عطر و ادکلن

یازده حقیقت اعجاب آور درباره عطرها

عطر هنر عطرسازی به دوران مصر باستان برمیگردد که در طول سالیان دراز شاهد تغییرات بسیاری بوده است. حقایقی درباره عطرها وجود دارد که کمتر کسی از آنها باخبر است. ما یازده حقیقت باورنکردنی درباره عطرها و عطر سازی را جمع آوری کرده ایم که مطمئنا از خواندن آن لذت خواهید برد.

۱٫شروع عجیب: عنبر سائل(ماده ای خاکستری رنگ و موم مانند) یکی از اصلی ترین مواد خام در عطر سازی است که به عنوان جزئی از رایحه عطر که بوی شیرین از خود تراوش میکند استفاده می شود. این ماده همچنین در روده های نهنگ ها تولید می شود. در واقع بوی معطر این ماده ناشی از استفراغ نهنگ است! امروزه در عطرهایی مانند لایت بلو که ساخته شرکت ایتالیایی دلچه اند گابانا هستند از این نوع ماده استفاده می شود. این عطر حدود ۷۵ دلار قیمت دارد که ترکیبی از چند ماده از جمله عنبر سائل است.

۲٫اشتباهی که اغلب افراد مرتکب میشوند این است که ادکلن را بر روی پوست و بدن خود اسپری میکنند. اما موی هر فرد مطمئنا بهترین مکان برای اسپری کردن عطر است چرا که به خاطر چربی که بر روی پوست سر وجود دارد، عطر ماندگاری بیشتری پیدا می کند. همچنین به خاطر تحرک بیشترموی سر، رایحه عطر بیشتر پخش میشود.

۳٫ بینی افراد بعد از مدتی به رایحه عطر عادت میکند. به همین خاطر در میزان استفاده از عطر دقت کنید چرا که استفاده بیش از حد، اطرافیان شما را آزار میدهد.

۴٫ آیا میدانید که مشک در واقع یک ماده قهوه ای قرمز رنگ بسیار قوی است که در گوزن های نر ترشح می شود؟ به خاطر اینکه برای بدست آوردن این ماده باید گوزن های در حال انقراض را کشت، امروزه به ندرت از آن استفاده می شود. در عوض، کمپانی های عطر سازی از ترکیب های قدیمی و مصنوعی که بویی شبیه به مشک دارند، استفاده میکنند.

۵٫ رایحه سیگار:در سال ۱۹۲۱ کمپانی مولینارد عطری را به نام Habanita که بوی سیگار می داد به بازار عرضه کرد. افراد با قرار دادن این عطر درون کیف خود و یا اسپری کردن آن تا ساعت ها این بود را می دادند. اطرافیان هم با بوییدن این عطر خیال میکردند که فرد مصرف کننده دخانیات است.

۶٫ بینی میلیون دلاری: ژان کارلز یک عطر ساز فرانسوی بود که ادکلن های مانند میس دیور(Miss Dior) را تولید کرده است. به گفته خودش او بینی خود را به قیمت یک میلیون دلار بیمه کرده بود.

۷٫ یاسمن: بسیاری از عطر های یاسمن از ماده ای ترکیبی به نام ایندول ساخته می شود. این ماده از قطران(مایع متراکمی که از تقطیر مواد کربن دار بدست می‌آید) زغال سنگ گرفته می شود. وقتی آن را در میزان کم استفاده میکنید، رایحه ای شیرین و گل مانند را حس خواهید کرد.

۸٫ عطری برای دوستداران بیکن: اگر میخواهید از صبحانه های مورد علاقه خود بیشتر لذت ببرید، میتوانید از عطر بیکن استفاده کنید.عطرBacon by Fargginay در سال ۱۹۲۰ توسط يک قصاب پاريسي ساخته شد. او به اين نتيجه رسيده بود که مي تواند حس و حال مشتريان خود را با ترکيب يازده نوع روغن و اسانس بيکن به وجد بياورد.

۹٫رایحه ای گران قیمت: گران ترين عطر دنيا امپریال مجستی ( Imperial Majesty ) از برند کلایو کریستین Clive) (Christian است که مقدار ۹/۱۶ اونس آن ۲۱۵ هزار دلار قيمت دارد. اين عطر داراي شيشه باکارا است که قسمت گلويي آن از طلاي ۱۸ عيار ساخته شده و مزين به الماسي به وزن پنج قيراط است.

۱۰٫در سال قبل، عطر هیت میسیز کارتر (Heat Mrs. Carter ) از برند بیانسه که متعلق به خود این خواننده است رکود فروش ادکلن را به خود تعلق داد. این عطر حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سر تا سر جهان به فروش رفت.

۱۱٫ يکي از محبوب ترين عطرهاي دنيا شانل شماره ۵ (Chanel No.5) است که شروعي نه چندان خوشايند دارد. کوکو شانل بنابر خاطرات کودکي اش و علاقه زاید الوصفش به بوي صابون، اين عطر را انتخاب کرد. این عطر اولين عطري بود که او از ميان ده عطر پيشنهادي طراحان عطر برای تولید انتخاب کرد . به علاوه شانل شماره ۵ اولين عطري ست که در آن از ماده آلدهيد استفاده شده که يک ماده مصنوعي تشکيل شده از ترکيبات ارگانيک است که بوي صابون را براي شما تداعي مي کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا