غیر مسلمان

(قریب به ۲۰۰ هزار عکس و مدل و طرح در حوزه  پوشش جذاب برای مردان و زنان مسلمان و غیر مسلمان با باورهای مذهبی در هشتگ: ISLAMICFASHION اینستاگرام در دسترس است)

اگر  در حوزه  مد اسلامی فعال هستید، باید محبوب ترین هشتگ های مد اینستاگرام را جدی بگیرید. باید روی هشتگ مد اسلامی کار کرده و محصولات خود را در روی این هشتگ و هشتگ های مشابه،  تگ کنید. بسیاری  از مشتاقان مد، از طریق شبکه های  اجتماعی ویدویی، به دنبال مد محبوب و ترند روز هستند که اهمیت اطلاع رسانی ویدیویی این عرصه را به نمایش می گذارد.

نمایش مد معاصر مسلمانان در موزه DE YOUNG

(نمایش مد معاصر مسلمانان در موزه  DE YOUNG)

اگر تولید کننده مد و لباس اسلامی هستید، حتما کانالی در شبکه های اجتماعی ویدویی معروف جهان مثل یوتیوب دست و پا کنید و با تولید محتوای ویدیویی زیر نویس دار، محصولات و ایده های خود را معرفی کنید. بسیاری از استایلیست ها و طراحان مد اسلامی و مزون دار ها،‌از طریق تولید محتوای ویدیویی در این عرصه،‌ توانسته اند که با سرمایه گذاران و بازاریابان و کمپانی های بزرگ برای ایجاد یک کسب و کار  مشارکتی، به  توافق های خوبی دست یابند.

حتما بخوانید:  طوفان مد اسلامی در نمایشگاه  مد زنان مسلمان

طوفان مد اسلامی در نمایشگاه مد زنان مسلمان

لذا خود را از این فرصت، محروم نکنید. کانالی در شبکه های  اجتماعی ویدویی راه اندازی کرده و در این کانال، ویدیوهای چند زبانه در زمینه های زیر تولید کنید:

  • نگاه کارشناسان فشن و طراحی لباس جهان به مقوله طراحی لباس مبتنی بر باورهای مذهبی
  • الزامات در طراحی پوشاک مبتنی بر نگرش های مذهبی شیعه و سنی
  • بازتاب های جهانی طراحی لباس مذهبی در رسانه ها
  • فشن ویک های مربوط به اسلامیک فشن از مالزی تا ترکیه و نیویورک
  • معرفی محصولات شما در حوزه طراحی لباس با باورهای مذهبی
  • معرفی اکسسوری هایی که در طراحی لباس پر زرق و برق با الزامات مذهبی می‌توان استفاده کرد.

برندینگ، زمینه معرفی بهتر و بیش تر محصولات مد اسلامی به مخاطبان جهانی خواهد بود

برندینگ مد اسلامی

یکی از موضوعاتی که در حوزه ISLAMIC  FASHION، تولید کنندگان داخلی باید به آن توجه کنند، مقوله مهم و ارزش آفرین برندینگ است. لباس های پوشیده و به طور کل، فشنی  که منطبق با باورها و نگرش های مذهبی باشد، چه برای مردان و چه زنان، باید با پیوست های فرهنگی ارائه شود تا مخاطب و مشتری بالفعل، فلسفه و جزییات آن را بداند. بداند که فلان لباس، چرا و به چه دلیلی توسط مسلمانان پوشیده می شود و چه کارایی داشته و چگونه می توان آن را با اکسسوری  و پابند و جواهرات و کیف و کفش .و ووو ست کرد.

برندینگ، زمینه معرفی بهتر و بیش تر محصولات مد اسلامی به مخاطبان  جهانی خواهد بود و به نوعی، ابزار غیر مستقیم فرهنگ و نگرش و سبک زندگی مسلمانان به غیر مسلمانان بوده که جذابیت های بسیاری برای آن ها تا کنون به ارمغان آورده است. بازاریابی و تبلیغات درست، از  جمله اهرم های موثر در  برندینگ فشن اسلامی است.

بازاریابی بایستی با مطالعات بازار (MARKET STUDY) همراه شود. هر مطالعات بازاری بایستی با درک صحیح مخاطب  هدف (TARGET MARKET) هدایت شود و برای راهبری درست،‌ نیازمند نخبگان طراحی لباس و بازاریابان در مراکز برندینگ مد اسلامی است. به دلیل این که به  نسبت فشن غربی، شناخت و درک مشتریان از فشن اسلامی،  کافی نیست، ظرافیت های برندینگ،  بایستی به  کمک فشن اسلامی آمده و در معرفی درست و موثر محصولات اسلامی پوشاک، کمک کند.

مد اسلامی و گردشگری حلال

در واقع ISLAMIC  FASHION می تواند همه نوع محصول ۴ فصل مردان و زنان را مطابق  با شرایط  اقلیمی هر کشوری، طراحی و تولید کند و همان طور که گفتیم، تضادی با اصل شادپوشی، متنوع پوشی و لاکچری پوشی ندارد.

مد اسلامی و گردشگری حلال

همان طور که صنعت توریسم امروزه به کمک مد آمده و می توان با لباس های جذاب، مقصدهای گردشگری دنیا را بهتر و بیش تر معرفی کرد و مقوله ای به نام فشن توریسم (fashion tourism) در حال گسترش  است، لذا از طریق گردشگری حلال نیز می توان به معرفی مد اسلامی پرداخت. عکس مانکن های مسلمان با لباس اسلامی جذاب در کنار مقصدهای گردشگری مذهبی و غیر مذهبی که شایسته معرفی لباس فاخر اسلامی باشد، از جمله ابتکارات خلاقانه ای است که طراحان فشن اسلامی می توانند برای ارتقا تاثیر گذاری کسب و کار  خود در نظر داشته باشند.

مصداقی از همراهی صنعت توریسم با مد اسلامی است

(عکس بالا، مصداقی از همراهی صنعت توریسم با مد اسلامی است. عکسی که لباس یک بانوی مالزی  را در منطقه  پوتراجایای مالزی  به نمایش گذاشته است)

لباس فاخر سنتی ایرانیان که مصداق مد اسلامی است

(عکس سمت راست، لباسی بلند که مصداق مد اسلامی است در عمارت نارنجستان قوام شیراز را به نمایش می گذارد و عکس سمت چپ، بانوی خوش پوش آیدا موهرامویچ ، گردشگر بوسنایی را در مسجد نصیرالملک شیراز، محبوب فشن بلاگرها و پاتوق توریسم بلاگرهای  اینستاگرام به نمایش می گذارد که نمایشی از فشن توریسم است)

همراه گرامی

اگر شما هم درباره  ISLAMIC  FASHION و تاثیر گذاری آن در کسب و کار مد در ایران و سایر نقاط جهان دارای تجربه و دیدگاهی هستید، از طریق  بخش کامنت با لوکس تهران در ارتباط باشید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا